900 nykii - vetonivel syy?
900 nykii - vetonivel syy?
Saab 900i -87
Auto nykii lievästi kun kiihdyttää, pahemmin hitaammilla kierroksilla, korkeammilla ei huomaa niin selkeästi. Kun auton päästää moottorijarrutukselle, hidastuu vauhti nykien. Oikean puolen etupyörästä kuuluu sellaista trak-trak-trak-ääntä kun kääntää ohjauksen ääriasentoon. Välillä tuntuu kuuluvan jotain paukkumista vaikka ajelee suoraankin. Kääntäessä tuntuu kans että se oikea rengas jotenkin vaeltais, joskin tuo voi olla vaan oma luulo..
Ei varmaan koneessa ole vikaa kun moottorijarrutuksellakin nykii? Vaihdoin sytytystulpat, ei muutosta. Voiko vetonivel aiheuttaa tuollaista nykimistä?
Auto nykii lievästi kun kiihdyttää, pahemmin hitaammilla kierroksilla, korkeammilla ei huomaa niin selkeästi. Kun auton päästää moottorijarrutukselle, hidastuu vauhti nykien. Oikean puolen etupyörästä kuuluu sellaista trak-trak-trak-ääntä kun kääntää ohjauksen ääriasentoon. Välillä tuntuu kuuluvan jotain paukkumista vaikka ajelee suoraankin. Kääntäessä tuntuu kans että se oikea rengas jotenkin vaeltais, joskin tuo voi olla vaan oma luulo..
Ei varmaan koneessa ole vikaa kun moottorijarrutuksellakin nykii? Vaihdoin sytytystulpat, ei muutosta. Voiko vetonivel aiheuttaa tuollaista nykimistä?
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Ulompi vetari sökönä: vaihtoon ja tilalle aito Löbro.pirtanen kirjoitti:
Oikean puolen etupyörästä kuuluu sellaista trak-trak-trak-ääntä kun kääntää ohjauksen ääriasentoon. Välillä tuntuu kuuluvan jotain paukkumista vaikka ajelee suoraankin.
Ei varmaan koneessa ole vikaa kun moottorijarrutuksellakin nykii? Vaihdoin sytytystulpat, ei muutosta. Voiko vetonivel aiheuttaa tuollaista nykimistä?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Tollasta rotinaa kun pitää niin käy huonoimmillaan niin että kuulat lentää
mäkeen ja matka loppuu siihen nim: kokemusta on.
Jos asut pääkaupunkiseudulla multa löytys parikyttonnia ajetut Löbrot
Aseveli hintaan. Vetarit on kiinni saat mukaan kaupanpäälle niin vaihtokin
helppoa kun heinänteko.
mäkeen ja matka loppuu siihen nim: kokemusta on.
Jos asut pääkaupunkiseudulla multa löytys parikyttonnia ajetut Löbrot
Aseveli hintaan. Vetarit on kiinni saat mukaan kaupanpäälle niin vaihtokin
helppoa kun heinänteko.
900i -90
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Ok, kiitos vastauksista. Jäi vielä vähän epäselväksi että voiko tuo nykiminen johtua siitä vetonivelestä?
Morphing, lähetin yv.
Morphing, lähetin yv.
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Vetonivel on aina hiukan kääntyneenä vaikka pyörät olisi suorassakin. Pyörännapa ei ole pituus- ja korkeussuunnassa suoralla linjalla vaihteistossa olevan sisemmän vetonivelen kohdalla.
Arvailua:
Vapaan pyörimisen edellytyksenä on että nivel ei jumita hetkeksikään missään asennossa. Kuluneessa nivelessä on välyksiä niin että kuulat tai kuulia ohjaileva kehikko pystyy kiilautumaan jumiin. Kun jumitus tapahtuu ajaessa, voimaa jumin auki puskemiseen kuitenkin tulee samantien ja huomataan vain nykäyksenä tai rutinana.
Jos jatkaa ajamista tarpeeksi pitkään, nykiminen todennäköisesti pahenee, ja voi alkaa lisäksi nykiä ohjausta sivuun. Huonolla tuurilla nykäisee vastaantulijan puolelle tai ojaan juuri silloin kun ei pitänyt. Tai yksinkertaisesti vaan kehikko murtuu, kuulat tulee ulos ja ajaminen loppuu, kun tasauspyörästö antaa kaiken voiman vapaasti pyörivän rikkinäisen nivelen puolelle.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ic.htm#mid
http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Arvailua:
Vapaan pyörimisen edellytyksenä on että nivel ei jumita hetkeksikään missään asennossa. Kuluneessa nivelessä on välyksiä niin että kuulat tai kuulia ohjaileva kehikko pystyy kiilautumaan jumiin. Kun jumitus tapahtuu ajaessa, voimaa jumin auki puskemiseen kuitenkin tulee samantien ja huomataan vain nykäyksenä tai rutinana.
Jos jatkaa ajamista tarpeeksi pitkään, nykiminen todennäköisesti pahenee, ja voi alkaa lisäksi nykiä ohjausta sivuun. Huonolla tuurilla nykäisee vastaantulijan puolelle tai ojaan juuri silloin kun ei pitänyt. Tai yksinkertaisesti vaan kehikko murtuu, kuulat tulee ulos ja ajaminen loppuu, kun tasauspyörästö antaa kaiken voiman vapaasti pyörivän rikkinäisen nivelen puolelle.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ic.htm#mid
http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Piti vielä sanoa kiitos. Näköjään kumpikin puoli metelöi. Oikea puoli vähemmän. Aattelin vaihtaa kokonaan vetoakselit niin se olis kai helpompaa. Hankaluuksia tietty tuottaa se, että tossa -87 on kahta erilaista vetoniveltä/akselia ilmeisesti..
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Eiköhän 87:ssa ole sisemmät vetonivelet jo isommat kaikissa. Kannattaa katsoa että tulee oikeanpituiset vetoakselit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Ottaako kytkin ylhäältä kiinni? Meinaan, että mulla meni 99:ssä kytkin huonoon kuntoon (nopeat kiihdytykset, sudittelut, sladit jne.) ja se teki nykimistä menoon sekä liikkeelle lähdettäessä että moottorijarrulla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Ok, pitää tarkistaa. Ne joilta olen vetoakseleita kysellyt ovat sitten kysyneet, onko mulla uudempaa vai vanhempaa tyyppiä. (Liittyy vissiin jotenkin sisäniveleen) Näkeekö sen purkamatta vetoakselia irti?jus kirjoitti:Eiköhän 87:ssa ole sisemmät vetonivelet jo isommat kaikissa. Kannattaa katsoa että tulee oikeanpituiset vetoakselit.
Kytkimessä on jotain kummallista mun mielestä, ei nouse tarpeeksi ylös ja on jokseenkin jäykkä. Pitää muutenkin painaa aika kovaa pohjaan että irrottaa kunnolla. Ilmasin sitä ja sieltä tuliki ilmakuplia, juoksutin jarrunestettä ainakin 5dl verran sitä kautta, mutta ei tullut mitään ihmeempää muutosta.dimebak kirjoitti:Ottaako kytkin ylhäältä kiinni?
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Sain tuon vanhan vetoakselin irti, mutta pitäs saada se tripodi vaihdettua vanhasta akselista uuteen. Otin sen lukitusrenkaan irti, mutta tripodi ei hievahda. En haluais hajottaa sitä, eli onko sen irrottamiseen joku niksi? Kiitos.
Saab 900i -93, 2.1
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
miksi pitää tripodi vaihtaa??
sori kyselen tyhmiä... jos vetonivel paskana...!!!!!
sori kyselen tyhmiä... jos vetonivel paskana...!!!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Helpompi homma kun ottaa vanhan vetoakselin irti ja laittaa toisen vetoakselin - jossa valmiina toimiva vetonivel - sen sijalle. (Edit: eli "uudesta" vetoakselista puuttui se tripodi, joka piti siirtää vanhasta)nalleolut kirjoitti:miksi pitää tripodi vaihtaa??
sori kyselen tyhmiä... jos vetonivel paskana...!!!!!
Ja sain sen tripodin irti, piti tosiaan vähän hakata.
Saab 900i -93, 2.1
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
kiitos tarkennuksesta...outoja purkuautoja teilläpäin ku puuttuu osia hih..hjuumor..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Vetoakseli vaihdettu uuden nivelen kera. Ei pauku enää jyrkästi käännyttäessä. Morphingille paljon kiitoksia avusta ja vetoakselista&nivelestä.
Ei auttanu nykimiseen, joten täytyy sitä tutkia sitten lisää. Ehkä kytkin kulunut?
Ei auttanu nykimiseen, joten täytyy sitä tutkia sitten lisää. Ehkä kytkin kulunut?
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 nykii - vetonivel syy?
Täällä myös vaihdetaan kokopakettina jos kerran ovat ns. b-varaosia. Mistä nyt voit tietää maljan ja tripodin yhtäaikaisen kuluneisuuden? Nykiminen voi yhä edelleen johtua juuri "korjatusta" osasta? Ethän varmaan laittaisi uuteen maljaaankaan vanhaa tripodia?