500 000 km tuli täyteen...
500 000 km tuli täyteen...
...Og 900 2.1i 16 -satkuun! On edelleen erittäin hyvässä vedossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Onnittelut, kyllä kestää
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Kiitos, kiitos! Yli 70 000 km meillä, eikä juuri mitään remonttia. Vetonivelen (senkin sain käytettynä), kaikki iskarit ja bensapumpun olen vaihtanut. Kestäviä tosiaan nämä ovat. Etenkin nää vanhemmat. Ou jee!Könsikäs kirjoitti:Onnittelut, kyllä kestää
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
Meillä myös hyvät kokemukset kahdesta vastaavasta, tosin toinen on ajettu noin 203.000 ja toinen noin 170.000, mutta kuitenkin.
Meillä myös hyvät kokemukset kahdesta vastaavasta, tosin toinen on ajettu noin 203.000 ja toinen noin 170.000, mutta kuitenkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Ei varmaan yhtä kelvoton kuin Mitä 9-5 saabeissa....Joku eco-power. Kestää kuulemma keskimäärin 200 tkm....Eräällä saab purkamolla osasivat kertoo ja näyttivät esimerkkejä hajonneista koneista..... Meinas että H-kone 2 litrasena lujin...tiedä sitte. Itellä reilut 550 tkm lasissa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Minkä seikan siinä 2,1l moottorissa väitetään olevan niin erinomaisen huonoa? Itse olen lukenut vain alkujaan hieman liian suurista käyntivälyksistä männillä ja siitä johtuvista mukien kolinoista.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Sarkastinen heitto, eli en siis pidä siten ollenkaan huonona koneena. hieman karkeakäyntinen, mutta muuten oikein hyvä kone.Minuteman kirjoitti:Minkä seikan siinä 2,1l moottorissa väitetään olevan niin erinomaisen huonoa? Itse olen lukenut vain alkujaan hieman liian suurista käyntivälyksistä männillä ja siitä johtuvista mukien kolinoista.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Sarkasmiksi sen käsitinkin, toki. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää että mitä ko. moottorissa pidetään niin huonona, äänihän ei konetta pahenna.
Monen monta kertaa on saanut lukea ja kuulla koneen olevan huono mutta kukaan ei oikein osaa sanoa jotta miksi. Onkohan sivuäänistä alkunsa saanut legenda alkanut vain elää omaa elämäänsä?
Monen monta kertaa on saanut lukea ja kuulla koneen olevan huono mutta kukaan ei oikein osaa sanoa jotta miksi. Onkohan sivuäänistä alkunsa saanut legenda alkanut vain elää omaa elämäänsä?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Ensimmäisten koneiden teflon -pinnoitetut männät tulivat tiensä päähän aika nopeasti ja kerran hankittu huono maine ei kaikkoa mihinkään. Ei kai niissä muuten mitään sen ihmeempää ollut. Tuo äänikään ei ainakaan minusta pahalta kuullosta, kun pojan pari hunttia pyörinyttä konetta kuuntelee. Toiminnaltaa se on ollut äärimmäisen hyvä ja luotettava kone. Ominaisuuksiltaankin oikein hyvä käyttömoottori. Minusta ihan suotta dissattu kone ainakin näiden viimeisimpien osalta.Minuteman kirjoitti:Sarkasmiksi sen käsitinkin, toki. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää että mitä ko. moottorissa pidetään niin huonona, äänihän ei konetta pahenna.
Monen monta kertaa on saanut lukea ja kuulla koneen olevan huono mutta kukaan ei oikein osaa sanoa jotta miksi. Onkohan sivuäänistä alkunsa saanut legenda alkanut vain elää omaa elämäänsä?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Ei sen kummempaa faktaa oo esittää kuin mitä pari lohkoa näin kyljellään ko. paikassa ja niitten huonokuntoiset männät.Kummallakaan lohkolla ei oltu ajettu 200tkm... Tämä kyseenomainen paikka tietääkseni tuntee kyllä saabit.
Meinas vaan että öljypumpun sihdit menevät tukkoon runsaasta ohivirtauksesta johtuen eli kampikammioon pääsee kuumia palokaasuja männän ohi vaikuttaen jotenki öljyyn ja se siten aiheuttaen tuon sihdin tukkeentumisen ja siitä sitten voiteluhäiröitä ja konerikkoja. Onko syy sitte paskat öljyt tai pitkät vaihtovälit???
En tiiä sitte mikä on totuus mut näin he esittivät asian.
Meinas vaan että öljypumpun sihdit menevät tukkoon runsaasta ohivirtauksesta johtuen eli kampikammioon pääsee kuumia palokaasuja männän ohi vaikuttaen jotenki öljyyn ja se siten aiheuttaen tuon sihdin tukkeentumisen ja siitä sitten voiteluhäiröitä ja konerikkoja. Onko syy sitte paskat öljyt tai pitkät vaihtovälit???
En tiiä sitte mikä on totuus mut näin he esittivät asian.
Viimeksi muokannut toms, To Syys 09, 2010 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Näkyy myyntipalstallaki joku "Tannisto" myyvän hajonnutta B205 konetta vm.2002 , 9-5 saabista.... öljysihti tukossa.... 280 lasissa. Onko siinä faktaa?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Faktaa on se, että B205/B235 moottorit on erittäin herkkiä huonolle huollolle ja sille että huohotinjärjestelmä tukkeutui helposti ennenkuin se päivitettiin. Muuten oikein hyviä moottoreita. "Huono" huolto on valitettavasti monesti jo sitä että seurataan kilometripohjaista vaihtoväliä ajon ollessa melko lyhyttä, tai sitä että huohotinjärjestelmän tukkeutumista ei vain ole huomattu ajoissa.
Matalakitkamännät (jotka ihan oikeasti tiputtaa kulutusta) aiheuttaa enemmän ohivuotoa joka laittaa öljyn kovemmille, 20-30tkm vaihtoväleillä alkaa helposti muodostumaan karstaa joka tukkii öljykanavia ja öljysihdin. Näistä syistä tulee laakerivaurioita ja ketjujen venymiä. Sama karsta jumittaa myös usein männistä öljyrenkaat jolloin alkaa kulumaan öljyä ja aamusavuttelee, monesti liottamisella korjautuva ongelma.
Hyvällä huollolla ja toimivalla huohotuksella moottorit kestää, ja pitkään. Kulumaa ei sylintereissä ja männissä käytännössä havaitse, toisinkuin esim B202 Hepolite-männissä jotka on helmoista loppu 300tkm kohdalla. Eli tarkempia ovat huollosta mutta hyvin huollettuina kestää pidempään, yhtä pitkään vähintään kuin B204/B234 T5 moottorit.
Viritysnäkökulmasta kovaa materiaalia olevat kevyet ja matalat B2X5 männät on herkkiä nakutukselle, eli huonoilla softilla, rikkinäisellä massamittarilla tmv. halkeavat helposti. Eivät kestä siis väärinkäyttöä yhtä hyvin kuin vanhemmat. Oikein viritettynä ja vakiona ei ongelmaa.
Summattuna B205 ja B235 on viimeinen ja paras (B204/B234 T5 on viritysmielessä ja huollon helppoudessa parempi mutta ominaisuudet ja kulutus huonompi) iteraatio H-moottorista, jonka mainetta turhaankin mustaa se että ne vaativat asiantuntevaa huolenpitoa ja tarkkuutta virittämisen kanssa. Käyttöominaisuudet, kulutus ja kilometrien kestävyys kaikki huippuluokkaa.
Matalakitkamännät (jotka ihan oikeasti tiputtaa kulutusta) aiheuttaa enemmän ohivuotoa joka laittaa öljyn kovemmille, 20-30tkm vaihtoväleillä alkaa helposti muodostumaan karstaa joka tukkii öljykanavia ja öljysihdin. Näistä syistä tulee laakerivaurioita ja ketjujen venymiä. Sama karsta jumittaa myös usein männistä öljyrenkaat jolloin alkaa kulumaan öljyä ja aamusavuttelee, monesti liottamisella korjautuva ongelma.
Hyvällä huollolla ja toimivalla huohotuksella moottorit kestää, ja pitkään. Kulumaa ei sylintereissä ja männissä käytännössä havaitse, toisinkuin esim B202 Hepolite-männissä jotka on helmoista loppu 300tkm kohdalla. Eli tarkempia ovat huollosta mutta hyvin huollettuina kestää pidempään, yhtä pitkään vähintään kuin B204/B234 T5 moottorit.
Viritysnäkökulmasta kovaa materiaalia olevat kevyet ja matalat B2X5 männät on herkkiä nakutukselle, eli huonoilla softilla, rikkinäisellä massamittarilla tmv. halkeavat helposti. Eivät kestä siis väärinkäyttöä yhtä hyvin kuin vanhemmat. Oikein viritettynä ja vakiona ei ongelmaa.
Summattuna B205 ja B235 on viimeinen ja paras (B204/B234 T5 on viritysmielessä ja huollon helppoudessa parempi mutta ominaisuudet ja kulutus huonompi) iteraatio H-moottorista, jonka mainetta turhaankin mustaa se että ne vaativat asiantuntevaa huolenpitoa ja tarkkuutta virittämisen kanssa. Käyttöominaisuudet, kulutus ja kilometrien kestävyys kaikki huippuluokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Eli teoriani oli oikea että nykyään kun yritetään ajaa liian pitkillä huoltoväleillä saadaan vain moottorivaurioita aikaan eli max. 10 tkm on hyvä öken vaihtoväli , oli mikä kone / laite tahansa.
Sen verran monta konetta / kampetta on tullut elämänsä aikana huollettua että huomannut ja tietää sen että öljyissä ja vaihtoväleissä ei kannata tinkiä.
Itellä on kokemuksia saabin kohdalla näistä B ja H-koneista , 8 ja 16 venaisina.
Sen verran monta konetta / kampetta on tullut elämänsä aikana huollettua että huomannut ja tietää sen että öljyissä ja vaihtoväleissä ei kannata tinkiä.
Itellä on kokemuksia saabin kohdalla näistä B ja H-koneista , 8 ja 16 venaisina.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 500 000 km tuli täyteen...
No ei tässä mitään tosikkomaista väitöstä olla esittämässä suuntaan tai toiseen... En pyörrä ja tai puolla mitään. Tämmöisiä hajallaan olevia sihti tukossa koneita ko. Saabistit mulle esitti ja he väittivät niitä löyhemmiksi ja ongelmaisemmiksi kuin vanhempia malleja ja sillä siisti ja minä uskoin heitä. Onko tehty suurikin rikos kirjoittaa moisesta väitteestä ?? Ei vaikuta mun tilipäivään....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 500 000 km tuli täyteen...
Mikään kone ei ole kunnossa jos ajetaan 100tkm samoilla öljyillä.
Nyky päivänä sitä vaan sattuu varmaan enemmän kuin -80 tai -90 luvuilla...
Vaikka itsekkään en tuon uudemman moottorin puolesta hirveästi liputa (itse joutunut korjaamaan paljon huonon huollon tekemiä tuhoja), niin ei ne nyt varmaan testaamatta ole noita koneita maailmalle päästäny.
Nyky päivänä sitä vaan sattuu varmaan enemmän kuin -80 tai -90 luvuilla...
Vaikka itsekkään en tuon uudemman moottorin puolesta hirveästi liputa (itse joutunut korjaamaan paljon huonon huollon tekemiä tuhoja), niin ei ne nyt varmaan testaamatta ole noita koneita maailmalle päästäny.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o