Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Tervehdys!
Nyt olisi neuvot tarpeen... Osaako joku sanoa mitä eri palikoita kuuluu T16 bensapumpun yhteyteen? Toki itse pumppu ja sitten sellainen vähän tölkin näköinen bensasuodatin...Mutta mikä on sitten se vähän kellon näköinen mötikkä pumpun ja ja tämän isomman (tölkinnäköisen) suodattimen välissä? Auto vm. 1988 ja T16 tekniikalla.
Kuvia voin tarvittaessa lähettää.
Etukäteen kiittäen,
Eki
Nyt olisi neuvot tarpeen... Osaako joku sanoa mitä eri palikoita kuuluu T16 bensapumpun yhteyteen? Toki itse pumppu ja sitten sellainen vähän tölkin näköinen bensasuodatin...Mutta mikä on sitten se vähän kellon näköinen mötikkä pumpun ja ja tämän isomman (tölkinnäköisen) suodattimen välissä? Auto vm. 1988 ja T16 tekniikalla.
Kuvia voin tarvittaessa lähettää.
Etukäteen kiittäen,
Eki
900Tbo
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Tota...tarkoitatko tankissa kiinni olevaa polttoaineanturin muoviholkkia, siinähän ainakin on "asteikko" viivoja vähän niinkuin kellossa. Ja jos meni metsään...sorry
...ei ole tarkoitus latistaa kenenkään tietämystä, esittämällä itse tyhmiä vastauksia
Muuta ei tullut mieleen, vaikka EPCtä vilkuilin
Tietty polttoaineakku(painevaraaja) myös kuuluu järjestelmään...painevaraaja auton taka-akselin yläpuolella ja suodatin konehuoneessa, ja jossakin SE 1988B mallissa kummatkin vierekkäin juurikin pohjassa taka-akselin yläpuolella...näin ainakin EPCn mukaan.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Muuta ei tullut mieleen, vaikka EPCtä vilkuilin
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tietty polttoaineakku(painevaraaja) myös kuuluu järjestelmään...painevaraaja auton taka-akselin yläpuolella ja suodatin konehuoneessa, ja jossakin SE 1988B mallissa kummatkin vierekkäin juurikin pohjassa taka-akselin yläpuolella...näin ainakin EPCn mukaan.
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
9000 t CD -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
tuon ikäisessä 16 venttilisessä ei ole painevaraajaa vaan takaistu pumpun liitännässä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Kiitoksia infosta!
Kun autoa on nyt tarkasteltu lähemmin sieltä löytyy auton alta taka-akselin yhteydestä bensapumppu, ruiskusuodin ja ns. polttoaine-akku. Nyt tuo kyseinen polttoaineakku on vähän huonossa hapessa, eli voiko sen "ohittaa" siten että sen vaan kylmästi nappaa pois ja että bensansyöttö pyörii pelkän pumpun varassa? Tietääkö kukaan? Ruiskuna autossa K-Jetronic vaikka 16V onkin.
Etukäteen jälleen kiittäen,
Eki
Kun autoa on nyt tarkasteltu lähemmin sieltä löytyy auton alta taka-akselin yhteydestä bensapumppu, ruiskusuodin ja ns. polttoaine-akku. Nyt tuo kyseinen polttoaineakku on vähän huonossa hapessa, eli voiko sen "ohittaa" siten että sen vaan kylmästi nappaa pois ja että bensansyöttö pyörii pelkän pumpun varassa? Tietääkö kukaan? Ruiskuna autossa K-Jetronic vaikka 16V onkin.
Etukäteen jälleen kiittäen,
Eki
900Tbo
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
eipä taida paineakulla muuta virkaa olla että bensan paine pysyy järjestelmässä- eli auto saa bensaa nopeammin...tuon poistamalla kestää starttaus pitempään...eli koko järjestelmä valuu tyhjäksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Paineenvaraajalla on kirjan mukaan kolme pääasiallista tehtävää:
1. När motorn stannas sänks bränsletrycket i systemet till ca 2 bar. Detta tryck bibehålls en längre tid tack vare den bränslemängd som finns i tryckackumulatrn. Detta gör atta bränslesystemet står under tryck under den tid motorn svalnar (s k avstängningstryck), vilket förhindrar ångbildning och underlättar start av varm motor.
2. Tryckackumulatorn dämpar svängningar och tryckstötar som uppkommer i systemet.
3. Tryckackumulatorn fördröjer uppbyggandet av bränsletrycket vid start av motorn, så att bränslemängdmätarens styrkolv hinner tryckas till sitt nedre läge innan insprutningsventilerna öppnar. Därmed förhindras att för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna.
Eli nopeasti kutakuinkin sama suomeksi väännettynä:
1. Sammutettaessa moottori lämpimänä paineenvaraaja säilyttää bensan paineistettuna jäähtymisen ajan, mikä vähentää bensan höyrystymistä ja helpottaa lämpimänä käynnistämistä.
2. Vaimentaa paineenvaihteluja ja paineiskuja.
3. Viivästää bensanpaineen nousua käynnistyksen yhteydessä niin että määräjakajassa mäntää alas painava ohjauspaine ehtii muodostua ennen suuttimien avautumista. Tällä vältetään liiallisen bensan suihkutus sylintereihin.
Ensimmäisestä kohdasta täällä foorumilla on jo aina muistettukin puhua ja kakkonen on ilmeinen, mutta tuo kolmonen on mielenkiintoinen. Vanhemmiten K-jetillähän kylmäkäynnistyminen muutenkin on vähän arka paikka jos säädöt ei ole ihan kohdallaan ja tulpat kovin herkät kastumaan. Eli tämän perusteella paineenvaraajan poistaminen voisi pahentaa tulppienkastelutaipumusta.
Suuttimien avautumispaine on alempi kuin ohjauspaine joka sitä määräjakajan mäntää painaa alas. Jos ohjauspaine on liian pieni siinä vaiheessa kun suuttimet aukeavat, mäntä nousee liian ylös eli suuttimet alkaa antaa bensaa imusarjaan enemmän kuin ohjauspaineen ollessa normaali. Paineenvaraaja ei voi vaikuttaa siihen järjestykseen missä järjestelmän osissa paine nousee.
Olisiko kyse vaan siitä että varaaja paineennousun aikana lyhentää sitä tilannetta jossa paine on riittävän iso suuttimien aukeamiseen mutta liian pieni riittääkseen normaaliksi ohjauspaineeksi. Pumpun käynnistyttyä painetta pumpataan ensin paineenvaraajan kammioon jousikuormitteista kumikalvoa vasten, paine nousee järjestelmässä hitaasti eikä ehkä heti aluksi riitä suuttimien avautumiseen. Kun varaajan tilavuus täyttyy, paine nousee nopeasti heti normaaliin käyttöpaineeseen asti. Aikamoista hifistelyä.
Olipa K-jet-autossa paineenvaraaja tai ei, kylmäkäynnistymistä voi helpottaa ja akkua säästää pumppaamalla paineet ylös vääntämällä virta avaimesta pari kertaa virrat päälle-pois ennen kuin starttaa. Joka kerta kun virrat tulee päälle, bensapumpun releen pitäisi pyörittää pumppua sekunti-pari. Toimivan paineenvaraajan kanssa tarvitaan muutamia sekunteja pumpun käyntiaikaa normaalien paineiden saavuttamiseen jos pysäköinti on niin pitkä että paineet on nollissa.
Pumpussa on takaiskuventtiili ja määräjakajassa järjestelmäpaineensäädin, jotka takaavat ettei järjestelmä valu tyhjäksi moottorin ollessa sammuksissa. Paineet toki lähenee nollaa mutta bensaa on paikat täynnä edelleen.
1. När motorn stannas sänks bränsletrycket i systemet till ca 2 bar. Detta tryck bibehålls en längre tid tack vare den bränslemängd som finns i tryckackumulatrn. Detta gör atta bränslesystemet står under tryck under den tid motorn svalnar (s k avstängningstryck), vilket förhindrar ångbildning och underlättar start av varm motor.
2. Tryckackumulatorn dämpar svängningar och tryckstötar som uppkommer i systemet.
3. Tryckackumulatorn fördröjer uppbyggandet av bränsletrycket vid start av motorn, så att bränslemängdmätarens styrkolv hinner tryckas till sitt nedre läge innan insprutningsventilerna öppnar. Därmed förhindras att för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna.
Eli nopeasti kutakuinkin sama suomeksi väännettynä:
1. Sammutettaessa moottori lämpimänä paineenvaraaja säilyttää bensan paineistettuna jäähtymisen ajan, mikä vähentää bensan höyrystymistä ja helpottaa lämpimänä käynnistämistä.
2. Vaimentaa paineenvaihteluja ja paineiskuja.
3. Viivästää bensanpaineen nousua käynnistyksen yhteydessä niin että määräjakajassa mäntää alas painava ohjauspaine ehtii muodostua ennen suuttimien avautumista. Tällä vältetään liiallisen bensan suihkutus sylintereihin.
Ensimmäisestä kohdasta täällä foorumilla on jo aina muistettukin puhua ja kakkonen on ilmeinen, mutta tuo kolmonen on mielenkiintoinen. Vanhemmiten K-jetillähän kylmäkäynnistyminen muutenkin on vähän arka paikka jos säädöt ei ole ihan kohdallaan ja tulpat kovin herkät kastumaan. Eli tämän perusteella paineenvaraajan poistaminen voisi pahentaa tulppienkastelutaipumusta.
Suuttimien avautumispaine on alempi kuin ohjauspaine joka sitä määräjakajan mäntää painaa alas. Jos ohjauspaine on liian pieni siinä vaiheessa kun suuttimet aukeavat, mäntä nousee liian ylös eli suuttimet alkaa antaa bensaa imusarjaan enemmän kuin ohjauspaineen ollessa normaali. Paineenvaraaja ei voi vaikuttaa siihen järjestykseen missä järjestelmän osissa paine nousee.
Olisiko kyse vaan siitä että varaaja paineennousun aikana lyhentää sitä tilannetta jossa paine on riittävän iso suuttimien aukeamiseen mutta liian pieni riittääkseen normaaliksi ohjauspaineeksi. Pumpun käynnistyttyä painetta pumpataan ensin paineenvaraajan kammioon jousikuormitteista kumikalvoa vasten, paine nousee järjestelmässä hitaasti eikä ehkä heti aluksi riitä suuttimien avautumiseen. Kun varaajan tilavuus täyttyy, paine nousee nopeasti heti normaaliin käyttöpaineeseen asti. Aikamoista hifistelyä.
Olipa K-jet-autossa paineenvaraaja tai ei, kylmäkäynnistymistä voi helpottaa ja akkua säästää pumppaamalla paineet ylös vääntämällä virta avaimesta pari kertaa virrat päälle-pois ennen kuin starttaa. Joka kerta kun virrat tulee päälle, bensapumpun releen pitäisi pyörittää pumppua sekunti-pari. Toimivan paineenvaraajan kanssa tarvitaan muutamia sekunteja pumpun käyntiaikaa normaalien paineiden saavuttamiseen jos pysäköinti on niin pitkä että paineet on nollissa.
Pumpussa on takaiskuventtiili ja määräjakajassa järjestelmäpaineensäädin, jotka takaavat ettei järjestelmä valu tyhjäksi moottorin ollessa sammuksissa. Paineet toki lähenee nollaa mutta bensaa on paikat täynnä edelleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Paineakku vuoti siitä "huohotin" letkusta. Tulpattiin se ruuvilla ja sopivalla tiivisteellä. Oliko hyvä vai huono idea?
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
Mikä versio tällanen on?900Tbo kirjoitti:Ruiskuna autossa K-Jetronic vaikka 16V onkin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Bensapumppu, bensasuodatin ja mitä muuta?
jokin oma versio
Ei siinä sen kummempaa ole kuin että paineakku vuotaa läpi eli on hajalla.
ja kun vuotaa läpi niin jäännös painetta ei jää sammuttamisen jälkeen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei siinä sen kummempaa ole kuin että paineakku vuotaa läpi eli on hajalla.
ja kun vuotaa läpi niin jäännös painetta ei jää sammuttamisen jälkeen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918