500 000 km tuli täyteen...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Nuitten kansainvälisten matkarakastajien ( edustajat yms. ;) ) kans hotellin saunoissa poristessa moni meinaa että ajaa autolla niinkuin valmistaja lupaa ja huoltovalot antaa ajaa eli parhaillaan 60 tkm öljyvaihtovälejäkin.... huh huh sanon minä ja saa siinä ihmetellä jos pannu laukee.

Taas tullu ite viimeisen kolmenviikon aikana työreissuja ajettua pitkin suomee 3500 km.
Alkaa oleen autolla 570 tkm takana ja hyvin neuloo.
8,2 keskikulutuksella ja reilua vauhtia ajaen ja ohituksia.
Tiedä onko bongannut kukaan Saabisti LKA;tani eteläsuomessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja oju »

Näissä keskusteluissa usein unohtuu että ne 9-5:n koneet kestävät ihan hyvin jos niissä vaihtaa öljyt samoin vaihtovälein kuin monet B- ja H-koneita kehuvat tekevät. Jos vaihtaa vanhan koneen öljyt 5000 km välein ja haukkuu konetta joka ei kestä kun vaihtoväli on 30 000 km, ei välttämättä huomaa että kehitystä on tapahtunut.

En sano että Saab olsi hoitanut homman hyvin 9-5:n kohdalla mutta 10 000 km öljynvaihtovälillä uudet koneet ovat parempia kuin vanhat.

Ei se Volvokaan enää käytä legendaaarista B20-moottoria vaikka silläkin kelattiin kilometrejä enemmän kuin uusilla dieseleillä ikinä tullaan saavuttamaan :D
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja oju »

toms kirjoitti:Nuitten kansainvälisten matkarakastajien ( edustajat yms. ;) ) kans hotellin saunoissa poristessa moni meinaa että ajaa autolla niinkuin valmistaja lupaa ja huoltovalot antaa ajaa eli parhaillaan 60 tkm öljyvaihtovälejäkin.... huh huh sanon minä ja saa siinä ihmetellä jos pannu laukee.
Heilläkin ohjekirjassa saattaa olla pientä pränttiä jossa sanotaan että väli on lyhyempi jos ajetaan kaupunkiajoa tai ollaan kylmissä olosuhteissa. Silti vaihtovälinä pidetään suurinta mahdollista. Olosuhteet huomioon ottavat huoltoilmaisimet ovat mielestäni paras ratkaisu tähän, lamppu syttyy (vain) jos huoltoa tarvitaan piakkoin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Yleensä jos verrataan moottoreita ja moottoreita niin esim. Honda accordin koneessa kampiakselin liukulaakerit on samankokoiset kuin H-koneessa kiertokangen laakerit ja sen vuoksi niissä Hondissa onkin / oli niitä kampiakseli laakerivikoja. Foordit taas tuli viritettäessä tunnetuksi siitä että kiertokanget napsu poikki ja sittenhän niihin laitettiin saabin kankia ja johan alkoi kestä 300+ hepan Turbovoimiaki.
Lohkot on vaan niin pehmeitä Foordeissa että pytyt kuluu pykälille parinsadan tuhannen jälkeen mitä taas saabeissa ei esiinny.

Tuo että aika ja kehitys on mennyt eteenpäin niin kuka ihan oikeesti tuntee moottoreita ja on niitä rakentanut ( ei vain tuulilasia lukenut... ) tietää että ei niissä mitään mahtavaa parannusta ole tullut itse perusmoottoriin, päinvastoin.

Pienempiin kulutuksiin pyrittäessä on tehty matalakitkaisia lyhyitä mäntiä teflon ym. pinnoitehelmoilla, kaikki osat kevennetty ja laakerointia kevennetty, tasapainoakselia , säätyviä nokka-akseli ajoituksia , turbolla tehoja, laihaseos-moottoreita, säätyviä imusarjoja yms. ja sitä myöten rakenteet heikontunut eli vähemmän ajokilometrejä mutta polttoainenkulutus pienentynyt ja tehot kasvaneet, sumarum , ketä autonvalmistajaa kiiinnostaa kestääkö auto ajaa 500 tkm koska silloin ei mene uusia kaupan jos kestäis.

Moottorin ohjauspuolella on taas menty isoin harppauksin ja voi sanoa että valovuosia eteenpäin mutta niissäkin aika näyttää miten ne kestää aikaa ja kilometrejä hienoine elektroniikkoineen.

Summarum. harva vuosimallin 2010 auto taitaa olla liikenteessä vuonna 2035 jos vertaa suhteessa miten esim.vm -85 autoja on vielä liikenteessä.

Kaikki vehkeet nykyään on tehty suureksi bisnekseksi ja on hienoja käyttää niin kauan kuin pelaa mutta sitte ku jotain sattuu niin... käy kuten nyky telkkarin yms , ei voi eikä kannata korjata ja sekös se on sitte eko-teko laittaa aina vain uutta ja uutta.

Itse omistan mm. Singer satulasepän ompelukoneen millä voi ommella 12 mm nahkaa 1 millin langalla ja kone on vuosimallia 1952, käyttö muutettu PFAFFin teollisuusompelukoneen moottorille ja pöydälle yms.. Nykyään ei noin ompelukonemyyjien mukaan noin lujia koneita saa ja kaikkia varaosia saa edelleen . Silloin tehtiin vehkeet kestämään eikä vain bisnekseksi ja myyntiluvuiksi että montako konetta myydään joka vuosi kuten nykyään kaikki lasketaan pörssitalous yhteiskunnassa.

Tämä ei ollut mikään ylistys vanhoille museo H ja B koneille ja tulen varmaankin omistamaan uuden Saabinkin ja en vaihda sitä H-koneiseen sen vuoksi että koska ne kestää. Kaikki vehkeet pitää ottaa aikakautensa luomuksina ja aika näyttää mitä nyky saabit on reilun 20 vuoden kuluttua.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tosiasia on kyllä, että raakaaineet eivät ole ratkaisevasti parantuneet tai huonontuneet sitten 80-luvun, mutta polttoainetalouden kustannuksella moottoreihin on tehty liika moni mutkaisia mekanismeja jotka vikaantuvat pienilläkin ajo määrillä. näin ainakin ruotsalaisissa ja saksalaisissa autoissa.

varmasti myös monessa muussakin merkissä.

näihin voisi lukea esim. tasapainoakselit ja matalakitkaiset osat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Juuri näin , tätä minäkin takoitin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Isäni 900 s -90 ajettu n.700 000 km. Auto on katsastettu ja joka päiväisessä ajossa. Vaihdettu jakopään hilppeet. Matkamittari pyörinyt pari vuotta silloin kun haluaa. Kori tosin alkaa olla loppusuoralla. että se näitten kestävyydestä....
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Korikin voisi olla timmissä kunnossa jos kaikki yhtälöt ois oikein. Pesu, ruostesuojaus, ajo-olosuhteet ja säilytyspaikka ja yleinen pito.

Itsellä korissa ei laho-ongelma vaikka maantietä nähnyt paljon.
Työpaikalla pesuhalli, ruostesuojattu ja jälkisuojailtu koteloöljyllä säännöllisen epäsäännöllisesti, vältän suolatuilla teillä ajoa nykyään koska voin kiertää ne työmatkoilla ja kotona asfalttipohjalla oleva autokatos.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja mestari »

ennen vanhaan isännät osti traktoreita joku osti sinisen ja joku punasen traktorin, sinisen ostajalle kerrottiin että jäähdytys aineena on jääkuningasta ja jos letkurikko tulee pitää laittaa sitä eikä vettä, no ne ajelee vieläkin eikä lohkoja ole halki
punasen traktorin ostajalle kerrottiin että jäähdysjärjestelmään laitetaan vettä aamulla ja ilalla lasketaan pois, kylmänä aikana etenkin, no niillä ajelee ne kellä on lohkot vielä halkeamatta, yleensä se halkesi juuri viimeisenä syys yönä...

kumpiko traktori siis oli kestävämpi vai oliko vika markkinoinnissa, käyttöhenkilökunnassa vaiko missä.....asiaa itsereflektoiden huomaa jotakin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Juuri näin. kaikki vehkeet ois ikuisia ku niitä huoltais , puunais pitäsi oikein ja ei menettäis mielenkiintoa mutta autoissa tahtoo loppua monella mielenkiinto siihen ku arvo lasketaan satasissa / naapuri ostaa hienomman ja uudemman ja siitähän alamäki alkaa ku ylläpito loppuu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin