Luukkujen sovitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sattuisiko kellään olemaan hyviä vinkkejä luukkujen (ovien, konepellin, takaluukun) istuvuuden säätöön? Mistä suunnasta olisi hyvä edetä, keulasta vai perästä? Mun combista on joskus aikoinaan ylimaalauksen yhteydessä irrotettu kaikki luukut, eivätkä ne oikein mikään istu hyvin paikoillaan. Yritin niitä joskus huonolla menestyksellä säätää, mutta en päässyt säätölogikasta perille... Mulla konepelti irvistää kuskin puolen etureunasta ja lisäksi se puoli on vähän edempänä. Kaikki ovet istuvat vähän "sinne päin". Takaluukku sentään on suht hyvin paikoillaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja toms »

Teit vaikean kysymyksen.... kaikkia voidaan säätää mutta peruslähtököhta on se että esim oven takareuna on oltava aavistuksen ulompana kuin taaksepäin seuraavana jatkuva reuna eli tasalla ei saa olla, tämä säätyy oven lukon vastakappaleesta. Saranoista voi säätää sitte kaikki muut. Ovenpuolipään ruuveja löysäämällä oven sijoitus ovikaukkoon ja sivukallistumat ja korot ja korin puolipäästä kun löysää niin pystyasento ja mietn situu lokareihin nähden sivuttain jne.

Konepellin asema sivuttain ja pitkittäin ja etureunan korkeus säädetään saranoista ja takapään korkeus konepellintakapäässä olevista holkeista mitkä menee etulokarin haarukoihin.

Kun konepeltiä säädät niin ota maski valmiiksi irti niin jos lukkotapin asema muuttuu lukkoon nähden niin saat pellin auki helpommin. Muista säätää konepellin lukko jos säädät konepeltiä.

Maalaisjärki ja hyvä asennussilmä auttaa paljon.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Aikaisemmissa projekteissa en vastaavaan ole törmännyt, mutta nämä 5-ovisen combin luukut kyllä tuottavat vaivaa... Saabin ovien saranat ovat suht monimutkaiset enkä meinannut millään löytää oville hyvää asentoa -hyvä kun sain ne edes istumaan entiseen malliin... Sovitusta hankaloittaa myös kynnyksen puuttuminen, jonka suhteen on muissa autoissa helppo tarkistaa oven roikkuminen ja alaosan istuvuus korilinjaan. Tämän vuoksi ajattelinkin, josko Saabissa olisi hyvä aloittaa ovien sovitus takaovista.
Aikaisemmas sovitusyrityksessä lähdin liikkeelle etuovista. Kun sain mielestäni etuoven istumaan hyvin linajssa lokasuojan kanssa ja rako oli tasalevyinen, niin eipä ovi enää auennutkaan, vaan nappasi loksuun kiinni :roll: Ovi istuikin siis liian syvällä aukossaan.
Ihan yhtä hankalaa oli konepellin säätäminen. Koska sarana kääntyy konepeltiä suljettaessa ylösalaisin, oli vaikea ymmärtää, mihin suuntaa peltiä pitää liikuttaa, jotta rako pellin etureunassa pienenisi. No, en minä vielä noihin säätöihin ole joitain tunteja enempää perehtynyt, mutta kyllä hankalalta vaikutti.
Olisikohan joitain mittauspisteitä tiedossa, joista voi tarkastaa istuvuuden? Mulla on esim. tuon Volkkarin korikorjausopas, jossa on mainittu, millainen rako missäkin kohtaa paneelien välissä kuuluu olla, jotta sovitus on oikea.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja toms »

Eip taida olla eikä sattunu silmään vaikka ihan tehtaan kirjatki omistan... silmällä säädetään ja kädellä ja on niissä isoja eroja vuosimallien ja värienkin suhteen. jotku vuosimallit pellit istuu todella hienosti ja joissain , huh huh....

Tiedä pitääkö paikkaansa entisen työkaverin juttu joka nuorena miehenä oli saabin tehtaalla maalaamassa käsin maalattavia kohteita niin semmoinen että mustat / tummat värit niin valkattiin parhaat korit koska erottuu virheet ja valkoiset oli surkeimmat.

Sen tiedän ja olen nähnyt itsekkin filmiltä että oveja ja luukkuja istutetaan ihan toisiinsa autokohtaisesti ja jos vaihdat uuden oven niin sen istutus ei välttämättä onnistu. Esim. B-pilaria nuijitaan sisään tai ulos tarpeen mukaan jne. raakaa leikkiä ja tehdään luonnollisesti ennen maalausta. Nykyisin ei taideta enään siten toimita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

toms kirjoitti: Tiedä pitääkö paikkaansa entisen työkaverin juttu joka nuorena miehenä oli saabin tehtaalla maalaamassa käsin maalattavia kohteita niin semmoinen että mustat / tummat värit niin valkattiin parhaat korit koska erottuu virheet ja valkoiset oli surkeimmat.
Näin olen myöskin kuullut, että ysikutosissa musta väri oli erikoistilaustavaraa siksi, että tarpeeksi hyvät korit olivat harvassa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ai niitä korjeja on valkkailtu tällaisissa massatuotantoautoissakin? Olen kyllä lukenut esim. Ferrarin 400-sarjan ja Lancia Gamma Coupen tuotannosta, jossa nimenomaan mustaksi maalattavat korit valittiin todella huolella.
No, jokatapauksessa tuossa mun combissa istuvuusongelmat eivät ole mitään pilkunviilausta, vaan kyllä ovien kulmat ihan selvästi harittavat vähän joka suuntaan. Sentään sivulta katsottuna ovat suht koht linjassa.
Kait se vaan täytyy joku viikonloppu paneutua ihan vaan noiden korin osien asetteluun, eikä yrittääkään tehdä mitään muuta remppaa samalla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Oven sisäverhous suojan takana, oven etuosassa(saranoitten kohdalla) on kaksi reikää joista näkyy ristipää tai torx ruuvit. Näistä tapahtuu jos muistan oikeen, poikittais suuntainen elikkä ulos -sisään säädöt(huom jos muistan oikeen),mutta ainakin säätöjä voi suorittaa myös sieltä.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Juu, kyllä mä kaikki ruuvit löysin, mutta ongelmana on sopivien referenssipisteiden löytäminen, joiden perusteella saisin ovet istumaan kunnolla aukkoihinsa. Samoin tuskaa tuottaa noden sranoiden monimutkaisuus -niitä kun on tosiaan mahdollista säätää sekä oven että pilarin puolelta. Ja olikos jokainen sarana vielä peräti kolmella ruuvilla kiinni... No, kuten sanottu, pitää paneutua tähän säätelyyn joku viikonloppu oikein tosissaan. Kyllä se säätölogiikka sieltä sitten löytyy, kun tarpeeksi hakkaa päätä seinään (tai oven karmiin).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab jälkimarkkinoinnin koulutusvideossa vuodelta 1983 tekninen tarkastaja Folke Berg kertoo Saab 900 konepellin, ovien, takaluukun ja kattoluukun säädöstä. Kesto 25 minuuttia.

Kuva

Satkun konepellissä säätömahdollisuuksia on enemmän tai ovat selkeämmin säädettävissä, saranoiden pitkittäissuunnan säätöön omat ruuvit jne. Ovien suhteen säätöperiaate lienee sama kuin 99:ssä.

900 konepellin kriittiset kohdat
1. Konepellin etuosa
2. Konepelti vilkkujen kohdalta
3. Konepelti etulokasuojien kohdalta
4. Konepelti tuulilasinpalkin kohdalta
5. Konepelti etuovien kohdalla

Video aloittaa säädön konepellistä, korjataan virheellisesti liian takana ja liian ylhäällä olevan konepellin asento oikeaksi suhteessa ajovaloihin ja tuulilasin alareunaan/oviin. Siirretään lukkopellissä olevan konepellin lukon asemaa. Käännellään kumitutteja ja säädetään konepellin lukkotapin alla olevien prikkojen määrää. Säädetään etuvilkkujen paikkaa suhteessa lokasuojaan niin että ei jää rakoa tai jää oikeanlainen rako ja vilkku-umpion yläreuna lokasuojan yläreunan tasalla. Säädetään vilkun asemaa lokasuojapellin vilkkuaukkoa pellin reunaa vasaroimalla kovakumi/bakeliittivasaralla. Säädetään lokasuojan etuyläkulman kiinnitystä lukkopeltiin löysäämällä lukkopellin pultit ja asettamalla kulma konepellin reunaa mukailevaksi sisäänpäin. Säädetään konepellin takareunan korkeusasemaa säätämällä takareunassa olevien rullien asentoa. Konepellin rako lokasuojiin ja tuulilasin alareunapeltiin, maskiin ja umpioihin saatiin tasalevyiseksi.

Konepellin jälkeen ovet. Kriittiset tarkastettavat kohdat:

6. Etuoven alareuna.
7. Etuoven ikkunakehys A-pilarin suhteen
8. Etuoven ikkunakehys kattokourua vasten
9. Oven pinta konepellin ja etulokasuojan suhteen
10. Takaoven alareuna
11. Takaikkunan ja etuikkunan kehykset toisiinsa nähden
12. Takaovi takasivupellin suhteen kolmesta kohdasta
13. Taaempi ovilevy etummaisen ovilevyn suhteen.

Aloitetaan etuovesta. Kielletään oven yläkarmin vääntäminen kohti koria, seurauksena maalivaurioita oven sisä, ja ulkopuolella.
Sivusuunnassa säätö ovipilarissa saranapeltiä vasten olevat ruuvit 3 ylhäällä, 3 alhaalla. Korkeus- ja pituussuunnassa oven säätö ovessa verhoilun alla olevista ruuveista.

Aluksi sivuttainen säätö löysäämällä ruuvit saranapellistä. Sitten pituus ja korkeussuunnassa oven rungosta ruuvit löysäämällä.

Ovi ja etulokasuoja samassa tasossa. Ovi ja konepelti kulmiltaan ja korkeuden suhteen samassa tasossa. Hyväksyttävä tasaleveä rako ikkunakehyksen ja kattokourun linjaan. Raot yhtä suuret oven etu- ja takaosassa. Lukkokappaleen säätö oven säädön jälkeen niin ettei ovi ohjaudu mihinkään suuntaan suljettaessa (ei ylöspäin/alaspäin), sulkeutuminen tulee tapahtua suoraan.

Takaovien säätö sivuttain + korkeussuuntaan oven päädyssä olevat saranat oven runkoon kiinnittävät ruuvit löysäämällä. Pituussuuntaan säädettäessä B-pilarin verhoilu irrotettava.

Tavoitteena tasainen rako ovien välille, kattopalkin ja sivupellin suhteen, koko matkalta pyritään mahdollisimman hyvään tulokseen.

Korkeusaseman määrää ovipeilien taite suhteessa sivupellin (takalokasuojan) taitteeseen. Kun ovi on säädetty kaikilla mahdollisilla tavoilla, saattaa osoittautua, että ovilevy taitteesta alakulmaan tulee sivupellin ulkopuolelle. Koska sivupeltiä ei voi säätää, on säädettävä ovipeltiä sivupellin suhteen. Säätö asettamalla puukalikka oven ja karmin väliin, avustaja painaa jaloilla ovilevyä, toinen kumartuu ikkuna-aukosta sisään, puukalikkaa suojana käyttäen lyön sisempään kehyksen osaan. Kalikka takalokasuojan päälle lukon vastakappaleen alapuolelle oven väliin, lattialla makaava avustaja painaa oven alakulmaa jaloilla sisäänpäin. Oven sisäpuolella olevaan vaakapalkkiin lyödään sisäpuolelta. Taitteen alapuolinen pintapellin reuna saatiin sivupellin tasalle.

Tavaratilan ovi kriittiset pisteet
16. luukun asema kattopeltiin nähden
17. oven asema sivupellin suhteen
18. oven asema takapellin suhteen

Siisti rako oven ja kattopellin välille saadaan löysäämällä sarana luukun puoleiset ruuvit löysäämällä ja säätämällä pituus- ja sivusuuntainen asema. Lopuksi sivuissa olevia kiilamaisia kumivastapaloja ja kynnyksessä lukon vastakappaletta säätämällä.

Kattoluukun säätöohjeet jätän väliin.

Suhinanpoistoa oviraoista tiivisteitä huoltotiedotteiden mukaisesti tuunaamalla. Suhinapaikannus erikoiskuulokkeilla (kuulosuojaimet + letkunpätkä).

Ei tuossa mitään mullistavaa kikkaa paljasteta noita vasarointeja lukuunottamatta, mutta periaatteet on ainakin kerrottu. Pitäisi varmaan saada video jakoon.
Viimeksi muokannut jus, To Touko 23, 2024 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset tästä! Ainakin etenmisjärjestys selviää. Eiköhän ne luukut ala asettua paikoilleen, kun vaan tarpeeksi jaksaa tuhertaa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Yllä viittaamani videon oviensäätöosuus:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jee! Kiitos! Tällaista matskua katselisin mielelläni enemminkin!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Luukkujen sovitus

Viesti Kirjoittaja toms »

Hyvä video. siinä näky miten ovia yms muokataan koriin passeliksi tapauskohtaisesti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin