Kannentiivisteen vaihto
Kannentiivisteen vaihto
Saab-velho antoi ymmärtää, että 900i (-87, aj. 320.000) olisi mahdollisesti kannentiiviste vaihtokunnossa. Vettä ei juurikaan häivä, mutta pakokaasumittaus viitasi siihen suuntaan. Joskus myös käynnistyminen tapahtuu kolmella pytyllä. Nämä oireet tosin vähenivät, kun vaihdoin ohjauspainesäätimen.
En vielä kaivanut Haynesia ja muita auktoriteetteja esille, mutta kysyn täältä, mitä hyviä neuvoja on tarjolla. Erityisesti mielessä seuraavat:
- näkeekö tulpista mahdollisen tiivisteen falskauksen?
- kannattaako konepelti ottaa vaihdon ajaksi pois?
- mistä paikasta kannet yleensä halkeavat?
- joutuuko venttiilit yleensä säätämään tiivisteen vaihdon jälleen? Onko säätöpaloja hyvin saatavissa?
- jakoketjun lukitsemisen tiedänkin. Onko jotain muuta tärkeää huomioitavaa?
En vielä kaivanut Haynesia ja muita auktoriteetteja esille, mutta kysyn täältä, mitä hyviä neuvoja on tarjolla. Erityisesti mielessä seuraavat:
- näkeekö tulpista mahdollisen tiivisteen falskauksen?
- kannattaako konepelti ottaa vaihdon ajaksi pois?
- mistä paikasta kannet yleensä halkeavat?
- joutuuko venttiilit yleensä säätämään tiivisteen vaihdon jälleen? Onko säätöpaloja hyvin saatavissa?
- jakoketjun lukitsemisen tiedänkin. Onko jotain muuta tärkeää huomioitavaa?
Re: Kannentiivisteen vaihto
Männistä ainakin näkee ku ottaa tulpan pois ja kattoo mäntää et onko vuotanut.. aika tehokkaasti kiillottaa männän..
Konepelti kannattaa ehdottamasti ottaa pois nii on tilaa touhuta..
Helppo ja simppeli homma toi pahvin/kannen vaihto..
Konepelti kannattaa ehdottamasti ottaa pois nii on tilaa touhuta..
Helppo ja simppeli homma toi pahvin/kannen vaihto..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Kannentiivisteen vaihto
Muuten samoilla linjoilla, mutta en kyllä itse alkaisi konepeltiä irroittelemaan. Ainakaan tupliksessa ei minusta pelti jää mitenkään tielle, vaikka moottoritila on ahtaampi kuin satkussa.
Mulla oli B-moottorin kansi halki keskimmäisten pakoventtiilien juuresta. Veikkaisin, että on H-moottorissakin koneen kuumin kohta.
Venttiilit on hyvä säätää joka tapauksessa. Itse ostin säätölevyjä moottorikoneistamolta, jossa oli hyvä valikoima. Budjettiremppaajalle siellä oli käytettyjäkin levyjä puoleen hintaan tarjolla.
Mulla oli B-moottorin kansi halki keskimmäisten pakoventtiilien juuresta. Veikkaisin, että on H-moottorissakin koneen kuumin kohta.
Venttiilit on hyvä säätää joka tapauksessa. Itse ostin säätölevyjä moottorikoneistamolta, jossa oli hyvä valikoima. Budjettiremppaajalle siellä oli käytettyjäkin levyjä puoleen hintaan tarjolla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannentiivisteen vaihto
Se konepelti kuuluu ottaa irti vaikka vaihtais vain tulpat, se on kuitenkin niin helppo irroittaa että ei pidä säästellä.
Re: Kannentiivisteen vaihto
Konepelti pois edestä, jos vaan on kaveri sitten saatavilla takaisin laittovaiheessa viimeistään. Helpottaa niin paljon työskentelyä siinä auton keulatilassa. Yksinkin on tullut laitettua pelti paikalleen, mutta on hiukan hankalaa verrattuna kahdestaan toimimiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannentiivisteen vaihto
minun 900i 87vm 320000km samat oireet käy kolmella aluksi .pidän sitä jo auton ominaisuutena näillä kilometreillä .monesti 900 kansipahvi antautui 200000km kohdalla ensimmäisen kerran
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Kannentiivisteen vaihto
Kiitokset hyvistä vinkeistä ja yhteydenotoista. Tuota konepeltiasiaa tiedustelin siksi, että tilat kerrostalon tallissa on vähäiset, enkä oikein viitsisi kiikuttaa sitä peltiä uloskaan. Ehkä pitää yrittää raivata tilaa.
Oma saappaani on viime vuosina silloin tällöin oireillut ja kastellut tulppia. Lämpöaikakytkimen irrottaminen auttoi jonkin verran eikä käynnistyminen siitä lainkaan heikentynyt. Päättelin, että mylly käy ilmeisesti aika rikkaalla.
Vaihdoin ohjauspainesäätimen ja säädätin seokset. Nyt tuntuu toimivan suhteellisen normaalisti eli ei käynnisty kunnolla, jos käynnistyssuutin on pois päältä. Pitääpä yrittää kurkkia vielä männän päälle ja tutkailla näkyykö mitään kansiongelmaan viittaavaa.
Auto on ollut koko ikänsä samassa perheessä ja tähän asti ei ole tehty mitään suurempaa. Kytkin ainoastaan kerran vaihdettu. Hieman mietin, milloin K-jetin pa-pumppu mahdollisesti menee pimeäksi. Tällä hetkellä kurnuttaa iloisesti, mutta joidenkin asiantuntijoiden mukaan saattaa vaieta kertalaakista. Joku on kuulemma naputtelemalla saanut vielä herätettyä henkiin.
Jos vaihdan pumpun, mitä suosittelette? Motonetissa tuntuu ainakin löytyvän. Biltemasta taitavat olla loppu. Vaihto-operaatio taitaa olla jonkinlainen haaste. Onko se niin, että niiden pa-putkien kanssa voi tullaa ongelmia? Pitäisiköhän antaa suosiolla jonkun alan maakarin tehtäväksi?
Oma saappaani on viime vuosina silloin tällöin oireillut ja kastellut tulppia. Lämpöaikakytkimen irrottaminen auttoi jonkin verran eikä käynnistyminen siitä lainkaan heikentynyt. Päättelin, että mylly käy ilmeisesti aika rikkaalla.
Vaihdoin ohjauspainesäätimen ja säädätin seokset. Nyt tuntuu toimivan suhteellisen normaalisti eli ei käynnisty kunnolla, jos käynnistyssuutin on pois päältä. Pitääpä yrittää kurkkia vielä männän päälle ja tutkailla näkyykö mitään kansiongelmaan viittaavaa.
Auto on ollut koko ikänsä samassa perheessä ja tähän asti ei ole tehty mitään suurempaa. Kytkin ainoastaan kerran vaihdettu. Hieman mietin, milloin K-jetin pa-pumppu mahdollisesti menee pimeäksi. Tällä hetkellä kurnuttaa iloisesti, mutta joidenkin asiantuntijoiden mukaan saattaa vaieta kertalaakista. Joku on kuulemma naputtelemalla saanut vielä herätettyä henkiin.
Jos vaihdan pumpun, mitä suosittelette? Motonetissa tuntuu ainakin löytyvän. Biltemasta taitavat olla loppu. Vaihto-operaatio taitaa olla jonkinlainen haaste. Onko se niin, että niiden pa-putkien kanssa voi tullaa ongelmia? Pitäisiköhän antaa suosiolla jonkun alan maakarin tehtäväksi?
Re: Kannentiivisteen vaihto
Pumpun vaihtaminen varmuuden vuoksi on mielestäni liioittelua näissä vanhemmissa. Yleensä pumppu alkaa pitämään tosi pahaa ääntä ja toimii vielä. Äänen voisi kuvata sellaiseksi jurahteluksi silloin tällöin, niinkuin johonkin väliin menisi roska tms, joka poistuu taas vähäksi aikaa. Parhaiten kuuluu tyhjäkäynnillä ja paikallaan käyttäessä. Uudemmissa 90-luvun ja sitä uudemmissa pirsseissä pumput on paljon pienempiä fyysisesti ja liekkö sen takia sitten kuolemakin nopeampi?
Vaihto on suoraviivainen homma. Eikä bensaputkia tarvitse pelätä. Jos haluaa välttyä tulvalta takakontissa touhutessaan, niin sen bensasuttarin löysää ensin ja ottaa sieltä paineet pois. Tämän jälkeen takakontista pohjalevy veks, pumpun huoltoluukku pois ruuvimeisselillä kammeten (se isompi pyöreä sinkitty luukku), kiintoavaimilla bensapumpun banjo auki ja sähköpistokkeet irti. Itse pumppu irtoaa, kun avaat klemmarimeisselillä klemmarin, joka pitää pumpun kaulusta tankissa. Kontinpohjassa on tulpattu reikä erikseen meisseliä varten. Asennuksessa on syytä huomioida pumpun alapäähän kiinnitettyn imutötterön aukon suunta. Sen kuuluu osoittaa takaoikealle. Muuta syytä en tiedä, mutta näin tehtynä pumpun ei pitäisi hörppiä ilmaa lähes tyhjällä tankilla niin herkästi.
Vaihto on suoraviivainen homma. Eikä bensaputkia tarvitse pelätä. Jos haluaa välttyä tulvalta takakontissa touhutessaan, niin sen bensasuttarin löysää ensin ja ottaa sieltä paineet pois. Tämän jälkeen takakontista pohjalevy veks, pumpun huoltoluukku pois ruuvimeisselillä kammeten (se isompi pyöreä sinkitty luukku), kiintoavaimilla bensapumpun banjo auki ja sähköpistokkeet irti. Itse pumppu irtoaa, kun avaat klemmarimeisselillä klemmarin, joka pitää pumpun kaulusta tankissa. Kontinpohjassa on tulpattu reikä erikseen meisseliä varten. Asennuksessa on syytä huomioida pumpun alapäähän kiinnitettyn imutötterön aukon suunta. Sen kuuluu osoittaa takaoikealle. Muuta syytä en tiedä, mutta näin tehtynä pumpun ei pitäisi hörppiä ilmaa lähes tyhjällä tankilla niin herkästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kannentiivisteen vaihto
Onko näissä 9 satkuissa miten yleistä venttiileiden palaminen? Olen jo pidemmän aikaa kuulostellut, että auto käy omituisesti. Oire tuntuisi pahenevan koko ajan. Tyhjäkäynnillä pakoputken päästä kuuluu välillä semmoinen "höpähdys" ei siis käy tasaisesti. Kylmällä koneella käy ok. Ihan kuin pakoventtiili olisi palanut. Auto kuitenkin kulkee normaalisti ja ei ime putken päästä paperia.
Tyhjäkäynti ei kuitenkaan tuon "höpähdyksen" aikana kerkeä laskemaan. Ennen tätä nykyistä käyntiongelmaa auto saattoi ajoittain melkein sammua, kun esim. pysähtyi liikennevaloihin. Tyhjäkäynti kävi todella alhaalla hetken ajan. Nyt sitä vika ei ole ilmennyt, mutta käynti on muuten omituista.
Autolla on nyt ajettu 300tkm. Miten nuuka tämä on tulpista ja virranjakajan kannesta? Tulpan johdoistahan on nuuka ainakin. Jotkut ihan perus NGK.t tuolla pellin alla on ollut reilun 10tkm pitäisi ne ja virran jakajan kansi varulta vaihtaa.
Kulkine on allekirjoituksen mukainen.
Tyhjäkäynti ei kuitenkaan tuon "höpähdyksen" aikana kerkeä laskemaan. Ennen tätä nykyistä käyntiongelmaa auto saattoi ajoittain melkein sammua, kun esim. pysähtyi liikennevaloihin. Tyhjäkäynti kävi todella alhaalla hetken ajan. Nyt sitä vika ei ole ilmennyt, mutta käynti on muuten omituista.
Autolla on nyt ajettu 300tkm. Miten nuuka tämä on tulpista ja virranjakajan kannesta? Tulpan johdoistahan on nuuka ainakin. Jotkut ihan perus NGK.t tuolla pellin alla on ollut reilun 10tkm pitäisi ne ja virran jakajan kansi varulta vaihtaa.
Kulkine on allekirjoituksen mukainen.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe