900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

Vaimo sanoi, että poljin tuntui erilaiselta ja abs ilmeisesti toimi kuvailusta päätellen silloin kun valo ei palanut. Valoja on 2 eli oranssi ABS-häiriövalo ja sitten jarrujen vikavalo erikseen. Mistä ihmeestä löydän liittimet mistä mitata pyräanturit? Otin liittimen irti takapenkin alta ja koitin sieltä mitat, mutta liittimen nastat olivat ihan eri järjestyksessä kuin siinä ohjeessa mikä minulla oli eikä ko. liitinkammassa ollut mitään numeroitakaan joista olisi päässyt kiinni ongelmaan.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:Vaimo sanoi, että poljin tuntui erilaiselta ja abs ilmeisesti toimi kuvailusta päätellen silloin kun valo ei palanut. Valoja on 2 eli oranssi ABS-häiriövalo ja sitten jarrujen vikavalo erikseen. Mistä ihmeestä löydän liittimet mistä mitata pyräanturit? Otin liittimen irti takapenkin alta ja koitin sieltä mitat, mutta liittimen nastat olivat ihan eri järjestyksessä kuin siinä ohjeessa mikä minulla oli eikä ko. liitinkammassa ollut mitään numeroitakaan joista olisi päässyt kiinni ongelmaan.
Keltainen valo pyöräanturi vikaa ja punainen valo jarrujen paineet riittämättömät.


Pyöränanturien mittapisteet konehuoneessa rintapellissä ja takana takapenkin alla samoin jatkoliittimet...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jos molemmat varoitusvalot sinulla loistaa, niin huomaat jossain vaiheessa, ettei jarruja ole ollenkaan tai ne on raskaskäyttöiset. ( poljinvoimaa jalassa pitää olla paljon eli toivottavasti ruisleipää on syöty paljon :lol: :lol: )
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:Jos molemmat varoitusvalot sinulla loistaa, niin huomaat jossain vaiheessa, ettei jarruja ole ollenkaan tai ne on raskaskäyttöiset. ( poljinvoimaa jalassa pitää olla paljon eli toivottavasti ruisleipää on syöty paljon :lol: :lol: )

kyllä mun tassulla painuu mut se on emännän auto, eli :D Pitänee alkaa etsim'än niitä liitoksia ja mittari kouraan
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... likoneisto


Tolla viat korjaantuu... Asennuksessa menee noin 8 tuntii....
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... likoneisto


Tolla viat korjaantuu... Asennuksessa menee noin 8 tuntii....

vaikka vika olisi pyöräantureissa vai? Epäilen... Pitää mitata ensin ne anturit, kun pumput ja muut pensselit tuntuvat pelaavan. Jos ei sekään auta niin sitten pääsylinterimurikan hankintaan :)
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... likoneisto


Tolla viat korjaantuu... Asennuksessa menee noin 8 tuntii....

vaikka vika olisi pyöräantureissa vai? Epäilen... Pitää mitata ensin ne anturit, kun pumput ja muut pensselit tuntuvat pelaavan. Jos ei sekään auta niin sitten pääsylinterimurikan hankintaan :)
Pyöränaturiviassa loistaa AINOASTAAN keltainen varoitusvalo.

Punainen varoitusvalo "paineet vajaat tai liian korkeat" merkkivalo loistaa, niin vika hydrauliyksikön pumpussa tai sen painekytkimessä... :mrgreen:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Sitten kun edelliset tarkastettu, niin päässään takapenkin alla olevan poksin mittaukseen. jolloin vika löytyy varmasti... 8O 8O
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Unohtui laittaa että minulla abs-anturit kesti 400.000 km eli olivat alkuperäiset...
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Tuo sigun satku sai uuden anturin oikeaan etupyöräänsä ja tonnarista puretun ABS-poksin.
Valot rauhoittui siihen. :wink:
Yli kolme vuotta on aikaa kulunut siitä korjauksesta.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

tUrpoEinari kirjoitti:Tuo sigun satku sai uuden anturin oikeaan etupyöräänsä ja tonnarista puretun ABS-poksin.
Valot rauhoittui siihen. :wink:
Yli kolme vuotta on aikaa kulunut siitä korjauksesta.
Viat senkun halpenee :lol: :lol:
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

kiitos kauheesti kaikille avusta ja vinkeistä, vielä kun joku kertoisi mistä tarkalleen ottaen ne anturien piuhat/liittimet löytyvät? Jostain sivulta sain anturien mittaustiedot (pyöritetään ja vastusmittaus) ja miten se tehdän. Boksi autossamme oli ATE ja netistä löytämäni mittausohje ei tietenkään siihen sitten sopinutkaan, kun liitin oli erilainen mitä ohjeissa. Autossa palaa nyt siis vaan se keltainen varoitusvalo ja hydrauliissa tuntuisi toimivan ainakin se nostaa paineen ja pumppu käy normaalisti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla on ABS-juttua 89-autoon liittyen, ehkä sovellettavissa sinullekin ainakin liittimien sijaintien suhteen vaikka boksi onkin eri, PDF:n sivulta 36 alkaen:

http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 00-300.pdf

Pyöräantureiden liitinkappaleiden sijainnista sanotaan näin: yksi moottoritilassa jarrulaitteen luona, yksi moottoritilassa väliseinän päällä oikealla, yksi takaistuimen alla vasemmalla, yksi takaistuimen alla oikealla.

Auton johtosarjassa olevassa boksin liittimessä nastojen numerointi on varmaankin liittimen sisällä, pitää avata liittimen kuori jotta numerointi näkyisi.

9000 -91:ssä on sama ABS-boksi kuin 900 -92:ssa ja on kytkennöiltään tällainen: http://www.jus.liitin.net/9000ABS_91.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:kiitos kauheesti kaikille avusta ja vinkeistä, vielä kun joku kertoisi mistä tarkalleen ottaen ne anturien piuhat/liittimet löytyvät? Jostain sivulta sain anturien mittaustiedot (pyöritetään ja vastusmittaus) ja miten se tehdän. Boksi autossamme oli ATE ja netistä löytämäni mittausohje ei tietenkään siihen sitten sopinutkaan, kun liitin oli erilainen mitä ohjeissa. Autossa palaa nyt siis vaan se keltainen varoitusvalo ja hydrauliissa tuntuisi toimivan ainakin se nostaa paineen ja pumppu käy normaalisti.
Itsellä ainakin satkusta vm 1991:stä pystyi kotikonstein lukemaan ne vikakoodit, joka piti paikkansa ainakin minulla... :mrgreen:
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:
KIMIR kirjoitti:kiitos kauheesti kaikille avusta ja vinkeistä, vielä kun joku kertoisi mistä tarkalleen ottaen ne anturien piuhat/liittimet löytyvät? Jostain sivulta sain anturien mittaustiedot (pyöritetään ja vastusmittaus) ja miten se tehdän. Boksi autossamme oli ATE ja netistä löytämäni mittausohje ei tietenkään siihen sitten sopinutkaan, kun liitin oli erilainen mitä ohjeissa. Autossa palaa nyt siis vaan se keltainen varoitusvalo ja hydrauliissa tuntuisi toimivan ainakin se nostaa paineen ja pumppu käy normaalisti.
Itsellä ainakin satkusta vm 1991:stä pystyi kotikonstein lukemaan ne vikakoodit, joka piti paikkansa ainakin minulla... :mrgreen:
pystyy juu ja luettu on :) Huomenna, jos jumala suo ja tää räkätauti antaa myöden,alkaa ankara vian etsintä :roll:
Vastaa Viestiin