99 talviunille

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jossain vaiheessa ennen talvea on tarkoitus siirtää tuplis talviunille.
Säilytyspaikka on kylmä taloyhtiön parkkipaikka. Todennäköisesti heitän jonkun pressun suojaksi, mutta mitään sen lämpimämpää ei ole tarjolla.

Onko jotain asioita, joita pitäisi ottaa huomioon? Tarkoitus siis on, että auto jopa melko kivuttomasti lähtisi kevään puolella uudestaan käyntiin. Kysyn asiaa sen vuoksi, että aiemmin en ole jättänyt autoa seisomaan talveksi eikä aihe siis ole entuudestaan tuttu.

Kyseessä siis allekirjoituksen, juuri leimattu, kulkine ja sijainti täällä etelän lämmössä.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ikkunat ihan vähän raolleen ja jos haluaa että ei menen jarrulevyt ruosteeseen niin kannattaa jotain crc tai wd tapaista suihkasta levyjen pintaan, mitkä sitten keväällä puhdistaa jarru kliinerilla.

akku on hyvä myös viedä lämpimään ettei halkea pakkasilla.

Jos oikein kovasti haluaa varjella autoaan niin alusta pesu ja öljyäminenkin on varma konsti välttyä kosteuden vaikutukselta auton pohjaan. mikäli alusta ei ole petoni tai asvaltti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Tässä pari vinkkiä:

Sisätilat kannattaa puhdistaa hyvin ja poistaa esim talouspaperirullat, jotka keräävät kosteutta. Samoin työkalut tms. hanskalokeroista, jotka voivat kosteuden ruostuttamana jättää ruostejälkiä. Ulkopuoli kannattaa pestä ja vahata.

Kannattaa hankkia kosteudenpoistaj(i)a auton sisätiloihin vene- tai autotarvikeliikkestä. Pussin voi joutua ulkosäilytyksessä uusimaan ja säiliön tyhjentämään.

Moottorin öljy kannattaa vaihtaa ennen seisotusta ja tankkiin lorauttaa kausisäilytysainetta. Moottorin metallipintoihin olen laittanut myös varastointiöljyä kun oma auto on ollut kylmässä tallissa, koska ensimmäisen talven jälkeen moottori oli homeisen näköinen (kalkkia tms.) Varastointiöljyn kanssa pysyy siistinä ja ei tarvitse erikseen poistaa.

Akku kannattaa irrottaa autosta lämpimään säilytykseen.

Käsijarrua ei kannata vetää päälle vaan kiilata mieluummin renkaat. Rengaspaineita kannattaa nostaa talven ajaksi, jotta renkaisiin ei jää tasaisia kohtia ja tarkkailla että renkaat eivät vuoda talven aikana tyhjäksi.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja jka »

itelle tulis vielä mieleen että jos et meinaa talven aikana laittaa kerran kuussa käyntiin, niin jos suhauttaisi hiukan jotain wd/crc öljyä kaasariin ja tulpanreikiin, niin ei paikat niin hapettuisi
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi sie talviautojen aateliaan jätät seisomaan ? Jätät sen ng seisomaan ku kerta se ei lähde +10 asteen lämmössä edes kunnolla käyntiin.... Perustuu sun kirjoitteluun.... Ei muuta ku ryypyllä tuplis käyntiin ja oot menossa jo ku muut sahaa autoja käyntiin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti:miksi sie talviautojen aateliaan jätät seisomaan ? Jätät sen ng seisomaan ku kerta se ei lähde +10 asteen lämmössä edes kunnolla käyntiin.... Perustuu sun kirjoitteluun.... Ei muuta ku ryypyllä tuplis käyntiin ja oot menossa jo ku muut sahaa autoja käyntiin
Etanoli niitä ongelmia tuottaa, muuten kyllä käynnistyy kylmälläkin oikein mainiosti. :D
Lähinnä tuo tuplis jää seisomaan siitä syystä, että vaikka sitä on paljon tullut kesän ja syksyn aikana fiksailtua käyttökuntoon, niin luotettavuudessaan se ei kaikkine kummine lisä-äänineen yllä ihan vielä ng:n tasolle. Plus että kun on tottunut abseilla ajamaan, niin talvella en viitsi ihan heti lähteä urheilemaan tuon tupliksen kanssa. Mutta kesällä sitten otetaan takaisin se, mitä talvella menetettiin. :D
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikä sitä viitsi hienoa peliä uittaa talven liemissä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Akun säilytys ladattuna, ilman miinuskenkää ja ulkona (vaikkapa ihan omalla paikallaan autossa). Mitä kylmempää, sen pidempään siinä kestää virta.

Käytännössä kokeiltua: lataus täyteen ennen säilytystä, yksi huoltolataus tammikuussa ja sitten lataus ennen ekaa starttia keväällä. Akun päällys kannattaa pitää puhtaana, niin se purkautuu hitaammin. Sen voi pestä saippuavedellä ja huuhtoo vaikka puutarhaletkulla.

Akun varauksen pysymisellä kylmässä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten se antaa starttausvirtaa kylmässä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Naxu kirjoitti:Eikä sitä viitsi hienoa peliä uittaa talven liemissä.
Meikä ajaa 99cc:llä ympäri vuoden. Mitä kylmempää, sen hauskempaa. :D Pitääkin jo talvigumeja alkaa kaivelemaan, naftaliinista. Lupailivat räntää jo ensiviikolle tänne meillepäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jäin odottamaan antaako kukaan vinkkiä pressun käytöstä. Voiko "vääränlainen" käyttö esim nopeuttaa ruostumista (kosteus jää pressun sisälle)?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja aero »

Voi. Jos auto on maan päällä (etenkin jonkun nurmikon tms), niin pressu sinne alle estämään veden nousua maasta. Auton päällä mahdollisesti oleva pressu olisi hyvä saada autosta reilusti irti, että siinä välissä pääsee ilma vaihtumaan. Sisälle vielä Bilteman veneosastolta kosteudensyöjä (tai jopa parikin), niin ulkosäilytyksen tsäänssit alkaa olla kohtalaiset.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyseinen parkkipaikka on siis ihan asfaltilla, joten mitään mielettömiä kosteusongelmia ei varmaan tule.
Eli laitetaan siis ikkunat snadisti rakoselleen ja jotain kissanhiekkaa sisään syömään kosteutta.
Mitenkäs muuten nuo vetarin tunnelit? Joku joskus kertoi, että kannattaa suunnilleen vuorata jollain öljyllä talveksi, jotta ei välttämättä lähde kovasti ruostumaan. Toki varmaan kannattaa ennen öljyämistä pestä huolellisesti... Onko suosituksia öljyn laadusta tai merkistä tai olemuksesta tai jostain?

Yksi renkaista vuotaa, joten sitä saa varmaan olla pumppaamassa läpi talven. Ajattelin kuitenkin kevään tullen hankkia tuohon jotkut edullisehkot uudet nakit. Ei oikein maksa vaivaa ruveta paikkaamaan noita renkaita, vaikka niissä pintaa tuntuukin olevan.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja aero »

Eäh mitään kissanhiekkaa jaksa alkaa säätämään, kun tuollainen ei paljoa maksa, on helppo siivota ja toimii ihan hyvin.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93

Siitä vierestä löytyy myös lisää noita pusseja (sen joutuu vaihtamaan, kun suolahässäkkä kuluu loppuun):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ikkunan raosta sataa sisään, jos ei siinä ole mitään edessä. Akun tai jotain veisin pois, niin on vaikeampi varastaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 talviunille

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Naxu kirjoitti:Ikkunan raosta sataa sisään, jos ei siinä ole mitään edessä. Akun tai jotain veisin pois, niin on vaikeampi varastaa.
Onhan siinä kuitenkin se pressu päällä...
Vastaa Viestiin