99 talviunille
99 talviunille
Jossain vaiheessa ennen talvea on tarkoitus siirtää tuplis talviunille.
Säilytyspaikka on kylmä taloyhtiön parkkipaikka. Todennäköisesti heitän jonkun pressun suojaksi, mutta mitään sen lämpimämpää ei ole tarjolla.
Onko jotain asioita, joita pitäisi ottaa huomioon? Tarkoitus siis on, että auto jopa melko kivuttomasti lähtisi kevään puolella uudestaan käyntiin. Kysyn asiaa sen vuoksi, että aiemmin en ole jättänyt autoa seisomaan talveksi eikä aihe siis ole entuudestaan tuttu.
Kyseessä siis allekirjoituksen, juuri leimattu, kulkine ja sijainti täällä etelän lämmössä.
Säilytyspaikka on kylmä taloyhtiön parkkipaikka. Todennäköisesti heitän jonkun pressun suojaksi, mutta mitään sen lämpimämpää ei ole tarjolla.
Onko jotain asioita, joita pitäisi ottaa huomioon? Tarkoitus siis on, että auto jopa melko kivuttomasti lähtisi kevään puolella uudestaan käyntiin. Kysyn asiaa sen vuoksi, että aiemmin en ole jättänyt autoa seisomaan talveksi eikä aihe siis ole entuudestaan tuttu.
Kyseessä siis allekirjoituksen, juuri leimattu, kulkine ja sijainti täällä etelän lämmössä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99 talviunille
ikkunat ihan vähän raolleen ja jos haluaa että ei menen jarrulevyt ruosteeseen niin kannattaa jotain crc tai wd tapaista suihkasta levyjen pintaan, mitkä sitten keväällä puhdistaa jarru kliinerilla.
akku on hyvä myös viedä lämpimään ettei halkea pakkasilla.
Jos oikein kovasti haluaa varjella autoaan niin alusta pesu ja öljyäminenkin on varma konsti välttyä kosteuden vaikutukselta auton pohjaan. mikäli alusta ei ole petoni tai asvaltti.
akku on hyvä myös viedä lämpimään ettei halkea pakkasilla.
Jos oikein kovasti haluaa varjella autoaan niin alusta pesu ja öljyäminenkin on varma konsti välttyä kosteuden vaikutukselta auton pohjaan. mikäli alusta ei ole petoni tai asvaltti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99 talviunille
Tässä pari vinkkiä:
Sisätilat kannattaa puhdistaa hyvin ja poistaa esim talouspaperirullat, jotka keräävät kosteutta. Samoin työkalut tms. hanskalokeroista, jotka voivat kosteuden ruostuttamana jättää ruostejälkiä. Ulkopuoli kannattaa pestä ja vahata.
Kannattaa hankkia kosteudenpoistaj(i)a auton sisätiloihin vene- tai autotarvikeliikkestä. Pussin voi joutua ulkosäilytyksessä uusimaan ja säiliön tyhjentämään.
Moottorin öljy kannattaa vaihtaa ennen seisotusta ja tankkiin lorauttaa kausisäilytysainetta. Moottorin metallipintoihin olen laittanut myös varastointiöljyä kun oma auto on ollut kylmässä tallissa, koska ensimmäisen talven jälkeen moottori oli homeisen näköinen (kalkkia tms.) Varastointiöljyn kanssa pysyy siistinä ja ei tarvitse erikseen poistaa.
Akku kannattaa irrottaa autosta lämpimään säilytykseen.
Käsijarrua ei kannata vetää päälle vaan kiilata mieluummin renkaat. Rengaspaineita kannattaa nostaa talven ajaksi, jotta renkaisiin ei jää tasaisia kohtia ja tarkkailla että renkaat eivät vuoda talven aikana tyhjäksi.
Sisätilat kannattaa puhdistaa hyvin ja poistaa esim talouspaperirullat, jotka keräävät kosteutta. Samoin työkalut tms. hanskalokeroista, jotka voivat kosteuden ruostuttamana jättää ruostejälkiä. Ulkopuoli kannattaa pestä ja vahata.
Kannattaa hankkia kosteudenpoistaj(i)a auton sisätiloihin vene- tai autotarvikeliikkestä. Pussin voi joutua ulkosäilytyksessä uusimaan ja säiliön tyhjentämään.
Moottorin öljy kannattaa vaihtaa ennen seisotusta ja tankkiin lorauttaa kausisäilytysainetta. Moottorin metallipintoihin olen laittanut myös varastointiöljyä kun oma auto on ollut kylmässä tallissa, koska ensimmäisen talven jälkeen moottori oli homeisen näköinen (kalkkia tms.) Varastointiöljyn kanssa pysyy siistinä ja ei tarvitse erikseen poistaa.
Akku kannattaa irrottaa autosta lämpimään säilytykseen.
Käsijarrua ei kannata vetää päälle vaan kiilata mieluummin renkaat. Rengaspaineita kannattaa nostaa talven ajaksi, jotta renkaisiin ei jää tasaisia kohtia ja tarkkailla että renkaat eivät vuoda talven aikana tyhjäksi.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: 99 talviunille
itelle tulis vielä mieleen että jos et meinaa talven aikana laittaa kerran kuussa käyntiin, niin jos suhauttaisi hiukan jotain wd/crc öljyä kaasariin ja tulpanreikiin, niin ei paikat niin hapettuisi
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 talviunille
miksi sie talviautojen aateliaan jätät seisomaan ? Jätät sen ng seisomaan ku kerta se ei lähde +10 asteen lämmössä edes kunnolla käyntiin.... Perustuu sun kirjoitteluun.... Ei muuta ku ryypyllä tuplis käyntiin ja oot menossa jo ku muut sahaa autoja käyntiin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 talviunille
Etanoli niitä ongelmia tuottaa, muuten kyllä käynnistyy kylmälläkin oikein mainiosti.nalleolut kirjoitti:miksi sie talviautojen aateliaan jätät seisomaan ? Jätät sen ng seisomaan ku kerta se ei lähde +10 asteen lämmössä edes kunnolla käyntiin.... Perustuu sun kirjoitteluun.... Ei muuta ku ryypyllä tuplis käyntiin ja oot menossa jo ku muut sahaa autoja käyntiin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Lähinnä tuo tuplis jää seisomaan siitä syystä, että vaikka sitä on paljon tullut kesän ja syksyn aikana fiksailtua käyttökuntoon, niin luotettavuudessaan se ei kaikkine kummine lisä-äänineen yllä ihan vielä ng:n tasolle. Plus että kun on tottunut abseilla ajamaan, niin talvella en viitsi ihan heti lähteä urheilemaan tuon tupliksen kanssa. Mutta kesällä sitten otetaan takaisin se, mitä talvella menetettiin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 99 talviunille
Eikä sitä viitsi hienoa peliä uittaa talven liemissä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 talviunille
Akun säilytys ladattuna, ilman miinuskenkää ja ulkona (vaikkapa ihan omalla paikallaan autossa). Mitä kylmempää, sen pidempään siinä kestää virta.
Käytännössä kokeiltua: lataus täyteen ennen säilytystä, yksi huoltolataus tammikuussa ja sitten lataus ennen ekaa starttia keväällä. Akun päällys kannattaa pitää puhtaana, niin se purkautuu hitaammin. Sen voi pestä saippuavedellä ja huuhtoo vaikka puutarhaletkulla.
Akun varauksen pysymisellä kylmässä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten se antaa starttausvirtaa kylmässä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Käytännössä kokeiltua: lataus täyteen ennen säilytystä, yksi huoltolataus tammikuussa ja sitten lataus ennen ekaa starttia keväällä. Akun päällys kannattaa pitää puhtaana, niin se purkautuu hitaammin. Sen voi pestä saippuavedellä ja huuhtoo vaikka puutarhaletkulla.
Akun varauksen pysymisellä kylmässä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten se antaa starttausvirtaa kylmässä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 talviunille
Meikä ajaa 99cc:llä ympäri vuoden. Mitä kylmempää, sen hauskempaa.Naxu kirjoitti:Eikä sitä viitsi hienoa peliä uittaa talven liemissä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 talviunille
jäin odottamaan antaako kukaan vinkkiä pressun käytöstä. Voiko "vääränlainen" käyttö esim nopeuttaa ruostumista (kosteus jää pressun sisälle)?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 talviunille
Voi. Jos auto on maan päällä (etenkin jonkun nurmikon tms), niin pressu sinne alle estämään veden nousua maasta. Auton päällä mahdollisesti oleva pressu olisi hyvä saada autosta reilusti irti, että siinä välissä pääsee ilma vaihtumaan. Sisälle vielä Bilteman veneosastolta kosteudensyöjä (tai jopa parikin), niin ulkosäilytyksen tsäänssit alkaa olla kohtalaiset.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 99 talviunille
Kyseinen parkkipaikka on siis ihan asfaltilla, joten mitään mielettömiä kosteusongelmia ei varmaan tule.
Eli laitetaan siis ikkunat snadisti rakoselleen ja jotain kissanhiekkaa sisään syömään kosteutta.
Mitenkäs muuten nuo vetarin tunnelit? Joku joskus kertoi, että kannattaa suunnilleen vuorata jollain öljyllä talveksi, jotta ei välttämättä lähde kovasti ruostumaan. Toki varmaan kannattaa ennen öljyämistä pestä huolellisesti... Onko suosituksia öljyn laadusta tai merkistä tai olemuksesta tai jostain?
Yksi renkaista vuotaa, joten sitä saa varmaan olla pumppaamassa läpi talven. Ajattelin kuitenkin kevään tullen hankkia tuohon jotkut edullisehkot uudet nakit. Ei oikein maksa vaivaa ruveta paikkaamaan noita renkaita, vaikka niissä pintaa tuntuukin olevan.
Eli laitetaan siis ikkunat snadisti rakoselleen ja jotain kissanhiekkaa sisään syömään kosteutta.
Mitenkäs muuten nuo vetarin tunnelit? Joku joskus kertoi, että kannattaa suunnilleen vuorata jollain öljyllä talveksi, jotta ei välttämättä lähde kovasti ruostumaan. Toki varmaan kannattaa ennen öljyämistä pestä huolellisesti... Onko suosituksia öljyn laadusta tai merkistä tai olemuksesta tai jostain?
Yksi renkaista vuotaa, joten sitä saa varmaan olla pumppaamassa läpi talven. Ajattelin kuitenkin kevään tullen hankkia tuohon jotkut edullisehkot uudet nakit. Ei oikein maksa vaivaa ruveta paikkaamaan noita renkaita, vaikka niissä pintaa tuntuukin olevan.
Re: 99 talviunille
Eäh mitään kissanhiekkaa jaksa alkaa säätämään, kun tuollainen ei paljoa maksa, on helppo siivota ja toimii ihan hyvin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93
Siitä vierestä löytyy myös lisää noita pusseja (sen joutuu vaihtamaan, kun suolahässäkkä kuluu loppuun):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93
Siitä vierestä löytyy myös lisää noita pusseja (sen joutuu vaihtamaan, kun suolahässäkkä kuluu loppuun):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=93
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 99 talviunille
Ikkunan raosta sataa sisään, jos ei siinä ole mitään edessä. Akun tai jotain veisin pois, niin on vaikeampi varastaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 talviunille
Onhan siinä kuitenkin se pressu päällä...Naxu kirjoitti:Ikkunan raosta sataa sisään, jos ei siinä ole mitään edessä. Akun tai jotain veisin pois, niin on vaikeampi varastaa.