900:n pulteista..
900:n pulteista..
Autona 900i vm-87.Eli talvirenkaita vaihtaessani meni yksi tappi, joihin mutterit kiinnitetään, poikki. Korjausvinkkejä? Suosiolla purkaamolta vastaava tilalle, vai hakea rautakaupasta samanlaista kierretankoa? Ei uudemman 900:n pultti kävisi siihen tilalle, kunhan tappi on ensin poistettu?
Re: 900:n pulteista..
Mitään kierretankoviritystä ei kannata edes harkita eikä pinnapultin reijässä ole kierteitä joten uudempien mallien pulttia sinne ei pysty kiertämään, oikeanlaisia pinnapultteja saa esim. Motonetistä.
"40-2039 Pinnapultti Saab900 82-87 Pinnapultti 82->87 [1982-1987]
2.50 €"
Pinnapultti on prässätty pyörännapaan sen pyöränkiinnityspinnan takapuolelta käsin, katkenneen natsan saa sopivalla tuurnalla ja pajavasaralla lyötyä pois. Uusi paikoilleen prässillä, lyömällä tai sopivalla vetovasaralla "läpivetämällä", esim. vanhasta pyöränpultista tehty vetovasaraan sopiva pinnapultin kierteille menevä kärki.
"40-2039 Pinnapultti Saab900 82-87 Pinnapultti 82->87 [1982-1987]
2.50 €"
Pinnapultti on prässätty pyörännapaan sen pyöränkiinnityspinnan takapuolelta käsin, katkenneen natsan saa sopivalla tuurnalla ja pajavasaralla lyötyä pois. Uusi paikoilleen prässillä, lyömällä tai sopivalla vetovasaralla "läpivetämällä", esim. vanhasta pyöränpultista tehty vetovasaraan sopiva pinnapultin kierteille menevä kärki.
Re: 900:n pulteista..
Minä kiitän, pitääpi lähteä sitten varaostoksille.
Re: 900:n pulteista..
hakkaamisen isku ei saa mennä laakerin kuulien läpi. ovat nuo pinnapultit aika lujasti kiinni eli iskuvoima olisi kovin suuri. Suuri vaara on jopa saada napa kieroksi. Tein kerran vastaavan kalun, jota korjaamo- oppaassa kuvataan ko hommaan käytettävän. siinä siis vetoruuvin voimalla puserretaan ulos ja samalla kalulla eri holkkeja käyttäen painetaan uusi sisään. jarru ja jarrulevy poistetaan, muistaakseni
muuta ei pureta.
minä suosittelen tekemään tuon jutun vain paikassa missä on nuo asialliset kalut, ilman oikeita kaluja syntyy vain vahinkoa ja tuhertamista, tunteja palaa..
oikeilla kaluilla pääsee 1 tunnin veloituksella.
muuta ei pureta.
minä suosittelen tekemään tuon jutun vain paikassa missä on nuo asialliset kalut, ilman oikeita kaluja syntyy vain vahinkoa ja tuhertamista, tunteja palaa..
oikeilla kaluilla pääsee 1 tunnin veloituksella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900:n pulteista..
Kyllä noita on tullut erilaisiin pyörännapoihin vaihdettua ihan vetovasaraakin käyttäen, ehkä olisi pitänyt täsmentää että ylimääräisen voiman käyttäminen pyörännapojen kyseessä ollen on ehdottomasti kiellettyä ja järjen käyttö ehdottomasti sallittua.
Holkilla, prikalla ja pyöränpultillakin veto onnistuu, "salaisuutena" pinnapultin reijän huolellinen puhdistus ja voitelu.
Holkilla, prikalla ja pyöränpultillakin veto onnistuu, "salaisuutena" pinnapultin reijän huolellinen puhdistus ja voitelu.