Kojelauta asioita og 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Kojelauta asioita og 900

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onkos tietoa onko og 900 kojelaudan päällisosa sama 79->
Jos ei niin missä vaihtuu? Entä etu osa?

Olis omaan tulossa lämmityslaitteen moottorin vaihtoa ja hanan vaihtoa.
Vois samalla vaihtaa tuon päällisen koska vanha halkeillut kaiutin reikien kohdilta aika rajun näköisesti.
Voi mennä muutenkin väkivalta hommiksi kun alapuolen pitkät kiinnitys ruuvit ainakin 2kpl ei lähde irti, ilmeisesti vasta mutteri pyörii ympyrää tai jenka menny ja ruuvi mutterin sisäs pyörii tyhjää? Vetämällä ei tunnu lähtevän vaikka voimaakin käytin??Oon kyselly asiasta aiemminkin mut kohta pitäis alkaa tekee ihan aikuistenoikeasti..
Onko markkinoilla ehjiä kojelaudan päällisisiä ja etu osaa?
Kommentteja
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Minun käsityksen mukaan kojetaulun yläosa ei ole vuosien saatossa muuttunut miksikään. OG900 mallissa on ainakin päällisin puolin kojetaulu pysynyt samannäköisenä iät ja ajat 8)
Luulisin, että yläosa passaa suoraan vanhastakin satkusta.
Omakohtaisia kokemuksia tällaisesta operaatiosta ei ole, mutta viisaammat voivat korjata mikäli olen antanut väärää infoa :o
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Kojelauta

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Kyllä se sieltä pitäis lähtee kohtuu vaivalla irti.Laita muistiin mistä mikin johto ja systeemi on niin helpottaa kasaamista. Sivussa olevat tuuletusaukkoihin niitattu sellaset pahviletkut kiinni. Itsellä meni ne rikki kun purin kojelautaa. No nykyään siellä on muoviletkut.Yhdesti kun purkaa niin jatkossa tapahtuu vauhdilla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pieni tarkennus tuohon kojelautaan. Ilmeisesti jossain vaiheessa -80 luvulla kojelautaelementin paksuus on hieman muuttunut, paksumpaan suuntaan siis(se päällimmäinen taso). Ei ole tullut kokeiltua/katsottua kuinka paljon tuo ero on, mutta muutos on ehkä vaan sisäinen. Jos jaksaisi, niin kasois haulla. Aiheesta löytyy tietoa plastalta, koska muistan siihen törmänneeni. Laita hakusanaksi "kojelauta" täältä og99,90,900 osastosta.

Muuten kojelauta on ihan samanlainen, eli heittämällä kiinni. Ostoilmoitus vaan torille, kyllä näitä löytyy.

Matti

p.s.

tässä haun tuloksia erinäisten henkilöiden kertomana

Ainakin EPC:n mukaan sama kojelaudan yläosa on 86...90 satkuissa.
Sopivat kyllä ristiin, uudempi on yläreunastaan paksumpi.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Käsittääkseni kojelaudan yläosa paksuni vuosimalliin -88 tai -87. Lisää ulkoisia muutoksia tuli m92:seen, hanskalokeron kannen koristelu muuttui ja kojelaudan kromin värinen kehä muuttui mustaksi.

t. Joni
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ja suosittelen, jos mahdollista, digikameraa purkuvaiheessa; ottaa aina kuvan kun joku tärkeä osa puretaan, missä näkyy minkäkin väriset piuhat ja minne jne. Ja samalla saa hyvää matskua muillekin jaettavaksi esim. tänne foorumiin 8)
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin