900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
turbotero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 16:43
Paikkakunta: hämeenlinna

900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Ongelma lyhyesti:
Edessä uudet satulat yms. Ajossa kaikki ok, kunnes lämpiää norm.lämpöön. Jarrutukset toimii ok kylmänä, mutta kun kone saavuttaa norm.lämmöt niin etujarrut jumittuu täysin lukkoon. Mikä kumma vanhaa vm 79. satkua vaivaa?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Oletko purkanut ja puhdistanut pääsylinteriä? Vuosien kuluessa on
varmasti kertynyt paljon töhnää sinnekkin ja välttämättä paineen
palautus ei toimi, siis kanava hiukan tukossa, kun poljin nostetaan
ja pääsylinterin mäntä palautuu takaisin taakse. Jos pääsylinteri
jumittaa, jää jarruihin aina vähän painetta päälle ja lämpenevät
pikkuhiljaa ja laajentuessaan lämpenevät ja hirttävät kiinni.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
turbotero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 16:43
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Kiitosta vaan, olisiko mahdollisesti tietoa miten purkaa pääsylinteri, siten että se säilyy ehjänä?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Yksi tyypillinen kummallisten jarruoireiden aiheuttaja voi olla sisältä rappeutuneet jarruletkut. Jarruletku (se pätkä, mikä tulee lokasuojasta jarrusatulalle) saattaa päältä näyttää ihan hyvältä, mutta on pehmentynyt mössöksi sisältä. Tästä usein seuraa se, että jarrua pystyy painamaan ja se jarruttaa, mutta ei enää vapauta, kun neste ei pääsekään virtaamaan takaisin satulasta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

turbotero kirjoitti:Kiitosta vaan, olisiko mahdollisesti tietoa miten purkaa pääsylinteri, siten että se säilyy ehjänä?
Sinuna ottaisin ja vaihtaisin jarrunesteet kokonaan uusiksi.
Siis alkaisin sieltä johon tämä lämpeneminen saattaa vaikuttaa.
Jarrujen muut osat kestävät enemmän lämpöä kuin itse neste joka tavallaan on
eräänlaista hydrauliöljyä ja voi koksaantua eli ylikuumeta, sekä lakata toimimasta
ja siinä vaiheessa se ei kestä samoja paineita.

Vikahan voi yhtä hyvin olla muuallakin, ajattelin vain, että eiköhän tämä olisi se
halvin keino näin aluksi?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

core2 kirjoitti:...neste joka tavallaan on
eräänlaista hydrauliöljyä ja voi koksaantua...
Kyllä ne jarrunesteet ihan etyleeniglykolia ovat eivätkä kiehumisesta koksaannu... :wink:
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900 etujarrujen lukkiutumis ongelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

Koksaamisella tarkoitin, en samaa kuin hydraulöljyissä vaan, että jarrunesteet ylikuumetessaan jättävät pieniä hiutaleita jotka ovat nesteen värisiä eivätkä mustia hiutaleita niinkuin on asia hydraulöljyn kanssa.

Mutta tässä yksi osoite jossa paljon asiaa jarrunesteiden vaihdosta ja niin edelleen. Ehkä sieltä selviää hiukan paremmin mistä on kyse.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin