900i -88 Missä lämpöanturi ??? ja [b]Nykii lämpöisenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Jaa katos tota en edes huomannut :) Mutta mites se startti muuten toimii kun tuon anturin piuha menee omaan liittimeensä siellä, ei ole sama mihin heräte tulee...? Ja jos se jollain on auttanut että ottaa liittimen irti suuttimesta niin eikai se ihan keksittyä ole, kai se jotenkin on mahdollista?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

No niin.......nyt on varaosia (kokonainen toimiva saab 900i -88 ) joita vaihtamalla pitäis vika viimein löytyä...........perhana tää alkaa meneen periaatteen puolelle, että kyllähän se saadaan toimimaan :wink:

ja perästä kuuluu...... :D
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Oletko katsonut nokkaketjun ajoitusta?

T. Pasi
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

kallek kirjoitti:Jaa katos tota en edes huomannut :) Mutta mites se startti muuten toimii kun tuon anturin piuha menee omaan liittimeensä siellä, ei ole sama mihin heräte tulee...? Ja jos se jollain on auttanut että ottaa liittimen irti suuttimesta niin eikai se ihan keksittyä ole, kai se jotenkin on mahdollista?
Muistelisin tuo ryyppysuuttimen plussa on kyllä suoraan startin herätteessä. Itse ainakin vedin "hulttiovuosinani" helposti vääriä johtopäätöksiä ryyppysuuttimen/liittimen irroitteluista, vaikka tosiassa auton temppuilu johtui ihan muusta, kannen halkeamasta. Käsittääkseni jos ryyppysuutin jäisi jatkuvasti päälle, auto sammuisi helposti siihen ja kastelisi tulpat.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

mcfeast kirjoitti:Itse ainakin vedin "hulttiovuosinani" helposti vääriä johtopäätöksiä ryyppysuuttimen/liittimen irroitteluista, vaikka tosiassa auton temppuilu johtui ihan muusta, kannen halkeamasta.

Tuo ei muuten ole ihan huuhaata! Minullekin eräs luotettava taho(clubin jäsennumero yli tuhat pienempi kuin mulla.... :lol: ) kertoi että ei ole ollenkaan harvinaista että kuumakäynnistysongelmat johtuvat vuotavasta kannesta! Saattaapa koeponnistuksessa "ehjä" kansi oireilla ainoastaan, kun se väännetään kiinni ja lämpenee ajossa....


Toinen yleinen "ominaisuus" kuulemma mikä on K-jetti koneissa harmina on höyrylukkojen syntyminen ruiskuputkiin. Itselläni oli myös jokin aika sitten kuumakäynnistys ongelmia. Uudet suuttimet ehdin jo ostaa, kun ajattelin että ne vuotavat "liikaa"... Todelliseksi syyksi osoittautui kuitenkin B***eman polttoaineensuodatin(vuoti prässäyksistä), joka päästi paineet pois ja höyrylukko oli valmis....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Startissa on 8v:ssä 2 liitintä, toinen pienempi joten ei periaatteessa saa sopimaan ristiin. Tietty voi olla jossain vuosmallissa eri tavalla.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

Toimivasta jakaja,sytkän ohjaus boxi ja lämpötila anturit vaihdettu ristiin ja ei kun nykii ja paukkuu.???
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Nykiminen on mennyttä aikaa (kuin myös saab)

Viesti Kirjoittaja baas009 »

No niin aikani vaihdettua osia ristiin meni hermo......vika kun ei vaihtanut autoa???

Uusi omistaja vaihtoi alipainesäätimen ja johan rupes pelaamaan??? ei siinä mitään, mutta kun olin jo kertaalleen vaihtanut koko jakajat säätimineen autosta päittäin ja nykiminen kun ei hävinnyt minnekkään saatikka vaihtanut autoa????......kummallista..."varaosa auto" toimii muka viallisella säätimellä ihan hienosti ??? :oops:

Noh hyvä kun korjaantu tulipahan siinä sivussa yksi saabisti lisää, kun laitoin varaosa-auton kondikseen ja on nyt kovassa käytössä ;)

Eipä muuta kuin kiitoksia vain kaikille viesteistä...tulipahan silti hakattua päätä seinään ja ei kyllä mahdu jakeluun miksei toi nykyinen muka oireile millään lailla kyseisellä säätimellä?

Perästä kuuluu....
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Lisäilmaluisti

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Lisäilmaluistin läpän pitää nimenomaan olla auki kylmänä ja lähteä sulkeutumaan kun siinä oleva lämmitysvastus lähtee toimimaan. Ei varmasti lähde kylmänä kunnolla käyntiin jos läppä on kiinni. Tähän liittimeen saa tulla virtaa vasta kun kone käy.
Luisti on sama mitä 80-luvun ruisku-Opeleissa eli Asconassa ja Kadeteissa käytetään. Näilläkin varaosasivuilla niitä on ollut myynnissä tai mene Opel Club Finlandin sivuille, sieltä löytyy kaikkea osaa myös ruiskusaabeihin ainakin vanhempiin joissa Jetronic käytössä.

Kokeile vielä sellaista, että irrotat kaikki 4 liitintä; ruiskusuuttimelle, lämpökytkimelle, lisäilmaluistille ja ohjauspaineventtiilille menevät liittimet. Kokeile miten auto sitten käyttäytyy. Mun oli pakko tehdä tällainen hätäratkaisu omassa ysisatkussa kun joku "asentaja" on kytkenyt ilmeisesti uudelleen kaikki em. johdot ja sähköt on ihan sekaisin. Toimii ainakin minulla. Saattaa olla, että seokset on lämpimänä rikkaalla koska ohjauspaineventtiilille ei tule virtaa, mutta eipä ainakaan nyi ja lähtee käyntiin kuin palmun alta. Kun aikaa tulee on pakko purkaa koko johtohässäkkä ja katsoa missä on kytketty väärin. Tällä hetkellä lisäilmaluistille ja käynnistyssuuttimelle tulee virtaa koko ajan ja akku tyhjenee alle aikayksikön, toisaalta lämpökytkimelle ja ohjauspaineventtiilille ei tule virtaa ollenkaan :evil: Että tällaisia asentajia niitä on. :evil:
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Omassa Saab 90:ssä kaasuttimella on täysin samat ongelmat, joista olen kirjoittanut otsikolla "Kiihdytysongelma".

Auto ei käynnisty lämpimänä kuin rikastimen avustuksella. Ajossa saattaa toimia hetken tasaisesti, kunnes alkaa nykiä kovasti. Tyhjäkäynnillä pakoputki tussahtelee. Ajossa vain tasaisella kaasun käytöllä pääsee jotenkuten ajamaan, mutta reippaampi kaasun käyttö aiheuttaa hyytymistä ja mahdolisesti rajumpaa nykimistä.


Kaikki kaasuttimen säädöt, sytytyssäätö ja ämpärillinen osia on vaihdettu ilman parannusta ongelmaan. Uuden kaasuttimen asennus (säädetty, puhdistettu, uusittu kuluvat osat ja tiivisteet) oikeastaan lisäsi nykimistä, ja aiheutti sen, että ei käynnisty ilman rikastimen käyttöä.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykiminen on mennyttä aikaa (kuin myös saab)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

baas009 kirjoitti:
Eipä muuta kuin kiitoksia vain kaikille viesteistä...tulipahan silti hakattua päätä seinään ja ei kyllä mahdu jakeluun miksei toi nykyinen muka oireile millään lailla kyseisellä säätimellä?

Perästä kuuluu....
Kyllä, miultakin meinasi usko loppua, kun etsin omasta 900i -88:sta nykimisen syytä (muka tyyppivika tai ominaisuus). Meinasi ihan vainoharha iskeä vian metsästyksessä, kunnes tajusin vaihtaa viimeisen sytytyksen osan joka ei yleensä mene rikki, eli puolan. Se minua ihmetyttää, miksi puola ei voinut mennä kunnolla rikki? Se meni silleen sopivasti rikki, että auton lämmetessä alkoi nykimään ja käymään huonosti... No tämmöstä tää joskus on. Näin jälkeenpäin katsottuna tuokin meikäläisen probleema sisälsi kyllä monta viittausta huonoon kipinään, mutta kun ei aina polla leikkaa. Eräänlainen vianhakukartta olisi kyllä hyvä (siis toimiva sellainen, eikä liian ylimalkainen).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin