Kytkin kulunut?
Kytkin kulunut?
Omassa turbossa huomasin että kytkin ottaa kiinni aivan alhaalla, kun taas entisessä ruiskussa kytkin otti kiinni melkein ylhäällä, tietenkin pientä välystä oli, mutta onko kytkin ihan lopussa?
Autolla on ajettu 307tkm, enkä tiedä onko kytkintä ikinä vaihdettu, eikös tuossa pitäisi olla kuitenkin säätövaraa ?
Autolla on ajettu 307tkm, enkä tiedä onko kytkintä ikinä vaihdettu, eikös tuossa pitäisi olla kuitenkin säätövaraa ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Nestekytkin
Mä taas olen sitä mieltä, että parempi kun irrottaa polkimen liikeradan keski tai yläasennossa. Itsellä uusi sachsin paketti ja hitsautin polkimen hydraulitangon sylinterin kondikseen ni irrottaa vähän puolen välin yläpuolella. Liikkuuko auto esim. jos olet valoissa ja painat kytkimen pohjaan? Eipä paljon säädellä nestekytkintä. Ja saabin kytkin kyllä pienet ilmamäärät ilmaa itsekkin. Itse ainakin ajan niin kauan kuin irroittaa hyvin kun rupean sitä ilmailemaan tai tiivisteitä vaihtelemaan.Mutta tosiasiahan on että kun kytkin toimii just niin autokin on paljo mukavampi ajaa.
Polkimen nivelöinti, väljä?
Kytkinnesteet, vaihtamatta?
Pääsylinterin ja työsylinterin välisessä putkessa oleva kumiletku venyy ja pullistelee painettaessa kytkintä?
Lisäksi joskus ollut syynä pääsylinterin palautinjousen kuoleentuminen, joskaan ei itsellä ole tullut koskaan vastaan.
Ja sitten työsylinterin ja painelaakerin välissä kuuluu olla se jousi, muuten seuraa kuulemma vastaavia ongelmia.
Kytkinnesteet, vaihtamatta?
Pääsylinterin ja työsylinterin välisessä putkessa oleva kumiletku venyy ja pullistelee painettaessa kytkintä?
Lisäksi joskus ollut syynä pääsylinterin palautinjousen kuoleentuminen, joskaan ei itsellä ole tullut koskaan vastaan.
Ja sitten työsylinterin ja painelaakerin välissä kuuluu olla se jousi, muuten seuraa kuulemma vastaavia ongelmia.
900C -86
Mulla on sama homma, irrottaa tosi alhaalta ja on raskas. Poljin on vaihdettu parempaan jossa on vähemmän välystä, pääsylinteri on vaihdettu toiseen joka ei vuoda, sekä saman prosessin yhteydessä nesteet vaihtuneet (vanhat oli totaalisen mustaa..) ja tietysti ilmattu. Parannusta entiseen on siinä, että irrottaa nyt kunnolla eikä ykkösvaihde rusahtele enää. On kuitenkin yhä raskas käyttää ja liikerataa on todella vähän, hankaloittaa lähtöjä.
Mitähän paikkoja sitä sitten vielä olisi?
Mitähän paikkoja sitä sitten vielä olisi?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eikö kytkin ole sillon juuri lopussa, kun se irroittaa melkein heti...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
Mulla oli aikanaan myös classic-900:ssa kytkimen liikerata tosi lyhyt ja se korjaantui kytkimen työsylinterin remontilla! Pääsylinteri oli siis ihan kondiksessa ja mistään ilmauksen puutteestakaan ei ollut kyse. Remontin jälkeen kytkimen liikeratakin oli taas normaali ja kytkin otti kiinni suht alhaalta kuten pitikin.
Ja muistaakseni työsylinteriremppa tulee halvemmaksikin kuin pääsylinterin...
Ja muistaakseni työsylinteriremppa tulee halvemmaksikin kuin pääsylinterin...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä ja tiivisteet voi vaihtaa jalkatilasta käsin. Työsylinteri on kytkimen yhteydessä ja sen remontointi edellyttää koko kytkimen purkamista, samalla tekee sitten laajankin kytkinrempan.Toby kirjoitti:Ja muistaakseni työsylinteriremppa tulee halvemmaksikin kuin pääsylinterin...
Pääsylinteriremppa on siis todennäköisimmin halvempi kuin työsylinteriremppa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10687
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11110
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10331
Viimeksi muokannut jus, Pe Loka 15, 2004 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Jollei...
...vallan muisti petä ja termit ole väärin, niin mulla Noppaan (90) tehtiin pääsylinterin remppa. Osat maksoi huikeat 20 eskoa! Työtä oli yhdeksi illaksi! Työsylinteri oli kai se hankalempi juttu, eikös se ole siellä laatikon päässä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Eli kuitenkin varmaan kannattaa lähteä suoraan tuosta pääsylinteristä vaihtamaan/katsomaan, näytti olevan meinaan ihan samallainen vika kuin 9000 automaatin Nopassa
Kannaatako työsylinteri vaihtaa myös jossain vaiheessa, kuitenkin kilometrejä on tuo hieman yli 300tkm, motonetissä sai muistaakseni koko kytkinsarjan 120e
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
900-Turbo 90--93 (Ø228mm).
Kannaatako työsylinteri vaihtaa myös jossain vaiheessa, kuitenkin kilometrejä on tuo hieman yli 300tkm, motonetissä sai muistaakseni koko kytkinsarjan 120e
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa
painelaakeri on erikseen.
900-Turbo 90--93 (Ø228mm).
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Onnea vaan uuden auton johdosta.
Sulla on lähes samat viat mitä mulla oli ässässä, ohan tuo aika saman ikäinen ja kilsatkin samaa luokkaa.
Itse tein tuon pääsylinterirempan, ja siinä isoin homma oli polvisuojuksen irroittaminen, tosin sen taitaa mahtuu tekeen ilmankin mutta ahdasta on.
Tuon hyöty jäi aika nimelliseksi ja pitääkin tehä täys kytkinremppa kuhan ehtii.
Lattiamaton päälle kannattaa laittaa paksu rätti kun helpolla lorahtaa vaikka kuinka päästää työsylinterin päästä tyhjäksi.
Sulla on lähes samat viat mitä mulla oli ässässä, ohan tuo aika saman ikäinen ja kilsatkin samaa luokkaa.
Itse tein tuon pääsylinterirempan, ja siinä isoin homma oli polvisuojuksen irroittaminen, tosin sen taitaa mahtuu tekeen ilmankin mutta ahdasta on.
Tuon hyöty jäi aika nimelliseksi ja pitääkin tehä täys kytkinremppa kuhan ehtii.
Lattiamaton päälle kannattaa laittaa paksu rätti kun helpolla lorahtaa vaikka kuinka päästää työsylinterin päästä tyhjäksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pääsynterin ongelmia
Itsellä pari kuukautta siiten yht'äkkiä kytkin ei enää irroittanut kunnolla vaikka polki pohjaan. Kytkin toimi jotenkin kun sen aina päästi välillä ylös eli ei saanut luistattaa. Et maininnut että tuliko tämä uuden auton myötä vain miten?
Otin pääsylinterin auki ja ajattelin että pärjään ~8 € Motonetin korjaussatsilla mutta kun sain lopulta pääsylinterin irti niin männän myötä
tuli ulos sellaista mustaa kumimössöä josta ei enää voinut päätellä mistä mikäkin pala oli lähtöisin. Totesin että äkkiä vain uusi pääsylinteri jotta saadaan auto ajoon (muutto edessä). Pääsylinteri maksoi 89 €. Uuden pääsylinterin asennus oli helppo juttu.
Ongelmat alkoi kun yritin Alfamerin oppaan ohjeiden mukaan ilmata systeemin. Rakensin nestesäiliön kannen kierteisiin ilmauskannen johon ajoin ilmaa renkaantäyttöön tarkoitetulla pikkukompuralla. Homma eteni tosi nihkeästi ennen kuin totesin että homma etenee vain jos jaksaa samalla pumpata kytkinpoljinta ylös-alas niin pitkälle kuin liikkuu. Pulputtamisessa meni sitten varmaan puoli tuntia ja tämä homma ei helposti onnistu yksin.
On totta että Saabin kytkin osaa jonkinverran ilmata itseään käytössä koska mullakaan silloin ei pinna riittänyt ilmata kytkintä täysin "kovaksi" mutta hyvin se sitten ilmasi itsensä normaaliksi.
Otin pääsylinterin auki ja ajattelin että pärjään ~8 € Motonetin korjaussatsilla mutta kun sain lopulta pääsylinterin irti niin männän myötä
tuli ulos sellaista mustaa kumimössöä josta ei enää voinut päätellä mistä mikäkin pala oli lähtöisin. Totesin että äkkiä vain uusi pääsylinteri jotta saadaan auto ajoon (muutto edessä). Pääsylinteri maksoi 89 €. Uuden pääsylinterin asennus oli helppo juttu.
Ongelmat alkoi kun yritin Alfamerin oppaan ohjeiden mukaan ilmata systeemin. Rakensin nestesäiliön kannen kierteisiin ilmauskannen johon ajoin ilmaa renkaantäyttöön tarkoitetulla pikkukompuralla. Homma eteni tosi nihkeästi ennen kuin totesin että homma etenee vain jos jaksaa samalla pumpata kytkinpoljinta ylös-alas niin pitkälle kuin liikkuu. Pulputtamisessa meni sitten varmaan puoli tuntia ja tämä homma ei helposti onnistu yksin.
On totta että Saabin kytkin osaa jonkinverran ilmata itseään käytössä koska mullakaan silloin ei pinna riittänyt ilmata kytkintä täysin "kovaksi" mutta hyvin se sitten ilmasi itsensä normaaliksi.