900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Nyt vaikuttaa että mainitunlainen malli olisi jäämässä taloon entisen omistajan hankittua vähemmän ajetun saman mallisarjan auton. Kovin mielelläni en kuuntelisi tuon kaltaista rapsetta moottorin suunnalta -eikä se liene paininkupeillekaan ajanmittaan hyväksi- joten kysyn onko kovinkin moni onnistunut poistamaan nuo äänet käyttämällä pelkästään moottorin sisäiseen puhdistukseen tarkoitettuja aineita tai omaa polttoöljy-sekoitusta.
Luonnollisesti nuo äänet vaimentuu melko siedettävälle tasolle moottorin lämmettyä, mutta kukapa ei tahtoisi niin olevan myös ennen sitä.
Luonnollisesti nuo äänet vaimentuu melko siedettävälle tasolle moottorin lämmettyä, mutta kukapa ei tahtoisi niin olevan myös ennen sitä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
paininkupit voi myös purkaa ja putsata jolloin naputus poistuu kokonaan.
tuo öljyn joukkoon laitettava puhdistusaine kyllä vähentää sitä hetkeksi.
tuo öljyn joukkoon laitettava puhdistusaine kyllä vähentää sitä hetkeksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Ettei vain olisi kyseessä iästä päätellen 2,1 kone ?
Taitaa männän kalkattaa kylmänä eikä nostimet tai sitte molemmat.
Taitaa männän kalkattaa kylmänä eikä nostimet tai sitte molemmat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
kyllä mun 2,1 1992 mallin 385tkm ajetussa satkussa ei kalkata kummatkaan..toms kirjoitti:Ettei vain olisi kyseessä iästä päätellen 2,1 kone ?
Taitaa männän kalkattaa kylmänä eikä nostimet tai sitte molemmat.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Erittäin suurella todennäköisyydellä tämän 380786 km ajetun, 2.1 litraisen moottorin terävään naputukseen on syynä vain venttiilinnostimet. Tuo väite on tullut vahvistettua jopa hieman enemmänkin Saab-merkkisten henkilöautojen tekniikkaa opiskelleiden puolesta, joka tarkoittaa tässä tapauksessa merkkikorjaamolta haettua arviota edellisen omistajan toimesta.saba2,1 kirjoitti:kyllä mun 2,1 1992 mallin 385tkm ajetussa satkussa ei kalkata kummatkaan..toms kirjoitti:Ettei vain olisi kyseessä iästä päätellen 2,1 kone ?
Taitaa männän kalkattaa kylmänä eikä nostimet tai sitte molemmat.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Pari kertaa olen käyttänyt löpöä öljyn seassa kuppien huuhteluun. Tiedä sitten auttoiko itse huuhtelu vai sen jälkeen tehty öljynvaihto. Vähän tekohengitystä tuntuisi olevan.
Tuo purkaminen/putsaaminenkaan ei välttämättä poista raplatusta kokonaan. Jos tuohon hommaan ryhtyy, kannattaa ennen kuppien irroitusta painella niitä ja kokeilla onko mikään täysin jumissa tai aivan holo. Kolme kierrosta olen putsannut noita ja vain yhdestä setistä sai siedettävän. Kahdesta muusta setistä sai tosin yhdistelemällä kierroksen kunnollisia.
Itsellä 2,1 päästää kylmänä (oikeastaan vasta nollan "pahemmalla" puolella) hetken jotain kolkotusta (männät?) joka häviää kuitenkin nopeasti. Vastaavaan ääneen en ole vielä 2-litrasissa törmännyt. Mittarissa kylläkin jo 530tkm mutta taisi tuo jo 400tkm hujakoilla tehdä samaa, ehkä aavistuksen vaimeampana.
Tuo purkaminen/putsaaminenkaan ei välttämättä poista raplatusta kokonaan. Jos tuohon hommaan ryhtyy, kannattaa ennen kuppien irroitusta painella niitä ja kokeilla onko mikään täysin jumissa tai aivan holo. Kolme kierrosta olen putsannut noita ja vain yhdestä setistä sai siedettävän. Kahdesta muusta setistä sai tosin yhdistelemällä kierroksen kunnollisia.
Itsellä 2,1 päästää kylmänä (oikeastaan vasta nollan "pahemmalla" puolella) hetken jotain kolkotusta (männät?) joka häviää kuitenkin nopeasti. Vastaavaan ääneen en ole vielä 2-litrasissa törmännyt. Mittarissa kylläkin jo 530tkm mutta taisi tuo jo 400tkm hujakoilla tehdä samaa, ehkä aavistuksen vaimeampana.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
oletteko purkaneet ne nostimet ihan kokonaan osiin ja putsanneet osa kerrallaan.
pelkällä liottelulla ilman purkamista ne eivät tule sen kummemmiksi.
yhdessä nostimessa on siis:
-paininkuppi
-lukko rengas
-jousi
-nostajan sylinteriosa
-nostajan mäntä osa jossa kuula joka yleisimmin täynnä karstaa.
kannattaa kasata öljyn kera muuten niiden täyttyminen kestää käydessä aikas pitkän tovin.
pelkällä liottelulla ilman purkamista ne eivät tule sen kummemmiksi.
yhdessä nostimessa on siis:
-paininkuppi
-lukko rengas
-jousi
-nostajan sylinteriosa
-nostajan mäntä osa jossa kuula joka yleisimmin täynnä karstaa.
kannattaa kasata öljyn kera muuten niiden täyttyminen kestää käydessä aikas pitkän tovin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
eikös niitä nostajia ole kahdenlaisia..... toiset purkaantuu esim lautaan lyömällä ja toiset ei ...
niin kauan ku 16 valve palikoita tutkinut ei muista ihan tarkkaan.
niin kauan ku 16 valve palikoita tutkinut ei muista ihan tarkkaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Kyllä kaikki purkaantuu lautaa vasten hakkaamalla, toiset vain kovemman hakkaamisen jälkeen kuin toiset.
Vaikein osa tulee mun mielestä tuon lukkorenkaan poistamisessa. itse en ainakaan keksiny siihen mitään hyvää kikkaa. Niitä taisi tosin olla vain vanhemmissa nostimissa. Tai niin, taisi -92 olla lukitusrenkaat, mutta T5 kannessa ei enään ollut.
Tuon näköiset palikat sieltä purkautuu (+ tietysti mahdollinen lukkorengas)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg
Vaikein osa tulee mun mielestä tuon lukkorenkaan poistamisessa. itse en ainakaan keksiny siihen mitään hyvää kikkaa. Niitä taisi tosin olla vain vanhemmissa nostimissa. Tai niin, taisi -92 olla lukitusrenkaat, mutta T5 kannessa ei enään ollut.
Tuon näköiset palikat sieltä purkautuu (+ tietysti mahdollinen lukkorengas)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
itse olen irroittanut sen lukkorenkaan laittamalla männän ja sylinteri osan ruuvipenkiin puristukseen ja pienellä meisselillä kammennut lukkorenkaan irti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i 16v vm-92 venttiilinnostimetnaputtaa.
Asia selvä. Kovin vaikeaa mekaanista vikaa ei kuvasta päättelemällä itse painimiin näyttäisi olevan mahdollisuutta tulla. Kirjoituksista päätellen ne olisi siis parasta puhdistaa avaamalla eikä luottamalla vain erilaisten liuotusaineiden tehoon.JuHem kirjoitti:Kyllä kaikki purkaantuu lautaa vasten hakkaamalla, toiset vain kovemman hakkaamisen jälkeen kuin toiset.
Tuon näköiset palikat sieltä purkautuu (+ tietysti mahdollinen lukkorengas)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg
Se on taas sitten kokonaan toinen asia milloin senkin työn voi ilmoittaa tehdyksi, tahtoo siirtyä erilaiset muutkin hommat sitten syksymmälle..
Kuitenkin tuosta asiasta heräsi sen kaltainen kysymys mieleen, että kuinkahan onnistuu RVS-käsittely tuollaisella venttiiliensäädöllä olevalla moottorilla. Tämä on siis vain periaatteelinen kysymys eikä tässä autossa vaikuta siihen olevan mitään tarvetta.
Muuta ongelmaa ei vaikuttaisi olevan tuon venttiilien rapinan lisäksi.
Kiitokset kaikille viestiin vastanneille.