Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Moi!

Ostin 8 venasen ruiskusaabin og 900 1987. Myyjä oli vaihtanut uuden syylärin ja alavesiletkun joku aika sitten. Ostin auton 2 päivää sitten. Silloin tyhjäkäynnillä savutti ja haisi öljy aikalailla, mutta kävi kuitenkin hyvin ja tuntui tehot olevan tallella. Eilen sitten motarilla huomasin ettei vetänyt enään niin hyvin ja kun tulin motarilta pois niin tyhjäkäynti oli tippunut 1200rpm 500-600 kiekkaan ja kävi tosi huonosti tyhjäkäynnillä ja joutu antamaan kaasua että ei tärissy ja pysy käynnissä. Tai siis kyllä se silti täristää sinne 2500 kiekkaan asti ja siellä vasta täristys laantuu ja käy paremmin. Tehotkin tuntuneet tippuvan aika lailla ja mun mielestä kone pitää nyt sellasta ihme härpätystä. Nostin tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäyntiä noin 1000 kiekkaan eli nyt pysyy käynnissä mutta käy huonosti. Käynti tasaantuu vasta noin 2500 rpm mutta savuttaa niin perkeleesti. Ja auto on pitänyt käynnistää siten, että antaa kaasua, ei lähe muuten. Siis jo silloin piti antaa käynnistettäessä kaasua kun ostin auton 2 päivää sitten ja käynti oli vielä hyvä. Aattelin ettäkun edellisellä omistajalla on menny syyläri ja alavesiletku niin oisko kansipahvi saanut kipeetä ja sit eilen meni mulla kokonaan siellä motarilla se kansipahvi? Katoin toissapäivänä moottoriöljyt ja se oli silloin vähän yli minimin ja nyt katoin niin oli ihan tikun alaosassa vähän eli on syönyt tosi paljon öljyä enkä ole ajanut kun jotain 60 km toissapäivän tarkistuksen jälkeen. Eli sekottaako nyt öljyä jäähdytysnesteeseen? Ja oisko myös venttiilinnostinkumit ne jotka falskaa kun savutti jo ennen eilistä motarilla sattunutta vahinkoa. Voisko olla että joku venttiili on sökö. Autolla voi kyllä nytkin ajaa yli satasta ja tärinä loppuu tai ainakin laantuu tosi paljon kun kiekat siellä 3000rpm.
Ja sitten myös lämpötilamittari heittelee joskus ihan ylös ja joskus näyttää normaalia eli siihenkään ei voi luottaa. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa anturin mut sen mukaan se ei muka näköjään auta kun on sen mielestä saabin tyyppivika toi lämpötila anturin heitto. Eli tollanen savutus/huono käynti ongelma mulla nyt on. Ja tehoja tuntuis kans puuttuvan. Eli oisko se kansipahvi mennyt? Ja asun espoossa eli onks kenelläkään tietoa kenelle kantsis auto viedä näytille tai kuka oikasis kannen jos on tarvis?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Vaahtoa paisuntasäiliössä? Kupliiko jäähdytysneste? Tulpat, johdot, jakajan osat, puola kunnossa? Puristuspainemittaus?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

Re: Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Tulpat ja johdot oli edellinen omistaja hiljattain vaihtanut. Puolasta en tiijä ja pitääpä tsekata tuo että vaahtoaako ja kupliiko jäähytysneste. Voiko lähes millä vaan korjaamola tarkasta puristuspaineen ja mitä siitä selviää?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

hae puristuspaine mittari vaikka biltemasta tai motonetistä ja tee testaus itse tulpan reijästä.
mittaamalla selviää että mikä sylinteri vuotaa ja kuinka paljon.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Saab 900 8v ruisku 1987 huono käynti/savuttaa??????

Viesti Kirjoittaja mart96 »

8-venttiilisellä ei ole kumisia venttilivarrentiivisteitä.
Kyllä sen vois aloittaa purisuspainemittauksesta-helppo tehdä itsekin ja näkee heti venttiilien kunnon. Ja sitten kun kaata pikkuisen öljyä silinteriin ja puristus nousee huomattavasti, niin ovat ilmeisesti männänrenkaat entiset...
Jos kovasti savuttaa, niin jostain sen öljyn on päästävä sinne silinteriin palamaan.
Vastaa Viestiin