Check engine muttei vikakoodeja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Tervehdys jälleen! Check engine- ketjuja on jo jokunen mutta tämä oli mielestäni hieman erilainen.

Autona siis 2.1 -93 vuoden 900. Toissapäivänä auto hyytyi, sammui ja check engine syttyi. Annoin auton sulakkeille, releille ja liittimille CRC kylvyn ja se tuntui auttavan. Luin vikakoodit, muita kuin tuo normaali 12231 ei tullut. Tänään Check engine syttyi uudelleen ja vikakoodeja ei edelleenkään ole.

Menee jo aika mahdottomaksi veikkailla, mutta maffin puhdistusta ajattelin kokeilla kuitenkin, tosin epäilen että sen toimimattomuus antaisi vikakoodin ja oireita? Nyt autossa ei oikeastaan ole muita oireita kuin tuo check engine valo.

Autoon vaihdettu sytkäboksi, tulpat, bensapumppu jne.

Mikähän sitten avuksi, tuskin tuo valo huvikseen palaa?
Viimeksi muokannut Starglazer, Ke Loka 20, 2010 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No jos olis tilapäinen vika, niin ei välttämättä tallennu.

Maadoituksethan olet samalla putsaillut? Siinä termarikopan vieressä ne kaksi pulttia, mihin tulee paljon mustia johtoja...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Jos se olisi tilapäinen vika niin tuskin check engine palaisi koko ajan?

Putsasin vielä varalta nuo maapaikat, ei vaikutusta. Muutenkin olen ollut aika yllättynyt näistä Saabin sähköistä kuinka hyväkuntoisia joka ainoa liitos ja maadoitus ovat :)
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Niin siis check engine on palanut koko tämän päivän ja otin vikakoodit ulos tuossa illalla, eli jännite on ollut koko ajan.

Lambada näyttäisi olevan sökö, mittasin pihalla lambdaa ja se näytti koko ajan noin 0,5 volttia. Kävin ajamassa lenkin ja lambda näytti ajon jälkeen koko ajan noin 0,26 volttia. jännitteenhän pitäisi muuttua aika tiheään?

Jos jännitteen menetyksellä mimmi tarkoitat virtojen katkaisua virta-avaimesta niin en taida alkaa ottamaan vikakoodeja käynnissä olevasta autosta :D :D

Edit: Kumma kyllä auto meni katsastuksesta hyvin läpi pakokaasutestistä kesällä. Kulutuksessa en ole myöskään eroa huomannut, auto on vienyt koko ajan kymmenen litran molemmin puolin bensaa. Kyseinen Saab on automaattivaihteinen ja pidän tuota kulutusta ihan kohtuullisena. Tänään kävin tankkaamassa niin kulutus oli yli 11 litraa mutta se johtui todennäköisesti toissapäiväisistä kokeiluista CRC:n jälkeen :)

Edit 2: Pitäisihän lambdan jättää vikakoodi?
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Immun puhdistuksella ei ollut vaikutusta. Kallista tuo puhdistusaine, 10 euroa pieni pullo :roll:

Mittasin vielä uudelleen lambdaa. Kävin ajamassa pikku lenkin ja mittasin, näytti 0,26 volttia koko ajan, hieman vaihteli kuitenkin mutta vaihtelu oli hidasta. Voikohan tuo hajota siten että toiminta hidastuu...?
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Tulihan sieltä koodeja! Eilen vaihdoin autoon imusarjan ja venttilikopan kumitiivisteet johon tulee alipaineletkut ja huohotinletku sekä lämpöanturin. Tänään huomasin että vikakoodin jälkeen pitää taas käyttää kytkintä päällä että ulos saa seuraavan vikakoodin :oops:

Tulos oli aika selvä:
12231 - moottori ei pyöri
12223 - rikas seos
12111 - Lambda, seos tyhjäkäynnillä
12241 - suuttimet, tämä oli vähän yllätys

Eli lambada kaput!
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja umo »

tuohon on turha panna senttiäkään rahaa jotta valo sammuis paiskaa poltin roskiin. näis malleis palaa aina itellä palanu jo 10 v tai siis olis palanu
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tapa tuokin. Itse olen korjannut viat, ei se huvikseen pala. Uhraan myös euroja jos tarvitsee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joo, ei se tosiaan turhaan pala vaan silloin on oikeasti vikaa jossain. Eikös se vaadita
katsastuksessakin että kun laittaa virrat päälle CE-valo palaa hetkellisesti ja sammuu sitten?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

99 GL kirjoitti: Eikös se vaadita
katsastuksessakin että kun laittaa virrat päälle CE-valo palaa hetkellisesti ja sammuu sitten?
Katsurin vaan pitäisi itsensäkin ensin tietää, että sen kuuluu palaa hetki virtojen päälle laiton jälkeen. Ja kun valo ei missään vaiheessa ilmaannu, ei hän välttämättä edes tiedosta sen olemassa oloa.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Lambdan vaihto sammutti check enginen. Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea.
Itse vaihto oli kyllä älytön homma. Ensin vanha lambda oli jumittunut niin lujalle että etuputki piti irrottaa. Katin etummaisessa laipassa olevat pultit ovat sellaiset että niitä ei saa irrotettua, ovat hieman samanlaiset kuin navassa olevat pinnapultit. Yksi neljästä lähti irti, loput katkesivat. Näiden tilalle piti hitsata pultin pätkät. Laippaa ei saa irti katista eli pultit piti hitsata suoraan laippaan kun se oli vielä paikoillaan katissa. Tarkkana piti olla mutta ainakaan katti ei hajonnut :) Se on sitten toinen juttu miten pultit pysyvät... Takaputkiston ja katin välissä oli sentään ihan tavalliset pultit.
Kun lambda lopulta irtosi, putkesta menivät kierteet. Kierreosa piti leikata irti ja tilalle hitsata mutteri.

Aikaa paloi lambdan haku mukaan luettuna noin seitsemän tuntia. Vesisade toi hommaan mukavan lisän :) Tarvike lambda (NGT eli NGK) maksoi 67 euroa.

Ps. Ainakin tuossa etuputkessa lambda oli sellaisessa paikassa ettei yläkautta irrrottaminen ollut mitenkään mahdollista.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

8O 8O Olipa urakka...
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Eipäs näytä kovin hyvältä. Kaksi viimeistä tankkausta lambdan vaihdon jälkeen näytti kulutukseksi yli 11 litraa. Toivoin kyllä aivan päinvastaista vaikutusta :D Ennen vaihtoa kulutus oli tosiaan 10 litran molemmin puolin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kulutus on kyllä aivan liikaa. tuollaisen saabin pitäis mennä 8-9 litran keskikulutukseen. oletko mitannut kulutuksen tankkaamalla täyteen sillä mittaria katsomalla ei todellista kulutusta saa selville.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: Check engine muttei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Tankkaamallahan nuo on mitattu. En usko että 2.1 automaatti menee kovin helposti alle kympin menee seka-ajossa...
Vastaa Viestiin