Pikku vinkkinä näin talven alla että vaihtakaapa termarit uuteen. Vanhat näyttää väsyvän melko joutuin.
Pari kolme talvee sitte vaihdoin mahtavan ja kehutun ja ainoon oikeen original Saab termostaatin ( Motorad näytti olevan valmistaja ) ja nyt laittoin Wahlerin vastaavan talvitermostaatin. Mahtavalla Parhaalla Alkuperäisellä 4 kilometrin ajon jälkeen vaivoin 68 asteista ilmaa tuulilasille menevistä suuttimista ja 2 kilsan
kaahavan lisälenkin avulla sain just 70 asteen rajan rikki. Vaihdoin uuden niin 4 kilometrin jälkeen pukkasi jo 75 asteista ilmaa !!!! . Eli vanha oli väsynyt vaikka vuosia ei montaa.
13€ kustansi Wahler ja eiköhän se kannata maksaa lämpimästä autosta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Mistäs kävit hakemassa? Ei tunnu ihan jokaisesta tarvikeliikkeestä löytyvän enää noita Wahlereita, tai sitten olen vain käynyt väärissä liikkeissä
Tuossa omassa kulkineessa Wahlerin termari on kestänyt 4 talvea ja nyt vasta alkaa ilmeneen antautumisen merkkejä.
Eräs vanha -mekaanikko totesi, että Wahler on ainoa termostaatti 900:een, joka kestää enemmän kuin pari talvea pitempään ja ainakin itsellä toimineet paremmin kuin alkuperäiset...
OE-SAAB osa on siitä hyvä vaihtoehto, että sillä on kahden vuoden takuu. Siinä ajassa saa sen toki pariin-kolmeen kertaan vaihtaa, mutta eipähän maksa mitään
Monet tarvikkeet kun ei toimi edes uutena ja niillä on ainoastaan vuoden mittainen takuu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
nalleolut kirjoitti:pakko kysyä. millä todistaa marmoritiskillä että termari on sökö.
riittääkö :istin sana ??
Toistaiseksi on riittänyt basistin sana. Oireet on kyllä niin selkeät, eli muutaman kuukauden toimii ku junan vessa, sitten alkaa lämpeneminen hidastumaan ja neula "roikkumaan" etenkin maantieajossa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Paikalliseta varaosaliikkeestä ja tilasivat ku wahlerin halusin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Paljonko maksaa marmorilta kyseinen kilkatin?
Tupliksessa jää neula aivan jatkuvasti roikkumaan ja muutenkin alkaa puhaltamaan lämmintä hitaammin kuin ng:ssä.
nalleolut kirjoitti:tuplikseen kuuluu eri termari ku og900 h-koneiseen. näin olen kuullut kerrottavan.
sama vika täälläkin . neula nousoo ihan hyvin kunnes termari aukeaa ja viisari tippuu alas.
Kun nousiskin... vaan kun ei niin ei. Nousee tasaisesti (eli hitaasti) klo 8 kohdille, mihin nousu myös pysähtyy. Autossa kyllä tarkenee, kun pidempään on ajanut, mutta ei sitä saunaksi kehtaa kutsua edes vitsinä.
Alkaa hiipiä puseroon tunne, että näitä og-saabeja yliarvostetaan talviominaisuuksiensa osalta.
Kyllä lämpöö piisaa ku seuraavat asiat kunnossa:
- Termostaatti taatusti kunnossa.
- Sisäilman puhdistin ei tukossa / tee se itse ilmastointivilla -viritys / paperisuodatin joka menee kosteudesta tukkoon eli autoon tulee ilmaa riittävästi.
- Jäähdytysjärjestelmä puhdas eli ei hanavedellä lantrattua nestettä mikä aiheuttaa kattilakiveä tukkien järjestelmää / tekee kalkkipinnat syyläriin ja lämppärinkennoon tms.
- Ilman poistumistiet kunnossa eli läpät takakontissa ok ja ei luukun alla olevassa tavaratilassa romua poistumistien edessä, peräkontin matto peitä levyn takarakoa mistä ilma pääsee levyn alle, hattuhyllyssä poistumistiet auki eli ei itsetekoista hyllyä / mallia missäei ole puhkaistu reikiä.. Työkaverilla oli 2D OG 900 missä ei ollu hattuhyllyn reikiä auki niin ei tahtonut oikein ilma kulkee peräkonttiin ennekuin aukaistiin reijät ja asennettiin siihen kuuluvat ritilät.
Kyllä saab hakkaa monet nykyautot vielä lämpimyytensä suhteen, piste.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lisätään tomsin listaan vielä se, että joissain tarvikeropelleissa on joskus ollut lavat "väärään suuntaan", minkä ansiosta puhaltimen tuottama ilmavirta on ollut aivan onneton ja lämppärin puhallus siten kuin lehmän henkäys.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juu ja ihan alkuperäisissäkin samaa vikaa ku erillaisilla liittimillä. Kannattaa tarkastaa aina ku vaihtaa moottorin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Wahler on Koivunen Oy:n maahantuoma termostaattimerkki ja sitä pitäisi saada ainakin Fixus-ketjuun kuuluvista ja muistakin Koivusen kanssa yhteistyössä olevista varaosaliikkeistä. Tuotenumero on 085-4154-88D 88-asteiselle ja 085-4154-82D 82-asteiselle, jos tykkää ajella karvahattu päässä. Kopantiiviste kuuluu mukaan. Hinta lienee kauppiaskohtainen mutta lähtöhinta jossain 25,- € seutuvilla.
Eräässä toisessa merkissä käytin Behrin termostaattia hyvällä menestyksellä, näyttää vaan ettei Örumin luettelossa ole enää 81-asteista kuumempaa vanahaan Saappiin..
nalleolut kirjoitti:pakko kysyä. millä todistaa marmoritiskillä että termari on sökö.
riittääkö :istin sana ??
Toistaiseksi on riittänyt basistin sana. Oireet on kyllä niin selkeät, eli muutaman kuukauden toimii ku junan vessa, sitten alkaa lämpeneminen hidastumaan ja neula "roikkumaan" etenkin maantieajossa.
ja siltä varalta ettei sana riitä, niin ottaa retkikeittimen, kattilan,vettä, lämpömittarin ja tulukset mukaan. varmaan alkavat uskoa siinä vaiheessa kun panee retkikeittimen tulille marmorilla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00