lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Laitetaan tänne jatkoa samasta aiheesta, mutta hieman eri oireita.

Eli mulla meni puhallin lakkoon, ja tarkastin, kuten yllä, että liittimeen tulee ~12V. joten oletin, että moottori sökö. Hain motonetista uuden ja kokeilin, että toimii, ennen kuin alan purkamaan kojelautaa. Mutta ei sanonut mitään, kun laitoin liittimen kiinni uuteen moottoriin ja kokeilin jopa auto käynnissä.
Sitten kokeilin jännitelähteellä tarjosin 12V ja hyvin pyöri, ampeerin verran tarvitsi kuitenkin virtaa herätäkseen

Onko vika jossain säätimissä? tms? sulake oli OK, säätimet vaikuttivat jännitteeseen vain siten, että 0-asennossa ei tullut mitään, muissa se ~12V

Kokeilin säätimien liittimet ja tuntuivat olevan hyvin kiinni.

Auto siis vuoden 92 S ja puhallin se motonetin ensimmäinen (nippondenso mikälie)
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja rainer »

Moroo

Minä vaihdoin sen puhaltimen, mutta en ole varma oliko vika siinä.

Liikuttelepa sitä ilmavirran suuntaus-valintakytkintä ja sen johtoja.

Mulla puhallin pysyi mykkänä asennettuna, vaikka toimi hyvin irrallaan akulla kokeiltuna.

Sitten aivan vahingossa hipaisin niitä johtoja jotka tulee sinne ilmavirransäätökytkimen taakse, ja vot- alkoi puhaltamaan!

Mulla on joko johdot - tai se ilmavirransäätövalitsin sökö.

Moottorin vaihtokin oli paikallaan, hiilet olivat kuluneeet.

JA kysymys kokeneemmille - voiko siinä ilmavirransäätövalitsimessa olla joku vika, millaiset koskettimet siellä on sisällä ja saako tommoista uutta - tai voiko sen ohittaa, ettei moottorin virta mene sitä kautta?

rainer
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja stara »

ihmeellisiä vikoja..............
Jos on huono tuuri, niin mitatessa jännite tulee, mutta ei kulutuskohteen virtaa pyytäessä. Kandee tosiaan mitatessakin hieman liikutella johtoja näissä epämääräisissä tilanteissa.
mulla toi - 89 mallin puhaltimen jännitesyöttö jäi sellaiseen johtosarjaan paistettuun haaroitukseen ( kaiuttimen aukon kohdilla), siihen kun jonkun puukiilan vänkäsin, niin tuli jännite perille asti. silleen se on monta vuotta pelittänyt.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Radion aukon kautta yritin heilutella ja liikutella säätimien johtoja ja liittimiä, ei mitään.

Yksi (viileämpi) aamu puhalsi kyllä, mutta sammahti kun sammutin auton.
Myöhemmin kesken ajon heräsi (optimistisesti pidin puhallusta päällä, jotta huomaa jos herää) ja sammahti joidenkin minuuttien päästä.

Alunperinkin oli vähän hämmentävää kun ekan kerran oireili, kesken ajon sammui ja sitten pihassa sulake irti, toinen tilalle. Ja puhaltaa, vanha sulake takaisin, puhaltaa taas. Auto käyntiin, puhallin mykkä.

Pitää varmaan sit vaan purkaa se kojelauta ja kattoa ne kaikki johdot läpi, eikai siinä muu auta, samalla sit vaihtaa sen moottorin.

...

Kaikennäköistä...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja stara »

Teekkari kirjoitti:Radion aukon kautta yritin heilutella ja liikutella säätimien johtoja ja liittimiä, ei mitään.

Yksi (viileämpi) aamu puhalsi kyllä, mutta sammahti kun sammutin auton.
Myöhemmin kesken ajon heräsi (optimistisesti pidin puhallusta päällä, jotta huomaa jos herää) ja sammahti joidenkin minuuttien päästä.

Alunperinkin oli vähän hämmentävää kun ekan kerran oireili, kesken ajon sammui ja sitten pihassa sulake irti, toinen tilalle. Ja puhaltaa, vanha sulake takaisin, puhaltaa taas. Auto käyntiin, puhallin mykkä.

Pitää varmaan sit vaan purkaa se kojelauta ja kattoa ne kaikki johdot läpi, eikai siinä muu auta, samalla sit vaihtaa sen moottorin.
Kaikennäköistä...
minä melkein tekisin sellaisen tempun tuossa tilanteessa, jotta kolvaisin tai varasliittimellä tms laittaisin merkkilampun viestittämään tuleeko sitä jännitettä jatkuvasti puhaltimelle vai ei. eli näin rajaisin vian joko itse puhaltimeen tai jännitesyöttöön. näin pyrkisin ensin oikeaan diagnoosiin, koska tärinästä riippuen sanottiin puhaltimen aina välillä toimivan. purkaminen ja kasaaminen on sentään aika jopi. jos vika onkin jännitesyötössä, niin sitten edelleen vastaavasti kartoittaisin minne välille se jää jne..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Tulipa ajankuluksi vaihdettua toi moottori ja tarkistettua liittimet sun muut, eli meni tämä päivä kojelaudan purkuun ja kasaukseen.

Uutta hämmennystä aiheutti lisämittaukset, joita tein samalla, eli sulakkeella on jännite vain 5,7V ?!? ja täyspuhalluksella läpi menee 20mA virtaa, eli selkeästi aivan liian vähän.

Toinen huomio oli kasauksen jälkeen, ettei yksikään puhallusosion valoista toiminut kasauksen jälkeen, ei edes "Fasten Belts" valo, joka on pruukannut palaa aina (liekö väärä lamppu reiässä, edellinen omistaja nimittäin on purkanut kojelaudan, jolloin olisiko mennyt väärin ne)

'Stefa':n ohjeiden mukaan ei mikään paha rasti tuo purku.

Mutta niin, eli vielä vähän hämmentää tuo vastuspaketti, että minkälainen on, ja missä sijaitsee, eli http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 46#p385498 keskustelussa on kuvalinkki
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/9558784.jpg
Ja tuonnäköisen kapistuksen löysin,tosin sitä en osaa sanoa, että oliko rikki vai ei ja että miten edes kuuluisi toimia.
Kuitenkin samaisessa keskustelussa mainittu motonetin varaosa 48-8146 olisi säätövastus ja sellaisen kävin äkkiseltään hakemassa, vaan sepäs oli kummallisen näköinen härpäke.
Eli oliko tuo jousihässäkkä se ylilämpösuoja, vai koko vastuspaketti?!?
Ja jos ei ollut, niin mistä se löytyy?
Haku-toiminnolla löytyy viitteitä, että "yhdessä ilmaputkessa" tai "raitisilmaputkessa" nämä eivät suoranaisesti minulle kerro missä on.

Eli nyt ollaan oikeastaan lähtöpisteessä (paitsi että moottori tuli vaihdettua, vanha oli kyllä jo erittäin käytetyn näköinen)

Tässä kohtaa tuntuu helpommalta vetää johdot suoraan akulta moottorille, laittaa väliin vain sulake, potentiometri ja kytkin, ja sitten olisikin portaattomalla nopeussäädöllä puhallus...

Nyt tarvis kyl jotain lisäapua tästä...l
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja rainer »

mulla pimeni myös ne lämmönsäätimen jne valot.

Menikö joku piuha väärin, en tiedä. Pitäisi tutkia, mutta ei tohdi raplata kun muuten pelaa.
leegoinsinoori
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 23:25
Paikkakunta: Espoo

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja leegoinsinoori »

Itsellä vm -93 (2.1) :saab: on pihalla kojelauta purettuna ja tarvitsisin hieman neuvoja koskien itse lämppärin moottoria. Ilmeisesti autosta irroitettu lämppärin moottori on Nippon Denso -tyyppiä (6,8mm akselilla) ja varaosaliikkeestä saamani täydellinen tarvikemoottori ei sitä ole, koska on about sentin liian korkea. Moottorin ropelli uppoaa liian syvälle ja ottaa kiinni johonkin, se ei siis pääse pyörimään. Moottori kyllä toimii, se on tarkistettu.

Kysymys kuuluukin, mistä Nippon Denso -tyyppinen lämppärin moottori tai sen tilalle mahtuva (yhtä matala) täydellinen setti?
Motonet: 0
Fixus: tuli yks valmiiks paska ja toinen väärän kokonen
Saab: onko orkkista saatavilla, hinta?
Siemens: Näyttää jossain olevan, mahtuuko?
Muu: MIkä??

Pääkaupunkiseudulla asustelen ja perjantaina pitäis Kuopioon lähteä, joten rupee kohta sylettämään! Jos ei muu auta, ni pitää lyödä kasaan ja yrittää uudestaan, kun olen osan saanu. Onko muilla ottanu ropelli kiinni? Auttaako pelkkä hiilien vaihto vinkumiseen, vai pitääkö koko moottori vaihtaa?
leegoinsinööri

perheauto:
Saab 9000 CSE 2,0t -98
ex:
Saab 900 2.1 16v -93
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: lämppärin puhallin kuoli varoittamatta -92 900i 16v 2,1

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Vähän vanhempiin saabeihin kun olen puhallinmoottoreita asennelut kaksi
kappaletta molemmat Motonetista niin lopputulos on aina ollut sama.
Eli puhaltimen toho on laskenut huomattavasti. Eli sopivat sinnepäin.
Toisessa oli samanlainen ongelma että puhallinpyörä meni liijan syvälle sen sai kyllä
jotenkin paikalleen saattoi olla että siinä jopa oli ruuvi jota löysentämällä sai puhallin pyörän paikkaa muutettua. tai sitten prässättyä syvemmälle en muista.

Kysyppä itse Saabilta mitä maksaa ja kerro muillekkin niin saadaan ihmetellä
miten puhallin moottori voi maksaa enemmän kun koko auto :?
900i -90
Vastaa Viestiin