900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla oli M90 i16 jossa ko. sarja oli.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

jamala kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:kyseistä kylmäkäynnistys suutinta ei pitäisi 89 vuoden mallissa olla ainakaan suomessa alunperin myytäessä.
Aijaa... Aika mielenkiintoista, koska mun i 16v:stä joka on alkuperältään suomesta ostettu kylmäkäynnistyssuutin löytyy. Ja siis kyseessähän on Boschin ruisku. Ja kyllä muistaakseni se muissakin peleissä on näkynyt :roll:
ja mulla on kanssa tuo kylmäkäynnistyssuutin ja on boschilainen ja uutena suomessa ostettu myös. :wink:
Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Boschin LH2.4 ruutassa on johtosarjassa silmukka joka avataan/suljetaan sen mukaan onko kylmäkäynnistyssuutin. Muistaakseni sähkökaavion mukaan lisäkäynnistyssuutin on pohjoismaiden ja Kanadan optio.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kummassakaan omassa ei kyseistä suutinta ole eikä muissa kaan saman vuotisissa joita olen korjannut mutta vanhemmissa kyllä olen niitä tavannut esim 88 vuotisissa sellainen on yhdellä tuttavalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Huomenta kaikille!

Aamulla yritys lähteä taipaleelle Saabilla jäi pelkäksi yritykseksi. Auto oli noin puoli tuntia roikassa. Auto on 900 -93 vuoden 2.1 automaatti.

Mikä noihin 16 venttiilisiin vaikuttaa kylmäkäynnistykseen? Ruiskun lämpötila-anturi on vaihdettu syksyllä. Polttoainesuodatin kesällä. Kylmäkäynnistyssuutinta en ole vielä tarkastanut.

Ihmetytti kyllä kovasti kun ei lähtenyt, yöllä ilmeisesti ollut kovempikin pakkanen ja eilen ei autolla ajettu ollenkaan.

Pitäisihän tuon lähteä kylmänä ilman roikkaakin käyntiin jos se vain kunnossa on eli mistähän sitä vikaa alkaisi hakemaan?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ettei ole tankissa vettä ja joku paikka jäässä.

saatko autoa sisälle sulaan?

entä käykö pensapuppu? pitäisi käydä kun laitat hyppy johdolla virtaa polttoainepumpun sulakkeelle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Ei pitäisi olla vettä tankissa. Pumppu vaihdettu kesällä. Auto ei lähtenyt käyntiin edes lisävirralla.

Autoa en valitettavasti saa sisälle. Laitoin tosin auton roikkaan töihin lähtiessä, eiköhän se kahdeksan tunnin lämmityksen jälkeen hörähdä käyntiin :)

Mutta pitäisihän sen lähteä käyntiin oli lämmityksessä tai ei jos se on kunnossa?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jos se bensaa kerran varmasti saa, niin tarkista sytkypuoli. Tulpat, johdot, jakaja, puola.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Tulpat, jakajankansi, puola ja sytkäboksi on vaihdettu kesällä. Kylmäkäynnistyssuuttimen ajattelin tarkistaa vielä. Tässä mallissa se on se imusarjan paikkeilla oleva sinisellä liittimellä oleva kapistus? :D Vai onko näissä 16 venttiilisissä sitä ollenkaan...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Imusarjan keskellä sinisellä liittimellä on lämpötunnistin. Se kannattaa vaihtaa ellei ole vaihdettu. Muuten ei rikasta, jos luulee että kone on lämmin. Erillistä lisä struuttaa ei ole.

E: Oma saab on lähtenyt ekalla käyntiin seistyään kolme päivää -24 asteessa, joten kyllä ne kunnossa käynnistyy.
Viimeksi muokannut Naxu, Ti Marras 23, 2010 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Aiempi viesti :)

"Ruiskun lämpötila-anturi on vaihdettu syksyllä."
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Auto lähti todella vaikeasti käyntiin kun töistä tulin mutta lähti kuitenkin. Aamulla se nähdään lähteekö vielä :)
Lisävirralla ja noin useamman minuutin sahauksella se sitten lopulta yskähteli käyntiin mutta lujille otti. Sitten kun sen sai käymään niin auto toimi ilman oireita.
Kummallista mutta toivottavasti auto käynnistyy huomenna. Tällä kertaa lämmitysaika on pidempi kuin tänä aamuna :)
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900i 16-v -89, ei lähde käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hyvin lähti auto tänä aamuna käyntiin. Joku paikka siellä ilmeisesti jäätyi kun noin käyttäytyi. Auto oli reilun tunnin roikassa.
Vastaa Viestiin