Elintensiirto 900S 90->900 88, TOIMII

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niin, jos koko sähkösarjan siirtää ja -88 on pystykeula, niin vilkun liittimet ovat edessä erilaiset, mutta se lienee puuhista pienimpiä. :)
Takapäässä joudut myös tekemään hieman johtojumppaa, jos vaihdat combin sähköt sedaniin. Takavaloilla on erilaiset johdotukset.
Entinen jäsen#2331
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, kysymys vetareista

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Tämä ei ehkä projektiasi mitenkään auta, mutta pakko kommentoida, sillä tein liki vastaavan elinsiirron, eli -91 900S moottori -84 ruisku 900:aan 15v sitten.

Oli kyllä helppo projekti päissään ajatella, mutta ainakin tuossa yhdistelmässä tuli vastaan sisempien vetonivelten yhteensopimattomuus, ratkaisin asian lopulta vaihtamalla vanhan vaihdelaatikon "nivelpesät" uuden laatikon kylkeen. -88:ssa lie onneksi jo uudemmanmalliset nivelet?

Toinen suuri päänraavintaa aiheuttava asia oli sähkösarjat, sillä ne olivat vain sinnepäin yhteensopivia. Esim kuskin jalkatilassa olevat isot yhdistystöpselit olivat ihan eri paria, siis liitinmallikin oli eri. Kopioin nivaskan paperia korjaamokäsikirjoista ja aloin kytkemään johto kerrallaan, niin ja rakensin uudemmissa malleissa takapenkin alla olevan releistönkin omasta päästä. Kai tämäkin on uudemmissa astetta helpompi juttu?

Entä polttoainepumppu, onko se jo samaa mallia -88 ruiskussa ja S:ssä? Taidat vaihtaa tankinkin?

Loppukevennyksenä voin yhtyä toteamukseen, että karvalakkimallin nopeusmittari tosiaan loppuu kesken: Autobaanalla tuli trippimittarin tappi kevyesti vastaan 215 kohdalla ja autoa ei oltu viritetty muuten kuin turha katti poistamalla. Suomen rajoituksiin tottuneelle oli yllätys, että terävin kiihtyvyys vitosella oli jossain 150-160:n yläpuolella vasta. Tuolla matkalla selvisi minulle sekin asia, että renkaisiin kannattaa satsata jos isoa kovaa aikoo mennä. Puolikaljut Pirellit olivat Ehkä kovilla, eikä peileistäkään nähnyt mitään värinältä.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, kysymys vetareista

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jatkoin nyt tähän ketjuun, vaikken ihan varma olekkaan tällasen toiminnan eettisyydestä. Pitää lähteä tästä tallilta, ja kun en ite keksinyt vikaa, niin heitän pallon foorumin paremmin tietäville mutusteltavaksi.

Projekti on siis siinä vaiheessa, että pitäisi startata. Startti pyörii, mutta bensapumppu ei, eli käyntiin on turha varmaan koittaa. Piuhasarja on '90 ässän ja kaasari '88:n yhdistelmä, kun combin johdot ei sedaniin sellaisenaan menneet, mutta pääosin siis tuosta ässästä. Irtaimena ecun nurkilla pyörii yksi kaksinapainen liitin, johon tulee ohuet johdot, punainen ja musta, sekä yksinäinen punainen/keltainen vähän jämäkämpi piuha. Noita en ollut purettaessa merkinnyt, joten oletin olevan jotain lisävarusteoptiopiuhoja - liittyvätkö ongelmaan? Pitäisikö bensapumpun releen naksahtaa kuuluvasti avaimen kääntyessä starttaustilaan, vai saavatko herätteen jostain muualta, jos niin mistä?

Havaitsin tilanteen, kun en muistanut kumpi tankin liittimistä on meno ja kumpi paluu, ja lähdin tarkistamaan asiaa liittimet irti starttaamalla, jotta näkisin kummasta reiästä tupsahtelee bensaa ulos, mutta eipä tupsahtele kummastakaan.

Mistä pitäisi hommaa lähteä selvittelemään, onko ainoa vaihtoehto käydä johdot yksitellen öläpi, vai onko jollakulla jotain ideaa? Oon kohta kysynyt foorumilta lähes kaikki mahdolliset vastaan tulevat ongelmat, jos nää kaikki keräisi kasaan saisi varmaan oivan opaskirjan aloitelijoille vastaavanlaiseen ylimitoitettuun projektiin. :D
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuleeko kipinä? sillä sytytys järjestelmästä tulee kierrosluku tieto joka taas kytkee ohjainlaitteen kautta pumpun releen.

entä tuleeko releen kannalle 30, punainen johdin jatkuva virta?

entä lähteekö kannalta 87B virta kun starttaat?

mitasitko tuliko virtaa pumpulle, jos itse pumpussa vaikka vikaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

antti.hakamaa kirjoitti:tuleeko kipinä? sillä sytytys järjestelmästä tulee kierrosluku tieto joka taas kytkee ohjainlaitteen kautta pumpun releen.

entä tuleeko releen kannalle 30, punainen johdin jatkuva virta?

entä lähteekö kannalta 87B virta kun starttaat?

mitasitko tuliko virtaa pumpulle, jos itse pumpussa vaikka vikaa.
No niin, kesätyöt, lomareissu ja yllättävät menoerät pistivät harrastustoiminnan käytännössä jäihin, mutta nyt ois lähipäivinä comeback Saabin pariin.

Tuleeko johtimelle 30 virta virrat päällä vai aina, ja lähteekö kannalta 87B virta riippumatta kipinästä? Miten kipinä on fiksuinta tarkistaa tässä tilanteessa?

Konehuoneen johdotuksia ei ole purettu missään vaiheessa, ja tekniikka on napattu suoraan käytöstä, niin todennäköisimmällä tuntuis joku akun siirtoon ja pääkytkimen asennukseen liittyvä ongelma, esim. juuri joku puuttuva jatkuva virta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko mikä mittaristo paikalla ja mikä johtosarja sillä?
itse kohtasin samanmoisessa projektissa ongelman että vanhaan johtosarjaan kun laittoi uudemman mittariston niin kipinä katosi ja ei siis pumppukaan pyörinyt, "hetken" sain tuotakin vikaa miettiä ja mittailla, silloin kun ei edes tätä foorumia vielä tässä mittakaavassa ollut..

pumpun releelle pitää tulla jatkuva virta viimeistään silloin kun virrat päällä. muistaakseni ohjaus oli tuossa niin että ruiskuboksi maadoittaa releen ohjauksen, eli periaatteessa kahteen nastaan tulee jatkuva sähkö.
jos johdotukset ovat alkuperäistä vastaavat niin pumpulle saa suoraan virran myös sieltä sulaketaulun pumpun kannasta kun siihen laittaa hyppyjohdon niin saa kokeiltua että onko pumppu hengissä, se kun hankkii näin vanhemmiten jumiutua varsinkin jos on tankki tyhjillään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pumppu toimii, testattu akulla, molempien(?) releitten kannalle 30 tulee virta ja mittaristo on samasta autosta kun tekniikka ja piuhojen kytkennät tarkistettu. Ei lähde käyntiin. Testaamatta vielä kannat 87, kipinä ja tuleeko pumpulle virta startatessa, nuo on vähän hankalia yksikseen tarkistaa.

Pitäisikö pumpun startatessa antaa ainetta kipinästä riippumatta, vai vaatiiko silloinkin sen?

Edit: Startatessa antaa pumpulle 1,2 volttia kun startti pyörii, jos startin mykistää, ei mitään. Eli joku järki on, mut ei ihan niinku pitäis.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kokeile vaihtaa pääreleen ja pumpunreleen paikkaa ristiin onko vaikutusta pumpun jänniteeseen.

pumpun kuuluu saada virtaa vain kun moottori pyörii eli kun pyörintänopeustieto tulee ohjainlaiteelle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mittasin että jalka 87b on yhteydessä pumpulle, jalalle 30 tulee virta ja että hyppylangalla pumppu sykkii. Irrotin vielä letkun jakotukista ja pumppua pakkopyörittämällä tarkistin että bensaa tulee. Tuon jälkeen starttailin muuttaman kerran, vaihdoin välillä releitä päikseen. Eipä ees lupaa... Taitaa olla ongelma jossain muualla, perhana.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin siis starttasitko silloin kun pumppu pyöri? eli käykö sillon?
selvitä nyt ensin mikä/mitkä sieltä puuttuu: kipinä vai suutinten ohjaus?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kun pumpun pistää suoraa akulta pyörii, lähtee kone käyntiin ja pysyy käynnissä! Kiekkamittari ei inahdakkaan vaikka kone käy, joten sieltä suunnalta pitää lähtee seuraavaksi ettii ongelmaa...
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos kerran releeltä lähtee 12v, mutta pumpulle tulee 1,2v niin vika todennäköisesti johdossa joka tulee pumpulle. koetinkynä tai ihan testilamppu on hyvä apu kun yksin testailee, koska sen näkee kauempaakin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tuohon kiekkamittariin kai liitty koko hässäkkä jotenkin, mutta toinen erikoinen juttu on että bensapumpun liittimen napojen väliltä mitattu vastus on 6 ohmia, joka vaikuttaa kovin pieneltä, että joku vuoto varmaan jossain on. Ilman sulaketta ei vuoda, joten taitaa olla jotain hämärää liitoksissa kojelaudan uumenissa. Kinkkistä.

Edit: eli oletus ois että tuo epämääräinen vuoto aiheuttaa startatessa, kun startti hörppää osansa, ton massiivisen jännitehäviön.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eihän se vika nyt johdoissa voi olla jos hyppyjohdolla toimii, tai siis releen ohjauksessa tietysti voi olla, mutta... pumpun johdot siis kulkevat apparin jalkatilan kautta eikä kojelaudan sisällä. vai mistä siis olet ja koska mitannut tuon 1,2V? minne jännite on tuolloin syötetty ja minne se on syötetty kun pumppu pyörii ja kone käy?
mitä meinaa "ilman sulaketta ei vuoda" ja "joku vuoto varmaan jossain on"? jos olisi huonot liitokset niin näyttäisi enemmän oomeja ja jos vuotaisi maihin niin sulake palaisi.
kyllä pumpun resistanssi pitää olla juuri tuota luokkaa...
mikä sytkäpääte on kiinni?
piru kun tuo hämeenlinna on rakennettu niin syrjään niin ei ole kulkua sinne suunnalle...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tuo 6 ohmia on siis mitattu liittimeltä, joka tulee pumpulle, niin että pumppu ei ole piirissä vaan irti tuosta töpselistä, eli liittimeltä joka syöttää pumpulle virtaa. Sähköt on itselle vähän harmaata aluetta, mutta luulisi että kun piiri on kytkemättä, ei napojen kuuluisi olla missään tekemisissä keskenään, mikä tilanne onkin ilman sulaketta - releiden paikallaan olemisella ei ollut merkitystä, ja releet on myös testattu, ettei niissäkään ole vika. Samoin on mitattu 1,2V startatessa tuosta. Käyntiin auto lähti ohittamalla tuo piiri kokonaan, eli liittämällä takakonttiin siirretty akku suoraan pumppuun.

Itse epäilen eniten ongelmaa mittariston liitoksissa, kun tuo kiekkamittari ei tosiaan inahtanutkaan. Mutta myös edellä kuvattu taitaa olla vika..?

Edit: Vähän hankalasti selitetty, mutta siis 12V tulee releille, ja releet on kunnossa, joten teoriassa 12V myös pitäisi lähteä. Kuitenkin Startatessa pumpulle tulee vaan tuo mainittu 1,2V, kun startti pyörii, ja ilman startin pyörimistähän ei tule mitään, kun kone ei pyöri, joten tuota on mahdoton mitata antaisiko startatessa 12V jos startti ei olisi kiinni. Tuo siis pisti miettimään, onko jossain päin liitoksia vika, joka startatessa aiheuttaisi jännitehäviötä, ja edellä kuvatut mittaukset.

Todennäköisesti maanantaina vasta takaisin Saabin pariin, joten tuohon asti on on vain spekulaatioita. Seuraavana ajattelin vielä irrotella mittariston ja käydä liitokset uudelleen läpi ja tarkistaa että ei mitään puutu, ja sitten käydä tuo bensapumpun piiri kokonaisuudessaan läpi piuha kerrallaan.
Vastaa Viestiin