Prkl >:( Ruostetta!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Prkl >:( Ruostetta!!!

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tämä on ihan puhdasta avautumista. Kävin tänään teräsharjalla raaputtamassa pyöräkotelot läpi ja nyt on tunne olis pitäny jättää tekemättä. Tiedossa nimittäin oli, että takakontin pohjassa on 1 reiän alku. Nyt niitä paikattavia kohtia on 10 :!: :!: :!: Jumankavita mulla meinas ja palokin hihat ihan totaalisesti. Soittelin peltisepälle ja se sitten huumorimiehenä kysyi, että mitäs tehtäis :arrow: ehdotin 20:tä litraa 98E:tä ja tulitikkua. Kovan naurun jälkeen tuli, että tuu huomenna aamulla käymään niin katsotaan. Lupauduin kaveriksi hommaan, niin käy joutusammin ja itse voin sepän hitsatessa maalailla ja massailla paikattuja kohtia. Korneinta koko hommassa on, että suurin reikä taitaa olla kahden postimerkin kokoinen.

Suhtautuminen auto remonteihin on nyt niin ku Ezkimon piisissä, että blaa blaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

No en yhtään ihmettele että harmittaa, minäkin ajattelin käydä tuon "uuden" auton läpi kun tulee tilaisuus ja sitten kun on tiedossa hieman ylimäärästä rahaa ja aikaa JOS jotain sattuu :lol:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak, meidän jokaisen pitäisi tehdä tuo sama työ ja on paljon lohdullisempaa löytää ne noin alkuvaiheessa, kuin sitten kun ne pienet reiät ovat kasvaneet toisiinsa kiinni, että löytyy vain yksi iso :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

aidot osanotot täältä hyvinkäältä. Välillä kun tuntuu että muiden nettikuvissa kiiltelevät saabit on täysin ruosteetomia, kovapeltisiä helmiä, ja meikäläisen yksilöt on aivan reikäjuustoa. kyllä esim toi mun sininen 84, vaikka se kuvissa näyttää siistiltä (on olevinaan paras yksilöni), niin kahtena viimeisenä syksynä siitäkin on paikattu kummallakin kerralla n. kymmenen reikää ja meno tuskin hidastuu jos jatkan sen käyttämistä talvisin.

Ihme homma muuten noissa ysiyseissä, pohjassa näkyy kuskin jalkatilan maastossa sellainen ISO kumitulppa, on se sama myös vänkärin puolellakin. Mut miksi aina se kuskinpuoleinen tulppa on ympäriltä aivan massat puhki ja ruoste paistaa? vänkärin puolella siististi (?) massan alla piilossa.

Et näihin kuviin näihin tunnelmiin :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jos yhtään lohduttaa, ja olet tuota 900 rojektiani silmäillyt, niin minun satkun kontti näytti vallan hyvälle ja helpolle hommalle, kunnes otin teräsharjaa järeämmän työkalun käyttööni...pistehitsisaumat+paljon muuta oli täysin mätää..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh sama homma, käytin tänään luxia katsastuksessa, että katsotaanpa pahimmat ruosteet.. No olihan siellä sitten piilossa enemmänkin, kuin jo tiedossa olevat ovien alareunat, ulkokaaret ja kuraläppien paikat.. Sisäkaarista löytyi muutamasta kohtaa mukavasti murenevaa ruostejauhoa, mm. toisen takapyörän tukivarren kiinnityskohdasta sitten myös peruspaikasta vetaritunnelista, kontinpohjasta ja helmoistakin.

Kun ei itellä tiloja ja laitteita ole, niin mikähän neuvoksi. Ei olisi kellään suositella mieluusti Oulusta tai lähistöltä järkevän hintaista paikkaa noiden korjaamiseen? Ja mitähän tuommoisten kohtuurunsaiden ruostepaikkojen korjaus tulee ylipäänsä kustantamaan? Jotain tuhannen euron luokkaa olin alunperin valmis sijoittamaan ruosteen korvaamiseen pellillä, mutta riittäneeköhän enää?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

jariha kirjoitti:dimebak, meidän jokaisen pitäisi tehdä tuo sama työ ja on paljon lohdullisempaa löytää ne noin alkuvaiheessa, kuin sitten kun ne pienet reiät ovat kasvaneet toisiinsa kiinni, että löytyy vain yksi iso :roll:
aivan niin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vanha fakta on, että auton mekaniikan korjaaminen on selkeää ja kustannuksiltaan ennustettavaa, mutta uuden korin teettäminen käsityönä pyrkii olemaan kallista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Olen vähän sitä mieltä ollut, että tuo auton korin repiminen kannattaa jätää joskus tekemättä (vaatii hieman itsehillintää), jos ei ole valmis heti hitsailemaan ja irroittamaan tankkia yms. Siis esim. jos auto pitäisi olla ajossa kannattaa kaksi kertaa miettiä kannattaako koteloihin mennä rellestämään ja menettää yöunensa. Aina näistä saabeista löytyy ruostepommi jostain paikkaa, "ruosteettomistakin" yksilöistä vaikka ovatkin ehkä hitusen tavallista parempia.

Itsekin olisin saanut varmaan omasta kotelot ja kaaret pois hakkaamalla mutta olen jättänyt pesun ja öljyämisen asteelle vaikka tekisi mieli hakata. Vaihtoehtoina kun on yleensä ajo tai parin viikon tai vuoden seisonta, rahanmeno ja murhe :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ja kannattaa muistaa ennen silmittömän ruosteen pieksämisen aloittamista, että jos tekee korjausosia suorastapellistä itse naputtelemalla ja muotoilemalla, olisi hyvä olla jotakin mallinetta, mittoja, esim. oikean muotoisiksi leikeltyjä pahvinpaloja tarvittavista paikoista olemassa.

Itellä meinasi yhen Kadetin kimpussa käydä ohraisesti, kun lokarin reuna lähti kädellä repäisemällä irti. Pientä paniikkia pukkasi, että minkäs muotoinen korjauspala tähän pitikään tehdä. Onneksi sain tehtyä pahvista mallineen, jonka perusteella peltiä sitten leikkelin ja jonka perusteella tein reunakanttauksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ou yeah!!! Valoa tunnelin päässä. Ruostekohdat korjattuna ja elämä mallillaan. No, vieläkö jaksais kolme päivää tätä työpaikkaa ja pääsis perheen pariin 500 kilsan. Mutta nyt on vähäksi aikaa (jos vanhaa pitää, niin neljäksi vuodeksi) ruosteet voitettuna. Aah, että se Saab on taas niin magee!!!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja turbojake »

dimebak kirjoitti:. Aah, että se Saab on taas niin magee!!!
Onhan se, yksi kyssäri muuten kun sulla tuolla visioissa roikkuu ne DCOE-kaasarit, miksi? Ruuvaa jostain romis GLE:stä D-Jetikka tai sitten (jos mielenkiintoa riittää) K-Jetti. Vaihtoehtoisesti kantsis miettiä megasquirttiakin -- tai sitten vaihda pellin alle suoraan se 2.0i-16v pata. Kaasarit on aina ihan 'jees' mutta niiden käyttömukavuus, viritettävyys on aika laimeaa ; ellei sulla sitten ole pellin alla jotkut SK-Racingit mutta ne ei sit ole enää ilmaiset ;)

Turbo olis tietty... !
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ou yeah!!! Valoa tunnelin päässä. Ruostekohdat korjattuna ja elämä mallillaan.
Hienoo, ei siinä kauan nokka näemmä tuhissut.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

turbojake kirjoitti:
dimebak kirjoitti:. Aah, että se Saab on taas niin magee!!!
Onhan se, yksi kyssäri muuten kun sulla tuolla visioissa roikkuu ne DCOE-kaasarit, miksi? Ruuvaa jostain romis GLE:stä D-Jetikka tai sitten (jos mielenkiintoa riittää) K-Jetti. Vaihtoehtoisesti kantsis miettiä megasquirttiakin -- tai sitten vaihda pellin alle suoraan se 2.0i-16v pata. Kaasarit on aina ihan 'jees' mutta niiden käyttömukavuus, viritettävyys on aika laimeaa ; ellei sulla sitten ole pellin alla jotkut SK-Racingit mutta ne ei sit ole enää ilmaiset ;)

Turbo olis tietty... !
No mulla toi viritys on lähtenyt kehittyyn siitä, että sen pitää olla jotain alkeellista ja vanhaa. Eli joko Weberit tai turbo, ja ku toi oma on alunperin turboton, niin valitsin Weberit. Siinä tulee rajoituksia homman suhteen, mutta niiden kans pitää sit pelata. Tuossa muuan päivä mietittiin kaverin kanssa, että ei olis mahdoton tehdä imusarjaa yhdelle Weberille, niin silloin käyttömukavuus olis parempaa kuin kahdella Weberillä. Mutta aika näyttää, mitä tuohon taas tulee...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

sullahan on uus kuva dimebak :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin