Lämmityslaitteen letkut.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

Lämmityslaitteen letkut.

Viesti Kirjoittaja eerikson »

Eli nyt on suoritettava kyselyä 900/2.1 lämmityslaitteen letkuista, koska seuraavanlainen osa on jossain vaiheessa poistettu käytöstä:
http://picasaweb.google.com/luca.faiazz ... 8776881458
Sen jälkeen letkut on yhdistetty niin, että imusarjan alta tuleva on liitetty lämmityslaitteenkennon alimmaiseen liitäntään ja pumpulta tuleva ylempään.
Onko nuo siis oikein päin?
Näin äkkiä ajatellen voisi lämpöä kuvitella tulevan tuollaisellakin liitännällä, vaan kun ei! Itseasiassa edes moottorin lämpötila ei nouse näin lievälläkään -5C pakkasella kuin yli 100km matkalla lähelle normaalia, ja muutaman 30-40km:n jälkeen neula osoittaa parhaimmillaan noin 1/4 siitä mitä pitäisi vaikka keulassa on pahvi estämässä ajoviiman vaikutusta.
Uuden 88C termostaatin vaihto ei auttanut, joten onko niin että suurin osa jäähdytysnesteestä pääsee jäähtymään jonkun puuttuvan letkuliitännän takia ennen aikojaan kulkematta lohkossa kuumentumassa, ja pitää niin moottorin kuin sisätilatkin tavallista viileämpinä.
Jos niin on, voisiko joku ystävällisesti neuvoa toisenlaisen ja toimivan letkujen liitäntätavan ja aina parempi mikäli siitä olisi kuvia saatavilla.
Yritin kyllä etsiä aiheesta sopivia kirjoituksia, mutta juuri tälläiseen ongelmaan en näköjään osannut laittaa sopivaa hakusanaa.
Kiitos mahdollisille vastaajille.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lämmityslaitteen letkut.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Olet näköjään löytänyt kuvani saabini letkuviritelmästä.

Kuvan viritelmästä on siis poistettu ohitusventtiili letkujen sisältä, josta syystä lämmin vesi ei kulje kennostoon kun ainostaan korkeilla kierrosluvuilla, ja silloinkin huonosti.

Minun autosta (siis kuvan autosta) korjattiin ongelma tulppaamalla tuo viiden sentin vaakasuora pätkä jonka päissä metalliklemmarit. Se tosiaan tulpattiin laittamalla sisähalkaisijan kokoinen metallitangon lyhyt pätkä letkun sisälle. Nyt puskee kabiiniin lämpöä todella kiitettävästi.

Otsikko: 9satkun läppäristä...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin