Taka-akseliston siirto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Olikohan jollakulla kuvia tuosta satkun taka-akseliston muokkauksesta? Ruotsissahan noita ovat tehneet jokusen ja itselläki on homma nyt tulossa työn alla niin mieluusti olisi nähnyt toteutuksia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että mitä tämä siirto tarkoittaa?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JugiBoy kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kyselen, että mitä tämä siirto tarkoittaa?
Kun tehtaalta lähtöisin taka-akselisto ei ole pyörän kotelon keskellä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyy paperimuodossa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

nalleolut kirjoitti:löytyy paperimuodossa.
Saatko skannattua koneelle?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en. enkä kopioitua...

mut jos joku löytäis linkin...toki posti kuskaa tarvittaessa..

moving axle forward 0,4inches:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tjooh. Tämmöset löytys näköjään:

1. Extend the torque arms by 10mm - either fabricate new ones or chop the existing ones in half and insert a 1/2" steed rod which is then welded up.

2. Reverse the front bush mounting and elongate the holes by 2.5mm.The front mounting is offset by 7.5mm so reversing it and drilling / milling out the holes will accommodate a total 10mm shift.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kutakuinkin noin... cut,weld and drive :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

nalleolut kirjoitti:kutakuinkin noin... cut,weld and drive :mrgreen:
:mrgreen:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja toms »

99;ssä siirsin eteenpäin kääntämällä lavettien etukiinniikkeet tosinpäin ja jatkoin taaksepäin tulevia reaktiotankoja vastaavasti. Ratas tuli edemmäs ja 205 ratas mahtuu pyöräkoteloon sisälle täysin kiinni ottamatta kun laski auton ilman jousia pohjaanlyöntikumien varaan. panhardia piti kyllä lyhentää / jatkaa että oli akseli keskellä. Tiedä sitte miten satkussa onnistuu ??
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Alkoi asia kiinnostamaan. Voisiko joku selittää miksi ihmeessä niitä täytyy siirtää? Mistä tietää ettei se ole keskellä? Miten se saadan kotikonstein muka keskelle? Onko tämä tyyppivika? Saabien huonoa työlaatua? Nimittäin en ole kuullut minkään muun automerkin harrastajan koskaan puhuvan tällaisista operaatioista? Minusta kun tuntuu ,että tuo ruoste ongelma sillä seudulla on enemmänkin se ongelma jos ja kun akseli ei olisi mahdollisesti oikealla paikalllaan. :oops:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

mooritz kirjoitti:Alkoi asia kiinnostamaan. Voisiko joku selittää miksi ihmeessä niitä täytyy siirtää? Mistä tietää ettei se ole keskellä? Miten se saadan kotikonstein muka keskelle? Onko tämä tyyppivika? Saabien huonoa työlaatua? Nimittäin en ole kuullut minkään muun automerkin harrastajan koskaan puhuvan tällaisista operaatioista? Minusta kun tuntuu ,että tuo ruoste ongelma sillä seudulla on enemmänkin se ongelma jos ja kun akseli ei olisi mahdollisesti oikealla paikalllaan. :oops:
Olettaisin (ilman mitään tietoa) että liittyy suurempien renkaiden saamiseen alle, ja että alunperin se akseli on sen verran sivussa keskeltä ettei joku suurempi koko aivan mahdu.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kuten hyvä ystäväni eilen minulle totesi niin madalluksen johdosta taka-akselin sivuttaissiirtymä vain pahenee entisestään.

Tässä havainnollinen kuva satkusta, jossa on yli 15" renkaat:
http://image.eurotuner.com/f/26874884/e ... o+side.jpg
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja toms »

Silloi pitää lyhentää tai jatkaa panhardia tarpeen mukaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

toms kirjoitti:Silloi pitää lyhentää tai jatkaa panhardia tarpeen mukaan.
Tottakyllä, mutta sehän menee tässä samalla. Eikös se kiinnityspistettä muuttamalla myös onnistu?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin