Taka-akseliston siirto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Rattivaihde kirjoitti:
mooritz kirjoitti:Alkoi asia kiinnostamaan. Voisiko joku selittää miksi ihmeessä niitä täytyy siirtää? Mistä tietää ettei se ole keskellä? Miten se saadan kotikonstein muka keskelle? Onko tämä tyyppivika? Saabien huonoa työlaatua? Nimittäin en ole kuullut minkään muun automerkin harrastajan koskaan puhuvan tällaisista operaatioista? Minusta kun tuntuu ,että tuo ruoste ongelma sillä seudulla on enemmänkin se ongelma jos ja kun akseli ei olisi mahdollisesti oikealla paikalllaan. :oops:
Olettaisin (ilman mitään tietoa) että liittyy suurempien renkaiden saamiseen alle, ja että alunperin se akseli on sen verran sivussa keskeltä ettei joku suurempi koko aivan mahdu.
Siis miten päin sivussa. Jos katsotaan autoa takaa päin, niin onko toisella puolella rengas syvemmällä lokarissa ja toisella puolella ulompana. Vai onko akseli pois kohdaltaan pituus suunnassa, eli vanteen keskiö ei ikään kuin ole pyöränkaaren korkeimman kohdan alla. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuri noin rengas ei ole keskellä pyöräkoteloa .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Eikö tällaisen työn tekeminen vaadi jo muutoskatsastusta ja luokkahitsaria todistuksineen, tehdystä hitsaustyöstä. Aika ratkaisevia muutostöitä noin turvallisuutta ajatellen. :roll:
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Selvä. Tämä oli uutta tietoa. Vaikuttaakohan tuo mitenkään ajettavuuteen?
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

One problem with the 99 is the understeer; this can, to some extent, be corrected by increasing grip at the front wheels and reducing grip at the rear.

Tässä esim. yksi syy mikä auttaa tuohon takapään pitoon.

Varsinkin jos muutetaan samalla camperia negatiiviseksi. Tottakai alustan geometria vaikuttaa ajettavuuteen?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Taka-akseliston siirto

Viesti Kirjoittaja toms »

No ei se muutoskatsastusta vaadi ja hitsari pitää olla oikea hitsari eikä kylmänä mikillä räkijä. Mikilläki saa varmana tarpeeksi lujan sauman oikea hitsari kun uskaltaa käyttää riittävästi isoa virtaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin