Onko kellään kokemuksia näistä?Karspa kirjoitti:Jos kiinnostaa niin Ebaysta saattaisi löytyä sopivia Lucas tyhjäkäyntimoottoreita, osanumeron perusteella johonkin range roveriin sopiva, mutta ehkä sopii Saabiinkin. Itse en viitsinyt ostaa, vaikka on aika halpa osa, kun vanhakin pelaa nyt jotenkin. Jos ongelmat pahenee niin täytyy sitten miettiä uudelleen. Tässä linkki:
http://cgi.ebay.co.uk/Idle-Air-Control- ... 35adeab619
Jos saabforum.nl ja google translateen tuosta keskustelusta on luottamista niin tuo saattaisi jopa toimia Saabissa...
Täältä löytyisi ilmeisesti ihan oikea tyyppi, mutta rahti on aika kallis:
http://www.worldcarparts.co.uk/Default. ... uctID=1153
900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Ok, hyvä tietää. Yritin etsiä netistä tietoa mikä tuon nopeustiedon merkitys on ja ilmeisesti se kytkee mm. tuon tyhjäkäynnin säädön päälle tai pois lucaksessa. En täysin ymmärrä miksi tuo on toteutettu nopeussensorin avulla (miksei idle controllia kytketä vaikka RPM:n ja/tai kaasun asentoanturin perusteella), mutta tuolta se käytös tosiaan minun kokemuksien perusteella vaikuttaisi, eli paikallaan tyhjäkäynti säätyy ihan oikein, mutta vauhdissa ei.tomaatti kirjoitti: Kyllä lucas saa nopeustiedon.
Menee mittariston taakse liitin juuri siksi.
Yksi teoria mikä tuli mieleen on, että voisiko tuossa lucaksessa olla sopeutusta tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen --> opittu säätö ei toimikaan kun tyhjäkäyntimoottorin käytös muuttuu esim. puhdistuksen jälkeen. Tällöin pelkkä lucaksen resetointi voisi auttaa tähän ongelmaan. Tämä pitäisi onnistua kun irrottaa akun muutamaksi minuutiksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla että kaasuläppä ei ole oikein säädetty. Tietääkseni lämpimällä koneella pitäisi pysyä tyhjäkäynnillä (n.700rpm) kun tukkii tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun.
Jos jollain on parempaa tietoa tuosta resetoinnista tai kaasuläpän säädöstä niin kertokaa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Jos haluat,voin laittaa sähköpostiisi lontoonkielisen korjaamokäsikirjan lucaksesta.(8284 mt)Karspa kirjoitti:Ok, hyvä tietää. Yritin etsiä netistä tietoa mikä tuon nopeustiedon merkitys on ja ilmeisesti se kytkee mm. tuon tyhjäkäynnin säädön päälle tai pois lucaksessa. En täysin ymmärrä miksi tuo on toteutettu nopeussensorin avulla (miksei idle controllia kytketä vaikka RPM:n ja/tai kaasun asentoanturin perusteella), mutta tuolta se käytös tosiaan minun kokemuksien perusteella vaikuttaisi, eli paikallaan tyhjäkäynti säätyy ihan oikein, mutta vauhdissa ei.tomaatti kirjoitti: Kyllä lucas saa nopeustiedon.
Menee mittariston taakse liitin juuri siksi.
Yksi teoria mikä tuli mieleen on, että voisiko tuossa lucaksessa olla sopeutusta tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen --> opittu säätö ei toimikaan kun tyhjäkäyntimoottorin käytös muuttuu esim. puhdistuksen jälkeen. Tällöin pelkkä lucaksen resetointi voisi auttaa tähän ongelmaan. Tämä pitäisi onnistua kun irrottaa akun muutamaksi minuutiksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla että kaasuläppä ei ole oikein säädetty. Tietääkseni lämpimällä koneella pitäisi pysyä tyhjäkäynnillä (n.700rpm) kun tukkii tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun.
Jos jollain on parempaa tietoa tuosta resetoinnista tai kaasuläpän säädöstä niin kertokaa.
Löytyy kaikki tarvittava tieto sieltä ja mitäpä sitä panttaamaan.
-Mikko
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Tuon peusteella autossa siis ei pitäisi periaatteessa olla vikaa paitsi että tyhjäkäynti on lämpimänä n. 1000rpm..Karspa kirjoitti:Ok, hyvä tietää. Yritin etsiä netistä tietoa mikä tuon nopeustiedon merkitys on ja ilmeisesti se kytkee mm. tuon tyhjäkäynnin säädön päälle tai pois lucaksessa. En täysin ymmärrä miksi tuo on toteutettu nopeussensorin avulla (miksei idle controllia kytketä vaikka RPM:n ja/tai kaasun asentoanturin perusteella), mutta tuolta se käytös tosiaan minun kokemuksien perusteella vaikuttaisi, eli paikallaan tyhjäkäynti säätyy ihan oikein, mutta vauhdissa ei.tomaatti kirjoitti: Kyllä lucas saa nopeustiedon.
Menee mittariston taakse liitin juuri siksi.
Yksi teoria mikä tuli mieleen on, että voisiko tuossa lucaksessa olla sopeutusta tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen --> opittu säätö ei toimikaan kun tyhjäkäyntimoottorin käytös muuttuu esim. puhdistuksen jälkeen. Tällöin pelkkä lucaksen resetointi voisi auttaa tähän ongelmaan. Tämä pitäisi onnistua kun irrottaa akun muutamaksi minuutiksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla että kaasuläppä ei ole oikein säädetty. Tietääkseni lämpimällä koneella pitäisi pysyä tyhjäkäynnillä (n.700rpm) kun tukkii tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun.
Jos jollain on parempaa tietoa tuosta resetoinnista tai kaasuläpän säädöstä niin kertokaa.
Mutta jos sen Ecun haluaa kunnolla nollata niin akunkenkä irti ja sen jälkeen sen ohjainlaitteen liitin irti ainakin 10 minuutiksi auttoi anakin tonnarissa samallahan kannattaa tietenkin putsata sen liittimen navat
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Vanhaan aiheeseen palatakseni...
Tuliko tähän mitään selvyyttä? Itsellä on täysin samanlainen ongelma tällä hetkellä. Vauhdissa ei laske tyhjäkäynti alle 1500rpm,mutta kun pysäyttää,tai on paikoillaan käy n.900rpm. Eli,kun tulee esim. suojatien eteen,niin kierrokset pysyy liian pitkään tuolla n.2000rpm...Käynnistykset kylmänä sekä lämpöisenä ok.
Omasta mielestä kaikki normaali tutkittu. Alipaineletkut,lämpöanturi,tyhjäkäyntiventtiili,kaasuläppä putsailtu jne.
Ainut mikä hieman mietityttää on tuo tyhjäkäyntiventtiili. Ei reagoi millään tavoin pistokkeen irtiottoon tahi letkun liiskaamiseen. Mitä pitäisi tapahtua? Muita tarkastettavia asioita? -90 T16 lucas.
Tuliko tähän mitään selvyyttä? Itsellä on täysin samanlainen ongelma tällä hetkellä. Vauhdissa ei laske tyhjäkäynti alle 1500rpm,mutta kun pysäyttää,tai on paikoillaan käy n.900rpm. Eli,kun tulee esim. suojatien eteen,niin kierrokset pysyy liian pitkään tuolla n.2000rpm...Käynnistykset kylmänä sekä lämpöisenä ok.
Omasta mielestä kaikki normaali tutkittu. Alipaineletkut,lämpöanturi,tyhjäkäyntiventtiili,kaasuläppä putsailtu jne.
Ainut mikä hieman mietityttää on tuo tyhjäkäyntiventtiili. Ei reagoi millään tavoin pistokkeen irtiottoon tahi letkun liiskaamiseen. Mitä pitäisi tapahtua? Muita tarkastettavia asioita? -90 T16 lucas.
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Lisäilmaventtiili takertelee! Vanha pois ja uusi/käytetty/toimiva tilalle.
Re: 900 t16 Tyhjäkäynti kohoaa moottorin lämmetessä..
Kannattaa koittaa myös puhdistaa sitä brackleenillä, itsellä ainakin oli joskus niin karstainen ettei päässyt sulkeutumaan.
1991 900i 2,1l