OG 900 turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Kysymys on kyllä jo vähän alkuperäisen topicin vierestä, pitäisikö siirtää..?
Mutta tässäpä omia kokemuksia.

-Voisiko joku sano mitä tulppia käytätte 900S:ssä Vaihtaisin uudet että itse tietää mitä on autoonsa tehnyt.!

Boschin platinat. Olivat Motonetissa selvästi halvemmat kuin NGK:n vastaavat, ovat toimineet.

-iskarit Jos vaihtais..??? (ei bilteeman iskareita)parempi laatuisia kaasu iskareita ajattelin...+jouset

Edessä Sachs Advantage, takana Kyb Gas a justit. Jousina Lesjöfors -20mm.
Perä todella jämäkkä, keula hieman tavallisempi. (Tälläkin setillä auto nousee senttikaupalla jos nykyiset jouset alkuperäiset ja väsyneet..)

Kyb-merkillä ei ole tarjota gas a justia etuakselille, tuosta kaasuiskarista halvempi malli taas on liian epäsuhtainen pari takapäähän verrattuna. Sachs on jo vähän parempi mutta edelleen eroa on..

Kybit vaativat sitten prikat alapäähän iskarin ja kiinnikkeen väliin, välystä oli milli tai pari ja ilman prikkaa iskari alkoi liikkua sivuttain ja piti pientä kolinaa kaarteissa.

Edellisessä ässässä oli edessä motonetin turbo-jouset ja takana kuormajouset, iskarit joka nurkassa kyb advantage. Toimi mielestäni hieman paremmin kun tuo nykyinen..
Tosin ajoa on nyt tullut hyvin vähän ja tuo nykyinenkin setti tuntuu sitä paremmalta mitä enemmän ajaa, etenkin kovaa ajettaessa aika jees. - liekö tottumista vai todellista pientä muutosta?

-Ja vielä vinkkejä turbo ruuvin kääntämiseen..(145hv..?) myyjä sanoi et auto on 100% täysin orginal

Vakiona olleen pienpaineturbon (ikää 20v, kilsoja 300tkm+?) ahtopaineiden nosto kannattaa aloittaa kannen kiristämisellä tai mieluimmin kannen tiivisteen vaihtamisella - jo ennen kuin se edes pettää. Pääset vähemmällä kun teet tämän heti.. TÄmä siis yksittäinen oma kokemus tuosta ekasta ässästä.

t
MikkoL
900SA-90
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jos ahtoja nostaa, niin lastu ja cooleri olisi hyvä olla. Ahtopainemittari myös että tietää paljonko niitä ahtoja on. Niin ja ylipainekatkaisin täytyy modata tai poistaa. Puolessatoista barissa alkaa laatikkoja kulumaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja twirl »

Sekin vähän tuo laatikoiden kuluminen riippuu et miten käyttää.. ite tullu aika monessa käytettyä puolentoista baria ja ei yhtää laatikkoa menny..

Ei se kannentiivisteen vaihto sillai vähemmällä päästä jos uudella tiivisteellä päästää naputtelemaan nii kyl sinne joutuu kohta uutta remppaa tekee kuitenkin..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

Voiko OG:ta vain lastuttaa...????Ja sillä sipuli, vai olenko pahasti metsässä ajatuksen kans tuli vain mieleen vai onko se ylipäätään mahdollista..?
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

makeh kirjoitti:Voiko OG:ta vain lastuttaa...????Ja sillä sipuli, vai olenko pahasti metsässä ajatuksen kans tuli vain mieleen vai onko se ylipäätään mahdollista..?
Bensalastu..
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

tomaatti kirjoitti:
makeh kirjoitti:Voiko OG:ta vain lastuttaa...????Ja sillä sipuli, vai olenko pahasti metsässä ajatuksen kans tuli vain mieleen vai onko se ylipäätään mahdollista..?
Bensalastu..
Mitä siitä lastusta saa irti jos sen laittaa/laitattaa..??
Ja onko se järkevä ajatus sinänsä...?
Ei ole tullut ennen mieleen lisäillä tehoja autoon aikaisemmin ,niin on jäännyt taka alalle koko touhu on pärjännyt tähän asti niillä toehoilla mitä autoon on laitettu tehtaalla ja pärjää kyllä edelleenkin mutta saabin rakentelu/tehot on alkannu kiinostamaan pikku hiljaa aika lailla..!
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Se lisää bensan syöttöä yläkierroksilla, ettei mene laihalle ahtojen noston takia. Ei kai sillä pelkällä lastulla ole juuri iloa, kun ecu ei ohjaa ahtopainetta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja toms »

Sassin advantaget on veltot ku vertaat esim.saman valmistajan sport touringeihin.
Bilteman iskarit oli yhteen väliin KYBin valmistamia...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Bensalastusta vielä, tai yleensäkkin S:n virittämisestä:
- alkuperäinen piiri, siis lastu sisältää "fuel cut"-ominaisuuden, eli pätkii
bensansyöttöä jos ahtopaineet nousevat yli 0,6bar:in. Virilastu ei,
joten paineita voi nostaa, mutta maltilla, ettei mene laihalle.
- vm.90 S:ssä on ns. pikkusuuttimet (=vihreät). Jos haluaa enemmänkin
paineita, niin isommat suuttimet kannattaa investoida tai käyttää hiukan
isompia vm.-91/92/93 suuttimia (=oranssit).
- cooleri on ihan ehdoton hankinta. Jos ei muuta keksi niin oikean 900turbon
jäähy menee heittämällä paikoilleen. Ei ole kovin hyvin virtaava kuitenkaan.
- paineenrajotin löytyy kuskin jalkatilasta. Sitä voi säätää tai poistaa,
niin voi paineita nostaa turboruuvilla, joka asennetaan letkun väliin
ohjaamaan ahtopaineen purkautumista.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja 2766 »

[quote="XJ-JJJ"]Bensalastusta vielä, tai yleensäkkin S:n virittämisestä:
- alkuperäinen piiri, siis lastu sisältää "fuel cut"-ominaisuuden, eli pätkii
bensansyöttöä jos ahtopaineet nousevat yli 0,6bar:in. Virilastu ei,
joten paineita voi nostaa, mutta maltilla, ettei mene laihalle.

Tämän olen oppinut toisin.. Lastu lisää vain bensan tarjontaa, tuo 0,6bar paineen rajoitus korjattava juuri paineensäädintä ruuvaamalla, joka kapistus siis on kuulemma kuskin jalkatilassa hankalassa paikassa. Tahi vaihtoehtoisesti paineensäätimelle menevä letku kokonaan tukkoon konehuoneen puolelta.



tM
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Kun puhutaan vm.-90 S:sästä, niin sen lastussa on bensansyöttöä
pätkivä ominaisuus, tämä varma tieto ja testattu. Vaikka paineenrajoittimelle
tekisi mitä, on virilastu asennettava jos haluaa paineita nostaa.
Vm.-91-93 on ihan eri lukunsa, kun piiri ja ohjelma erilaiset.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

XJ-JJJ kirjoitti:Kun puhutaan vm.-90 S:sästä, niin sen lastussa on bensansyöttöä
pätkivä ominaisuus, tämä varma tieto ja testattu. Vaikka paineenrajoittimelle
tekisi mitä, on virilastu asennettava jos haluaa paineita nostaa.
kunVm.-91-93 on ihan eri lukunsa, piiri ja ohjelma erilaiset.


kunVm.-91-93 on ihan eri lukunsa, piiri ja ohjelma erilaiset..?
Mitä tuo käytännössä tarkoitta eli mulla on -91 mitä pitäis tehdä tähän vuosi malliin jos haluu nostaa paineita vähän epä selvä asia edelleen kun on useita mieli piteitä samasta asiasta...?
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Lastu
Cooleri
Turboruuvi
Oranssit suuttimet
Paineenrajoittimen poisto/modaus
Mielellään ahtopainemittari
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Sami »

makeh kirjoitti:
XJ-JJJ kirjoitti:Kun puhutaan vm.-90 S:sästä, niin sen lastussa on bensansyöttöä
pätkivä ominaisuus, tämä varma tieto ja testattu. Vaikka paineenrajoittimelle
tekisi mitä, on virilastu asennettava jos haluaa paineita nostaa.
kunVm.-91-93 on ihan eri lukunsa, piiri ja ohjelma erilaiset.


kunVm.-91-93 on ihan eri lukunsa, piiri ja ohjelma erilaiset..?
Mitä tuo käytännössä tarkoitta eli mulla on -91 mitä pitäis tehdä tähän vuosi malliin jos haluu nostaa paineita vähän epä selvä asia edelleen kun on useita mieli piteitä samasta asiasta...?
Moi,

Jos puhutaan 900S:stä, niin
- 91 vuosimallissa softa on täysin sama kuin täysipaineisessa.
- myös suuttimet on samat 91 mallin ässässä kuin täysipaineisessa (oranssit)

Lastua et tarvitse, jos haluat muuntaa 91 ässän täysipaineista vastavaksi.
Täältä löytyy lista mitä tarvitset:

http://www.900aero.com/ (klikkaa DIY ja sen jälkeen LPT 2 FPT)

90 mallin 900S:ssä softa muuttui tietyn boksinumeron jälkeen vastaamaan täysipaineista. Keskustelu jossa boksinumero on, löytyy täältä foorumilta (keskustelu käyty joskus 2003-2004). Eli myöhemmät 90 mallit on myös samalla boksilla kuin täysipaineinen. Riippuu ecu ruiskuboksin numerosta.

turboruuvi ja muista jutuista en sitten tiedä. Edellinen pätee vain jos olet tekemässä muutoksia alkuperäistä täysipaineista vastaavaksi.
Citroen C5, OG900t16
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Yleensä näissä ässä vireissä se paine vain tahtoo nousta yli sen fpt:n paineen, joka on alle 1 bar. Myöskään apc boksia ei ole pakko asentaa pelkän virin takia. Turbohuolto väitti varmana myös sitä, että matalapaine turbon sisäkalut on eri, kuin täyspaineen. Silti ässästä saa helposti ulos sen 220hv. Ja rahaa palaa alle 200€.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin