Mäkistartti LH-jetillä?
Mäkistartti LH-jetillä?
Morjens,
Ei tässä se riittänyt että defan pienipistokkeinen lohkiksen johto kärähti melkein poikki, eihän tuo 91 satku suostu näköjään ilman lämmitystä käynnistymään edes 8 asteen pakkasessa
Sitä vaan ajattelin kysyä, että käynnistyykö tällainen 16v satku ihan normaalilla mäkistartilla vaihde päälle ja virrat päälle? Itse varmuuden vuoksi vielä starttasin avaimella keskellä mäkeä vaihde päällä varmistakseni bensansaannin ja käyntiinhän se lähti.
Ei tässä se riittänyt että defan pienipistokkeinen lohkiksen johto kärähti melkein poikki, eihän tuo 91 satku suostu näköjään ilman lämmitystä käynnistymään edes 8 asteen pakkasessa
Sitä vaan ajattelin kysyä, että käynnistyykö tällainen 16v satku ihan normaalilla mäkistartilla vaihde päälle ja virrat päälle? Itse varmuuden vuoksi vielä starttasin avaimella keskellä mäkeä vaihde päällä varmistakseni bensansaannin ja käyntiinhän se lähti.
Viimeksi muokannut lucaf, To Joulu 16, 2010 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mäkistartti L-jetillä?
lucaf kirjoitti:Morjens,
Ei tässä se riittänyt että defan pienipistokkeinen lohkiksen johto kärähti melkein poikki, eihän tuo 91 satku suostu näköjään ilman lämmitystä käynnistymään edes 8 asteen pakkasessa
Sitä vaan ajattelin kysyä, että käynnistyykö tällainen 16v satku ihan normaalilla mäkistartilla vaihde päälle ja virrat päälle? Itse varmuuden vuoksi vielä starttasin avaimella keskellä mäkeä vaihde päällä varmistakseni bensansaannin ja käyntiinhän se lähti.
Tarvitsee pelkkään mäkistarttiin kosmista pölyä mitä Super-Tedillä on...
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
heh, muistan vaan lukeneeni että LH-jet alkaa tarjoamaan bensaa vasta starttimoottorin pyöriessä, toisin kun K-jet joka avaa hanat pelkästään kun virrat laittaa päälle. Sen takia tämä pohdinta mäkistartin käytännöistä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Oikeastaan K-jetin bensapumpun relekin vetää vain sekunnin ajan virtojen päällekytkemisen jälkeen. LH:ssa tällaista alkupumppausta ei tule.
Sekä LH- että K-jetissä bensapumppu alkaa pyöriä kun sytytykseltä tulee kierroslukutieto, ei siis ole väliä pyöritetäänkö moottoria starttimoottorilla, hinaamalla vai alamäessä painovoimalla.
K-jetin kylmäkäynnistyssuutin toimii vain startin solenoidin tahtiin. Joissain LH-versioissa oleva kylmäkäynnistyssuutinkin taitaa toimia lämpötila- ja kierroslukutiedon perusteella.
Sekä LH- että K-jetissä bensapumppu alkaa pyöriä kun sytytykseltä tulee kierroslukutieto, ei siis ole väliä pyöritetäänkö moottoria starttimoottorilla, hinaamalla vai alamäessä painovoimalla.
K-jetin kylmäkäynnistyssuutin toimii vain startin solenoidin tahtiin. Joissain LH-versioissa oleva kylmäkäynnistyssuutinkin taitaa toimia lämpötila- ja kierroslukutiedon perusteella.
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
kiitos jus
älä viitti , olit varmaan vaihtanut LH-jetin pierburgin kaasuttimeen?Breadfan kirjoitti:Kerran työnnettiin mun entinen 16v 2.0 käyntiin ilman starttia, joten pitäis onnistua. Se yksilö muuten starttas -27 pakkasella ilman lohkista ihan nätisti
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
16 tappinen lähti minullakin lapissa -36 asteen pakkasella käyntiin kuin palmun alta, vaikka ei ollut lämmössä ollenkaan...lucaf kirjoitti:kiitos jus
älä viitti , olit varmaan vaihtanut LH-jetin pierburgin kaasuttimeen?Breadfan kirjoitti:Kerran työnnettiin mun entinen 16v 2.0 käyntiin ilman starttia, joten pitäis onnistua. Se yksilö muuten starttas -27 pakkasella ilman lohkista ihan nätisti
PS..Vaatii muuten akulta paljon, koska absin pumppukin pyöri samalla kun käynnistin ....in
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Oliko starttimoottori huollossa ???Breadfan kirjoitti:Kerran työnnettiin mun entinen 16v 2.0 käyntiin ilman starttia, joten pitäis onnistua. Se yksilö muuten starttas -27 pakkasella ilman lohkista ihan nätisti
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
kuuluuko yleisesti 16v startata selvästi laiskemmin kuin 8v?
Epäilyttää että akku on tiensä päässä, vaikka se uusittiin pari vuotta sitten. Starttaa aina jotenkin silmiinpistävän laiskasti verrattuna esim ysiysin starttaukseen. Akku oli alusta pitäen huonolla pidolla koko ensimmäisen vuoden ajan - auton oma laturi ei ladannut ja akku oli usein tyhjänä.
Epäilyttää että akku on tiensä päässä, vaikka se uusittiin pari vuotta sitten. Starttaa aina jotenkin silmiinpistävän laiskasti verrattuna esim ysiysin starttaukseen. Akku oli alusta pitäen huonolla pidolla koko ensimmäisen vuoden ajan - auton oma laturi ei ladannut ja akku oli usein tyhjänä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Ei ole. Tässä on filkka asiasta ja vaihdettujen osien lista on aika huomattava.lucaf kirjoitti:kuuluuko yleisesti 16v startata selvästi laiskemmin kuin 8v?
Epäilyttää että akku on tiensä päässä, vaikka se uusittiin pari vuotta sitten. Starttaa aina jotenkin silmiinpistävän laiskasti verrattuna esim ysiysin starttaukseen. Akku oli alusta pitäen huonolla pidolla koko ensimmäisen vuoden ajan - auton oma laturi ei ladannut ja akku oli usein tyhjänä.
http://www.youtube.com/watch?v=_MguHx7P-ww
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Pitää olla hyvä akku ja mielellään vähintään 70aH ....lucaf kirjoitti:kuuluuko yleisesti 16v startata selvästi laiskemmin kuin 8v?
Epäilyttää että akku on tiensä päässä, vaikka se uusittiin pari vuotta sitten. Starttaa aina jotenkin silmiinpistävän laiskasti verrattuna esim ysiysin starttaukseen. Akku oli alusta pitäen huonolla pidolla koko ensimmäisen vuoden ajan - auton oma laturi ei ladannut ja akku oli usein tyhjänä.
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Taitaa uudemman satkun startissa olla alennusvaihde ja 99:n startissa ei. Siksi kuulostaa laiskemmalta pyöritys.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
Kyllä tuo 2,1-iivari ainakin lähti viime talvena käyntiin ilman lämmitystä. Lukuisia kertoja meni mittari alle kolmenkympin. Pari kertaa lopputalvesta teki tenän kun ikivanha Fulmen-akku otti ja jäätyi, boosterilla käyntiin ja menoksi...
Eipä ole tänä talvenakaan jättänyt käynnistymättä, tosin tainnut pahin pakkanen olla -27 ja akkukin on uusi 70Ah.
Laiska oli tuokin pyörittämään vanhalla akulla, uudella aavistuksen rivakampi vaikkei mitään 99-tasoa olekaan. Starttauksen pituudessa ei tuntuisi olevan eroa oli sitten + tai - 30. Sama pitkähkö vieteri (samaa tasoa kun tuossa videossa).
Tulpat ~100tkm ajetut BCP6ES, kohta 540tkm täynnä eikä mitään havaintoa millon bensansuodattimia on vaihdettu. Ei pidä mennä toimivaa korjaamaan...
Omista laitteista paskimpia käynnistymään on ollut kaasari-99. Taisi kaksi kertaa jäätää kaasarin alle -30 pakkasilla hetki startin jälkeen...
Eipä ole tänä talvenakaan jättänyt käynnistymättä, tosin tainnut pahin pakkanen olla -27 ja akkukin on uusi 70Ah.
Laiska oli tuokin pyörittämään vanhalla akulla, uudella aavistuksen rivakampi vaikkei mitään 99-tasoa olekaan. Starttauksen pituudessa ei tuntuisi olevan eroa oli sitten + tai - 30. Sama pitkähkö vieteri (samaa tasoa kun tuossa videossa).
Tulpat ~100tkm ajetut BCP6ES, kohta 540tkm täynnä eikä mitään havaintoa millon bensansuodattimia on vaihdettu. Ei pidä mennä toimivaa korjaamaan...
Omista laitteista paskimpia käynnistymään on ollut kaasari-99. Taisi kaksi kertaa jäätää kaasarin alle -30 pakkasilla hetki startin jälkeen...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Mäkistartti LH-jetillä?
kyllä kunnossa oleva saab moottorista riippumatta lähtee kovallakin pakksella avainta näyttämällä käyntiin.
lykkäämälläkin olen laittanut käyntiin 16v saabin kun laturin maajohto oli kerra katkennut liittimen juuresta.
lykkäämälläkin olen laittanut käyntiin 16v saabin kun laturin maajohto oli kerra katkennut liittimen juuresta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918