Voiko olla ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

Auto 900 -90 16v. Käynnistättäessä starttimoottori pyörii ja pyörittää moottoria. Vasta siinä vaiheessa kun alyää lopettaa starttauksen ja irrottaa otteen avaimesta, tuntuu kuin sähköt kytkeytyisivät johonkin, joka herättää moottorin käyntiin.
Voiko olla niin, että virtalukossa on jotain vikaa ja vasta avaimen palautuminen normaaliin käynnissä-asentoon saa sytytyksen toimimaan.

Jos vikaa virtalukossa, voiko autolle antaa jotain kautta "hyppylangalla" virtaa ohi virtalukon ja saada auton käyntiin ? Toki se lanka pitää aina irrottaa, kun ajon lopettaa, ettei virrat jää päälle sytytyslaitteisiin. Niinkö ?

Jäin jo kerran liikenteen tukoksi kun auto sammui huolimattomuuttani keskelle kaupunkia. Kovin isoon korjaukseen ei viitsisi ruveta keskellä tuulta ja tuiskua. Ehkä sittten keväällä.

Voisiko joku neuvoa, mistä mihin uskaltaisi ohitusta yrittää, ettei innostuksen ylittäessä osaamisen tuhoutuisi taas mitään kovin kallista !
Jos asia on arka varkauksia ajatellen, voisi se tietävä ja ystävällinen vaikka pistää puhelinnumeronsa minulle yv:llä niin minä soitan taitajalle päin apua saadakseni.

Jotta joulupukki pääsisi matkaan, olisin avusta kovin kiitollinen.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en pysty auttamaan, mutta sanon että omassa 90016v -91 on samanlainen ilmiö, että usein käynnistyy siinä vaiheessa kun päästän avaimesta. En ole ollut varma onko se ollut aina sattumaa mutta kertomasi pisti epäröimään onko siinä oikeasti joku vika.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

Tuntuu aika uskomattomalta, että minulle olisi sattunut jotain sellaista, mihin ei kellään ole helppoa ratkaisua. Virtalukon pohjan vaihtaminen ei ole minun leipälajini eikä varsinkaan taivasalla ja tällä kelillä. Tarkoitus olisi selvitä jollain "tempulla" taas eteenpäin Saabillani.

Ainahan olisi se toinen ja kolamaskin mahdollisuus.
Se toinen on osta toimiva auto, jos olisi siihen varaa.

Ja se kolmas on ...........

Taidankin vaihtaa joulupukista tontun hommiin !
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vikaa voi olla myös virtalukon releessä mutta todennäköisesti pohjassa.

ei hyvää autoa kannata noin pienen vian takia vaihtaa.

pohja on helppo vaihtaa saabiin. ota se keskipaneli irti ja mittaa mittarilla tai koetinkynällä tuleeko sytytys virtaa pohjan liittimeen kun starttaat niin tiedät missä vika.

käytä auto lämpimäksi niin ei tervitse kylmässä korjata.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja stara »

Jäähdytyspuhaltimen( - 89 jälkeen) tai töötin rele taisi olla sama kuin virtalukon, niitä voi kokeilla vaihtaa onko vaikutusta.
Mitään purkamatta saisi suoraan puolan + navasta näkyviin onko jännitettä starttitilanteessa. Vaikka 12 V jännitekynällä. testipistokkeesta myös voi kikkailla..
Viimeksi muokannut stara, Su Joulu 19, 2010 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Vanhemmissa (kaasri&kärjet) autoissahan tuo oli merkki heikosta akusta tai tulpista; käynnistys vie niin paljon virtaa, että kipinä jää heikoksi eikä jaksa sytyttää pisaroitunutta bensaa, mutta kun startti ei haukkaa enää virtaa, kipinä paranee ja saa huonommankin seoksen syttymään.
Aikanaan tätä ongelmaa kierrettiin taskulampun paristoilla :roll:
96 V4 -75
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja stara »

Jukka T kirjoitti:Vanhemmissa (kaasri&kärjet) autoissahan tuo oli merkki heikosta akusta tai tulpista; käynnistys vie niin paljon virtaa, että kipinä jää heikoksi eikä jaksa sytyttää pisaroitunutta bensaa, mutta kun startti ei haukkaa enää virtaa, kipinä paranee ja saa huonommankin seoksen syttymään.
Aikanaan tätä ongelmaa kierrettiin taskulampun paristoilla :roll:
--------------------------
Em juttu kävi myös mielessä, on nämä sähköruiskutkin aika kranttuja jännitteen suhteen, akku kun on tarpeeksi tyhjä ( ja nimenomaan ei lataa), niin ajosta sammuvat varoittamatta laakista kuin saunalyhty. kerrankin starttasi ihan hyvin ja 300 m jälkeen sammui laakista ajotilanteesta, kun laturin maa oli poikki. bensapumppu oli tosin uhan viimesillään siinä tilanteessa myöskin, joten saattoi sekin pysähtyä alijännitteessä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Voiko olla ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin ja paljonko se startti ottaa virtaa kun starttaa? ettei vaan olisi klassinen starttivika päällä.. silloin kun temppuilee oletko kokeillut tönästä käyntiin ja lähteekö ns. palmun alta?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin