OG 900 turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

[quote="makeh"]Kuka tietää mistä alkaen ne on OG900S:seen alkaneet laittamaan katteja kun minun autosta sellanen löytyi,jota en osannut edes arvailla pidin autoani kyllä katittomana ennen katsastusta
auto on edelleen -91 ja meni katsastuksestakin läpi heittämällä[/quote
Ässä turbo tuli Suomessa markkinoille 89 vuoden syksyllä vm90 oli ensimmäinen ja kaikki ässät ovat katti vehkeitä eli lucaksen ruiskulla ja katilla. Muistan hyvin ihailleeni niitä, hankinta oli taloudellisesti vain mahdotonta, maksoivat 150.000 mk huitteilla kun perus 900 sai pikkasen yli 100.000 mk, joka oli jo paljon rahaa siihen maailman aikaan.
Saabin ihmelapsi oli 900 i jetronikin ruisku katilla vm 1990, koska siinä seoksen säätö on huomattavasti heikompaa ja seilaavampaa, kuin sähköruiskuissa. Malli tehtiin, koska kaikki merkit olivat siirtymässä kattiin tuolloin, päästönormit kovenivat huomattavasti. Silloin pohdittiin kuinka katalysaattorit kestävät ikää ja kilometrejä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

Ässä turbo tuli Suomessa markkinoille 89 vuoden syksyllä vm90 oli ensimmäinen ja kaikki ässät ovat katti vehkeitä eli lucaksen ruiskulla ja katilla. Muistan hyvin ihailleeni niitä, hankinta oli taloudellisesti vain mahdotonta, maksoivat 150.000 mk huitteilla kun perus 900 sai pikkasen yli 100.000 mk, joka oli jo paljon rahaa siihen maailman aikaan.
------------------------------------------------------------------------------------
Soitin ruotsiin kaverille ja se sano että -88 tuli katit saabeihin ainakin ruotsissa ja moneen muuhunkin merkkiin

Muistan erittäin hyvin kun tätini ja hänen ruotsalainen miehensä tulivat suomeen lomalle ensinmäisinä valmistuneilla OG900 turbo saabilla ja se oli suomessa monelle haave kuva, just tuon hinnan takia ja silloin ajoin eka lenkin kyseisellä saabilla ,joka jäi ikuiseksi ajoiksi mieleeni ja oli silloin todella hieno ja iki muistettava kokemus
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

joukolainen kirjoitti: Saabin ihmelapsi oli 900 i jetronikin ruisku katilla vm 1990, koska siinä seoksen säätö on huomattavasti heikompaa ja seilaavampaa, kuin sähköruiskuissa. Malli tehtiin, koska kaikki merkit olivat siirtymässä kattiin tuolloin, päästönormit kovenivat huomattavasti. Silloin pohdittiin kuinka katalysaattorit kestävät ikää ja kilometrejä.
Hiukan muutosta tuohon aikatauluun, kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin vuosimallista 1987 900i malliin pystyi autoa tilattaessa valita katalysaattorin. Näin tämä oli ruotsissa ja muistaakseni jälkiasennus ei ollut mahdollista silloin alussa, oletan, että eiköhän se ollut näin myös suomessakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5177
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Risto kirjoitti:Lyijytön bensiini tuli Suomessa yleiseen myyntiin syyskuussa 1989, joten sitä ennen ei katalysaattoriautoja ollut käytössä.
Oho siis muutaman vuoden sen jälkeen kuin meillä, onko toi totta?
Näin se kuitenkin meni ruotsissa:

1986: Katalysatorrening blir tillval på 900i i Sverige från och med årsmodell 1987.
Eli 1986 katalysaattoripuhdistus tulee lisävalinnaiseksi malliin 900i ruotsissa alkaen vuosimallista 1987.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

core2 kirjoitti:
joukolainen kirjoitti: Saabin ihmelapsi oli 900 i jetronikin ruisku katilla vm 1990, koska siinä seoksen säätö on huomattavasti heikompaa ja seilaavampaa, kuin sähköruiskuissa. Malli tehtiin, koska kaikki merkit olivat siirtymässä kattiin tuolloin, päästönormit kovenivat huomattavasti. Silloin pohdittiin kuinka katalysaattorit kestävät ikää ja kilometrejä.
Hiukan muutosta tuohon aikatauluun, kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin vuosimallista 1987 900i malliin pystyi autoa tilattaessa valita katalysaattorin. Näin tämä oli ruotsissa ja muistaakseni jälkiasennus ei ollut mahdollista silloin alussa, oletan, että eiköhän se ollut näin myös suomessakin.

Just näin..! ennen -88 oli valinais varuste
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

core2 kirjoitti:
Risto kirjoitti:Lyijytön bensiini tuli Suomessa yleiseen myyntiin syyskuussa 1989, joten sitä ennen ei katalysaattoriautoja ollut käytössä.
Oho siis muutaman vuoden sen jälkeen kuin meillä, onko toi totta?
Näin se kuitenkin meni ruotsissa:

1986: Katalysatorrening blir tillval på 900i i Sverige från och med årsmodell 1987.
Eli 1986 katalysaattoripuhdistus tulee lisävalinnaiseksi malliin 900i ruotsissa alkaen vuosimallista 1987.

Oho siis muutaman vuoden sen jälkeen kuin meillä, onko toi totta? Siis ruotsissa ole ennnen meitä...!!!
Nyt stokcholmassa on pari suurta katua missä ei saa ajaa nasta renkailla muuttuu pian et koko stokcholman KAUPUNGIN alueella ei saa ajaa nastoilla
Tai jos ostat ns.miljöö auton niinkuin paikalliset suomalaiset, sanoo ei tarvitse maksaa käyttö veroa ruotsissa 5 vuoteen siellä on kaikki edellä meitä ja on aina ollut ja tulee olemaan
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

makeh kirjoitti: Oho siis muutaman vuoden sen jälkeen kuin meillä, onko toi totta? Siis ruotsissa ole ennnen meitä...!!!
Nyt stokcholmassa on pari suurta katua missä ei saa ajaa nasta renkailla muuttuu pian et koko stokcholman KAUPUNGIN alueella ei saa ajaa nastoilla
Tai jos ostat ns.miljöö auton niinkuin paikalliset suomalaiset, sanoo ei tarvitse maksaa käyttö veroa ruotsissa 5 vuoteen siellä on kaikki edellä meitä ja on aina ollut ja tulee olemaan
No ehkä se näin sitten on, mutta luulin nyt et polttoaineen kans oltiin silloin samoilla vuosiluvuilla, no oppia ikä kaikki. Täällä se kuitenkin alkoi jo 1986 joissakin mestoissa tämä blyfri soppa.
Stokiksessa on katu nimeltään Hornsgatan joka on nastavapaa, tää siis selvä, mutta ei ole edes tullut ehdotusta sen nasta kiellon laajentamisesta muualle.
Jep se kyl tuntuu hienolta kun ei autoveroa peritä, itellä on vielä 2011 verovapaa mun 9-5 aero BioPoweriin vuosimalli 2009, verovapaus 3 vuotta käyttöönotto päivästä, plus vapaa parkkeeraus monessa kaupungissa ruotsissa, auton otin käyttöön elokuussa 2008, nyt nostettiin tuota vuosi määrää 2 vuodella viiteen koskien autoja joiden päästöt ovat alle 120g/km.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja zammuel »

1989 on ainakin 16v vaparin saanut katilla varustettuna halutessaan, koska tuo allekirjoituksen kattisatku (vm. -89) on luovutettu 1. omistajalle huoltokirjan mukaan 31.3.89.

Silloinhan tuosta katalysaattorista piti kai saada jonkinlainen veroetukin Suomessa, mitä se sitten käytännössä tarkoittikaan (kuka tietää voisi kertoa tarkemmin)? Vai olikos tästä jo joskus juttua, en nyt muista.

Auton rekkari on muuten EKO-***, lieneekö sattumaa vai Scan-auton puolelta mainosta. Että oltiin niin ympäristöystävällisiä siihen aikaan...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

Katselin huvikseni tässä ,kun kuulin eräältä clubilaiselta et jenkeissä olis noita aero malleja myynnissä myös japanissakin..?
jaappanin sivuista en tiedä mitään ,mut jenkeistä tuntuis löytyvän vielä ,aika hinnakkaita sielläkin englannissa vaikka kuin mut se ratti tahtoo olla väärällä puolen..........!!!!!!!!!!!!!! (tämä vain tässä katti asian välissä tuli mieleen..!!??)
Ja toinen mikä minua ainakin kiinnostaa niin, onko kellään tietoa asiasta tarkemmin

--------SAAB Turbo Club of Sweden----------

Ajattelin kirjoitella/kysellä swedinin puolelta asiasta enemmän jos ei muuten niin kiinnostuksen vuoksi ainakin ,kun useimpiin clubeihin voi esim.täältä suomestakin liittyä ja sitä kautta saada esim.osia ja kaikkea mahdollista paremmin ja halvemalla
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

http://www.ostgotasaabklubb.com/
http://www.saabturboclub.com/

Tuossahan nuo joita itse lueskelen, vaikka se on jäänyt vähemmälle sen jälkeen kun liityin tähän härmäläiseen.
Östgöta saab klubben, siellä on joitakin tuttujakin mukana, se on kiva sivusto ja paljon tietoutta sekä historiaa löytyy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5177
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Risto kirjoitti: Olin taas väärässä. Ei olisi pitänyt uskoa Nesteen internetissä ilmoittamaa ajankohtaa vaan olisi pitänyt heti mennä omia arkistoja tonkimaan. Eli huhtikuussa 1988 lyijytöntä sai jo n. 250 asemalta Suomessa.
Mikäs olis, ettei erehtyä saisi, emme kait me mitään robotteja olla, tai toivottavasti emme!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

zammuel kirjoitti:1989 on ainakin 16v vaparin saanut katilla varustettuna halutessaan, koska tuo allekirjoituksen kattisatku (vm. -89) on luovutettu 1. omistajalle huoltokirjan mukaan 31.3.89.
Homma meni Suomessa suurin piirtein silleen, että ensimmäiset kattimallit tulivat tarjolle vuosimallissa 1989 katittomien rinnalle. 900-sarjassa tämä tarkoitti käytännössä i16-mallia, josta sai valita 133 hv katittoman tai 128 hv katillisen. 1990 vuosimallissa koko mallisto oli sitten katillinen. Ainoa Suomessa koskaan myyty 8-v kat-malli oli vm. 1990 900 i8 kat, kaikki muut olivat 16-v.
zammuel kirjoitti:Silloinhan tuosta katalysaattorista piti kai saada jonkinlainen veroetukin Suomessa, mitä se sitten käytännössä tarkoittikaan (kuka tietää voisi kertoa tarkemmin)? Vai olikos tästä jo joskus juttua, en nyt muista.
Olikohan se niin, että verotusarvosta vähennettiin 5000 mk?
zammuel kirjoitti:Auton rekkari on muuten EKO-***, lieneekö sattumaa vai Scan-auton puolelta mainosta. Että oltiin niin ympäristöystävällisiä siihen aikaan...
Kyllä ne rekkarit jaettiin lääneittäin aakkosjärjestyksessä vielä tuolloin, Turun ja Porin läänissä oli E-alkuiset kilvet v. 1986 alkaen. Meille tuli tammikuussa 1989 900i, jonka rekkari oli EJV-541, joten maaliskuussa rekisteröity EKO on tullut ihan normaalissa aakkosjärjestyksessä.
Muutenkaan noita vm. '89 kattimalleja ei vielä suuremmin mainostettu, isompi rummutus alkoi vasta syksyllä '89 kun pelkkiä kat-malleja sisältänyt vuosimalli 1990 esiteltiin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti:
zammuel kirjoitti:Auton rekkari on muuten EKO-***, lieneekö sattumaa vai Scan-auton puolelta mainosta. Että oltiin niin ympäristöystävällisiä siihen aikaan...
Kyllä ne rekkarit jaettiin lääneittäin aakkosjärjestyksessä vielä tuolloin, Turun ja Porin läänissä oli E-alkuiset kilvet v. 1986 alkaen. Meille tuli tammikuussa 1989 900i, jonka rekkari oli EJV-541, joten maaliskuussa rekisteröity EKO on tullut ihan normaalissa aakkosjärjestyksessä.
Muutenkaan noita vm. '89 kattimalleja ei vielä suuremmin mainostettu, isompi rummutus alkoi vasta syksyllä '89 kun pelkkiä kat-malleja sisältänyt vuosimalli 1990 esiteltiin.
Lääneistä riippumattomia kilpiä itseasiassa alettiin jakamaan lokakuussa 1989. Joissakin lääneissä tosin sitten oli ehditty juuri tehdä läänikohtaisia kilpiä uusi erä niin että niitä riitti vielä vuoteen 1990. Mutta siis alkuvuodesta -89 rekisteröity EKO on tosiaan kilpensä saanut ihan normaalin jaon kautta Turun ja Porin läänissä.
Toisekseen tuolta löytyvän historiikin perusteella nuo "persoonalliset" kilvet tuli tuossa lokakuun 1989 uudistuksessa käyttöön, eli aikaisemmin Scan-Auto ei olisi edes saanut sitä EKO-tunnusta itse valita (puhumattakaan siitä kuinka kalliiksi se olisi tullut ainakin useamman auton kohdalla).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin