Bensiinin lisäaineet+ ruisku?
Bensiinin lisäaineet+ ruisku?
Tuli vain pähkäiltyä ostoksilla... Onko bensiiniin sekoitettavista litkuista (STP ruiskun putsaus liemet ym.) mitään hyötyä vanhoille ruiskuille, esim b-kone ruiskulla/tai uudemmille. Onkohan ko.mainoksissa perää??
Kubbe
Kubbe
Kyllähän sitä aina välillä tulee niitä "litkuja" sinne laittaneeksi. Polttoaineen jäänestoa "soveltuu myös ruiskumoottoreille", X1-R:ää koneeseen ja pari kertaa ruiskunpuhdistajaakin. Ei niistä koskaan ole haittaa ollut. Hyödyt saattavat olla enemmänkin psykologisia. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että X1-r:llä venttiilien naputus kylmänä väheni jonkin verran, mene tiedä. Eikä ruiskusuuttimien pesuaineen jäljiltä päästöt ole lisääntyneet. Kannattaa harkita käyttöä. Kuluneen moottorin ehjäysainetta ei ole, siihen tarvitaan edelleen sitä jakoavainta, jos parempaa työkalua ei löydy.
Ainaskin k-jetronic ruiskun eli mekaanisen ruiskun kanssa kannattaa välttää jäänestoaineita, koska riskinä on määräjakajan luistin jumittuminen. Käytännössä en ainakaan minä ole sellaista tarvinnut tossa omassa 900i:ssä, jolla olen muuten ajellut jo pian 100tkm. Suosittelen laittamaan silloin tällöin 2-tahtiöljyä desin tai pari täyteen tankilliseen bensaa. Kerran vuoteen voisi olla ihan ok. Ideana on nimenomaan voitelu, koska bensa ei ole kovinkaan voiteleva aine.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hyvänä lähtökohtana voisi pitää, että vain ammattikäyttöön tarkoitetuilla lisäaineille tekee mitään. Tarkoittaa käytännössä puhdistusaineista Forte:a.
Veden haittavaikutsten lieventämiseen tarkoitettuja aineita (Masinol ym.) ei kannata käyttää, ellei niille ole konkreettista tarvetta, ts. käyntihäiriöitä. Jatkuva käyttö ei (joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta) ole järkevää. Vettä kertyy tankkiin, kun tankin lämpötila vaihtelee nollan Celsiusasteen molemmin puolin. Vesi ei haittaa mitään, kunhan se ei pääse kerrostumaan tai sitten jäätymään väärään paikkaan (suutin tms.). 5-10 % vettä tasaisesti polttoaineen sekaan seostettuna vain parantaa suorituskykyä.
Veden haittavaikutsten lieventämiseen tarkoitettuja aineita (Masinol ym.) ei kannata käyttää, ellei niille ole konkreettista tarvetta, ts. käyntihäiriöitä. Jatkuva käyttö ei (joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta) ole järkevää. Vettä kertyy tankkiin, kun tankin lämpötila vaihtelee nollan Celsiusasteen molemmin puolin. Vesi ei haittaa mitään, kunhan se ei pääse kerrostumaan tai sitten jäätymään väärään paikkaan (suutin tms.). 5-10 % vettä tasaisesti polttoaineen sekaan seostettuna vain parantaa suorituskykyä.
Lisäaineet
Mertmi mainitsit tuosta 2-tahtiöljyn lisäämisestä. Onko ideana ruiskujärjestelmän voitelu vai mikä?
Öljy
En suosittele tota K-Jet kikkaa turbomoottorille, toisaalta foorumista voi hakea tekstiä kirjoittajana "jake-hki" joka oli ed. nimimerkkini, selviää mitä seurasi "kokeilusta"
Turboissa taitaa muuten olla eri K-Jetti kuin mikä on iivarissa? Mun mielestä tossa määräjakajassa on kuusi lähtöä joista neljä on tukittu??
Turboissa taitaa muuten olla eri K-Jetti kuin mikä on iivarissa? Mun mielestä tossa määräjakajassa on kuusi lähtöä joista neljä on tukittu??
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Käsittääkseni niitä ei ole tukittu, vaan niitä ei ole koskaan avattukaan. Kysymyksessähän on ero määräjakajassa. Turbokoneessa tarvitaan enemmän soppaa, joten määräjakajassa on isommat kalut sisässä ja erilainen kartio sillä ilmavirran mukana nousevalla lautasella. Ohjauspainesäädin on on turbokoneessa imusarjan paineeseen reagoiva, kuin taasen vaparissa ei tuollaista toimintoa ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä niissä viri viri vehkeissä joissa on 6 reikänen on ollut niin niis on olleet tukittuna. Orkkis turbon jakajaa en ole saanut käsiini 20v joten en muista miten oli.
Tuosta paineen säätimestä Saa sen vapariinkin toimimaan -> http://www.opel6070club.com/jasensivut/vme/mot6.htm
Tuossa on EMS saabista rojut paikallaan ja modattu turbon säädin niin että kun alipaine kasvaa niin ruokaa lisää.
V-M
Tuosta paineen säätimestä Saa sen vapariinkin toimimaan -> http://www.opel6070club.com/jasensivut/vme/mot6.htm
Tuossa on EMS saabista rojut paikallaan ja modattu turbon säädin niin että kun alipaine kasvaa niin ruokaa lisää.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Lisäaineet
Kokeilin eilen tuota öljyn lisäämistä. Laitoin pari korkillista tankkiin.
Kommentteja tulee kun nähdään onko vaikutusta.
Kommentteja tulee kun nähdään onko vaikutusta.
'82-turbossa on myös mielestäni tuo kuusireikäinen.. Tänään aamulla viimeksi katsoin pellin alle, mutta enpä niin kiinnittänyt huomiota. :-)V-M kirjoitti:Kyllä niissä viri viri vehkeissä joissa on 6 reikänen on ollut niin niis on olleet tukittuna. Orkkis turbon jakajaa en ole saanut käsiini 20v joten en muista miten oli.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
On se 6-reikäinen, omassa 83 vuoden turbossa myös sellainen...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Lisäaineet
Mikä jäänestoaineessa on sellainen osa-aine mikä jumittaa määräjakajan luistia, vai johtuuko siitä, että huuhtelee kaikki bensan seassa mahd. olevat voitelevat aineet pois?Mertmi kirjoitti:Ainaskin k-jetronic ruiskun eli mekaanisen ruiskun kanssa kannattaa välttää jäänestoaineita, koska riskinä on määräjakajan luistin jumittuminen. Käytännössä en ainakaan minä ole sellaista tarvinnut tossa omassa 900i:ssä, jolla olen muuten ajellut jo pian 100tkm. Suosittelen laittamaan silloin tällöin 2-tahtiöljyä desin tai pari täyteen tankilliseen bensaa. Kerran vuoteen voisi olla ihan ok. Ideana on nimenomaan voitelu, koska bensa ei ole kovinkaan voiteleva aine.
Lisäsin tuota mainittua 2T-öljyä tankkiin pari korkillista. Voi olla, että kuvittelen vaan mutta kone käy tasaisemmin!
Mie en pysty esittämään mitään selvää faktaa, mutta olen ollut siinä käsityksessä että kysymyksessä olisi alumiinin hapettuminen. Jokatapauksessa k-jetin pahin temppu on määräjakajan luistin jumittuminen. Sitä tuon öljyn ajoittaisen lisäämisen on tarkoitus ehkäistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01