Tyhjäkäynti ongelma
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Jeps.. Nyt on lämpöanturi vaihdettu uuteen ja "tyhjäkäyntimoottori" eli lisäilmaluisti putsattu toiseenkin kertaan. Nämä toimenpiteet oikeastaan huononsivat tilannetta, sillä sain vaimon vihat päälleni kun käytin hänen kynsilakanpoistoaineensa puhdistaessani lisäilmaluistia. Autossa sama vika edelleen päällä.. Oliskohan kellään tuollaista toimivaa käytettyä lisäilmaluistia hyllyssä, voisin olla kiinnostunut. Ainakin vois kokeilla että onko siinä vika..
Ville Uusitalo #3509
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Aikoinaan kävi satkun kanssa niin ettei tyhjäkäyntiä löytynyt oikein millään.
No syyllinen oli sillä kertaa öljyntäyttökorkki, en ollut painanut sitä pohjaan
asti kunnolla kun oli niin kiire taas yhden kerran baanalle.
No syyllinen oli sillä kertaa öljyntäyttökorkki, en ollut painanut sitä pohjaan
asti kunnolla kun oli niin kiire taas yhden kerran baanalle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Juu.. öljykorkit ja muutkin on tarkastettu, kaikki näyttäis ainakin silmämääräisesti olevan konetilassa OK. Tyhjäkäynti se vaan kuitenkin seilaa välillä 1500rpm - 2000rpm, ja välillä on tasasta mutta yli 2000rpm. Käytin lämpöanturin piuhaa irti, ainakaan koneen lämpimänä ollessa ei vaikutusta. Lisäilmaluistin piuhan irroituksella oli rauhoittava vaikutus, mutta tyhjäkäynti jäi kuitenkin liian korkealle. Pitääköhän tässä nyt vaan raakasti ostaa kaikki uutta, vai olisko jollain vinkkejä miten näitä osia vois testata??
Ville Uusitalo #3509
Re: Tyhjäkäynti ongelma
imuvuoto?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Tyhjäkäynti ongelma
No jos lämpöanturin piuhan irrotus lämpöisenä ei vaikuta niin se on aika selkeä merkki siitä että lämpöanturi on sökö. Piuhan irrotus johtaa oletukseen -40C, jolloin rikastuu reippaasti. Check Enginen pitäisi palaa, myös piuhan irrotuksen tapauksessa, palaako? Vaihda se lämpöanturi, maksaa 10-20e eikä yleismittarilla mittaus anna aina varmuutta toiminnasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhjäkäynti ongelma
vilaho kirjoitti:Jeps.. Nyt on lämpöanturi vaihdettu uuteen ja "tyhjäkäyntimoottori" eli lisäilmaluisti putsattu toiseenkin kertaan.
No tuolla ylemmässä viestissä kerroin että hain uuden anturin siihen, eikä vaikutusta ollut. Mulla on nyt vahva epäilys, että tuo lisäilmaluisti seilaa ihan omia polkujaan piuhan ollessa kiinni.jcarlson kirjoitti:No jos lämpöanturin piuhan irrotus lämpöisenä ei vaikuta niin se on aika selkeä merkki siitä että lämpöanturi on sökö. Piuhan irrotus johtaa oletukseen -40C, jolloin rikastuu reippaasti. Check Enginen pitäisi palaa, myös piuhan irrotuksen tapauksessa, palaako? Vaihda se lämpöanturi, maksaa 10-20e eikä yleismittarilla mittaus anna aina varmuutta toiminnasta.
Ville Uusitalo #3509
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Siis, syttyykö Check Engine valo jos irroitat lämpöanturin piuhan? Syttyykö valo ylipäänsä virrat päällä laitettaessa?
Lisäilmaluisti on eri asia kuin tyhjäkäyntimoottori. Lisäilmaluisti on täysin mekaaninen bimetallijousella varustettu laite johon tulee vain lämmitysvastus. Tyhjäkäyntimoottori on sitten ohjauksella toimiva. Kumpi löytyy? '89 vaparissa ainakin on muistaakseni vielä luisti, '90:ssä on moottori.
Onko siis kyseessä lisäilmaluisti:
Vai tyhjäkäyntimoottori?
Lisäilmaluisti on eri asia kuin tyhjäkäyntimoottori. Lisäilmaluisti on täysin mekaaninen bimetallijousella varustettu laite johon tulee vain lämmitysvastus. Tyhjäkäyntimoottori on sitten ohjauksella toimiva. Kumpi löytyy? '89 vaparissa ainakin on muistaakseni vielä luisti, '90:ssä on moottori.
Onko siis kyseessä lisäilmaluisti:
Vai tyhjäkäyntimoottori?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Sehän on tuo alakuvan oikeanpuoleinen lisäilmaventtiili (ruots. tillsattsluftlid) tai luisti. Sähköllä ohjattava, mutta ei vielä silti moottori, ilm moottori tullut vasta lucaksen myötä. CE-valo syttyy yleensä tyhjäkäynnillä, mutta sammuu melkein saman tien kun nostaa kaasulla kierroksia.jcarlson kirjoitti:Siis, syttyykö Check Engine valo jos irroitat lämpöanturin piuhan? Syttyykö valo ylipäänsä virrat päällä laitettaessa?
Lisäilmaluisti on eri asia kuin tyhjäkäyntimoottori. Lisäilmaluisti on täysin mekaaninen bimetallijousella varustettu laite johon tulee vain lämmitysvastus. Tyhjäkäyntimoottori on sitten ohjauksella toimiva. Kumpi löytyy? '89 vaparissa ainakin on muistaakseni vielä luisti, '90:ssä on moottori.
Onko siis kyseessä lisäilmaluisti:
Vai tyhjäkäyntimoottori?
Ville Uusitalo #3509
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Kyllä se vaan on TK-moottori kuitenkin. Nuo uudemmat ovat solenoidityyppisiä, tuo vanha taas moottorilla ohjattu luisti. Uudempiakin kutsutaan tk-moottoreiksi silti, vaikka toimintaperiaate sisäisesti hieman eri. Täysin eri asioita kuitenkin ohjausmielessä kuin tuo ylempi vanha bimetallijousella toimiva luisti. Tuollainen vanha tonnarista peräisin oleva mulla taitaa olla jossain jemmassakin..vilaho kirjoitti:
Sehän on tuo alakuvan oikeanpuoleinen lisäilmaventtiili (ruots. tillsattsluftlid) tai luisti. Sähköllä ohjattava, mutta ei vielä silti moottori, ilm moottori tullut vasta lucaksen myötä. CE-valo syttyy yleensä tyhjäkäynnillä, mutta sammuu melkein saman tien kun nostaa kaasulla kierroksia.
Auto kun on lambda-ohjattu niin onko lambdan iästä tietoa ja onko vaihdettu? En tuon 2.2 lambdallisen kohdalta muista osasiko se antaa vikakoodeja CE:tä vilkuttamalla. Mitenkä kaasuläppäkytkin? Naksahtaako mikrokytkin kaasuläpän sulkeutuessa, mittaa sammuksissa yleismittarilla yhdistyykö keskimmäinen nasta toiseen reunimmaisesta tyhjäkäyntiasennossa ja toiseen taas täyskaasulla (tai lähes).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Lambdan iästä ei mulla ole tietoa, veikkaan että ei ole vaihdettu kun mittariin on kertynyt vasta 140tkm. Kaasuläppäkytkin näytti pelaavan, ja varmistin vielä laittamalla jompin siihen liittimen napojen väliin ja käyttämällä tyhjäkäynnillä. Onhan tässä tietenkin sekin mahdollisuus että tuo uusi tarvikelämpöanturi oli valmiiksi sökö, pitäisköhän sekin todeta esim. laittamalla joku n. 300 ohm vastus siihen jompiksi.jcarlson kirjoitti:Auto kun on lambda-ohjattu niin onko lambdan iästä tietoa ja onko vaihdettu? En tuon 2.2 lambdallisen kohdalta muista osasiko se antaa vikakoodeja CE:tä vilkuttamalla. Mitenkä kaasuläppäkytkin? Naksahtaako mikrokytkin kaasuläpän sulkeutuessa, mittaa sammuksissa yleismittarilla yhdistyykö keskimmäinen nasta toiseen reunimmaisesta tyhjäkäyntiasennossa ja toiseen taas täyskaasulla (tai lähes).
Ediittiä: Onkohan tuossa muuten tuo zirkonilambda, kun on 3-johtiminen?? 49€ motonetissä..
Ville Uusitalo #3509
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Joo zirkoni on. Jos mitenkään viitsit niin suosittelen aitoa Boschia tarvikkeiden sijasta, niiden laatu on joskus mitä on ja kestoikä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Pientä päivitystä tilanteeseen. Kokeilin toista tyhjäkäyntimoottoria, eikä mitään vaikutusta. Sama vika edelleen.. Seuraavana on varmaan tuo lambda vaihtokohteena. Mietiskelin tässä vaan että sytytteleekö viallinen lambda tuota CE-valoa?? Kun minulla ei ole valo vilkkunut viime aikoina ollenkaan, ainoastaan jos auto käy pitempään tyhjäkäyntiä (humpailee), niin valo syttyy. Valo sammuu samantien kun pitää kaasulla vähän kierroksia yllä.
Ville Uusitalo #3509
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Hyvät uudet vuodet heti aluksi kaikille!
Uusi vuodet ja uudet kujeet myös saabilla. Joskus kesällä meinas sammahtaa liikennevaloihin pysähtyessä. Syksymmällä rupesi ontumaan lämpöisenä ihan kuin pakoventtiili olisi palanut. Kylmänä käy kuin kello. Nyt talven tultua tyhjäkäynti jäi huutamaan noin 1500rpm, kun lämpesi. Puhdistin tyhjäkäyntimoottorin mikä oli jumissa. Sain sen liikkumaan brake cleanerilla ja crc.llä. Nyt auto käy kuitenkin vielä surkeammin. Kierrokset hyppii 1500-1800 rpm ja tekee mitä sattuu. Kumivasaralla, kun tk-moottoria koputtelee niin kierrokset muuttuu huomattavasti. Vika siis melko varmasti tk-moottorissa.
Voisiko loppusan edellä ollut tk-moottori aiheuttaa tuon ontumisen mikä on vaivannut jo puoli vuotta? Poksuu putkessa lämmettyään.
Miten tk-moottorin kuuluisi toimia? Erillisellä virtalähteellä annoin sille pulssia niin kanava aukeaa niin pitkäksi aikaa, kun jännite on päällä. Kanava menee kiinni, kun jännite häviää. Onko tk-moottorin autossa kiinni ollessa siinä muita muotoja kuin täysin auki tai kiinni? Miten nopealla syklillä se muutoksia tekee ja vaikuttaako siihen moottorin lämpötila?
Johan on taas kysymyksiä läjä.
Uusi vuodet ja uudet kujeet myös saabilla. Joskus kesällä meinas sammahtaa liikennevaloihin pysähtyessä. Syksymmällä rupesi ontumaan lämpöisenä ihan kuin pakoventtiili olisi palanut. Kylmänä käy kuin kello. Nyt talven tultua tyhjäkäynti jäi huutamaan noin 1500rpm, kun lämpesi. Puhdistin tyhjäkäyntimoottorin mikä oli jumissa. Sain sen liikkumaan brake cleanerilla ja crc.llä. Nyt auto käy kuitenkin vielä surkeammin. Kierrokset hyppii 1500-1800 rpm ja tekee mitä sattuu. Kumivasaralla, kun tk-moottoria koputtelee niin kierrokset muuttuu huomattavasti. Vika siis melko varmasti tk-moottorissa.
Voisiko loppusan edellä ollut tk-moottori aiheuttaa tuon ontumisen mikä on vaivannut jo puoli vuotta? Poksuu putkessa lämmettyään.
Miten tk-moottorin kuuluisi toimia? Erillisellä virtalähteellä annoin sille pulssia niin kanava aukeaa niin pitkäksi aikaa, kun jännite on päällä. Kanava menee kiinni, kun jännite häviää. Onko tk-moottorin autossa kiinni ollessa siinä muita muotoja kuin täysin auki tai kiinni? Miten nopealla syklillä se muutoksia tekee ja vaikuttaako siihen moottorin lämpötila?
Johan on taas kysymyksiä läjä.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: Tyhjäkäynti ongelma
^Aikalailla tuontyyppistä oiretta teki meikäläisen satkussa risa tk-moottori. Valoihin meinas sammuilla, tyhjäkäynti seilasi varsinkin lämpimänä ja muutaman kerran jäi kierrokset sinne ~1500-2000 kieppeille huutamaan.
Parikin kertaa putsasin moottorin mutta eipä se auttanut kun hetkeksi kerrallaan. Ostin käytetyn tuolta myydään-palstalta parilla-kolmellakympillä ja sen jälkeen on tyhjäkäynti pelannut täysin moitteetta.
Jos jostain saat toimivan tk-moottorin lainaan niin tuo on helposti testattu ja poissuljettu ainakin sitten.
Parikin kertaa putsasin moottorin mutta eipä se auttanut kun hetkeksi kerrallaan. Ostin käytetyn tuolta myydään-palstalta parilla-kolmellakympillä ja sen jälkeen on tyhjäkäynti pelannut täysin moitteetta.
Jos jostain saat toimivan tk-moottorin lainaan niin tuo on helposti testattu ja poissuljettu ainakin sitten.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Sehän olisi loistava homma, jos jollakin olisi lainata testin ajaksi tk-moottori. Tosiaan on nopea kokeilla. 2 kertaa tänään ton vanhan jo irrottanut/kiinnittänyt. Kyllä se siltä näyttää, että on tiensä päähän tullut. Tietenkin mun tuurilla on vielä jotain muutakin vikaa. Testaamallahan tuo selviäisi. Jos jollain on toimiva tk-moottori niin voisi vinkasta. Moottorin koodi näkyy olevan 0280140516 Boschilainen siis. Kahveet munkeron kera tarjoon, jos apua löytyy ja vieläpä lähimaastosta
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe