Tyhjäkäynti ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Toivottavasti löytyy testikappale. Purkuosana noita tosiaan saa aika huokealla. Ja esim. Motonetissa on juurikin tuo Bosch -0516 uutenakin osana myynnissä, mutta hintaa on sitten 165€.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Mikä on koko tk-moottorin tarkoitus? Jos vain tulppais letkut ja antaisi mennä. Eikös tyhjäkäynti ole silloin noin 1000rpm ja auto toimi muutenkin ok? Päästötkö vain nousee? Ei ole ihan auennut tuon toiminta, kun ei ole vissiin toiminut koko auton meillä olo aikana oikein.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24042
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun ex 900i16 valves oli vastaavia oireita tyhjäkäynti oli reilu 1300 .

katsastin 2 kertaa kyseisen auton sillä tavalla että klemmarilla kirrasin tk moottorin letkua kasaan jolloin sai kierrokset alas...ja mitattua päästöt... muistan lukeneeni täällä foorumilla että jollakin on ihan pallohana siinä letkussa josta saa säädettyä tyhjäkäynnin kelin mukaan :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Tyhjäkäyntimoottoria lioteltu naftassa ja jarru cleenerillä/CRC.llä putsattu. Äkkiseltään tuntus toimivan. Kiitos vain kaikille eilen potkiaisissa auttaneille tahoille vikaa kartoitettiin oikein urakalla.
Nyt päivän valossa huomasin kuitenkin, että imusarjan tiiviste on 4 pytyn alta märkä. Elikkäs tästä johtunee poksuminen putkessa ja huono käynti.
Miten iso homma tuo imusarjan tiiiviste on vaihtaa? Kannattaako mitään motonetin tiivistettä edes harkita?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saapas_saabas kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottoria lioteltu naftassa ja jarru cleenerillä/CRC.llä putsattu. Äkkiseltään tuntus toimivan. Kiitos vain kaikille eilen potkiaisissa auttaneille tahoille vikaa kartoitettiin oikein urakalla.
Nyt päivän valossa huomasin kuitenkin, että imusarjan tiiviste on 4 pytyn alta märkä. Elikkäs tästä johtunee poksuminen putkessa ja huono käynti.
Miten iso homma tuo imusarjan tiiiviste on vaihtaa? Kannattaako mitään motonetin tiivistettä edes harkita?
Hyvä että liuotus auttoi. Hae tarvittaessa PCS:ltä alkuperäinen tiiviste. Katso kuitenkin vuoto paikka tarkasti, koska imusarjasta ei pitäisi tulla mitään nesteitä ulospäin, korkeintaan jäähdytysnestettä keskeltä.

Tarkasta myös venttiilikopan tiiviys (tiiviste ja huohotusletku) ja ketjunkiristäjän tiiveys.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

9000LPT kirjoitti:
Saapas_saabas kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottoria lioteltu naftassa ja jarru cleenerillä/CRC.llä putsattu. Äkkiseltään tuntus toimivan. Kiitos vain kaikille eilen potkiaisissa auttaneille tahoille vikaa kartoitettiin oikein urakalla.
Nyt päivän valossa huomasin kuitenkin, että imusarjan tiiviste on 4 pytyn alta märkä. Elikkäs tästä johtunee poksuminen putkessa ja huono käynti.
Miten iso homma tuo imusarjan tiiiviste on vaihtaa? Kannattaako mitään motonetin tiivistettä edes harkita?
Hyvä että liuotus auttoi. Hae tarvittaessa PCS:ltä alkuperäinen tiiviste. Katso kuitenkin vuoto paikka tarkasti, koska imusarjasta ei pitäisi tulla mitään nesteitä ulospäin, korkeintaan jäähdytysnestettä keskeltä.

Tarkasta myös venttiilikopan tiiviys (tiiviste ja huohotusletku) ja ketjunkiristäjän tiiveys.
PCS.lle tarkoitus mennä kohta puolin. Itekin mietin sitä vuotoa, koska eihän siellä pitäs kulkea kuin ilmaa! Noh märkä se juurikin siitä alta on. Tihkuuhan tossa venttiilikoppakin, mutta tihkunut ties miten kauan. Mistäs tuo ketjunkiristin yleensä vuotaa sitten. Ihan pihalla tosta kulkineesta. Missä se ketjun kiristin edes on? Vissiin siellä rintapellin päässä... Pitänee hommailla tiiviste ja ruveta purkamaan. Pitääkö siitä laskea jäähdytin nesteetkin pois? Onneksi ei kovin kylmää keliä luvannut.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Moottorin lämpöanturin johdon, kun irroittaa ei käynti muutu juuri lainkaan vaikka kone on ihan lämmin. Mikähän on motonetin koodi kyseiselle osalle?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Tulipa sitten hätäpäissään ostettua motonetista tämmösellä koodilla 37-3584 Bosch ruiskuanturi sininen. Ei auttanut. Akun kenkää pidin irti 2h ja sen jälkeen rupesi check engine valokin palamaan, kun auto aikansa käy tyhjä käyntiä.

Startti pilottia ruiskutin imusarjaan siihen kohtaan mistä luulin sen vuotavan, mutta ei käynti oikein siiitäkään muuttunut.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Kyllä nyt on varmistunut, että imusarjan tiiviste vuotaa 4 pytyn kohdalta. Sitä ei potkiaisissa huomattu, koska tk-moottori oli ihan sekasin ja humppas kierroksia. Check Engine syttyy, kun lambda säätää seoksen vääräksi tuon imusarjan vuodon takia. Lämpöanturin johdon irroitus ei vaikuta käyntiin, koska lambda on rikastanut jo seoksen kartan yläarvoon imusarjan vuodon johdosta. Näin arvelen.

Startti pilottia ruiskimalla imusarjaan 4 pytyn kohdalle niin kierrokset muuttuu joka suihkautuksella. Pakko olla siis vuoto.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Tökätääs tähänkin topicciin vielä tämä...

Todii. Tulipahan tuossa imusarjan tiiviste vaihdettua ja auto toimii nyt loistavasti! Todella iso kiitos kuuluu lahtinen1.lle avusta! Olisi ollut muuten nyrkki suussa rannetta myöten ja koko ukko jäässä ukkovarpaasta viimeiseen hiussuortuvaan asti! Pakoputkikin meinas ruveta keljuilemaan, mutta oppi tavoille Lievestuoreen velhon käsissä.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjäkäynti ongelma/Korkea tyhjäkäynti!

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Tervehdys jatkaisin tätä ketjua kysymykselläni aiheesta;

Korkea tyhjäkäynti :!: 8O Mistä siis voisi johtua eritääin korkea tyhjäkäynti :saab: 900i 2.0l vm: -90 autossani?

Olisiko se kenties tuo tyhjäkäynti moottori vai määränjakajan lautanen vai mikä se voisi olla? Määränjakajan lautanen ainakin tuntuisi liikkuvan ihan nätisti sitä kevyesti painettaessa, samoin kuin kaasuvaijeri jousineen vaikuttaisi ehjältä..

En keksi mistä vika johtuu, joten kysyn täältä apuja :!: :?:

Mitä voisi antaa ensi-avuksi? :roll:
#2089
Vastaa Viestiin