8 vena ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
9000CSlow
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 19:22
Paikkakunta: Espoo

8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CSlow »

Eli saab 900 -89 8venttiili. Startti pyörittää , bensaa tulee pytyille, antaa kipinää ainaki välillä. Eilenkin kokeiltiin koko ilta saada käyntiin. kun sen starttaa niiin se lupaa heti muutamalla pytyllä mutta sitten se vaan pyörittää. Sitten muutaman käynnistyskerran jälkeen (aina joku 5-10min välein) niin se lähtikin käyntiin noin 10-15 sekunniksi ja pidin kierroksia 2000rpm ja kävi ihan järkyttävän tasasesti ja sitten se sammu. Sen jälkeen se taas lupaili hieman aina muutaman kerran kun sitä taas kokeili. Ja sitten kone tekee semmosta että kun sitä pyörittää niin se pamauttaa takasin imusarjaan välillä. Kaverikin katto että olipa hienoa kun liekit välillä leimahtaa noista alipaineletkujen lähdöistä pihalle.... :D Eli onko mitään arvausta ongelmaan?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

pamauttaa takasin imusarjaan välillä.
Sytytyksen säätö,imuventtiilissä vuoto, karstaa, tms..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mestari »

antaa kipinää ainaki välillä
miksi vain välillä?
onko kyse kaasari mallista?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso että öljyntäyttökorkki on kunnolla kiinni.
Ja korkissa oleva tiiviste on ehjä.

niin se lähtikin käyntiin noin 10-15 sekunniksi ja pidin kierroksia 2000rpm ja kävi ihan järkyttävän tasasesti ja sitten se sammu.
Tuo viittaisi taas luultavasti polttoainepuolen ongelmaan.
Epäilys on että lämpöaikakytkimen lopettaessa toimintansa lisäpolttoaineen annostelu
loppuu, ja normaali polttoaineen annostelu ei riitä pitämään konetta käynnissä.
Tämä on siis vain epäilys..
Onko tankissa jo tätä uutta polttoainetta...?
antaa kipinää ainaki välillä
miksi vain välillä?
Voisiko tuo olla maadoitusvika..?
Mutta meikäläisen OG900i aikoinaan pysähtyi lennosta.
Ja syyksi paljastui viallinen sytytysyksikkö.
Kuva

Mutta virranjakajan kansi,pyörijä, ja johtimet kannattaa myös tarkastaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljytikku kunnolla paikallaan? Entä huohottimen letku? Huohottimen kumin kunto venttiilikopassa? Imuvuoto se voisi olla. Bensa loppu? Tämä olisi ehkä se noloin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000CSlow
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 19:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CSlow »

Öljytikku on paikallaan, ruisku on, tulpat ja johdot katottu, samoin pyörijä ja virranjakaja. Kunnossa on. Tankissa on se joku 20litraa bensaa ja kunnon tavaraa on eli vanhaa. Tähän o kansipahvi vaihdettu noin 20 tkm sitten ja ainaki silloin kaikki oli kannessa kunnossa. Kansi plaanattiin silloin suoraksi. Kumien kunto on ihan ok. Ehkä hieman kulunutta mutta veikkaisin että olisi vielä tiiviitä. Ja letkut on kiinni mutta liekit purskahtavat näistä kumiholkeista ulos. Missäs se lämpöaikakytkin on? Joku puhu virranjakajan hall anturista.. Pitää men tänään kokeilemaan viel, samalla katson onko johdot kiinni siinä anturissa kun nytten muistaakseni on hieman kärsineen näköinen..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vanha bensa ei syty ja se 20litraa ei välttämättä riitä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
9000CSlow
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 19:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CSlow »

nytten tuli laitettua masinolia litra ja 98 bensaa joku 12litraa lisää. Eilen huomasin sen että vain 1:s ja 2:s pytys sytytti mutta tänään kun vaihdoin virranjakajan kannen ja uudet kumitulpat niin sytytti vain oliskohan ollut 2:s ja 4:s pytys ja välillä minun mielestä vain yhdessä pytyssä... Ja liekit imusarjasta leimahtaa ja paukkuu välillä entistäkin reilummin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuota mites päättelit että mikä sylinteri sytytti? oliko tulpat irki?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
9000CSlow
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 19:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000CSlow »

pakosarjasta tuntee mikä putki/pytty lämpenee ku o peltisarja. ja tulpat ol irti ja putsasin niitä hieman mutta se oli jo viime vkl aikana.. Olisikohan se sittenkin tuo sytytysyksikkö... missä se oikein on?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Esim. tuon kuvan vasemmassa alanurkassa näkyy sytytysyksikkö.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja HEV »

Samantyyppisiä oireita 900i -87:ssa. Seisoi noissa pakkasissa pari pari viikkoa ja eilen yritin käynnistää: lähti ja kävi harvoilla pytyillä kaasupolkimella avustettuna ehkä minuutin ja nuukahti siihen. Ei ole sen jälkeen kunnolla edes luvannut.

Tiputti bensaa käynnistysten jälkeen EGR venttiilistä. Ainakin tulee siis bensaa ryyppyventtiilistä. Ruuvasin venttiilin jalan väliin tukkeen eikä tiputa enää eikä toivottavasti saa ilmaakaan sieltä.

Märät tulpat kuivattu, virranjakajan kansi kuivattu sisäpuolelta, tulpanjohtojen liitokset tarkastettu ja kiristetty. Usean minuutin pyörityksellä vain kakkossylinteri sytyttää (pakoputki kuumenee)! Sen jälkeen löydetty vielä virranjakajan alipainesäätimestä pahasti puhki oleva kalvo. Vaihdan säätimen ja korkeajännitepiuhat on vielä mittaamatta.

Voiko alkuperäinen kastelu vaikuttaa edelleen eli pelkkä tulppien putsaus ei riitä (vuoden ja n 2tkm vanhat kuten kansi ja pyörijä)? Mikä voisi aiheuttaa tuollaista yhden sylinterin käyntiä? Vai riittääkö tuo rikkinäinen kalvo aiheuttamaan kaiken? Oirehti muuten jo edellisellä viikolla käymällä välillä kolmella (ykkönen kylmä), mutta siihen asti on lähtenyt ja käynyt kelissä kuin kelissä. Ohjeita ja vinkkejä tutkimuksiin otetaan nöyryydellä vastaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Omassa autossa aikoinaan NGK tulpat pääsi kylpemään bensassa kunnolla käynnistysyritysten aikana ja oli vaihtokamaa. Jos sulla kyseiset tulpat niin saattaa olla vaihto edessä.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 8 vena ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja HEV »

Joo NGK:t oli ja on uudetkin. Vaihdoin alipainesäätimen (Motonetistä sai, mutta muilla ei ollut edes tilattavana), virranjakajan kannen, pyörijän ja ne tulpat. Heti lähti, mutta tiedähäntä mikä oli alkuperäinen käynnistymättömyyden syy. Olisiko ne kalvot menneet pakkasella kondenssiveden jäätyessä sinne kammioihin, kun olivat ensin ruostuneet sopivasti vuosien varrella.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin