'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lucaf kirjoitti:
SUKUVIKA kirjoitti:taka-akseli petti..?
Alatukivarren kiinnityslaipat ruostui irti? (arvaus) Mulla oli sama ongelma 87 vm satkussa joka on päältä ja sisältä uudennäköinen* ja ajettu 152tkm joten tarkkana noissa on syytä olla.

*=kattoverhoilua lukuunottamatta
Juuri näin,toiseltapuolelta petti panta joka tulee itse akseliin kiinni.
Olihan tuollakin ajettu vasta karvan yli 200tkm ja muuten kova,jopa vetaritunnelit ja ei ollut hitsattu niitäkään.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Noinko vähän ajettu tuo oli? :o Oletan että se halvin saab pohjanmaalla nettiautossa silloin? Muistan vaan nähneeni, olisin hakenut jos olisin tiennyt! :P
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [OLISKO MITÄÄN HOHTOA]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Joo just se sama se oli. Ollu kai pari kuukautta myynnissä. En tosiaan tiedä onko tuo mittarilukema oikea, mutta ainakaan kulumaa ei ole penkeissä eikä ratissa, myös konetila on hyvin puhtaan näköinen (joskaan ei pestyn näköinen).
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [HUOMENNA PIHAAN!]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Just, kuvissa näyttikin jotenkin epäilyttävältä kun tarkkaan katsoi, vaikkei mittarilukemaa tosin ollut mainittuna. Ei vaan, kiva kuulla että pääsikin ilmeisesti "hyvään kotiin" sitten eikä esim. paaliin(tuolla hinnalla). Enhän minäkään olisi sillä mitään tehnyt, oikeasti. :)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [HUOMENNA PIHAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Niin mullakin tulee harrastuspelin joukkoon. Niitähän ei ookaan montaa :D Saa ny nähdä mihin soppaan sitä on taas lusikkansa tökänny.

Kaupoissa auttoi paljon tosiaan että oli ns. tutun kauppa. Kovin kauheaa sontaa ei kaverille uskalla myyrä ;)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

"Voitto" on nyt sitten kotiutettu. Ihan hienosti ajamalla tuli. Mitään isompaa hämminkiä ei vielä ole sattunut. Kärkeen kun menin laitosta hakemaan en tietysti tienny, että se ei lähde käyntiin vaihdevipu kun P tai N asennossa :oops: Sitä siinä sitten mietittiin puoli tuntia ens alkuun. Mutta tuosta kun selvittiin ja saatiin hieman painetta renkaisiin, niin johon toimi :)

Kaikki tuntuu tosiaan toimivan. Vasemman puolen valon sulake puuttui. Tähän en keksinyt syytä. Laitoin sitten uuden ja valo syttyi :idea:

Huomenna pitäisi koittaa paikallistaa pakoputken vuoto. Toivotaan että on siellä missä luulen. Nimittäin jos on, niin motosssa on vaasassa siihen korjauspala. Sitten vois mennä leimaa koittaan. Tilasin jo orggis kilvetkin. Nyt kun leimaa saa ens vuoden vaihteeseen leimaakin. Ja mikä parasta, tämä oli poistettu kilvistä "uuden järjestelmän" aikana, niin riittää pelkkä määräaikaiskatsastus, ei tarvi rekkaus katsastaa. Cool.

Mites paljon tommonen lohna vie bentsiiniä? 10l/100km luokkaa?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hienoa, ja orggis kilvetkin tietysti ainoa oikea ratkaisu. :) Kympin luokkaa kulutus kyllä, sellaisessa 50-50 sekaajossa. Ensin ehkä vähän enemmän mutta kun tuota 3v-automaattia oppii käyttämään järkevästi niin kyllä se sinne putoaa.

Yksi hyvä huoltovinkki muuten(muiden joukossa, mutta ei niin helposti mieleen tuleva ehkä), vaihda vetopyörästön öljyt. Varsinkin jos perä on vielä hiljainen, pysyy sitten jatkossakin.
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja aero »

Kato sitten sitä putkea hakiessasi joko, että liitokset ovat oikein päin tai että ostat koko putken. Meinaan kun ne putket tulee liitoskohdasta sisäkkäin ja osassa putkiversioita se päälletuleva osa on etummainen ja osassa takimmainen putki. Kokemuksen syvällä rintaäänellä kehtaan örähtää, että siellä auton alla ketuttaa rymytä kun on kaksi päällimmäiseksi tulevaa päätä vastakkain...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tri-Lo kirjoitti: Yksi hyvä huoltovinkki muuten(muiden joukossa, mutta ei niin helposti mieleen tuleva ehkä), vaihda vetopyörästön öljyt. Varsinkin jos perä on vielä hiljainen, pysyy sitten jatkossakin.
Kannatan!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Toinenkin helppo vika löytyi. Nimittäin äänimerkki ei tominut. Se korjaantui kanssa lisäämällä puuttuva sulake :D

Pakoputki vuoti kahdesta eri kohdasta. Etuvaimentajan edestä se oli lähes poikki ja sitten vaimentajan takana olevasta liitos oli tehty huonosti. Etureikä on nyt tukittu patentti X:llä ja takareikä on huomattavasti parempi. Täysin tiivis ei ole vieläkään, mutta nyt ainakin uskoisin menevän päästöistä läpi. Ja mikä parasta, nyt ei oo enää ralliääntä :D

Automaatti toimii hienosti, ajoin noin 70km tänään ja on se ällistyttävän kiva laite. Miten nopeasti kick downin muuten kuuluisi vaihtaa? Minusta se ei ole niin nopea kuin ehkä tulisi.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja smerch »

Omissa kahdessa vastaavassa automaattiversiossa on kummassakin ollut verrattain nihkeä tai ainakin hidas kick-down, ainakin verrattuna itsellä olleisiin jenkkeihin. Kuuluuko sen sitten olla tuollainen, en tiedä, mutta ainakin toisen uskon olleen suhtkoht kuosissaan.

Tuossa aiemmin kyselit kokemuksia kulutuksesta; itselläni meni nuilla molemmilla automaateilla pääasiassa nurkka-ajossa sellaista tasaista 14 litraa satasella. Toisella tuli ajeltua myös pitkää maantiesiivua puolen vuoden ajan ja - suurimmaksi osaksi kesärajoitusten aikaan - keskikulutus tippui jonkin verran päälle kympin. 120:n nopeuksissa kun rupeaa kolmilovisella olemaan korkeat kierrokset.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Toinen takaparkki oli pimeänä, ei alkanut toimia lyömällä, oli ihan rikki :D Oli yllättävän helppo vaihtaa. S-Marketista löytyi polttimo.

Pissapoika pitäisi jotenkin saada sulatettua, mutta ei aavistustakaan että miten. Kaadoin raakaa lasolia jäässä olevaan säiliöön noin litran mutta mitään apua ei ainkaan vielä ole ollut.

Ikävä keli ropailla näitä autoja 25 asteen pakkasessa :D Tallissa kun on seinät ja katto, mutta kovemmassa tuiskussa tulee lumi seinistä läpi. Ehkä nyt kuitenkin jaksan huomenna vielä hakea yhden pakoputkiklemmarin lisää ja koitan saada sen takimmaisenkin liitoksen pitämään. Jos huomenna saisi myös otettua kuvan.

Jos nyt mitään arviota tässä vaiheessa kulutuksesta voisi sanoa, niin 20 litralla on mennyt nyt 130km ja "työtön" valo alkoi juuri palaa suoraan. Eli aika lailla 10l/100km tuo sitten vaikuttaisi. En tosin ole ajanut kuin 85-90km/h max kun etugummit on aika lailla karmeat. Hovimekaanikko ei vielä ole ehtinyt vaihtaa kahta parempaa vanteelle.

Pitää perehtyä tuohon välitysöljyn vaihtoon kun kelit lämpenevät. Tarkoitushan olisi museoida tämä 01/2013, joten pikkukorjauksia koitan tehdä ajan kanssa kohti museokuntoa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hiljaa hyvä tulee, näitähän ei saa(eikä kannatakaan) ropailla muutoin kun on se oikea fiilis päällä. :wink:

Tämän ketjunhan voisi muuten siirtää tuonne projektit-osioon, seuraisin sitten mielelläni. :)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tri-Lo kirjoitti:Tämän ketjunhan voisi muuten siirtää tuonne projektit-osioon, seuraisin sitten mielelläni. :)
Ehkä jossain vaiheessa. Nyt kuitenkin todennäköisesti tulee vielä kysyttäviä asioita sen verta, että parempi olla täällä. Kokemusta kun ei saabeista ole kuin tuon yhden vinokeulan verran ja sekin oli kaikki 2 kuukautta pihas. Mutta "tauti" tarttui välittömästi ja siihen ei lääkkeeksi kelvannut kuin auton osto :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tuska. Lohkis toimii, mutta startti sanoi 27 asteen pakkasessa vain naks naks. Mikähän sillekkin nyt tuli. Laitoin 500w halogeenin auton alle startin kohtaa lämmittämään, josko se sielä heräilisi. Jumppereilla koitin, mutta eihän tuo lähtenyt. Pitääpä perehtyä haun kanssa tuon startin irrotukseen.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin