Mikä mättää Saab -ratasarjassa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onkos tomaatti käynyt koskaan ajamassa esim. omalla autolla Ahvenistolla? Turva-alueita ei tosiaan ole liiaksi.

Noissa rata-Saabeissa on minimipaino 1050kg kuljettajan kanssa, joten teho/painosuhde on melko kohillaan. Lisäksi alla on slicksit, jolloin kaarteisiin mennään hitusen eri vauhtia kuin siviilirenkailla. Ensikertalainen kun menee tuommoisenkin laitteen kyytiin osaavan kaverin ollessa ratin takana, saa varautua jarrutusjälkiin jameksissa.

Kannattaa tutustua aiheeseen hiukan enemmän, ennen kun käy teilaamaan suinpäin lajia ja haukkumaan kuljettajia pikkupojiksi.

http://www.saabmerkkiluokka.com/

Itse lähtisin hommaan mukaan, jos olisi ylimääräistä aikaa ja rahaa.
Corvette C5
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Isot pojat ajaa siellä missä pääsee kovaa ja on vaarallisia tilanteita oli se sitte asfaltilla tai soralla, kunhan ei mieluusti liikenteessä.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:Vauhti tuntuukin PIKKASEN kovemmalta kun vedetään reilussa sladissa KAPEATA soraränniä puidenvälissä jossa ei ole varaa virheisiin tai kalusto on pian entistä.

Tämä on siis minun mielipide:ISOT POJAT AJAVAT SORALLA!
Tuota. Joo. Reilu sladi kylläkin jarruttaa menoa ja on se rallisakin tarkoitus mennä juuri sopivaa eikä reilua/tappisladia.

Ja on ne riskinsä radallakin. Ei siinä auta paljoa nuokkua tai auto spinnaa ja peli on menetetty.

P.S. Mummolan tiellä pajut hakkaa peileihin parissa kohtaa ja olen ko. soratiellä 99:llä pujotellut pieniä mutkia sisäkurvin eturengasta roikottaen ojan päällä, kantannut mäessä olevaan s-mutkaan yli 120km/h, tuntenut meän nypyllä renkaan irrottavan otettaan tiehen, kokenut kuinka auto alkaa kääntyä epämielyttävään suuntaan, pienellä ohjausliikkeellä palauttanut auton kulkusuuntaan, kiihdyttänyt nopeuden yli 150km/h ja jarruttanut pumppaamalla lukkojarrutuksia toivoen etten aja puuliiterin seinään. Tiettyyn rajaan asti siis uskallan ajaa omalla Saabilla lujaa, jopa oudolla tiellä. Mutta en edelleenkään katso itseäni isoksi pojaksi. Mieluummin ***tanan pösilöksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

tomaatti kirjoitti:
Kuinka pääsee vauhdin hurmaan 200hv ja saabin painolla?Ja vieläpä etuvetoisella?Kaikille toi ei riitä edes soralle..
Mulle on juurikin ihan sama paljonko sitä vääntöä siellä radalla on kuskien kesken mutta se ei edelleenkään ole mitenkään näyttävää.Rataajossa on aina tilaa tumpeloida ja korkeintaan tussahdetaan aitaan,yleensä kyllä pehmeästi hiekalle tai nurmikolle.
Vauhti tuntuukin PIKKASEN kovemmalta kun vedetään reilussa sladissa KAPEATA soraränniä puidenvälissä jossa ei ole varaa virheisiin tai kalusto on pian entistä.Tai että joka mutka ja suora on aina eri joka lasketaan nuottien mukaan juurikaan kuitenkaan muistamatta sitä tarkasti toisin kuin radalla jossa vedetään jotain samoja mutkia koko ajan jotka apinakin oppii.

Tää olkoon mun viiminen postaus tähan aiheeseen.Tämä on siis minun mielipide:ISOT POJAT AJAVAT SORALLA!
No niin! Alkaahan sieltä tulla perusteluja ja keskustelun tynkää kun vähän tökkii.

Kuinka pääsee vauhdin hurmaan 200hv ja 1050kg. Olisit taaskin ollut katsomassa Ahvenistolla kun Sormunen vetää takatuuppariladan kanssa rinta rinnan koko stadionlenkin!!!

Ja jos hetken mietit tuota minun nettisivujen osoitetta (joka on tuossa alhaalla tuon "www" linkin takana) http://ralli.verkkonen.net niin voisit jopa hoksata mikä on minun varsinainen suosikkilajini!!! Että ihan turha minulle tulla sanomaan etten tiedä miten rallissa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Ratatouhu on hienoa hommaa, siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään. Ja moni on tuossa perustellut ettei ole tilaa säilyttää autoa tai varaa harrastukseen. Lähinnä alunperin ihmettelinkin mikseivät ne, joilla tuollainen rata-auto seisoo tallissa/ladossa, ole mukana viivalla?

Onkohan herra tomaatti muuten kuinka lujaa ajanut itse, radalla tai soratiellä? Sillä tosin ei ole kovinkaan paljoa merkitystä, onhan ihan toinen juttu ajaa siviiliautolla kuin kilpurilla. Sorapinnallahan reippaan siviiliauton ja halvan ralliauton ero ei ole kovin suuri, mutta radalla on. Pistetään tosi kova alusta ja sliksit alle niin meno on aivan toista.

No, itse en ole myöskään ajanut koskaan kilpa-autoa. En radalla enkä soralla. Mutta molempien kyyti on luvassa kunhan ehtii. Radalla tietysti Saabin jakkaralla ja sorapinnalle sitten Evo 6,5. Tuskin kummankaan kyydissä tylsää on, saati sitten puikoissa...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Minulla olisi kyllä melkoinen kyty tuollaisen merkkiluokkalaisen puikkoihin, mutta taitaa työttömän budjetti ylittyä roimasti jo pelkkiin varusteisiin vaikka koreja/tekniikkaa olisi mistä rakentaa ajan kanssa.

Ja tuosta joidenkin ihmettelyistä, että miten 200hv ja etuveto.. niin mainittakoon että 170hv etuvedon kartturin paikalla istuneena(ei kilpailuissa) sanoisin että erittäin paljon on kuskin taidoista/pään kestävyydestä kiinni.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tähän heti alkuun tahdon todeta, notta en tiedä "väittelyyn" osallisteiden taustasta juurikaan mitään.

Mutta MINUN henkilökohtainen MIELIPIDE on se, että jos näinkin "kärkkäästi" väittää, että jokin asia on tylsää, ehkä jopa helppoa, eikä edes riittävän haastavaa, niin minusta olisi kyllä syytä olla sitten rahkeita perustella väittämänsä. Ja juu. Helppohan se on täällä sanoa, mutta kunnolliseen näyttöön ei pysty kuin tositoimissa.
Toki mielipide on aina mielipide, siitä ei käy kiisteleminen, mutta että näin harrastajien kesken tuntuu jotenkin harmilliselta että tyrmätään jokin asia kylmästi.
Eihän ketään kiinnosta esim. Saab rata-autoilu jos sen täällä, meidän harrastajien keskuudessa, sanotaan olevan "pikkupoikien kinastelua..."

Ps. jahka tästä työelämään pääsee, niin eiköhän täältä yksi pöristelijä lisää löydy...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

900turbo3d kirjoitti: Ps. jahka tästä työelämään pääsee, niin eiköhän täältä yksi pöristelijä lisää löydy...
Täytyy toivoa, että minä pääsen myös edes kerran kokeilemaan tuota ratatouhua.. Rakenteilla on ollut jo pitkän ajan 96 ralliauto, joka löytyy sivuiltani. Heti kun se on valmis, niin käyn alastaron sprinttiradalla kokeilemassa toisen escortin kanssa :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

to4 kirjoitti:Onkos tomaatti käynyt koskaan ajamassa esim. omalla autolla Ahvenistolla? Turva-alueita ei tosiaan ole liiaksi.

Noissa rata-Saabeissa on minimipaino 1050kg kuljettajan kanssa, joten teho/painosuhde on melko kohillaan. Lisäksi alla on slicksit, jolloin kaarteisiin mennään hitusen eri vauhtia kuin siviilirenkailla. Ensikertalainen kun menee tuommoisenkin laitteen kyytiin osaavan kaverin ollessa ratin takana, saa varautua jarrutusjälkiin jameksissa.

Kannattaa tutustua aiheeseen hiukan enemmän, ennen kun käy teilaamaan suinpäin lajia ja haukkumaan kuljettajia pikkupojiksi.

http://www.saabmerkkiluokka.com/

Itse lähtisin hommaan mukaan, jos olisi ylimääräistä aikaa ja rahaa.

Ei,en ole koskaan ajanut lujaa soralla tai radalla.Mikroautoilun aloitin 8 vuotiaana ja ensimmäisen kaatoni tein soralla isäni autolla 13vuotiaana.
Tai eihän se mennyt kuin kyljelleen mutta kuitenkin.Nykyään käyn joka viikonloppu vetämässä mökillä pikkuteitä öiseen aikaan soralla ja asfaltilla.Kalusto on ollut hyvinkin kirjavaa.Se on mun tapani nollata tilannetta kun vedetään soralla lujaa-juuri siksi öiseen aikaan että pääsee käyttämään koko tien hyväksi.Jaksaa sitten taas viikon ajaa rekan paskaa.
Miksikö sitten en harrasta enää rallia?Koska kulut ovat muodostuneet f ryhmässäkin tolkuttomiksi ja toisaalta mökkielämä viikonloppuisin viehättää enemmän ja yöllähän pääsee kuitenkin paineita laskemaan sivuteillä..
Tää nyt olkoon sitten viimeinen postaus tähän aiheeseen vaikka jo lupasin viime kirjoiyuksen jälkeen.Anteeksi-meen pois.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

900turbo3d kirjoitti: Ps. jahka tästä työelämään pääsee, niin eiköhän täältä yksi pöristelijä lisää löydy...
Toivottavasti sarja vielä elää siinä vaiheessa. Jos ei Ladojen, Fiatien ja Saabien määrää saada pikaisesti nostettua lähdöissä, tippuu sarja ainakin Super 2000 viikonloppunen ohjelmasta pois. Todennäköisesti.

Ainahan sitä voi ajaa jossain muussa yhteydessä, pistetään vaikka em. merkkien kanssa ihan omat viikonloput pystyyn. Mutta ei se sitten ole ihan sama kuin ison tapahtuman yhteydessä.

Pitäisi vaan keksiä millä ne autot saisi liikkeelle sieltä jemmoistaan...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re:

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tomaatti kirjoitti:Varmaankin se että ei ole mielenkiintooa rataajoon.Joka helvetin tumpelo osaa ajaa radalla lujaa mutta sora on miesten laji.
Pikkupojat ajaa radalla ja isot pojat soralla.
Tässä Kimi Raikkösen mielipide.

- Olen varmasti kehittynyt kuljettajana paljon. Ralli on paljon vaikeampaa kuin F1. Jos pystyy ajamaan sellaisilla teillä, joilla tällä kaudella ajoimme, pystyy ajamaan missä vain.

Räikkösen kautta värittivät ulosajot, paras tulos oli Turkin rallin viides sija.

Jokos tää vanha väittely saatas taas elämään?
Drifting jätkilläkin on varmaan sanansa sanottavana?
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä mättää Saab -ratasarjassa?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

No vaikeuteen en ota suoranaisesti kantaa, kun en ole rallia kokeillut. Mutta muutaman kisan harrastekarting -sarjassa ajaneena voin sanoa että kyllä radalla mies miestä vastaan ajaminen on ihan tautisen hauskaa touhua.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Mikä mättää Saab -ratasarjassa?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mut eiks se oo tavallaan kivaa että aina pääsee palkintopallisijoituksille! olis kiva päästä joskus koittamaan ratasaabilla (ihan maksua vastaan) mutta harrastajaksi ei taida olla, siihen kun ei varmaan riitä että hankkii auton. mites korjailet ku et osaa, mites siirtelet ku ei oo traileria, jne. ongelmallisin osa taitaa olla vaihdelaatikko?
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä mättää Saab -ratasarjassa?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

No kyseessähän on kaksi ihan eri moottoriurheilun muotoa, joten ihmettelen miksi pitää noin kärkkäästi toista vähätellä. Vaatii ihan erilaista huimapäisyyttä nitistää ne viimeiset kymmenykset "tuntemattomilla" teillä, kuin taistella sijoituksestaan kymmenen kierroksen ajan 20 cm päässä toisesta autosta. Eikä mullakaan ole varsinaisia kokemuksia kummastakaan, vaan harrastelen talvisin D1GP_Pro_Driftingiä parkkipaikoilla ja kesäisin tota tosirattimiesvatasten halveksumaa jokkista. :lol:
#2277
Vastaa Viestiin