900 ei käynnisty enää
900 ei käynnisty enää
Elikkäs ostin tuossa pari kuukautta sitten 124 tuhatta ajetun saab 900 vm -87 2.0 yhellä kaasarilla.
Auto on toiminut hienosti, mutta maanantaina tankkasin ensimäistä kertaa e10 vähän bensaa kun huomasin bensiini.fistä että se käy kyseiseen autoon. No pari päivää toimi hienosti kunnes eilen aamuna pistin tulille ja rupesin puistelemaan lumia. Juuri kun homma oli hoidettu auto päätti sammua eikä lähtenyt enää käyntiin sen jälkeen. Tunteja myöhemmin hommasin sitten tankkiin 98 bensaa ja jäänestoa. Eipä lähde saabi siltikään käyntiin. Aluks ihan vähän lupaili, mutta sitten ei kuitenkaan. Startti pyörii pirteästi, mutta ei vain lähde käyntiin asti. Missähän mahtaisi olla vika? Hajoittiko e10 bensa saabini?
Auto on toiminut hienosti, mutta maanantaina tankkasin ensimäistä kertaa e10 vähän bensaa kun huomasin bensiini.fistä että se käy kyseiseen autoon. No pari päivää toimi hienosti kunnes eilen aamuna pistin tulille ja rupesin puistelemaan lumia. Juuri kun homma oli hoidettu auto päätti sammua eikä lähtenyt enää käyntiin sen jälkeen. Tunteja myöhemmin hommasin sitten tankkiin 98 bensaa ja jäänestoa. Eipä lähde saabi siltikään käyntiin. Aluks ihan vähän lupaili, mutta sitten ei kuitenkaan. Startti pyörii pirteästi, mutta ei vain lähde käyntiin asti. Missähän mahtaisi olla vika? Hajoittiko e10 bensa saabini?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 ei käynnisty enää
tuleeko kipinä ?
saako bensaa?
kokeile kaataa 98:sia suoraan imusarjaan jos hörähtää ni arvotaan lisää-
saako bensaa?
kokeile kaataa 98:sia suoraan imusarjaan jos hörähtää ni arvotaan lisää-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 ei käynnisty enää
tällä hetkellä en tiedä saako kipinää tai bensaa. pitää katsoa huomenna ne kun kerkeää ja kokeilla tota 98 suoraan imusarjaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 ei käynnisty enää
sitä en tiedä miten bensa pumpun kalvo tykkää tästä uudesta etanoli litkusta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 ei käynnisty enää
Tarkista ihan ensi alkuun kipinä! (ei kai noissa kaasarivehkeissä ole vielä kärjellinen jakaja?)
Sitten esim. lääkeruiskulla bensaa kaasarin kurkusta sisään ja starttaamaan. Jos hörähtää, niin
bensapumppu rikki / kaasari tai bensansuodatin tukossa.
http://www.e10bensiini.fi - sivusto toteaa, että:
"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen"
Katittomiin autoihin nyt on iät ja ajat kaadettu Masinolia ja muita pirtuja, joten
luulisi toimivan E10-bensallakin. Bensapumpun kalvo voi toki mennä muutenkin ihan vanhuuttaan.
Sellainen asia tuli kyllä mieleen (kävi yhdessä perämoottorissa), että bensapumpun
kalvosta hajosi pintakumia hiljalleen (ei selvinnyt miksi) ja tätä kumimurua siirtyi
kaasarin neulaventtiiliin tukkien sen totaalisesti. Kalvo vaihdettiin, kaasari putsattiin ja siitä lähtien toiminut.
Sitten esim. lääkeruiskulla bensaa kaasarin kurkusta sisään ja starttaamaan. Jos hörähtää, niin
bensapumppu rikki / kaasari tai bensansuodatin tukossa.
http://www.e10bensiini.fi - sivusto toteaa, että:
"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen"
Katittomiin autoihin nyt on iät ja ajat kaadettu Masinolia ja muita pirtuja, joten
luulisi toimivan E10-bensallakin. Bensapumpun kalvo voi toki mennä muutenkin ihan vanhuuttaan.
Sellainen asia tuli kyllä mieleen (kävi yhdessä perämoottorissa), että bensapumpun
kalvosta hajosi pintakumia hiljalleen (ei selvinnyt miksi) ja tätä kumimurua siirtyi
kaasarin neulaventtiiliin tukkien sen totaalisesti. Kalvo vaihdettiin, kaasari putsattiin ja siitä lähtien toiminut.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: 900 ei käynnisty enää
no kokeilin tuossa pihalla käydessä samalla vielä parempaa toivoen startata. kipinää en oikeen yksin osaa katsoa eli se tarkastetaan huomenna kaverin kanssa. en tiiä onko katkojilla. alkuun tosiaan äsken kun starttailin niin hörähti pari kertaa mutta sitten ei enää mitään.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 ei käynnisty enää
Ei ole katkojankärkiä.
Vähän tuollaisia oireita aiheuttaa myös jumittunut kaasarinluisti.
Ota irti se kaasariin menevä imuputki ilmanputsarilta ja nosta sormella siitä kaasarin aukosta näkyvää luistia. Jos takkuaa, niin ota kaasarista kansi auki ja putsaa se luisti ja kasaa takaisin. Usein se on aika pikeentynyt ja ehkä uusi bensa on pistänyt mömmöjä liikkeelle. Ehkä tästä kuitenkin harvoin esiintyvästä ilmiöstä johtuu nimi "juuttuvakurkkuinen" Pierburg -kaasutin
Mulla on parinkymmenen vuoden kaasarisaabismin aikana tehnyt tuon muutaman kerran.
Samalla on helppo tarkistaa kalvon kunto ja melkein uusisin saman tien, kun maksaa muutaman euron.
Vähän tuollaisia oireita aiheuttaa myös jumittunut kaasarinluisti.
Ota irti se kaasariin menevä imuputki ilmanputsarilta ja nosta sormella siitä kaasarin aukosta näkyvää luistia. Jos takkuaa, niin ota kaasarista kansi auki ja putsaa se luisti ja kasaa takaisin. Usein se on aika pikeentynyt ja ehkä uusi bensa on pistänyt mömmöjä liikkeelle. Ehkä tästä kuitenkin harvoin esiintyvästä ilmiöstä johtuu nimi "juuttuvakurkkuinen" Pierburg -kaasutin
Mulla on parinkymmenen vuoden kaasarisaabismin aikana tehnyt tuon muutaman kerran.
Samalla on helppo tarkistaa kalvon kunto ja melkein uusisin saman tien, kun maksaa muutaman euron.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 ei käynnisty enää
Siis auto on alunperin käynnistynyt, mutta hetken päästä (muutama min?) sammunut?
Eli siis sekä kipinää että bensaa on ollut tarjolla ainakin hetki sitten. Olisiko ollut rikastin liian reippaalla ja tukehduttanut/kastellut tulpat? Tuoksahtaako bensa konehuoneessa starttausyritysten jälkeen?
Bensansaannin (jos bensapumppu sitten kuitenkin sippasi) voi tosiaan varmistaa irroittamalla imusarjasta alipaineletkun (jarrutehostimelta tulevan) ja kaatamalla sinne bensaa (palauta alipaineletku paikallensa ennen kuin yrität käynnistystä).
Eli siis sekä kipinää että bensaa on ollut tarjolla ainakin hetki sitten. Olisiko ollut rikastin liian reippaalla ja tukehduttanut/kastellut tulpat? Tuoksahtaako bensa konehuoneessa starttausyritysten jälkeen?
Bensansaannin (jos bensapumppu sitten kuitenkin sippasi) voi tosiaan varmistaa irroittamalla imusarjasta alipaineletkun (jarrutehostimelta tulevan) ja kaatamalla sinne bensaa (palauta alipaineletku paikallensa ennen kuin yrität käynnistystä).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 ei käynnisty enää
jep
eihän se jysähtänyt siinä ennen sammumista eli jos yritit kaasutta vähällä ryypyn vedolla, stekkaappa putket siitä imusarjasta että ovat paikallaan varsinkin se laturin viereinen, ettei ole jäänyt huulio iglesias asentoon.
onkohan ne tulpat tattis meinaan jos kerkis kastuun, eli tuplat ulos ja uudelleen kiinni kuivaus tietysti välissä.vai ehtikö entinen omistaja juuri vaihtaa ne ennen myymistään.?
eihän se jysähtänyt siinä ennen sammumista eli jos yritit kaasutta vähällä ryypyn vedolla, stekkaappa putket siitä imusarjasta että ovat paikallaan varsinkin se laturin viereinen, ettei ole jäänyt huulio iglesias asentoon.
onkohan ne tulpat tattis meinaan jos kerkis kastuun, eli tuplat ulos ja uudelleen kiinni kuivaus tietysti välissä.vai ehtikö entinen omistaja juuri vaihtaa ne ennen myymistään.?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900 ei käynnisty enää
Lisättäisiinkö tähän vielä muistutus että tuossa kumisessa luistinkalvossa on niin sisä- kuin ulkoreunassa pienet ulokkeet jotka tulee vastaavasti olla niille tarkoitetuissa syvennyksissä kaasuttimen rungossa sekä luistissa. Niiden tarkoitus on kohdistaa kaasuttimenluisti oikeinpäin, sillä väärin asennettuna olisi tuloksena erittäin huonosti- tai kokonaan käynnistymätön moottori. Koska kyseessä on ilmeisesti uusi saabisti, niin tuohon asiaan ei hänellä ehkä tulisi kiinnitettyä huomiota kaasutinta huoltaessa.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ei ole katkojankärkiä.
Vähän tuollaisia oireita aiheuttaa myös jumittunut kaasarinluisti.
Ota irti se kaasariin menevä imuputki ilmanputsarilta ja nosta sormella siitä kaasarin aukosta näkyvää luistia. Jos takkuaa, niin ota kaasarista kansi auki ja putsaa se luisti ja kasaa takaisin. Usein se on aika pikeentynyt ja ehkä uusi bensa on pistänyt mömmöjä liikkeelle. Ehkä tästä kuitenkin harvoin esiintyvästä ilmiöstä johtuu nimi "juuttuvakurkkuinen" Pierburg -kaasutin
Mulla on parinkymmenen vuoden kaasarisaabismin aikana tehnyt tuon muutaman kerran.
Samalla on helppo tarkistaa kalvon kunto ja melkein uusisin saman tien, kun maksaa muutaman euron.
Re: 900 ei käynnisty enää
ok hyviä ohjeita tullu. kattoo jos tuolla ulko kylmissä sais tuon kaasarin vaikka irroteltua kokonaan ja tsekkailtua puhtaaks sisällä. en tosiaan oo pahemmin autoja rassannu, joten ihan käden käänteessä en tuota huolla.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 ei käynnisty enää
ei tartte irrottaa koko kaasutinta, sen homman voi tehdä ihan paikallaan. Kerran hyppäsi pois paikaltaan venttiilikoteloon menevä alipaineletku kiinnikkeestään, eikä käyntiin saanut millään. Vai oliko kyseessä mestarin julio iglesias -vika ?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 ei käynnisty enää
ahaa eli kaasari vaan auki paikallaan? mites puhistaminen onnistuu siinä sitten? hinkkaanko jollain hammasharjalla sisuksia vai miten? paineilmaa ei oo muutako tommonen painepakkausputeli millä tietokoneen puhaltelen puhtaaks.
tarvitseekos sen avaamiseen mitään erikoisempia työkaluja? itellä kun vain on perus ruuvvareita ja lenkkiavaimia
tarvitseekos sen avaamiseen mitään erikoisempia työkaluja? itellä kun vain on perus ruuvvareita ja lenkkiavaimia
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 ei käynnisty enää
No sen luistin saa siivotuksi, kun avaa muistaakseni neljä tavallista ruuvia siitä kaasarin päältä ja nostaa kannen varovasti pois. Mukaan lähtee myös pitkä jousi. Sitten otat sen luistin sieltä ylös siitä tapista, jonka ympärille se jousi menee, muutet kippaa nurin, ettei vaimennusöljy tulo pois. Pidä koko ajan pystyasennossa luistia. Kalvo on neljällä ruuvilla taas kiinni luistissa. Katso valoa vasten venyttelemällä, ettei ole halkioita.
Putsaa sen luistin kyljet, ovat yleensä pikeentyneet, samoin se kammio, missä luisti on. Joskus olen sipaissut kevyesti moottoriöljyä luistiin, mutta sehän tietty lähtee sieltä pois aika pian. Pistä luisti oikein paikalleen, eli aiemmin mainittu kalvon hahlo koloonsa. Muista pistää myös kansi niin kuin se oli. Puoli kierrosta saattaa aiheuttaa taas ongelmia ja takkuamista luitin toimintaan. Merkkaa vaikka kannen asento runkoon nähden. Tosin siinä ovat merkitkin, kun tarkastelet kantta ja runkoa. Kun luisti liikkuu takertelematta, ainakin se kohde on eliminoitu. Takkuava luisti estää bensan nousun, kun se liikkuu siellä alipaineen voimalla, samoin rikkinäinen kalvo sekoittaa kaasarin toiminnan. Yllensä käynnistyy, muttei ota kierroksia.
Mulla teki sellaista, että saattoi vaivoin hörähtää, jopa käydä, mutta sitten juuttui kokonaan, eikä henkeäkään koko koneessa. Putsin tai joskus jopa uusinnan jälkeen on pelannut kuin enkeli joulun aikaan.
Nimim: Kaasarisaappeja jo vuodesta -88 alkaen aina talossa hoivaillut.
Jos kaasari on OK, sitten pitää vika olla sähköissä tai pumpussa. Sen tarkistus tuossa jo olikin. Pyörijä ja jakajan kannen kunto vaikuttavat myös, mutta yleensä kuitenkin käy ontuen.
Kaasarisaappi on äärimmäisen luotettava ja kiitollinen palvelija, joskin sangen loivaliikkeinen.
Putsaa sen luistin kyljet, ovat yleensä pikeentyneet, samoin se kammio, missä luisti on. Joskus olen sipaissut kevyesti moottoriöljyä luistiin, mutta sehän tietty lähtee sieltä pois aika pian. Pistä luisti oikein paikalleen, eli aiemmin mainittu kalvon hahlo koloonsa. Muista pistää myös kansi niin kuin se oli. Puoli kierrosta saattaa aiheuttaa taas ongelmia ja takkuamista luitin toimintaan. Merkkaa vaikka kannen asento runkoon nähden. Tosin siinä ovat merkitkin, kun tarkastelet kantta ja runkoa. Kun luisti liikkuu takertelematta, ainakin se kohde on eliminoitu. Takkuava luisti estää bensan nousun, kun se liikkuu siellä alipaineen voimalla, samoin rikkinäinen kalvo sekoittaa kaasarin toiminnan. Yllensä käynnistyy, muttei ota kierroksia.
Mulla teki sellaista, että saattoi vaivoin hörähtää, jopa käydä, mutta sitten juuttui kokonaan, eikä henkeäkään koko koneessa. Putsin tai joskus jopa uusinnan jälkeen on pelannut kuin enkeli joulun aikaan.
Nimim: Kaasarisaappeja jo vuodesta -88 alkaen aina talossa hoivaillut.
Jos kaasari on OK, sitten pitää vika olla sähköissä tai pumpussa. Sen tarkistus tuossa jo olikin. Pyörijä ja jakajan kannen kunto vaikuttavat myös, mutta yleensä kuitenkin käy ontuen.
Kaasarisaappi on äärimmäisen luotettava ja kiitollinen palvelija, joskin sangen loivaliikkeinen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 ei käynnisty enää
joo kiitoksia hyvistä ohjeista. enköhän noilla ja maalaisjärjellä saa sen putsailtua. kyllä se varmaan kipinän antaa kun siinä aluks hörähti tänäänkin. eli jos toi kaasarin putsailu ja kalvon vaihto ei auta ni pitää sit kattoo sitä bensapumppua.