Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Eli ongelmana tällä kerralla on vuotava alavesiletkulta turbolle tuleva vesiputki, joka on aivan turkasen jumissa. Onhan noita jumittuneita pultteja tullu irroteltua erilaisilla vääntövarsilla tai vaikka laikalla, vaihtelevalla menestyksellä. Mutta vähän pelottaa, ettei ahtimen jengat korkkais. Minkälainen on ihmisten mielipide, uskaltaako ton putken vaan katkasta ja vääntää turkasen suurella avaimella tosta tyngästä? Putkihan menee joka tapauksessa uusiks, kun kerran vuotaa, mut ettei menis ahdinkin...

Ärsyttävä pultti, pitäis olla tällä erää koko projektin viiminen purettava kohde, joten kenkuttaa kyllä.
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Lämpö usein auttaa ja itsellä kun ei ole kaasuvehkeitä niin jonkinlaisella menestyksellä olen
availlut pultteja hitsaamalla migillä pultit punasiksi.
900i -90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja stara »

jos siis nimenomaan pultti (eikä pinnapultti, jonka mutterin voi halkaista), niin kyllä se on pultti joka katkeaa ja jämä jää sisään, eli älä sitä katkaise, koska silloin on turbokin irroitettava, koska jämän poisporaus ei yleensä paikoillaan onnistu.
pitäisi nimenomaan lämmittää pultin ympärystää eikä pulttia, tosin siinä tietenkin itse pulttikin lämpenee, jos kauan tohottaa. todella punahehkuun lämmitys polttaa ruosteen pienempään tilaan ja pinne vapautuu.
jos ei voi lämmitellä, niin monen päivän aikana imeyttää irroitusöljyä janaputtelee pultin kantaa nasevasti, vähän sekin voi auttaa. usein nuo turbon ruuvit ovat kuitenkin niin palaneita, jotta pitää pariinkin kertaan punahehkuun poltella ennenkuin aukeavat.
jos auto liikkuu, niin panisin vaikka kumiletkunpätkällä korjaten tuon vuotavan osuuden ja menisin ammattilaiselle, jolla on kaasuvehkeet, sitten jatkaa omin voimin..painettahan vesipuolella ei juurikaan ole..ja voi kait sen väliaikaisesti vaikka plastik- paddingilla korjata ( hyvin putsatuille pinnoille), kunhan vain jotenkin estää sen mässön pääsyn vesipiiriin....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Niin siis eikai se oikeesti juu oo pultti, kun se on kerran putken liitin, jotain mutterin tyyppistä ehkä. Kuulostaapa ikävältä diagnoosit, mulla kun ei oo kaasuja tallilla ja miginkin palautin viimeviikolla oikeelle omistajalleen. Ja kone on irtaimena autosta, joten ajokuntoakaan ei ole. Voihan kökkö.

Onhan täällä foorumilla ollut juttua, että ilman vesijäähdytystäkin toi ahdin toimii ihan asiallisesti, mutta tuntuis vähän hölmöltä kasata rikkinäistä. Ja tuo liitin jää kyllä kasatussa autossa niin pahaan jemmaan, että ammattilaiselle viedessä ongelmakohtaan käsiksi pääsemiseen menee jo useita työtunteja.

Ja ilmeisesti koko ahtimen irrottaminen ois järjetön savotta, jos odotettavissa on pelkästään helvetillisen jumin saavuttaneita pultteja ja muttereita.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja stara »

biltema sun muut haratsut jotain pikkulämmittimiä myy, kansa kehunut niistäkin joskus apua saaneensa. ovat varmaan näppäriä pikkujutuissa, tuossa nut vaan on massaa turbossa jo aika paljon.
-----

Jos siinä on pinnapultti niin katso sopiiko mutterin halkaisija siinä toimimaan ( epäisen , jos ny arvaan oikeaksi sen paikan) mutta jos mahtuu, niin kandee ostaa samalla ja kokeilla. ja voi sen mutterin halkaista tositerävällä meisselillä naputtelemallakin, jos vaan pääsee käsiksi, pinnapultin suuntaan ensisijaisesti hakkaisin.

jos pääsee liki niin ihan pienellä laikalla hivelisin ensin mutterista kyljen pois, sitten se jo aukeaakin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Usein hyväksi havaittu keino avata jumiutuneita pultteja on ensiksi irrotussprayta. Sitten lyodä vasaralla ja terävällä talttamaisella tuurnalla mutteria/pulttia TANGENTIN suuntaisesti. Mitä useampaan kulmaan ylettyy, sen parempi. Isku on niin kova, että yllättäen alkaa ruuvi kiertyä irti.

Olennaista on, että kappale on tukevasti kiinni, jolloin iskuenergia kohdistuu parhaiten kierteeseen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarkoittaako kysyjä vesiputken mutteria? Ota kaksi vasaraa, toinen mutterin alle alasimeksi ja sitten napakoita iskuja. Seuraavaksi kiintoavain mutteriin ja massavasaralla, puunuijalla tai vaikka halolla hakaten mutteri auki. Toki jos ri avaimen kromit säälitä niin voi sitä lyödä kovallakin vasaralla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Siis vesiputken mutteria, joo. Kuumennusvehkeitä en nyt tähän hätään rupee hommaamaan, mutta tota vasaraniksiä pitää kokeilla ja kaiken maailman hakkaamista. Ajattelin tehdä niin, että ensin käyn läpi kaikki niksit, jotka eivät riko mutteria, ja jos noilla ei aukea, niin katkaisen putken sopivasta kohdasta ja teen letkusta loppupätkän. Hydrauliikkafirma, joka teki polttoainelinjat (kolmeen kymppiin sain, meielestäni varsin asiallinen hinta :) ) suositteli teflonletkua, oli myös sitä mieltä että varsin haastava homma koittaa saada putki ehjänä irti.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jos putki kerta muutenkin menee vaihtoon, niin minä ainakin vetäisin putken poikki, jotta saa kunnon hylsyllä väännettyä mutterin auki. Mitäpä sitä putkea enää tässä vaiheessa säälimään. En toisaalta pitäis sitäkään ihan tyhmänä ajatuksena, että ottaisi koko turbon irti tässä vaiheessa kun auto ei ole kokonaan kasassa. Ideana se, että irroitus on nyt helpompaa kuin kokonaan kasatussa autossa ja saa vaihdettua pinnapultit, mutterit ja pultit, jotta irroitus on myöhemmin helppoa. Jos nimittäin meinaat saban pitää pitkään ja kenties muutenkin harrastaa sen kanssa, niin eiköhän turbon irroitus jossain vaiheessa tule ajankohtaiseksi...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kokeileppas tätä konstia.
http://www.youtube.com/watch?v=L02tUK-PmxI
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jumittuneen liitoksen irroitus turbolta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nyt ei riitä motivaatio, aika ja budjetti koko turbon irrotteluun, niin taidan hypätä suoraan vaihtoehtoon b, eli korvaan vuotavan osuuden sopivalla letkulla. - LISÄYS: jahka olen kokeillut juuri ostamaani jäädytyssprayta :lol: - Saa varmasti ja nopeasti toimivan, ja vaikka ratkaisu onkin ehkä alkuperäistä huonompi, niin todennäköisesti kestää sen minkä tuo konekkin. Alkaa hermot kiristellä sen verran ton kanssa, että ois hyvä päästä vähän fiilistelemään tien päällekin välillä. :twisted:

Ajatus on kuitenkin hommata toinen kone, minkä pystyy käymään sitten ajan kanssa läpi - toivottavasti ennen kun nyt asennettava motti sanoo sopparin irti :roll: - ja auto pysyy silti liikenteessä. Nyt tulee kuitenkin tehtyä johdotukset ja korityöt, niin ylimääräinen koneen nosto joskus lähitulevaisuudessa ei tunnu enää kovin suurelta urakalta, kun harrastuksesta kuitenkin on kyse.
Vastaa Viestiin