
8 vena ei käynnisty
8 vena ei käynnisty
Eli saab 900 -89 8venttiili. Startti pyörittää , bensaa tulee pytyille, antaa kipinää ainaki välillä. Eilenkin kokeiltiin koko ilta saada käyntiin. kun sen starttaa niiin se lupaa heti muutamalla pytyllä mutta sitten se vaan pyörittää. Sitten muutaman käynnistyskerran jälkeen (aina joku 5-10min välein) niin se lähtikin käyntiin noin 10-15 sekunniksi ja pidin kierroksia 2000rpm ja kävi ihan järkyttävän tasasesti ja sitten se sammu. Sen jälkeen se taas lupaili hieman aina muutaman kerran kun sitä taas kokeili. Ja sitten kone tekee semmosta että kun sitä pyörittää niin se pamauttaa takasin imusarjaan välillä. Kaverikin katto että olipa hienoa kun liekit välillä leimahtaa noista alipaineletkujen lähdöistä pihalle....
Eli onko mitään arvausta ongelmaan?

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 8 vena ei käynnisty
Sytytyksen säätö,imuventtiilissä vuoto, karstaa, tms..pamauttaa takasin imusarjaan välillä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 8 vena ei käynnisty
antaa kipinää ainaki välillä
miksi vain välillä?
onko kyse kaasari mallista?
miksi vain välillä?
onko kyse kaasari mallista?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 8 vena ei käynnisty

Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 8 vena ei käynnisty
Katso että öljyntäyttökorkki on kunnolla kiinni.
Ja korkissa oleva tiiviste on ehjä.
Epäilys on että lämpöaikakytkimen lopettaessa toimintansa lisäpolttoaineen annostelu
loppuu, ja normaali polttoaineen annostelu ei riitä pitämään konetta käynnissä.
Tämä on siis vain epäilys..
Onko tankissa jo tätä uutta polttoainetta...?
Mutta meikäläisen OG900i aikoinaan pysähtyi lennosta.
Ja syyksi paljastui viallinen sytytysyksikkö.

Mutta virranjakajan kansi,pyörijä, ja johtimet kannattaa myös tarkastaa.
Ja korkissa oleva tiiviste on ehjä.
Tuo viittaisi taas luultavasti polttoainepuolen ongelmaan.niin se lähtikin käyntiin noin 10-15 sekunniksi ja pidin kierroksia 2000rpm ja kävi ihan järkyttävän tasasesti ja sitten se sammu.
Epäilys on että lämpöaikakytkimen lopettaessa toimintansa lisäpolttoaineen annostelu
loppuu, ja normaali polttoaineen annostelu ei riitä pitämään konetta käynnissä.
Tämä on siis vain epäilys..
Onko tankissa jo tätä uutta polttoainetta...?
Voisiko tuo olla maadoitusvika..?antaa kipinää ainaki välillä
miksi vain välillä?
Mutta meikäläisen OG900i aikoinaan pysähtyi lennosta.
Ja syyksi paljastui viallinen sytytysyksikkö.

Mutta virranjakajan kansi,pyörijä, ja johtimet kannattaa myös tarkastaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 8 vena ei käynnisty
Öljytikku kunnolla paikallaan? Entä huohottimen letku? Huohottimen kumin kunto venttiilikopassa? Imuvuoto se voisi olla. Bensa loppu? Tämä olisi ehkä se noloin. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 8 vena ei käynnisty
Öljytikku on paikallaan, ruisku on, tulpat ja johdot katottu, samoin pyörijä ja virranjakaja. Kunnossa on. Tankissa on se joku 20litraa bensaa ja kunnon tavaraa on eli vanhaa. Tähän o kansipahvi vaihdettu noin 20 tkm sitten ja ainaki silloin kaikki oli kannessa kunnossa. Kansi plaanattiin silloin suoraksi. Kumien kunto on ihan ok. Ehkä hieman kulunutta mutta veikkaisin että olisi vielä tiiviitä. Ja letkut on kiinni mutta liekit purskahtavat näistä kumiholkeista ulos. Missäs se lämpöaikakytkin on? Joku puhu virranjakajan hall anturista.. Pitää men tänään kokeilemaan viel, samalla katson onko johdot kiinni siinä anturissa kun nytten muistaakseni on hieman kärsineen näköinen..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24614
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 8 vena ei käynnisty
vanha bensa ei syty ja se 20litraa ei välttämättä riitä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 8 vena ei käynnisty
nytten tuli laitettua masinolia litra ja 98 bensaa joku 12litraa lisää. Eilen huomasin sen että vain 1:s ja 2:s pytys sytytti mutta tänään kun vaihdoin virranjakajan kannen ja uudet kumitulpat niin sytytti vain oliskohan ollut 2:s ja 4:s pytys ja välillä minun mielestä vain yhdessä pytyssä... Ja liekit imusarjasta leimahtaa ja paukkuu välillä entistäkin reilummin.
Re: 8 vena ei käynnisty
tuota mites päättelit että mikä sylinteri sytytti? oliko tulpat irki?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 8 vena ei käynnisty
pakosarjasta tuntee mikä putki/pytty lämpenee ku o peltisarja. ja tulpat ol irti ja putsasin niitä hieman mutta se oli jo viime vkl aikana.. Olisikohan se sittenkin tuo sytytysyksikkö... missä se oikein on?
Re: 8 vena ei käynnisty
Esim. tuon kuvan vasemmassa alanurkassa näkyy sytytysyksikkö.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 8 vena ei käynnisty
Samantyyppisiä oireita 900i -87:ssa. Seisoi noissa pakkasissa pari pari viikkoa ja eilen yritin käynnistää: lähti ja kävi harvoilla pytyillä kaasupolkimella avustettuna ehkä minuutin ja nuukahti siihen. Ei ole sen jälkeen kunnolla edes luvannut.
Tiputti bensaa käynnistysten jälkeen EGR venttiilistä. Ainakin tulee siis bensaa ryyppyventtiilistä. Ruuvasin venttiilin jalan väliin tukkeen eikä tiputa enää eikä toivottavasti saa ilmaakaan sieltä.
Märät tulpat kuivattu, virranjakajan kansi kuivattu sisäpuolelta, tulpanjohtojen liitokset tarkastettu ja kiristetty. Usean minuutin pyörityksellä vain kakkossylinteri sytyttää (pakoputki kuumenee)! Sen jälkeen löydetty vielä virranjakajan alipainesäätimestä pahasti puhki oleva kalvo. Vaihdan säätimen ja korkeajännitepiuhat on vielä mittaamatta.
Voiko alkuperäinen kastelu vaikuttaa edelleen eli pelkkä tulppien putsaus ei riitä (vuoden ja n 2tkm vanhat kuten kansi ja pyörijä)? Mikä voisi aiheuttaa tuollaista yhden sylinterin käyntiä? Vai riittääkö tuo rikkinäinen kalvo aiheuttamaan kaiken? Oirehti muuten jo edellisellä viikolla käymällä välillä kolmella (ykkönen kylmä), mutta siihen asti on lähtenyt ja käynyt kelissä kuin kelissä. Ohjeita ja vinkkejä tutkimuksiin otetaan nöyryydellä vastaan.
Tiputti bensaa käynnistysten jälkeen EGR venttiilistä. Ainakin tulee siis bensaa ryyppyventtiilistä. Ruuvasin venttiilin jalan väliin tukkeen eikä tiputa enää eikä toivottavasti saa ilmaakaan sieltä.
Märät tulpat kuivattu, virranjakajan kansi kuivattu sisäpuolelta, tulpanjohtojen liitokset tarkastettu ja kiristetty. Usean minuutin pyörityksellä vain kakkossylinteri sytyttää (pakoputki kuumenee)! Sen jälkeen löydetty vielä virranjakajan alipainesäätimestä pahasti puhki oleva kalvo. Vaihdan säätimen ja korkeajännitepiuhat on vielä mittaamatta.
Voiko alkuperäinen kastelu vaikuttaa edelleen eli pelkkä tulppien putsaus ei riitä (vuoden ja n 2tkm vanhat kuten kansi ja pyörijä)? Mikä voisi aiheuttaa tuollaista yhden sylinterin käyntiä? Vai riittääkö tuo rikkinäinen kalvo aiheuttamaan kaiken? Oirehti muuten jo edellisellä viikolla käymällä välillä kolmella (ykkönen kylmä), mutta siihen asti on lähtenyt ja käynyt kelissä kuin kelissä. Ohjeita ja vinkkejä tutkimuksiin otetaan nöyryydellä vastaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 8 vena ei käynnisty
Omassa autossa aikoinaan NGK tulpat pääsi kylpemään bensassa kunnolla käynnistysyritysten aikana ja oli vaihtokamaa. Jos sulla kyseiset tulpat niin saattaa olla vaihto edessä.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: 8 vena ei käynnisty
Joo NGK:t oli ja on uudetkin. Vaihdoin alipainesäätimen (Motonetistä sai, mutta muilla ei ollut edes tilattavana), virranjakajan kannen, pyörijän ja ne tulpat. Heti lähti, mutta tiedähäntä mikä oli alkuperäinen käynnistymättömyyden syy. Olisiko ne kalvot menneet pakkasella kondenssiveden jäätyessä sinne kammioihin, kun olivat ensin ruostuneet sopivasti vuosien varrella.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH