Imusarjan tiivisteen vaihtaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saapas_saabas
Matalapaineturbo

Imusarjan tiivisteen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Haulla en löytänyt tästä juttua. Ihan perus homma, mutta ei ensikertalaiselle. Jäähdytin nesteet ilmeisesti laskettava ensiksi pois ja sitten vasta purku hommiin? Mitä kaikkea tässä pitää ottaa huomioon? Mitkä ovat oikeat kiristys momentit kasattaessa?
Kannattaako laittaa liimaa tiivisteen lisäksi? Onkohan tuo miten iso homma tehdä? Aika paljon näyttää olevan letkua, putkea ym. rojua purettavaksi.

Jos joku Clubilainen tahtoo tarjota apua hommaan niin kuulolla ollaan :roll:
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
twirl
"Viggen"

Re: Imusarjan tiivisteen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Ei se suuri homma ole.. itse olen vetänyt aina käsituntumalla nuo pultit kireyteen ja hyvin on pitänyt ym..

ite ei ole koskaan tullut liimaa laitettua ja hyvin pitänyt ja tominut että en itse ainakaan suosittele liimaa
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Saapas_saabas
Matalapaineturbo

Hyvä ettei homma ole järin suuri. On täällä loistavaa sakkia. Apua tarjottiin samantien ja :saab: saadaan pajotuksen alle jo tällä viikolla.
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

16V imusarjan kiinnityspultien kiristysmomentti 22Nm, ja mielellään kiristettynä keskeltä aloittaen spiraalimaisesti ulospäin.

Tiivisteen osalta kannattaa huolehtia että se tulee oikeinpäin asennetuksi, näyttää äkkivilkaisulla symmetriseltä vaikkei ole sitä.

Tiivisteen asennusta helpottaa huomattavasti jos jaksaa valmistaa pultinreikiin kierrettävät ja meisselihahlolla varustetut aputapit esim. M8 pulteista, niiden avulla tiiviste pysyy paikoillaan ja imusarja on helppo liu'uttaa paikoilleen niin että tiiviste myös jää väliin oikein.

Liima ei välttämätöntä mutta itse olen tavannut varmuuden vuoksi käyttää, esim. Locktiten anaerobiset, Hylomar ym. bensiiniä kestävät.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo

Todii. Tulipahan tuossa imusarjan tiiviste vaihdettua ja auto toimii nyt loistavasti! Todella iso kiitos kuuluu lahtinen1.lle avusta! Olisi ollut muuten nyrkki suussa rannetta myöten ja koko ukko jäässä ukkovarpaasta viimeiseen hiussuortuvaan asti! Pakoputkikin meinas ruveta keljuilemaan, mutta oppi tavoille Lievestuoreen velhon käsissä.
Vastaa Viestiin