Kaikin puolin muuten ihan soiva peli, mutta ostohetkellä kävi huono tuuri nimenomaan näiden jäähdytysnesteiden osalta. Myyjä kertoi lisänneensä nestettä liikaa, kun huomiomme kiinnittyi jäähdytysnesteen korkin juuressa olleeseen jäähdytysneste kostumaan. Emme muuten sen tarkemmin tarkastellut vaan mentiin ns perstuntumalla, mittareita seuraillessa, että flekti toimi, öljyt ok jne. No, eihän toki ollut kyse uudesta autosta ja hinta 800 eur.
Mutta tänään sitten avasin paisuntasäiliön korkin ja ikäväksemme huomattiin, että paisuntasäiliössä on öljyä, sellaista löysähköä toffeevanukasta.
Katsahdin siltä seisomalta öljytikkua. Öljytilassa tavarat eivät olleet menneet sekaisin.
Toivoisin teiltä asiantuntevaa ohjantaa tämän asian tiimoilta.
Käytin autoa samantien korjaamon pihalla ja mekaanikko teki nopean diagnoosin.
1. Totesi, että moottoriöljyissä jäähdytysnestettä ei ole.
2. Onko käynyt mahdollisesti niin, että joskus aikaisemmassa vaiheessa auton historiaa vahinko olisi käynyt ja järjestelmässä edelleen öljyä, koska öljyä on erittäin hankala kuulemma saada nyhdetyksi jäähdytysjärjestelmästä pois?
3. Jos kansi on halki, niin projekti ei milläänsäkään ole auton hinnan väärti ja halvaksi ei tule. Jos pahvin vaihdolla selviäis likipitäen sama ongelma.
4. Sanoi kyllä, että öljy nousee pintaan, että jos kokeilisi alustavasti ottaa paisuntasäiliötä irti, pudottaa kurat pois, pestä säiliö huolellisesti, uudet jäähdytysnesteet sisään ja seuraa mitä tapahtuu.
5. Ehdotti ensimmäiseksi operaatioksi yllämainittua ja hän voi pistää paikkausaineet ja toivotaan, että jos ongelma sillä tokenisi.
Ystäväni kyllä hiukan epäili paikkausaineen toimivuutta siinä tapauksessa jos öljyt sekottuvat jäähdytysnesteeseen eikä päinvastoin.
No mutta anyway. Nyt toivoisin niiltä Saab specialisteilta joilla on 900:sta tällaisia kokemuksia. Mikä on järkevin toimintamekanismi, mikä saattaa olla suurimmalla mahdollisuudella vian syy.
Öljylle ilmeisesti tässä mallissa ei ole erillistä lauhdutinta, joten se vaihtoehto lasketaan pois.
Ja miten selviän edullisimmin.. jos kansi on halki tai pahvi paskana.
Eli miten tästä dilemmasta selvitään vähimmin vaurioin?
Kiitokset heille etukäteen, jotka voivat antaa tähän ko asiaan asiantuntevaa apua. Tavoitteena, että Saab toimisi edelleen luotettavana käyttöautona ja saatais pidettyä edelleen positiiviskaikuinen Saab-fiilis yllä, ettei nyt heti kyynerpäitä myöten paskaan survaantuis.
