99 ovet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja makeh »

"otat "kattolevyn" ulos autosta"
Tätä tietoa kaipasin kovasti, kun ei ole mitään hajua miten se verhoilu olis kiinni eikä ole vastaan sattunu tulemaan roikkuvia verhoiluja.
Asia kiinnostaa sikäli paljon et on kuin opiskelis koulun penkillä näitä asioita saabeista, on tarkoitus perehtyä saab rakentelun salohin/tekniikkaan juurta jaksaen :roll:

Uuudemmat autot ei enää kiinnosta ollenkaan riittää kun on yks uusi MP tallissa ja nämä vanhemmat saabit jostain syystä vetää puoleensa kuin mangeetti...???
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lukemalla ei opi mitään.....

sytkän säätöä luin 2 iltaa ku oli kupla.... 15min moottorin takana selvensi paljon enemmän...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja makeh »

"lukemalla ei opi mitään....."
En nyt tarkoitanu tätä kirjaimellisesti ,mutta kyllä se sujuvasti lueskelukin kyllä auttaa yhteis työssä käytännön tekemisen kans kyllä se vain näin on......
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Täällä hyviä kuvia verhoilun vaihdosta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/kattoverhoilu/

Sinänsä tuo "ota kattolevy ulos autosta" on ihan hyvä ohje, sillä se sisäkatto ei varsinaisesti ole mitenkään kiinni. Sisäkatto on kiilattu paikoilleen niistä kohdista, mistä se jo silmailemällä näkyykin. Eli verhoilua pitävät paikoillaan pilareiden verhoilut ja lisäksi sisäpeili, häikäisysuojat, kattovalo ja kahvat.
Sisäkattoa irroittaessa kannattaa varoa etenkin sen kulmia ja muita ohuita kohtia, kuten kattovalon ympärystää. Korimallista riippuen sisäkaton poistoa joutuu vähän miettimään. Combi-malleissa sisäkatto tulee kätevästi takaluukusta, sedaneissa pitää vähän taiteilla, ellei halua irrottaa taka- tai tuulilasia.
Katon verhoiluun soveltuvia alkuperäistyyppisiä laminaattikankaita saa autoverhoomoista. Kankaan pinnassa on ohut nukka ja taustalla vaahtomuovi. Hinnat yleensä n. 20-40 euroa/metri. Kangasta kannattaa varata työhön 2,5-3 metriä, että sitä riittää myös C-pilareiden verhoiluun. Kankaan täytyy olla venyvämpää tyyppiä, sillä muuten sen liimaaminen paikoilleen on hankalaa.
Vanha verhoilu lähtee yleensä varovasti vetäen irti, mutta silti kannattaa olla tarkkana, ettei sisäkatto repeä. Sisäkaton "runko" on muotoon puristettua lasivillaa, joten se ei kovin raakaa käsittelyä kestä. Kun verhoilu on saatu irti, pitää kaikki vanhat liimajämät hioa kevyesti pois. Jos näin ei tee, on vaarana, että uusi liima ei pidä kunnolla, jolloin verhoilu alkaa taas pian roikkua. Uuden kankaan liimaamisessa kannattaa käyttää laadukasta kontaktiliimaa, jota kuluu helposti huokoiseen kattoon 2-3 0,5l purkkia, eli varaa liimaa riittävästi hommaan. Jotkut ovat liimaneet verhoilun spray-liimalla ilmeisesti ihan hyvin tuloksin. Molempia liimoja käytettäessä tulee varoa liika-annostelua, jottei liima mene verhoiukankaasta läpi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja makeh »

Kiitti erinomaiset kuvat asian tiimoilta..!

Kartoitan tässä et mitä tulee n.mielessä maksamaan ja paljonko joudun tekemään töitä jos ostan sen 99 saabin et ei tulis liikaa yllätyksiä jälkeen päin
Asiassa on kuitenkin tärkeintä se että tiedän itse et pystyn tekemään kaikki sisustus työt itse,koska on kova mielen kiinto verhoilun uusimista kohtaan, ei niinkään se mitä siihen menee aikaa tai euroja
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Sedanistakin saa ihan takakontin kautta ainakin satkussa ton pahvin pihalle.

Lisään piakkoin projektit osiolle omiin rakennelmiini kattoverhoilun tekemisen Motonetin verhoiluvinyylistä, jolla pinnasta tulee nahan näköistä. Paketti, joka sedanissa riittää koko kattoon ja c-pilareihin, maksaa 30€ ja remonttiliimat joita käytin yhteensä 10€, eli hinta on varsin edullinen. Remppaliimaa käytin siksi, että saa vähän enemmän työskentelyaikaa. Omastani ei tullut ihan priimaa, kun tein homman ensimmäisen kerran, seuraavasta sitten saattais jo tulla erittäin hvä, kun ongelmakohdat on tiedossa. Tokihan toi ei ole museoautoon käypä matsku, mutta mulla ei oo sellanen tavotteenakaan - tolla sen sijaan sai vähän piilotuninkia sleeperiin. :roll:

Uudemmista satkuista löytyy myös roikkumattomia verhoiluja, kun liimaa tai kangasta on vissiin tehtaan toimesta muutettu jossain välissä, mutta en tie millä systeemillä noi vanhat verhoilut saa puhtaiksi rikkomatta kangasta tai pahvia ja sopiiko satkun katto tuplikseen. Itellä löytyis harmaantunu mutta täysin roikkumaton combin kattoverhoilu tallin nurkasta, versioon jossa c-pilarissa on pikkuikkuna.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 ovet

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Aikaa tuohon verhoiluhommaan kannattaa sitten varata koko viikonloppu. Vaikka kyseessä onkin suht simppeli homma, saa siihenkin aikaa tuhrattua ihan kivasti -ja hosuahan ei tässä tapauksessa kannata, kun on niin näkyvästä asiasta kyse. Huonosti tehdyt rävellykset sitten ärsyttävät joka kerta, kun autoon istahtaa.

Mulla homma eteni jotakuinkin näin:

Perjantaina töiden jälkeen sisustan purkua ja sisäkaton poisto. Lisäksi poistin vanhat verhoilukankaat muotopuristetuista kappaleista.

Lauantaina vanhojen liimajäämien poistoa ja yleistä osien siistimistä. Jouduin esim. liimaamaan lasivillaosien tausoille tukipaperia (käytin sanomalehteä ja yleisliimaa; liimasin useamman kerroksen, jotta rakenteesta tuli jäykkä), kun jotkut paikat olivat niin rispaantuneessa kunnossa. Sitten kaavoitin C-pilareiden verhoilut ja liimasin ne paikoilleen.

Sunnuntaina kävin varsinaisen katto-osan kimppuun. Tähän hommaan tarvitaan reilusti tilaa ja puhdasta paperia tai lakanoita suojaamaan uutta kattoverhoilua. Puhtaan tilan tarve on oikeastaan suurin haaste koko hommassa. Kattoverhoilu pitää liimata useammassa jaksossa, jotta liima ei ehdi kuivua liikaa. Osioittain liimaaminen myös helpottaa uuden kankaan käsittelyä, sillä sitä joutuu työn edetessä venyttelemään ja silittelemään paikoilleen. Itse en käyttänyt kiinnityksessä niittejä, vaan liimasin kattoverhoilun vähän reilummin kääntöpuolelle -ehkä noin 10cm levyiseltä kaistaleelta kauttaaltaan. Iltapäivällä pääsinkin jo sitten asentamaan kattoa takaisin paikoilleen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin