'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Juha96 kirjoitti:Oikea öljy on ATF Type F eli ATF 210. Löytyy ainakin hyvinvarustetuilta Shell-huoltoasemilta Shell-merkkisenä ja Motonetista Mag1-merkkisenä.
Eipä ollu Motossa kallistakaan. Pitää sitten kelien lämmettyä vaihtaa tommoset sinne.
Juha96 kirjoitti:Ainakin Turboon on saanut noita kaikkia varusteita 1984, mutta saiko GLi:hinkin tehdasasenteisena jo tuolloin, en tiedä. Kannattaa tutkiskella, löytyykö valmiita johdotuksia, esim. ilmastoinnin johdot saattaa löytyä niiden kahden blankokytkimen takaa jos johtosarjassa on valmius olemassa. Vakionopeussäätimen jälkiasennus on hieman isompi homma kuin nykyisissä autoissa, pitää mm. asentaa nopeusanturi vasemman sisemmän vetonivelen luo yms. Kaikki toki on mahdollista.
Koska museokatsastus pidetään mielessä on hyvin tärkeää, että asennellaan vain tehdaslisävarusteita. Pitää vähän tehdä salapoliisitoimintaa :)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Olen yhdestä '84 turbosatkusta purkanut ilmastoinnin ja siirtänyt sen '86:een. Laitteessa on periaatteessa kokonaan erillinen johtosarja, joten sitä ei varmaan ole asennettu muuta kuin ilmastoituihin. Pienellä vaivalla sen saa siirrettyä ja rakenneltua releet alkuperäisille paikoille sulakerasiaan.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hommaa jostain 900 saabin lisävarusteluettelo tuolta aikakaudelta niin näet mitä kaikkea siihen on alunperin saanut.

itsellä on 1992 luettelo jossa ainakin mainitaan 1984 malliin sopivia lisävarusteita vaikka kuinka.
esim. takaniskatyynyt, takaspoileria, ratteja, ohjaustehostin, lisämittareita, sähköpeilit, keskikonsolin on saanut 83- eteenpäin, vakionopeudensäätimen on saanut 84- ja sitä uudempiin, polttoainelämmittimenkin on saanut halutessaan 81 eteenpäin.

paljon muuta pientä on saanut halutessaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

antti.hakamaa kirjoitti: itsellä on 1992 luettelo jossa ainakin mainitaan 1984 malliin sopivia lisävarusteita vaikka kuinka.
Voisko tuota luetteloa saada mitenkään tänne näkyville? Vois verrata tuohon oman satkun varusteluun. Keskikonsoli pitäisi ekana hommata.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Laitoin tuonne Saab Lisävarusteet -esitteet vuosilta 84 ja 85 ja lisäksi sen Saab 1980 -esitteen ja lehtimainoksia 70-luvun Tuulilaseista kun kerran innostuin :D Jos niistä jollekulle on hyötyä niin hyvä, ei ne paljoa ketään hyödytä tuolla koneen kansiossa.
linkki
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kiitos, mainiota.

Nuo 2 alinta kylkiteippiä uustuotantoon PLEEASE!! :o (-84 lisävarusteet tiedosto 4)
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Rattivaihde kirjoitti:Laitoin tuonne Saab Lisävarusteet -esitteet vuosilta 84 ja 85 ja lisäksi sen Saab 1980 -esitteen ja lehtimainoksia 70-luvun Tuulilaseista kun kerran innostuin :D Jos niistä jollekulle on hyötyä niin hyvä, ei ne paljoa ketään hyödytä tuolla koneen kansiossa.
linkki
Hyvää matskua, kiitos!

Tuli tässä mieleen, että näitä saattaa olla porukalla paljonkin. Itselläkin on joitakin 80-luvun alkupuolen esitteitä ja lehtijuttuja. Voisiko näitä kerätä ihan omaan osioonsa - vaikka tuonne Saab-tietoa sivulle - kuten joillakin muilla klubisivuilla on? Tietty ongelmia voi tulla kopiointioikeuksien, levytilan, tallennusoikeuksien tms. käytännön järjestelyjen kanssa. Pitempään mukana olleet varmaan muistaa, onko tämä asia käsitelty - ja hylätty.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Moron täältäkin ja onnea autolle.

Kun vaihdat ne automaatin öljyt, niin olet varmaankin jo huomannut, että joudut irroittamaan koneen alta sen "pohjapanssarin", mikä suojaa sitä öljynpoistoruuvia. Muista sitten pestä hyvin se suodatin ja kuivata myös. Kun vaihdat uudet öljyt niin lähtee sakat liikkeelle ja jos suodin on jo valmiiksi tukkoinen niin menee umpeen ja öljynkierto loppuu. Näi kävi aikoinaan minulle. Tosin kulki ihan hyvin kolmosella (ykköstä ei suostunut vaihtamaan ollenkaan) ja vaati uuden laatikon. Joten kannattaa ajella muutama tuhatkilometriä ja vaihtaa uudelleen, kun on muutenkin helppo homma. Ja aikoinaan oli Scan auton ohje kaataa öljyä yli asteikon, että toimi kylmänä paremmin. Kick-down vaijeria voi itse kiristää tai löysätä siitä ruiskun ilmasäätimen vieressä olevasta säätöruuvista.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Heh mielenkiintoista tämä lootaöljykeskustelu. Mobilin luettelo sanoo, että pitäis laittaa tuota AFT 220 öljyä, Motonetin mies (joka on ollu Saabilla varaosamyyjänä vuonna nakki) sano että heidän joku Motox öljy passaa. Ota nyt sitten selvää. Itse olisin ostamassa tällä hetkellä tuota MAG merkkistä öölinkiä. No katsotaan nyt.
tuomjussi kirjoitti:Kun vaihdat ne automaatin öljyt, niin olet varmaankin jo huomannut, että joudut irroittamaan koneen alta sen "pohjapanssarin", mikä suojaa sitä öljynpoistoruuvia. Muista sitten pestä hyvin se suodatin ja kuivata myös. Kun vaihdat uudet öljyt niin lähtee sakat liikkeelle ja jos suodin on jo valmiiksi tukkoinen niin menee umpeen ja öljynkierto loppuu. Näi kävi aikoinaan minulle. Tosin kulki ihan hyvin kolmosella (ykköstä ei suostunut vaihtamaan ollenkaan) ja vaati uuden laatikon. Joten kannattaa ajella muutama tuhatkilometriä ja vaihtaa uudelleen, kun on muutenkin helppo homma. Ja aikoinaan oli Scan auton ohje kaataa öljyä yli asteikon, että toimi kylmänä paremmin. Kick-down vaijeria voi itse kiristää tai löysätä siitä ruiskun ilmasäätimen vieressä olevasta säätöruuvista.
Tarkoitus oli vaihtaa se suodatinkin, mutta jos kerran kannattaa laittaa ns. pesuöljyt niin tehdään sitten niin. Nyt kun on ollut lämpöseimmät kelit niin vaihtaahan se heti lähdöstä alkaen paljon joutuummin (luonnista kai).

Kaveri onnistui hoitamaan asiansa sunnuntaina ilman ongelmia vaikka pakkasta oli kin 15-20 välillä ja ilman lohkista mentin. Hyvä näin.

Detailijuttuja tein itse eilen. Otin vanhoja tarranjämiä pois laseista ja laitoin Ruune tarran takalasiin. Myös veitsellä otin ajan hampaan syömästä C pilarin verhoilusta enimpiä rikaleita pois. Nyt sekin on ihan siisti. Sitten liimasin kojetauluun vuoden 1983 markan kolikon joka tuli auton mukana. Mielestäni kiva lisä :)

Mites näiden öljyn syönti. Onko täysin syömätöntä myllyä olemassakaan?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ahietalahti kirjoitti:Heh mielenkiintoista tämä lootaöljykeskustelu. Mobilin luettelo sanoo, että pitäis laittaa tuota AFT 220 öljyä
Tuo on varmaan sopivin Mobililta löytyvä, koska oikea öljy on jo jäänyt Mobilin valikoimasta pois.

Oikea öljylaatu on kuitenkin se ATF 210 / Type F ja sitä kannattaa käyttää niin kauan kuin sitä joku vielä valmistaa ja myy.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Sitä piti vielä kysymän, että miksi bensamittari pomppii mielenkiintoisesti. Onko tyyppi ongelma? Toimii siten, että hyppä nopeasti noin 5 litraa eri asentoon. Esimerkiksi saattaa näyttää 35 tai 30 litraa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa kokeilla kiristää mittarin takaa ja tankin päältä liittimiä jos jossain kontakti vikaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja core2 »

ahietalahti kirjoitti:Sitä piti vielä kysymän, että miksi bensamittari pomppii mielenkiintoisesti. Onko tyyppi ongelma? Toimii siten, että hyppä nopeasti noin 5 litraa eri asentoon. Esimerkiksi saattaa näyttää 35 tai 30 litraa.
Yksi mahdollinen maadoituspaikka joka ryppyilee, löytyy kojelaudan kummastakin päästä, kaksi pulttia konehuoneessa lokari tilassa. Helppo kiristää, ryppyili usein vanhemmissa 900:sissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Bensatankin korkki hävis. Yksi hommata osa lisää :roll: Tuli siinä viikonloppuna hieman tussaroitua. Lähdin ABClle käymään, matkaa on estaas 35km. Bensan valo oli syttynyt juuri ennen kuin lähdin. No ajattelein, että tankkaan kun tulen takaisin. Muuten meni hyvin, mutta kun olin noin 5km kotoa nykäisi ekan kerran. No pudotin vauhdin noin 60 km/h:n ja kotin päästä seuraavalle huoltsikalle. No pääsin, mutta sitten en saanut sieltä menovettä jostain pepun syystä. :evil: Siitä jatkoin sitten seuraavaa asemaa kohden, jonne oli 3 km. Noin 500m ennen mittaria loppui menovesi, vaapalle meni kumminkin mittarille asti :D Tankatessani olin jo niin tokkurassa, että unohtui sitten tuo tankin korkin paikalleen laitto ja sille tielleen se sitten jäi. Bensaa muuten paloi 12,2l/100km

No tästä opimme ainakin sen, että kun bensan valo palaa suoraan tasaisella ajettaessa EI jäljelle OLE enää 7l, kuten ohjekirja sanoo.

Automaatin toiminta ihmetyttää. Mun mielestä sen pitäis vaihtaa pintaakaasullakin herkemmin pienemmälle. Harmittaa kun jos se ehti vaihtaa 3 vaihteen päälle ennenkun alkaa kiihdyttää, niin pitää polkaista melkein pohjaan ennenkuin vaihtaa kakkoselle. Kolmosella tuo kiihtyvyys on kumminkin sitä luokkaa että kuski kiihtyy nopeammin kuin auto. :mrgreen:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Vapari automaatin kanssa ei puhuta kiihtymisestä, vaan nopeuden lisäämisestä. Niin paitsi juuri kuljettajan kohdalla. :)
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin