Taas vaihteistoöljyistä
Uudemmissa og satkuissa kuusiokolopultin koko on 12mm.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suoraan vaan ne Nesteen 75W öljyt sinne lootaan, jos entinen öljy ei näytä ihan kuravelliä muistuttavalta sotkulta. Tuo nesteen öljyhän on itseasiassa varsin halpaa, kun moni moottoriöljy on paljon kalliimpaa litrahinnaltaan... Kahdessa 900:ssa on ollut 12mm kuusiokolo siinä öljypropussa (-88 ja -90).Jortsu kirjoitti:Onnistuin hankkimaan tätä legendaarista 75W:tä. En ole kuitenkaan vielä vaihtanut öljyjä, sillä mieltäni askarruttaa pari kysymystä:
"Huuhtelulenkki" on varmasti paikallaan, mutta onko se pakko tehdä samalla öljyllä, eli 75W:llä? Olisiko siitä jotain haittaa, jos tekisin sen vaikkapa traktorin 10W-30-moottoriöljyllä, joka on halvempaa ja helpommin saatavaa, kuin tämä nesteen ihmeaine.
Muistelisin, että laatikon tyhjennystulppa olisi jollain kohtalaisen isolla torx-kannalla, mutta mikä mahtaa olla tähän sopivan avaimen koko?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Taidanpa siinä tapauksessa jättää huuhtelulenkin tekemättä.Mertmi kirjoitti: Suoraan vaan ne Nesteen 75W öljyt sinne lootaan, jos entinen öljy ei näytä ihan kuravelliä muistuttavalta sotkulta. Tuo nesteen öljyhän on itseasiassa varsin halpaa, kun moni moottoriöljy on paljon kalliimpaa litrahinnaltaan... Kahdessa 900:ssa on ollut 12mm kuusiokolo siinä öljypropussa (-88 ja -90).
Edellinen omistaja on ilmeisesti jossain vaiheessa vaihtanut laatikkoöljyt, sillä ostaessani auton hiukan vajaa vuosi sitten, öljyt olivat "uuden" näköiset ja hajuiset. Minusta tuntuu, että nyt lootassa oleva öljy on tavallista moottoriöljyä. Laatikon toimivuus ei ainakaan näillä öljyillä ole paras mahdollinen, kakkonen rusahtelee kylmänä ja kovalla pakkasella öljy on todella jäykkää.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Tuli sitten viikonloppuna vaihdettua öljyt. Oikeassa olitte, (ainakin osa ) tyhjennysproppuun sopi 12mm kuusiokolo. Mainittakoon, että hätäisesti vilkaistuna proppu näytti ainakin minun ja lankomiehen mielestä torxilta, mutta oli kuitenkin kuusiokolo.
Laatikko toimii nyt kylmänä huomattavasti paremmin, kakkonen ei enää rusahtele ja vaihteet menevät päälle herkemmin. Lämpimillä öljyillä ero ei ole yhtä huomattava. Huomasin myös, että laatikosta tyhjäkäynnillä (kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla) kuuluva "ujellus" hiljeni selvästi.
Kiitos kaikille neuvoista
Laatikko toimii nyt kylmänä huomattavasti paremmin, kakkonen ei enää rusahtele ja vaihteet menevät päälle herkemmin. Lämpimillä öljyillä ero ei ole yhtä huomattava. Huomasin myös, että laatikosta tyhjäkäynnillä (kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla) kuuluva "ujellus" hiljeni selvästi.
Kiitos kaikille neuvoista
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Mahdoinko tehdä pahankin virheen
laitoin nimittäin vaihdelootaan Mobil Super M -öljyä SAE 10W-40.
Mobil Super M on tavallista Super -öljyä kalliimpaa, mutta viskositeetti on sama, no on se vähän eri väristä (tummempaa).
Laatikko toimii kyllä nykyisin ihan hyvin. Sen jälkeen se on toiminut hyvin kun laitoin sinne (jo edellisten öljyjen aikana siis) Liqui&Moly kitkanvähentäjää, molybdeenisulfidia siis. Johan alkoi vanha laatikkokin pelaamaan kuin psyykelääkkeillä lääkitty unelma. Vanhat sykrotkaan ei enää rusahtele.
Tuntui että kitka/ vierintävastuskin pieneni kun polttaineen kukutusputosi ja auto alkoi kulkemaan paremmin.
Laitoin sitte uusien öljyjen sekaan myös purkillisen tätä ainetta. Sitä ennen testasin vähä uusia öljyjä ja ajoin pelkillä öljyillä.
edellisetkin öljyt, jotka laatikkoon laitoin olivat Mobil Super (mutta ei siis M). ja sitä edelliset alkuperäiset olivat SAAbin omat, jotka oli tehtaalla aikoinansa laitettu. Eikä varmana ollu niitä sen jälkeen kukaan edes kattonu ku ei ollu öljyä tarpeeksi loodassa (no en mä sitä autoo maksanu).
Mutta kyllä se looda toimii ja ny on 273 000 km.
Mobil Super M on tavallista Super -öljyä kalliimpaa, mutta viskositeetti on sama, no on se vähän eri väristä (tummempaa).
Laatikko toimii kyllä nykyisin ihan hyvin. Sen jälkeen se on toiminut hyvin kun laitoin sinne (jo edellisten öljyjen aikana siis) Liqui&Moly kitkanvähentäjää, molybdeenisulfidia siis. Johan alkoi vanha laatikkokin pelaamaan kuin psyykelääkkeillä lääkitty unelma. Vanhat sykrotkaan ei enää rusahtele.
Tuntui että kitka/ vierintävastuskin pieneni kun polttaineen kukutusputosi ja auto alkoi kulkemaan paremmin.
Laitoin sitte uusien öljyjen sekaan myös purkillisen tätä ainetta. Sitä ennen testasin vähä uusia öljyjä ja ajoin pelkillä öljyillä.
edellisetkin öljyt, jotka laatikkoon laitoin olivat Mobil Super (mutta ei siis M). ja sitä edelliset alkuperäiset olivat SAAbin omat, jotka oli tehtaalla aikoinansa laitettu. Eikä varmana ollu niitä sen jälkeen kukaan edes kattonu ku ei ollu öljyä tarpeeksi loodassa (no en mä sitä autoo maksanu).
Mutta kyllä se looda toimii ja ny on 273 000 km.
SAAB
Mistä saa...
Tere,
Mistä mun kannattaa lähteä hypoidia hakemaan stadin alueella? Mieluiten vielä Espoon ja Vantaan rajoilta.
Onko siinä nyt joku tietty, mitä pitää sitten pyytää? Joku puhui jostain gl4/ gl5 jutusta???
-H-
Mistä mun kannattaa lähteä hypoidia hakemaan stadin alueella? Mieluiten vielä Espoon ja Vantaan rajoilta.
Onko siinä nyt joku tietty, mitä pitää sitten pyytää? Joku puhui jostain gl4/ gl5 jutusta???
-H-
Re: Mistä saa...
Minulle ainakin yritti myyjä kertoa, ettei 75W:tä ole olemassakaan ja yritti kaupata jotain 75W-90 -litkua. Tarkisti kuitenkin hinnastosta ja totesi minun olevan oikeassa . Eli Nesteen MP 75W on se "ainoa oikea".hessu75 kirjoitti: ...
Onko siinä nyt joku tietty, mitä pitää sitten pyytää?
...
Niin, ja sitä pitäisi käsittääkseni pystyä tilaamaan mistä tahansa Nesteen huoltoasemalta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Neste 80W-90 Hypoidit vaidoin omaan laatikkoon viime keväänä. Moottoriöljyä en suosittele kenellekään vaihteistoon. Nyt voi vaihtaa suht nopeastikin ykköseltä kakkoselle ilman rusahdusta. Tätä öljyä oli saatavilla ihan Nesteen huoltamon hyllystä. Hintakaan ei ollut paha. Liikkeellle lähdettäessä vähän jäykähkö, mutta ei paha ja notkistuu nopeasti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ja jos nesteen huoltoasemaa ei lähellä niin löytyy tilaamalla myös AD-varaosaliikkeistä.Oman pöntön tilasin sinne ja hinta kai sama. Sielläkin sanoivat ettei sellaisia öljyjä olekkaan
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015