900i ja pöyristyttävä kulutus
900i ja pöyristyttävä kulutus
Luotettava 900i:ni on ruvennut tykkäämään bensasta entistä enemmän, 20e:lla ajaa VAIN 100km. mitään näkyviä vuotoja ei ainakaan ole tullut vastaan, tulpat+ilmanputsari vaihdettu. olisiko ruiskussa mahdollisesti vikaa? säädöt menny pieleen?
Edit: ja sitten toinen ongelma, kylmänä nykii todella pahasti vaihteen vaihdossa ja meinaa tukehtua, ei kyllä vielä kertaakaan ole sammunut. kun lämpöviisari nousee vihreälle niin toimii kuin junan vessa
Edit: ja sitten toinen ongelma, kylmänä nykii todella pahasti vaihteen vaihdossa ja meinaa tukehtua, ei kyllä vielä kertaakaan ole sammunut. kun lämpöviisari nousee vihreälle niin toimii kuin junan vessa
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Alipaine ennakko säätäjän kalvo..?
Lämpöaikakytkin oikosulussa..?
Tulpan johdot..?
Virranjakajan kansi..?
Pyörijä "lähetyssaarnaaja"...?
Lisäilmaluisti jumissa..?
Määränjakajan kara jumissa...?
Tuolta lisää tietoa K-jetronicista
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Ruiskun säädöt eivät mene itsestään pieleen.
Lämpöaikakytkin oikosulussa..?
Tulpan johdot..?
Virranjakajan kansi..?
Pyörijä "lähetyssaarnaaja"...?
Lisäilmaluisti jumissa..?
Määränjakajan kara jumissa...?
Tuolta lisää tietoa K-jetronicista
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Ruiskun säädöt eivät mene itsestään pieleen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
- Paikkakunta: Kemi
Vaikuttas määräjakajan vialta, antaa liikaa tavaraa, kylmänä lisäruisku pukkaa seoksen liian rikkaalle. Vaihdoin appiukon yskään lämppärinkennon ja hanan. 6 tunnin urakan jälkeen ei millään käyntiin!!!
3 (kolme) iltaa vian etsintää bensa ja sähkö puolelta. Ruiskusuuttimet ämpärissä ja ohitin pumpun releen, virrat päälle ja mitä v***ua. Bensaa tuli heti ennen kuin edes painoi kaasua. Ei ihme että tulpat paksussa karstassa. Jakajan putsaamisen ja akun lataamisen jälkeen käyntiin, JIHUU. Mutta kun piti kasata kojetaulu loppuun (1h), niin kylmänä käynnistyi ja kävi mutta helvetin huonosti röpöttäen. Seuraavana päivänä testeriin ja seokset edelleen liian rikkaalla!!! Pitää alkaa ettiä uutta määräjakajaa putsattavaksi ja säädettäväksi.
3 (kolme) iltaa vian etsintää bensa ja sähkö puolelta. Ruiskusuuttimet ämpärissä ja ohitin pumpun releen, virrat päälle ja mitä v***ua. Bensaa tuli heti ennen kuin edes painoi kaasua. Ei ihme että tulpat paksussa karstassa. Jakajan putsaamisen ja akun lataamisen jälkeen käyntiin, JIHUU. Mutta kun piti kasata kojetaulu loppuun (1h), niin kylmänä käynnistyi ja kävi mutta helvetin huonosti röpöttäen. Seuraavana päivänä testeriin ja seokset edelleen liian rikkaalla!!! Pitää alkaa ettiä uutta määräjakajaa putsattavaksi ja säädettäväksi.
Toi saattais olla, naapurin asentaja sano että on tosiaan varmaan rikastin päällä tai jotain vastaavaa.Vaikuttas määräjakajan vialta, antaa liikaa tavaraa, kylmänä lisäruisku pukkaa seoksen liian rikkaalle.
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_Aina_ tämä legenda tulee esille k-jetronicissa. Kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee plussa startilta ja se antaa bensaa vain kun moottoria startataan. Tietysti suutin voi vuotaakin mutta varmaan sangen harvinaista.Ruosteruisku kirjoitti:Vaikuttas määräjakajan vialta, antaa liikaa tavaraa, kylmänä lisäruisku pukkaa seoksen liian rikkaalle.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
Imusarjan painekytkimeltä mm tulee käsky antaa lisäruokaa kylmäkäyntisuuttimelta . Täyskaasurikastus. Omassa 900i vm 90 on kyseinen laite. Vanhemmissa kaikissa ei ole. Eli muitakin onkuin + startilta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Täyskaasurikastuksen vempeleet löytyi minultakin ruiskuksi muunnetusta '87 900:sta. Voipi olla että siinä oli ruisku peräisin uudemmasta autosta.
Ja '90 i8:ssahan on katti, voisikohan väärin toimiva lambda-anturi aiheuttaa häikkää seoksissa.
Ja '90 i8:ssahan on katti, voisikohan väärin toimiva lambda-anturi aiheuttaa häikkää seoksissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lamda
Omani kanssa on ollut sellasta että Ohjauspainesäädin kömähti ja seokset oli tapissaan.. Sitten vaihettiin perään lambda. Kylmänä ei jäänyt ekalla käyntiin. Suriseeko tahtiventtiili vasemmas lokasuojassa ,saa aikaan nimen omaan vähäpäästöisyyden i8v.kat mallissa ,säätää oliko alimmassa kammiossa määränjakajassa vallitsevaa painetta. Saa tietonsa oikealla takana penkin alla olevalta ohjainlaitteelta ja se taas saa tietonsa Lamdalta. Ohjauspaineventtiilin lähempi tutkiskelu edellyttää painemittausta muuten ei oikein pysty.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Mjoo, myönnettäköön, että i8k:ssa se on ainakin noin, mutta äärimmäisen harvinaisia muuten. Aika perverssi kyllä muutenkin tuon lambda-k-jetin ruisku :)900i kirjoitti:Imusarjan painekytkimeltä mm tulee käsky antaa lisäruokaa kylmäkäyntisuuttimelta . Täyskaasurikastus. Omassa 900i vm 90 on kyseinen laite. Vanhemmissa kaikissa ei ole. Eli muitakin onkuin + startilta
Re: 900i ja pöyristyttävä kulutus
Laitan tähän viestiketjuun omastani:
900 k-jet vm 87, 8-venttiiliä, turbo, automaatti, 154tkm ajettu.
tulpat+johdot+virranjakajan kansi+pyörijä uusittu. Alipainekello kunnossa. Sytytysennakko jäi tarkistamatta kun konehuone täynnä tavaraa Auto käyttäytyy lämpimänä oikein nätisti ja rauhallisessa matka-ajossa olen päässyt 9.5L kulutuslukemaan.
Kaupunkiajossa on kuitenkin kolmen viimeisen tankkauksen aikana keskikulutus ollut 13-17 litraa, johon minulla jatkossa ei ole varaa.
Omat epäilykseni kohdistuvat siihen, että moottori ei käy taloudellisesti ennen kun se on saavuttanut täyden käyntilämpötilan. Tämä päätelmä siitä, että automaatin "kuminauhaefekti" on tosi voimakas koneen ollessa kylmä; Tuntuu että risteyksistä auto lähtee todella laiskasti riippumatta paljonko antaa kaasua ja kulkupuoli on hyvin jähmeätä. Ei voi olla taloudellista.
Lisäksi satunnaisesti käy myös niin, että kun olen lähtenyt ajamaan kylmällä moottorilla, on ensimmäisen kilsan aikana alkanut yllättäen pätkimään/röpöttämään (liikaa bensaa?) mutta oire loppuu parin minuutin sisällä. Pakkasilla teki usein sitä, että käynnistymisen jälkeen sammui ja vasta toisella jäi käyntiin.
Itse en k-jet tekniikasta ymmrrä mitään. vanhoja viestiketjuja kun olen selannut niin olen ymmärtänyt että vika ei voi olla kylmäkäynnistyssuuttimessa eikä lämpöaikakytkimessä (vaikuttavat vain startatessa?). Paljon on keskusteluja ohjauspaineen säätimestä, voisiko vika olla siellä? Onko kellään vastaavaa toimivaa purkuosaa jota voisi kokeilla (onko helppo vaihtaa itse? en edes tiedä missä se on konehuoneessa )
900 k-jet vm 87, 8-venttiiliä, turbo, automaatti, 154tkm ajettu.
tulpat+johdot+virranjakajan kansi+pyörijä uusittu. Alipainekello kunnossa. Sytytysennakko jäi tarkistamatta kun konehuone täynnä tavaraa Auto käyttäytyy lämpimänä oikein nätisti ja rauhallisessa matka-ajossa olen päässyt 9.5L kulutuslukemaan.
Kaupunkiajossa on kuitenkin kolmen viimeisen tankkauksen aikana keskikulutus ollut 13-17 litraa, johon minulla jatkossa ei ole varaa.
Omat epäilykseni kohdistuvat siihen, että moottori ei käy taloudellisesti ennen kun se on saavuttanut täyden käyntilämpötilan. Tämä päätelmä siitä, että automaatin "kuminauhaefekti" on tosi voimakas koneen ollessa kylmä; Tuntuu että risteyksistä auto lähtee todella laiskasti riippumatta paljonko antaa kaasua ja kulkupuoli on hyvin jähmeätä. Ei voi olla taloudellista.
Lisäksi satunnaisesti käy myös niin, että kun olen lähtenyt ajamaan kylmällä moottorilla, on ensimmäisen kilsan aikana alkanut yllättäen pätkimään/röpöttämään (liikaa bensaa?) mutta oire loppuu parin minuutin sisällä. Pakkasilla teki usein sitä, että käynnistymisen jälkeen sammui ja vasta toisella jäi käyntiin.
Itse en k-jet tekniikasta ymmrrä mitään. vanhoja viestiketjuja kun olen selannut niin olen ymmärtänyt että vika ei voi olla kylmäkäynnistyssuuttimessa eikä lämpöaikakytkimessä (vaikuttavat vain startatessa?). Paljon on keskusteluja ohjauspaineen säätimestä, voisiko vika olla siellä? Onko kellään vastaavaa toimivaa purkuosaa jota voisi kokeilla (onko helppo vaihtaa itse? en edes tiedä missä se on konehuoneessa )
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900i ja pöyristyttävä kulutus
Ohjauspaineventtiilin vaihtamisen jälkeen todennäköisesti seossäätökin on pielessä, eli parhaiten saa kokeiltua pakokaasuanalysaattorin äärellä. Jos taas huvittaa kokeilla säätää seoksia korvakuulolta, voit kokeilla sitä jo ennen ohjauspaineventtiilin vaihtoa. Parasta olisi tietysti mitata ne ohjauspaineet (kylmänä ja lämpimänä) ja vaihtaa osia vasta sitten jos paineet on todettu olevan pielessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i ja pöyristyttävä kulutus
ja nykyisillä bensanhinnoilla ei aja kaupungissa kuin 100 km 20€...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147