OG900 - laturi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla olis ylimääräisenä Valeon uusi, ei mikään tehdaskorjattu.
Muistaakseni 90A mutta vain yhdellä hihnalla.

Satkulla sais, jos kiinnostusta niin pukkaa YV:tä ni kaivan tiedot esiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Laturi (70A Bosch) rupesi temppuilemaan muutama päivä sitten. Kun auton laittaa käyntiin jää latauksen merkkivalo palamaan, kierroksia nostaessa sitten sammuu. (normaalia näin toiminut jo ainakin pari vuotta.) Nyt kuitenkin kun kierroksia nostaa ja merkkivalo sammuu ei laturi aina rupea lataamaan. (jännite jää noin 11volttiin) Vasta reilumpi kierrosten nosto saa laturin heräämään. Tällöin laturi kuitenkin kuormittuu niin että hihnat vinkuu. Samoin joskus kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin jännite putoaa jonnekkin 12.5V tienoille. Taas kun kierroksia nostaa niin hihnat huutaa. Mielestäni kun kaksi hihnaa huutaa ja savuaa (kumin käry tulee kapiiniin) on laturi aikasta jäykkä pyörimään. Normaalisti latausjännite on ollut 13.9-14.3V ja on edelleenkin suurimman osan ajasta.

Pari kolme kuukautta sitten Maadoituspiste etu palkista puhdistettu ja laturin liitokset puhdistettu. Samalla laturin teho mitattu ja todettu, että hyvin lähtee 70A eikä hihnat valittaneet yhtään. (epäilin silloin laturin tehoa mutta akkuhan se kuitenkin oli)

Hiilet ja liukurenkaat on vaihdettu noin 30000km sitten ja tarkastin ne vielä hyväkuntoiseksi. Mittasin myös laturin sisäisen "jännitehäviön" herätenavan ja laturin "tehonavan" välistä ja se on 0.12V (ilmeisesti pitää olla alle 0.2V) Vaihdoin tänään vesipumpun kun sekin rupesi vuotamaan kuin seula. Arvelin olisiko se juminut ja aiheuttanut hihnojen luistamisen mutta ei merkitystä. Vesivuoto kyllä loppui. Samalla kun hihnat oli irti niin kokeilin laturin laakereita, eikä niissä välyksiä tuntunut. Hiukan kuiva ääni niissä ehkä on mutta herkästi pyörii.
Olisikohan vika lataussäätimessä vai voiko laturi hajota myös sisäisesti kuvailemillani oireilla? Voiko sökö akku olla syypää? Akkuhan ei ole kummoisessakaan kunnossa mutta vielä sillä on selvinnyt kun muistaa pitää lohkolämppärissä ennen lähtöä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kampiakselin hihnapyörä ehjä vai onko kumivulkanointi antautunut ja ulkokehä liikkuu keskiötä hitaammin?
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

En ole kokeillut. Jos tuo vulkanointi luistaa niin jaksaako hihnoista pyörittää hihnapyörää niin ettei moottori pyöri mukana. Vai onko hihnapyörä vulkanoinnin pettämisen jälkeenkin niin hyvin kiinni, ettei käsin pyörisi.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannatas säädin käyttää autosähkölikkeessä stekattavana skulaako se.
jos intoa löytyy nin täällä ylimääräinen 1 hihna uralla oleva täyd peruskorjattu bosch laturi hyllyssä ns jemmatilillä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Väliaikaraportti:

Olen pitänyt nyt sitä akunvirtakatkaisijaa koko ajan kiinni kunnolla, koska seisahdusajat eivät ole viikkoa pidempiä. Akku jaksaa paukauttaa auton hyvin käyntiin. Ajossa ei ole mitään vikaa, JES!

Sitten sellaista:

Kävin katsastamassa, ja siellä sanottiin, että voi että on öljyä. Ja minä siihen että onhan sitä Saabeissa. Inssi näytti, että tuolta se varmasti valuu virranjakajasta. Ja yläpallonivel kuskin puolelta oli nyt mennyt (viime vuonna vänkäri puolelta). Ja sitten polttimo takaa. No, nämä kaksi viimeistä saa korjattua helposti, mutta sille öljylle en voi muuta kuin peseyttää, joka sekin on mielestäni aivan turhaa hommaa. Öljyä kusee lohkon ja yläpuolisen kannen välistä yhdestä kohdasta JA moottorin öljynmäärä ei laske vuoden aikana juuri ollenkaan ja sitä ei valu tielle vaikka kusee sieltä raosta. Siis missä jälleen vika Saabin öljyn valumisessa? Minua se ei haita koko vuoden aikana ja eikä vaaranna muita tiellä olijoita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos haluat tehdä tuolle öljyvuodolle jotain helposti, niin pese se öljy ja lika pois sen jälkeen laita vuotavaan saumaan ulkopuolelle kunnon kerros moottori silikoonia.
tuollain saat sen tiiviiksi ainakin joksikin aikaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se gastrolin punainen kannu sellasta joka pysyy harvassakin koneessa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Itseltä kun viime kesänä laukesi satkusta laturi niin otin tonnarista laturin ja vaihdoin siihen hihnapyörän ja asensin paikalleen. toimi vallan mainiosti ja on hieman tehokkaampi kun vakio
Saab 9000 CS 2.0T -97
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Öljyvuodot saa kuriin kun vaihtaa kovenneet O-renkaat uusiin, vaikka vanhemmiten kun ei ole enään juuri ku käyttöarvoa niin huuhtasee katsille ja muuten lisäilee sitte öljyä :mrgreen:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 - laturi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Teukka.k kirjoitti:Laturi (70A Bosch) rupesi temppuilemaan muutama päivä sitten. Kun auton laittaa käyntiin jää latauksen merkkivalo palamaan, kierroksia nostaessa sitten sammuu. (normaalia näin toiminut jo ainakin pari vuotta.) Nyt kuitenkin kun kierroksia nostaa ja merkkivalo sammuu ei laturi aina rupea lataamaan. (jännite jää noin 11volttiin) Vasta reilumpi kierrosten nosto saa laturin heräämään. Tällöin laturi kuitenkin kuormittuu niin että hihnat vinkuu. Samoin joskus kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin jännite putoaa jonnekkin 12.5V tienoille. Taas kun kierroksia nostaa niin hihnat huutaa. Mielestäni kun kaksi hihnaa huutaa ja savuaa (kumin käry tulee kapiiniin) on laturi aikasta jäykkä pyörimään. Normaalisti latausjännite on ollut 13.9-14.3V ja on edelleenkin suurimman osan ajasta.
Kiristä hihnat, ja rupee lataamaan tyhjäkäynnilläkin. Pikkukierroksilla hihna voi luistaa silleen, ettei huuda. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin