Termostaatti
Re: Termostaatti
saab original termarin joutui viemään takasin ja sitten alkoi tulla lämmintä lasiin.
mikäs siinä oli että 90 luvulla kuuppaa kyllä toimi vaikka pisti käytetyn termarin, wahlerhan sekin oli. nykyään ei uudetkaan pelaa.'
tonnariin laitoin pro car myydyn termarin juuri ja tallilta kotia tulessa kärpänenkin heräsi tuuliruudusta kun luuli kesän tulleen...vaan neula roikkuu vieläkin vaikka imusarjan väliin on anturi vaihdettu ja kannenpäähän.
eli taitaa olla klassinen mittarin perseen maadoitus..
mikäs siinä oli että 90 luvulla kuuppaa kyllä toimi vaikka pisti käytetyn termarin, wahlerhan sekin oli. nykyään ei uudetkaan pelaa.'
tonnariin laitoin pro car myydyn termarin juuri ja tallilta kotia tulessa kärpänenkin heräsi tuuliruudusta kun luuli kesän tulleen...vaan neula roikkuu vieläkin vaikka imusarjan väliin on anturi vaihdettu ja kannenpäähän.
eli taitaa olla klassinen mittarin perseen maadoitus..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Termostaatti
Pitiköhän tuo itelläki mennä huomenna kyseleen Wahleria. Satku heitti lämpeämästä kunnolla. Ei nouse normaaliksi koneen lämmöt tyhjäkäynnillä eikä ajossa. Tuossa huvikseen vertailun vuoksi käytin '86 T8-satkun parkkipaikalla lämpimäksi ja eihän siinä menny ku 5-10min ku kävin pois ja tulin takasi niin kone oli ns. normaalilämpöinen. Että eiköhän tuota mun autoa joku vaivaa. Tympäsee ko noissa on ruukannu tareta ni tätä saa ajaa lapaset kädessä.
Olikos muuten niin että tuo "kuumempi" on parempi nimenomaan talaviajoa ajatellen?
Olikos muuten niin että tuo "kuumempi" on parempi nimenomaan talaviajoa ajatellen?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Termostaatti
Niin ja heitää pois sen ihme väliventtiilin mikä noissa viimeisimmissä oli laitettu läppärin letkujen väliin niin alkaa lämpeen myös. Kaikkee ne keksiki laittaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Termostaatti
Kyllä. Vanhemman satkun letkut vaan tilalle ja lisäksi suosittelen Forte-pesua. Mun ex-käyttikseen teetätin sen ja kovasti oli kuraa tullut lämppärin kennosta, kun olivat viruttaneet vedellä.toms kirjoitti:Niin ja heitää pois sen ihme väliventtiilin mikä noissa viimeisimmissä oli laitettu läppärin letkujen väliin niin alkaa lämpeen myös. Kaikkee ne keksiki laittaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Termostaatti
Mää luinki tosta venttiilistä joskus muussa yhteydessä ja muistin sen ja tarkistin mutta en kyllä löytäny semmosta. Olikos se juurikin niin että sen pitäs olla vesipumpun päällä musta murkula vai mistä kohtaa se löytykään? Onneks satuin vahingossa ostamaan syyskuussa '89 satkun muuten vaan, tulee koko ajan jotaki pientä osan tarvetta...dimebak kirjoitti:Kyllä. Vanhemman satkun letkut vaan tilalle ja lisäksi suosittelen Forte-pesua. Mun ex-käyttikseen teetätin sen ja kovasti oli kuraa tullut lämppärin kennosta, kun olivat viruttaneet vedellä.toms kirjoitti:Niin ja heitää pois sen ihme väliventtiilin mikä noissa viimeisimmissä oli laitettu läppärin letkujen väliin niin alkaa lämpeen myös. Kaikkee ne keksiki laittaa.

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Termostaatti
Passaako kysästä samassa aiheessa että mitä se tarkottaa ko kojelaudan sisältä kuuluu semmonen kurlutus ja lorina? Ilmaa systeemissä vai mitä kummaa? Lämppärin kennolta se oletettavasti kuului, ja hauska efekti oli että kun nosti kierroksia niin samaa tahtia kurlutuskin kiihtyi... 

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Termostaatti
Järjestelmässä ilmaa. Konehuoneen puolelta ylimmäinen lämppäriin menevää letkua ravottaa samalla kun puhaltaa paisuntasäiliöön ihan suulla reilusti vaan. Huom. Lämppärin hanan pitää olla täsyin auki. Samalla kun puhallat kevyesti ja nestettä tulee letkun ja muoviputken ravosta niin letku paikoilleen ja lemmari tiukalle. Itestään se ei ilmaannu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Termostaatti
1. Koskeeko ilmausvaiva satkua ? virallisissa ohjeissahan vain ilmaushanasta ilmataan?? jos järjestelmään on päässyt ilmaa, pitääkö aina näin menetellä varmistaakseen lämppärin max tehon ?toms kirjoitti:Järjestelmässä ilmaa. Konehuoneen puolelta ylimmäinen lämppäriin menevää letkua ravottaa samalla kun puhaltaa paisuntasäiliöön ihan suulla reilusti vaan. Huom. Lämppärin hanan pitää olla täsyin auki. Samalla kun puhallat kevyesti ja nestettä tulee letkun ja muoviputken ravosta niin letku paikoilleen ja lemmari tiukalle. Itestään se ei ilmaannu.
2. Kannattaisiko koettaa huuhdella kennoa laskemalla vettä läpi, koska edellä on mainittu mutaa löytyneen kennoista. ( varsinkin jos on tyytymätön lämpötehoon)
3. Onko iso merkitys lämmityksen suhteen, jos letkut on pannut väärin päin, ne meinaan helposti niinkin menevät. miten päin ne kuuluvat olla.
4. Jos termostaatti laskee kuumaa vettä syylariin ennenkuin lämpömittari nousee vaaka- asentoon, niin onko termari silloin aikansa elänyt
5. Jos paisuntasäiliön korkin kohdilla on nestejäämistä valumajälkiä, niin tarkoittaako se että on keittänyt tai että korkki vuotaa ennen aikojaan tai että on ollut ilmaa, joka lämmetessään on laajentunut ja nostanut painetta niin paljon , jotta paine on voittanut paisarin korkin voiman. ( toisaalta tällöin ei luulisi nestettä tulevan pois) Onko tällä merkitystä lämmitykseen.?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Termostaatti
1. Ilmataan letkua ravottamalla.
2. Kannattaa ja molempiin suuntiin. Myös puhdistusaineen käyttö ja kierrätys kannattaa.
3.On.
4. Liian epätarkka määre.Keittämällä termarin lämpöä samalla mitaten antaa tarkan tuloksen.
5. Tarkastappa ali ja ylipaineventtiili ja jos ylitäyttää niin valuu yli koska neste laajenee.
2. Kannattaa ja molempiin suuntiin. Myös puhdistusaineen käyttö ja kierrätys kannattaa.
3.On.
4. Liian epätarkka määre.Keittämällä termarin lämpöä samalla mitaten antaa tarkan tuloksen.
5. Tarkastappa ali ja ylipaineventtiili ja jos ylitäyttää niin valuu yli koska neste laajenee.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Termostaatti
Täytyy sanoa että onpa kummallista. Tänään tuo auto lämpesi aivan kivasti kun ajelin kaupungissa vähän railakkaammin jonku puoliskatunnin paikasta toiseen. No, lämpömittarin neula "roikkuu" edelleen, eli ei se vissiin pääse aivan täysin lämpeämään ja maantiellä taas lämpöjä käänsin pienemmälle niin kohta tuli jo kylmä. Ja löysinhän mää sen venttiilin ko nyt älysin minkä näkönen se on. Pitää koittaa jo tänään vaihtaa luovuttaja-autosta siihen parempi palikka.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Termostaatti
Saappissa oli olevinaan joskus lämmöissä vikaa mittari meinaan seilasi jne.
No se oli mittaristo vika mutta. Ostin uuden termarin no seilashan lämmöt mittarin mukaan
mutta tuli kylmä ajellakkin
Sellanen termari kaupattiin mulle josta ikään kuin puuttu puolet
Alkuperäisessä termarissa on meinaan sellanen systeemi ilmeisesti että se kierrättää
kannen kautta ensin lämpöä sisälämppärille ja sitten vasta syylarille kun lämmöt nousee lisää.
Pitäsköhän mennä nukkumaan
No se oli mittaristo vika mutta. Ostin uuden termarin no seilashan lämmöt mittarin mukaan
mutta tuli kylmä ajellakkin

Sellanen termari kaupattiin mulle josta ikään kuin puuttu puolet

Alkuperäisessä termarissa on meinaan sellanen systeemi ilmeisesti että se kierrättää
kannen kautta ensin lämpöä sisälämppärille ja sitten vasta syylarille kun lämmöt nousee lisää.
Pitäsköhän mennä nukkumaan

900i -90
Re: Termostaatti
Pois se välipalikkaventtiilihässäkkä !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Termostaatti
Tällainen pisti silmään konetilaan kurkatessa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=006577448353.jpg
Ilmeisesti siis tuo puhuttu väliventtiili, jonka olettamani tarkoitus siis on säätää sisätilakennoston veden lämpötilaa niin, että sisätila lämpiää nopeammin. Nyt tuo peijakas on ruvennut tiputtamaan kuvasta näkyvällä tavalla vittumaisesti vettä laturin päälle. Ruosteinen vesi toimii hyvänä merkkiaineena! (Kansipahvin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelu tulossa, kunhan ilmat lämpenee. Ja ei hätää, öljy on pysynyt kirkkaana. Ei siis ole vuotanut lohkosta sylinterien suuntaan.)
http://www.aijaa.com/v.php?i=006577448353.jpg
Ilmeisesti siis tuo puhuttu väliventtiili, jonka olettamani tarkoitus siis on säätää sisätilakennoston veden lämpötilaa niin, että sisätila lämpiää nopeammin. Nyt tuo peijakas on ruvennut tiputtamaan kuvasta näkyvällä tavalla vittumaisesti vettä laturin päälle. Ruosteinen vesi toimii hyvänä merkkiaineena! (Kansipahvin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelu tulossa, kunhan ilmat lämpenee. Ja ei hätää, öljy on pysynyt kirkkaana. Ei siis ole vuotanut lohkosta sylinterien suuntaan.)
Niin. Olen siis tässä nyt fundeerannut että mitä jos jättää tämän venttiilin kokonaan pois? Eikös se kuitenkin ole ihan hyödyllinen kapistus näillä pakkasilla, jos sen tarkoitus siis on varmistaa lämpimän veden kierto ensisijaisesti sisätilan lämmittimen kennostossa?Jorppe kirjoitti:Mää luinki tosta venttiilistä joskus muussa yhteydessä ja muistin sen ja tarkistin mutta en kyllä löytäny semmosta. Olikos se juurikin niin että sen pitäs olla vesipumpun päällä musta murkula vai mistä kohtaa se löytykään? Onneks satuin vahingossa ostamaan syyskuussa '89 satkun muuten vaan, tulee koko ajan jotaki pientä osan tarvetta...
Miksi poisjättö varmistaa nopeamman lämpiämisen?toms kirjoitti:Niin ja heitää pois sen ihme väliventtiilin mikä noissa viimeisimmissä oli laitettu läppärin letkujen väliin niin alkaa lämpeen myös. Kaikkee ne keksiki laittaa.
No eikös tämä nyt ole kaikkien termostaattien ominaisuus. Kun lämpö lohkossa nousee, aukeaa kierto myös syylärille?Morphing kirjoitti: Sellanen termari kaupattiin mulle josta ikään kuin puuttu puolet![]()
Alkuperäisessä termarissa on meinaan sellanen systeemi ilmeisesti että se kierrättää
kannen kautta ensin lämpöä sisälämppärille ja sitten vasta syylarille kun lämmöt nousee lisää.
Edelleen. Kai niillä ruvattalaisilla insinööreillä joku hyvä(?) tarkoitus on ollut tällainen suunnitella? En ole vielä osaa kovastikaan etsiskellyt, mutta Motonetissa ei ollut. Onko kenelläkään kokemuksia saatavuudesta?toms kirjoitti:Pois se välipalikkaventtiilihässäkkä !
900i 16V 5d Sedan vm.-92
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Termostaatti
Itsellä wahler toista talvea käytössä ja kyllä nostaa nopeasti lämmöt normaaliin, maksoi 20€ tutussa fiksus liikkeessä, alkuperäinenkin on varmasti hyvä 9-5 sellainen. Kannattaa huuhdella kenno, niin varmasti tarkenee 900, ei tarvi yli 20 pakkasellakaan kuin puolessa asennossa lämmönsäätöä pitää maantieajossa. Omassa turbossa oli liian korkea 91 asteinen termari ja laitoin 89 ja alkoi kesälläkin pysymaan viisari suorassa.
Tuo ventiilin tarkoitus on tasata lämmönvaihtelua kaupunki ja maantieajon välillä, mutta se hidastaa lämpenemistä, pienentää virtausta kennolle.
Tuo ventiilin tarkoitus on tasata lämmönvaihtelua kaupunki ja maantieajon välillä, mutta se hidastaa lämpenemistä, pienentää virtausta kennolle.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: Termostaatti
Ota vaan suosiolla pois.Mika N kirjoitti:Edelleen. Kai niillä ruvattalaisilla insinööreillä joku hyvä(?) tarkoitus on ollut tällainen suunnitella? En ole vielä osaa kovastikaan etsiskellyt, mutta Motonetissa ei ollut. Onko kenelläkään kokemuksia saatavuudesta?
Tuon venttiilin tarkoitus on ollu pitää sisätilanlämmittimen kennon vedenvirtaus vakiona moottorin kierroksista riippumatta, eli kovilla kierroksilla (moottoritiellä) osa vedestä menee tuon venttiilin läpi menemättä tällöin kennolle lainkaan. Taas vastaavasti tyhjäkäynnillä venttiilin pitäisi olla kiinni, jolloin kaikki vesi kiertää kennon läpi.
Tuon vettiilin ominaisuuksiin kuuluu (ainakin vanhemmiten) juuttuminen auki-asentoon, jolloin matalilla kierroksilla kennolle menevä vesimäärä jää melko pieneksi.
Tai sitten käy niinkuin meikäläiselle, että venttiilin sisuskalut olivan vaan hävinneet johonkin? veden mukana ja täten lähes kaikki vesi virtasi suoraan paluupuolelle menemättä lämppärin kennolle lainkaan.
Uutta saanee vain marmoritiskiltä. Silloin kun omani oli rikki tulin sitä kysyneeksikin, mutta hinta oli sen verran suolainen, että päätin olla ilman. Enkä kyllä ole katunut.
900T16 Classic -93