Kokemuksia sytytyksen ajoituksen vaikutuksesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aksu900 kirjoitti:Satkussahan on kyllä sellainen systeemi että jakaja ei periaatteessa saa alipainetta jos kaasuläppä on kokonaan kiinni.

Konerempan jälkeen testailin tuota alipaineen ottoa ennen ja jälkeen kaasuläpän. Ainut ero mikä ilmeni oli melko ponnekas tyhjäkäynti, kun alipaineen otti kaasuläpän jälkeen :arrow: ennakot tapissa.
Tyhjäkäyntiruuvia sai viedä kiinni jonkin verran(nousi kun letku kiinni).
Kaasua avattaessahan tilanne muuttuu samaksi oli letku sitten läpän etu tai takapuolella.

Auto on pelittänyt tosi napakasti kellon vaihdon jälkeen ja tyhjäkäynti ei seilaa niinkuin ennen. Varsinkin kylmänä muutos on huomattava. Toki muutosta tapahtui kellon asennuksen jälkeen imuttomammallakin puolella, mutta koska "my way is kanttuvei" päätin ottaa kaiken minkä sain...:)

Tiedä sitten kumpi parempi. Ensin tuli mieleen, että jatkuva alipaine rikkoisi alipainekellon kalvon pidemmän päälle, mutta aika näyttää.... Parituhatta kilsaa kuitenkin takana ja vielä ei puhallus testi ole antanut negatiivista arvosanaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Taistelin juuri itse tuon alipainemysteerin kanssa.
Jotenkin tuntuis loogisemmalta jos alipaine otetaan läpän jälkeen, niin alipaine vähenee tasaisesti kaasuläpäää avatessa ja vaihtuu sulavasti ahdolle kun tarvis on.

Se toinen putki, jossa alipaineputki alunperin näytti olleen, rääväyttää osakaasulla reilut alipaineet ja kaasua avatessa lähtee alipaine kasvamaan (siis paine pienenee) ja kun ahdin astuu kuvaan menee paine nollille :?:

Näin ainakin mittasin omasta imusarjastani ja en vieläkään ole oivaltanut, että miksi Saabin insinööri olisi asian näin kummasi toteuttanut 8O Ainakin oma Saabini alkoi käyttäytyä jotenkin paremmin kun otin alipaineen läpän jälkeen.

Voi tietty olla, että mulla on joku sekunda läppärunko... :?

Onko joku muu mittaillut ajon aikana alipaineita?

Siis 900T 8v APC -86
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

kms kirjoitti:Jotenkin tuntuis loogisemmalta jos alipaine otetaan läpän jälkeen, niin alipaine vähenee tasaisesti kaasuläpäää avatessa ja vaihtuu sulavasti ahdolle kun tarvis on.

Juuri tämä sama oli mullakin punaisena lankana kaikkien pintakaasu nykimisten jälkeen.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

turbojakelle:
signistäsi poimittua "900T16 -84/93"
onko autosi korin/tekniikanvaihto vai jo toinen turbokone pellin alla? Jos korin/tekniikanvaihto niin vaihdoitkos turbosta myös tankin? Keskustelin erään merkkiluokkaketun kanssa noista tekniikanvaihdoista ja se sanoi että turbossa on erilainen tankki joka takaa että soppaa löytyy mutka-ajossakkin (levyjä tankissa?) sillä jos ahdot on päällä ja suuttimista ei tulekkaan tarpeeksi soppaa on edessä palaneita venttiilejä kun kone käy laihalla ja ahdot on päällä. Sulla kun oli APC:ta roplattu yli 1,0 barin niin tuo on jotain mitä kantsinee miettiä jos ajelet radalla tms.
Tekniikanvaihto on tehty edellisen omistajan toimesta vuonna -93. Alunperin 8v GLi automaatilla. En tiedä onko tankkia vaihdettu, mutta tuo oli minullekin uutta. Miten voisi selvittää sen tankin mallin. Koodi tms?

Radalla en tosin ole ainakaan vielä käynyt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Lisäystä edelliseen:

Bensapumppu on vaihdettu tekniikanvaihdon yhteydessä. Voiko tästä päätellä jotain? Sain eilen osan Saabin alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista. Loppuja odotellaan. Vilkaisen sitten näkyykö niissä jotain
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulipa sitten säädettyä sytytystä.. oli 15 astetta ohjearvon 20 sijasta. Säädin 20 asteeseen, mutta en huomannut kyllä mitään radikaalia eroa. No, ehkä sitä alavääntöä on vähän enemmän, ja toivottavasti bensankulutuskin parani hiukan.

Ongelmana kuitenkin se, että tasakaasullakin satasen vauhdissa alipaineita on liian vähän, normaalisti kaikilla 8-venttiilisillä turboilla joilla olen ajanut, on niitä ollut jotain -0.2- -0.3 bar, tällä tuntuu olevan nollan tuntumassa, ja menee todella herkästi paineille kun vähän polkaisee kaasua. Vuoto jossain? Sammutuksen jälkeen kuuluu jostain jarrutehostimen suunnalta sihinää hetken, voisikohan sen kalvo vuotaa tms.? Tehostin kuitenkin tehostaa, eli poljin painuu alemmas kun kone on käynnissä. Myös alipaineet tyhjäkäynnillä vaikuttavat normaalilta, kuorman kanssa vaan menee liian herkästi paineille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Mistä kohtaa imusarjaa otat alipaineen sytytykselle? Läpän päältä vai jarrutehostimen liittimestä?
Ainakin oma T8v alkoi toimia ihan automaisesti kun vaihdoin alipaineputken, läpän päältä, jarrutehostimen putken juuressa olevaan T-kappaleeseen.
:?
Vastaa Viestiin