Kattoluukku ei toimi OG900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Joo selasin tuossa justiisa 16 sivua etsi toiminolla ja en hoksannu ainaskaa yhtään vastaavaa vikaa, mutta asiaan.
Luukku ei aukea takareunasta ollenkaan ylöspäin ei edes tiivistääkseen. Katon sisälle mennessä kauhea rutina ja puskee kieroon sitä luukkua ja jumii puoleen väliin. vaikuttaisi niinkö ois vaijeri poikk, tai sitten luukku pois kiskoiltaan?
Onko tuo vaikia homma korjata?
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ota kattoverhous pois ja laske luukkua alas, niin näet mikä siellä tökki.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Ei kait näillä pakkasilla ole pakko saada luukkua auki :wink:
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Arvailenpa, jotta oiskohan se muovinen palanen hajonnut tai irronnut, mitä pitkin luukun takareuna nousee ylös loppuvaiheessa kiinni menoa. Aukaistessa menee sitten sopivaan väliin ja jumittaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kattoluukun etuosassa on 4torx/ristipäätä avaat ne ja luukun peltiosa/päällinen irtoaa luukku hiukan avattuna vinosti vetäen. Peltiosa on takaosasta rautalanka klipsujen alla, joten varovaisuutta ja huolellisuutta vetoon. Sitten näetkin jo onko jotakin irti tai rikki. Luukun saat kyllä manuaalisestikin kiinni mottorissa olevalla kammella.
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Kurkkasin peräkonttiin ja sielä oli moottori irrallaan ja yksi neljästä vaijerilähdöstä irtaallaan moottorin juuresta. Luultavastikkin se kuskinpuolelle tuleva vaijeri miljoonalla mutkalla katon sisällä, ai että kun on mukavaa :lol: Elikkäs mitenkäs nuo vaijerit tulee tonne moottorille kiinni ja kuis monimutkaista tuo ois ehjätä? :)

Ja är.jii. Ajattelin ihan kaikki luukut auki ajella, jos vaikka saatais sillä lailla tuota kesän tuloa nopeutettua :wink: Meinaan tota lämpöä tuntuu satkussa piisaavan :)
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja enska »

T!

Kurkkaa jos sen luukun nyt saa auki, että näkyykö yläpuolelta siellä kiskolla valkoiset muovi kiilat.....jos luukku ei kerran nouse kiinnivedettäessä ylös takaa, niin sielä on vika! Ne on tosi heppasesti kiinni..

muutama kuva

http://kuvablogi.com/nayta/2947872/

ja lähempää

http://kuvablogi.com/nayta/2947870/

tosintuo sun sähköversio tuo omat mukavuudet.... :) mun kuvat on mekaanisesta!
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Luukun saa auki kunhan käsin kiskoo kuskinpuolelta.. Vaijeri ei siis vedä kuskinpuolella, tai no siis ei ole vetänyt koko aikana kun tuo auto on ollut mulla. Tämä on nytte suurin ongelma, elikkäs taasen kysyen millai ne vaijerit on siellä moottorissa kiinni? Mitä kaikkia joutuu purkamaan että pääsee vaihtamaan sen vaijerin kokonaan? :)
Ongelma siis on se että yksi pää oli irtaallaan moottorista..
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Vaijerit pysyy paikallaan muistaakseni ainoastaan sillä n. 5x10 cm peltilevyllä, joka on moottorissa kiinni kahdella pienellä (M5?) mutterilla. Levyn alla keskellä on moottorin pyörittämä ratas, joka vetää/työntää vaijereita niissä olevien kierteiden avulla. Jos kierteet on korkannu, voip vaijerin luultavasti heittää mäkeen. Mulla muuten saattaa olla ylimääräinen suht ehjä kuskinpuolen vaijeri siinä sun lähimaastossa.

Kattoluukun puolelta kuveja kattoverhoilun entisöintiohjeiden lomassa tuolla: http://www.paradisesaabs.com/diy-headli ... guide.html
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Hmm, en kahtonu olleskaan niitä kierteitä mutta pitää viikonloppuna katsoa mitä tuo katon ja verhoilun väli on syöny, jos tarkenee :lol: rökösö, pistän yv:tä jos tartten sitä vaijeria, mikäli viitsit luopua siitä :)
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: Kattoluukku ei toimi OG900

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Jahas, vaijeri moottorin päähän paikoilleen väkivalloin ja alko jollakkin lailla liikkumaan :lol: Noh ei se taija aivan kiskoillaan olla kun vieläkin kierossa menee.. Ja jos jollakulla ois tietoa mistä noita kolmio tsydeemejä saa niin saa tarjota :D Tai voi neuvoa jos joku on ranettanut omanlaiset palaset sinne :)
edit:
Niin ja se moottorin rulla mikä nuita vaijereita pyörittää niin oli aika kulunut että jos niitä löytyy jollakin tai tietää mistä saa niin voi ehottaa :)
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Vastaa Viestiin