Mittaristo-900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Saakos tuon w-lukeman millään muutettua 0,64:llä toimivaksi?
Entinen jäsen#2331
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Vähän off-topic, mutta liittyy kuitenkin mittaristoon: Tietääkö kukaan, miksi satkun mittaristossa on siinä 90:n ja 100:n välissä sellaiset ohuet pystyviivat, joista ensimmäinen osoittaa nopeudeksi 95 km/h ja toinen n. 97,5 km/h?

Onko kenties taloudellisinta ajaa tätä vauhtia vai mistä on kyse?
Saab 900 -88
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sauer kirjoitti:Tietääkö kukaan, miksi satkun mittaristossa on siinä 90:n ja 100:n välissä sellaiset ohuet pystyviivat, joista ensimmäinen osoittaa nopeudeksi 95 km/h ja toinen n. 97,5 km/h?
Itse pähkäilin täsmälleen samaa viikonloppuna (samanlaiset viivat löytyy kahdesta muustakin kohdasta nopeusmittarista) ja tulin siihen lopputulokseen että niiden täytyy jotenkin liittyä vaihteiden käyttöön... Todellinen syy olisi kyllä mukava kuulla jos joku tietää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja core2 »

70-80 luvulla ne liittyivät suositeltuihin vaihteiden vaihtamis alueisiin.
Ei tietoa ovatko ne tarpeelisia tänään, mutta tuskin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Tyypillisen vääristynyttä economy -ajattelua siis, kuten arvata saattoi... Viivat on polttoainetaloudellisesti yhtä hyviä (lue:huonoja) kuin Saabin ohjekirjan suositellut vaihtamisnopeudet, jotka nekin tosiaan luultavasti periytyvät sieltä 70-luvulta.

Itse en vaan tiedä, mille vaihteelle vaihtaisin tuolla satasen nurkilla, kun viidettä pykälää ei ole :lol: Vai kiihdytänkö kolmosella sataseen asti ja sitten vasta neloselle? Vai kenties vaihdan neloselta kolmoselle??? :roll:
Saab 900 -88
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sauer kirjoitti: Itse en vaan tiedä, mille vaihteelle vaihtaisin tuolla satasen nurkilla, kun viidettä pykälää ei ole :lol: Vai kiihdytänkö kolmosella sataseen asti ja sitten vasta neloselle? Vai kenties vaihdan neloselta kolmoselle??? :roll:
:lol: Tuskin sitä tietää muutkaan, mutta tämä on perua jo niiltä ajoilta kun ei ollut yleistä, että autosta löytyi nämä RPM:mittarit.
On muuten sellaisiakin nopeusmittareita joista löytyy nämä ohuet viivat myös (noin) 30-50-70 nopeuksien kohdilta, mitens sitten vaihdellaan? :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

core2 kirjoitti: :lol: Tuskin sitä tietää muutkaan, mutta tämä on perua jo niiltä ajoilta kun ei ollut yleistä, että autosta löytyi nämä RPM:mittarit.
On muuten sellaisiakin nopeusmittareita joista löytyy nämä ohuet viivat myös (noin) 30-50-70 nopeuksien kohdilta, mitens sitten vaihdellaan? :D
Tuosta tuli mieleen että entäs jos ne viivat kertovat nopeuden jossa pitää viimeistään vaihtaa vaihdetta autoissa joissa ei ole sitä kierroslukumittaria? Kun ne ovat sellaisilla kohdilla kuin ovat niin voisi liittyä tähänkin.
Itselläkin on mahdollisen kierroslukumittarin paikalla kaasarimallissa kello, joka ei edes toimi :mrgreen: (korjataan kunhan tulee pluskelit)
Täytyy katsoa seuraavan kerran pihalla käydessä jos ohjekirja osaisi sanoa niistä viivoista jotakin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mittaristo-900

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jos ne tarkoitta alinta nopeutta mitä kaasari-satkulla voi ajaa vitosella. :D
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin