Suutinputket
Suutinputket
Auton suutinputket ovat kivenkovat ja menevät tosi helposti poikki, tänään katkesi yksi kun pesin autonmoottoria. Mistä putkea/letkua voi ostaa? Motonetin valikoimaan ei kuulunut.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Suutinputket
purkaamo , saabisti toveri .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Suutinputket
nalleolut kirjoitti:purkaamo , saabisti toveri .
Minä kyllä ajattelin uutta putkea, kovaa muovia tuntuvat olevan. Liittimet ottaisin vanhoista, kait joku foorumilainen on nuo uusinut Google ei osannut auttaa tai sitten oli käyttäjän vika.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Suutinputket
etsi nappulan takaa löytyy tietoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Suutinputket
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=603
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=38723
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=38723
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Suutinputket
Moro
Meidän satkussa vm 84 oli tehty uudet suutin putket sinisestä putkesta paksuus sama kuin vanhoissa.Työn oli tehnyt vanha saabin mies joka lämmitti putken pään ja
työnti vanhaan irroitettuun liittimeen.Toimiva korjaus ja letkut ovat joustavia.Olikohan ne jotain paineilma putkea mitä käytetään raskaassa kalustossa.
Tämä vanha saabisti on jo poistunut muona vahvuudesta Oli tieto ja taito hallussa eikä pantannut niitä neuvo tuli aina jos osasi auttaa.
Lisäystä tähän kyseiseen asiaan
Näköjään blogiloissa mainittu että kyseinen pneumatiikka putki ei soveltuis suihku putkeksi kuulemma ei syki vaan värähtee suuremmilla kierroksilla.Pitäis olla seinämä vahvuudeltaan paksu.No ainaskin meidän satkussa toiminut hyvin en tiedä miten vaikuttaa kierrokset pitää ottaa mitat sinisestä putket.Autolla ajettu sinisillä putkilla
viis kuus vuotta että silleen.
Meidän satkussa vm 84 oli tehty uudet suutin putket sinisestä putkesta paksuus sama kuin vanhoissa.Työn oli tehnyt vanha saabin mies joka lämmitti putken pään ja
työnti vanhaan irroitettuun liittimeen.Toimiva korjaus ja letkut ovat joustavia.Olikohan ne jotain paineilma putkea mitä käytetään raskaassa kalustossa.
Tämä vanha saabisti on jo poistunut muona vahvuudesta Oli tieto ja taito hallussa eikä pantannut niitä neuvo tuli aina jos osasi auttaa.
Lisäystä tähän kyseiseen asiaan
Näköjään blogiloissa mainittu että kyseinen pneumatiikka putki ei soveltuis suihku putkeksi kuulemma ei syki vaan värähtee suuremmilla kierroksilla.Pitäis olla seinämä vahvuudeltaan paksu.No ainaskin meidän satkussa toiminut hyvin en tiedä miten vaikuttaa kierrokset pitää ottaa mitat sinisestä putket.Autolla ajettu sinisillä putkilla
viis kuus vuotta että silleen.
Re: Suutinputket
jos tekee kaikki putket kerralla tuosta uudesta putkesta niin huomattavasti paremmat mahdollisuudet toimia, yksittäin eivät toimi varmaankin juuri tuon uuden putken joustvuuden takia verrattuna vanhaan kivettyneeseen putkeen, kokemusta on yksi kerralaan vaihdosta ja ongelmia oli..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Suutinputket
Jes kaikki putket on uusittava kerralla.
Kun toi vanha satku työntää kaikille suuttimille saman annoksen ei niin tarkka.
Kun toi vanha satku työntää kaikille suuttimille saman annoksen ei niin tarkka.
Re: Suutinputket
Kiitos lisätiedoista. Huolestuin putkista kun ovat niin tautisen kovia ja rapsahtaa helposti poikki. Autolla on ajettu noin 600 km sen jälkeen kun lyhensin sitä katkennutta putkea, eikä ole ongelmia ollut. Lienee kyseessä ajan patinan mukanaan tuoma rapeus Tarkkaillaan tilannetta.
Re: Suutinputket
Ei mikään helppo nakki tehdä uusia putkia koska päitten paikoilleen painaminen aikas tiukkaa...pikku sorvilla onnistuu painaa paikoilleen. Kaverilla ois uudet valmiit tällaiset teeseitse- putket ( mustat ) varmaankin myytävänä kun auto meni purkuun.
Pistä privaa jos kiinnostaa.
Pistä privaa jos kiinnostaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Suutinputket
löytyis 2 käyttämätöntä
kyljessä numero SAAB 8320848
varmuudella en tiedä mihin sopivat
kyljessä numero SAAB 8320848
varmuudella en tiedä mihin sopivat
Re: Suutinputket
Tein suutinputkien vaihtoa varten työkalun jolla nippojen asennus onnistuu virheettömästi. 6/2 valkonen nailonputki. Kylmänä painetaan nippa paikoilleen. Ei onnistu muuten, lämmitettynä kunnolla. Huomenna tehdään uudet putket kaikki sarjatyönä. Putkea löytyy Etolasta n.1 € m
Jos putki katkea matkalla, pensat on kuuman moottorin päällä.
Huono juttu kun tässä foorumissa ei saa lähettää kuvia liitteenä
Jos putki katkea matkalla, pensat on kuuman moottorin päällä.
Huono juttu kun tässä foorumissa ei saa lähettää kuvia liitteenä
Re: Suutinputket
Uppaa kuvat johonkin ilmaiselle palvelimelle, esim. www.imagevenue.com ja liitä linkki tänne.SKi kirjoitti: Huono juttu kun tässä foorumissa ei saa lähettää kuvia liitteenä
Re: Suutinputket
Oli taannoin myös jutskaa miten bilteman jarruputken pään kaksoiskartiotyökalua sovellettiin tähän hommaan.KAKSOISKARTIO TYÖKALU Tuotenro 19837, 34,90 €
Putkityökalu ohutseinäisiä teräs-, alumiini- ja kuparijohtoja varten. Putkenhalkaisijat 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" ja 1/2". Mukana putkileikkuri (4-28 mm) sekä kaksoiskartiosovitin.
Kokeilinkin sitä piruuttani. kyllähän se toimii uusilla muoviputkilla kylmänä, vanhat ovat liian kovettuneita, ne halkeavat. rasvaa vain nippaan.vanhat nipat vissiin lähtee parhaiten kuumailmapuhaltimella, mutta älä pilaa nipan tiivistepintaa...
Helpompi nopeutettu versio työkalun käytössä on käyttää vain sitä putkeen puristuvaa osaa, ankkuroida se esim ruustukkiin (vaikka ilman siipimuttereita) ja naputella nippa sitten ruustukissa siihen.
Ottaa vaikka rautalangalla ensin pituudet vanhoista ja pätkäisee putkeen harjoittelupäähän varaa, sitten toisen pään katkaisee oikeaan pituuteen, lopuksi kuumapuhaltimella mutkat mallin mukaan
-----
TI- versio ankkurikappaleesta voisi olla ihan vain 2 paksuhkoa latanpätkää tms, joihin yhdessä poraa rajapintaan sopivan reiän putkelle ( esim 0,5-1.0- mm pienemmän) reiän tai jos se ei tarraa tarpeeksi niin vetäisee siihen 6 mm kierteen . Siihen sitten asettaa muoviputken nipan vaatiman matkan ulos pinnasta ja ruustukissa naputtelee nipan kiinni. Helppoa kuin ....sormeensa lyöminen.....
Eipähän tarvitse PILI-PALI- KAUPOISSA jonotella
Nuo ovat sen verran herkkiä avainosia, jotta kandee melkein tehdä ajan kanssa pari tai koko satsi varastoon itse, niin ei tarvitse yhtäkkiä jalkamieheksi ryhtyä...
Putkityökalu ohutseinäisiä teräs-, alumiini- ja kuparijohtoja varten. Putkenhalkaisijat 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" ja 1/2". Mukana putkileikkuri (4-28 mm) sekä kaksoiskartiosovitin.
Kokeilinkin sitä piruuttani. kyllähän se toimii uusilla muoviputkilla kylmänä, vanhat ovat liian kovettuneita, ne halkeavat. rasvaa vain nippaan.vanhat nipat vissiin lähtee parhaiten kuumailmapuhaltimella, mutta älä pilaa nipan tiivistepintaa...
Helpompi nopeutettu versio työkalun käytössä on käyttää vain sitä putkeen puristuvaa osaa, ankkuroida se esim ruustukkiin (vaikka ilman siipimuttereita) ja naputella nippa sitten ruustukissa siihen.
Ottaa vaikka rautalangalla ensin pituudet vanhoista ja pätkäisee putkeen harjoittelupäähän varaa, sitten toisen pään katkaisee oikeaan pituuteen, lopuksi kuumapuhaltimella mutkat mallin mukaan
-----
TI- versio ankkurikappaleesta voisi olla ihan vain 2 paksuhkoa latanpätkää tms, joihin yhdessä poraa rajapintaan sopivan reiän putkelle ( esim 0,5-1.0- mm pienemmän) reiän tai jos se ei tarraa tarpeeksi niin vetäisee siihen 6 mm kierteen . Siihen sitten asettaa muoviputken nipan vaatiman matkan ulos pinnasta ja ruustukissa naputtelee nipan kiinni. Helppoa kuin ....sormeensa lyöminen.....
Eipähän tarvitse PILI-PALI- KAUPOISSA jonotella
Nuo ovat sen verran herkkiä avainosia, jotta kandee melkein tehdä ajan kanssa pari tai koko satsi varastoon itse, niin ei tarvitse yhtäkkiä jalkamieheksi ryhtyä...
Viimeksi muokannut stara, To Maalis 10, 2011 12:44. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00